Monday, March 2, 2015

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Ba Tuần Thứ Ba Mùa Chay



Qua bài Tin Mừng hôm nay, Tại sao Chúa Giêsu có những lời chỉ trích nghiêm khắc như vậy với các nhà lãnh đạo tinh thần Do Thái?. Có lẽ vì họ muốn phô trương chức vụ tôn giáo của họ để mọi người biết đến, để được trọng vọng, và để mọi người kính nể . Thật sự ra họ là những cá nhân dùng luật họ làm để dàn áp và ép buộc những người daân bé cổ thấp giọng. Chú họ chẳng có thánh thiện gì..
            Những lời chỉ trích có căn bản đấy là một sự mời gọi tích cực thiết thực nhất mà Chúa Giêsu mong muốn nơi chúng ta cần phải để ý đến  lời nói và hành động của chúng ta, chúng ta phải biết làm theo những cách như ý Chúa đã dậy là phải trung thành với Thiên Chúa. Tuy nhiên, một sự lựa chọn của chúng ta mà chúng ta cho tốt lại thường không được những người khác chú ý tới. Trong thực tế , những người khác có thể không đồng ý  hay có những hiểu lầm hoặc thậm chí còn chối bỏ chúng ta nếu chúng ta sống theo như những giá trị của Tin Mừng. Chúa Giêsu biết rõ điều này. Ngài mời gọi chúng ta là phải biết chấp nhận những rủi ro, những khinh chê, có thể là bị phỉ báng vì Thiên Chúa. Chúa Giêsu mời gọi chúng ta đạt niềm tin tưởng nơi Thiên Chúa, vì Ngài sẽ nhìn và nhận thấy được tất cả những động cơ trong tâm hồn chúng ta . Ngài mời gọi chúng ta tin tưởng vào Thiên Chúa vì Ngài sẽ làm chúng ta được rạng danh sau này trong nước Chúa..



Today, Luke's Gospel proclaims a short and dense message —very short, indeed!— that can be summarized in two oints: a frame of mercy and a contents of justice.
            Firstly, a frame of mercy. Jesus' command, indeed, prevails as a rule and shines all around. A most definite norm: if our Father in Heaven is merciful, we, as his children, ought to be merciful, too. And our Father is so merciful...! The previous verse asserts: «(...) And you will be children of the Most High, for he himself is kind to the ungrateful and the wicked» (Lk 6:35).
            Secondly, a contents of justice. We are, indeed, facing some kind of “Talion Law”, the direct opposite to the one banned by Jesus («Eye for eye, tooth for tooth»).
            Here, in four successive moments, our Divine Teacher exhorts us, first, through two denials; later, with two affirmations. Denials: «Do not be a judge of others and you will not be judged; do not condemn and you will not be condemned». Affirmations: «forgive and you will be forgiven; give and it will be given to you». Let's apply these premises concisely to our daily's life, as Jesus does, by stopping especially on the fourth point.   Let's examine, clearly and courageously, our conscience: if in family, cultural, economic and political matters Our Lord would judge and condemn our world as the world judges and condemns, who would stand up in his Tribunal? (When we get back home and read the newspaper or listen to the news, we are basically thinking of the world of politics). If Our Lord would forgive us as we, men, normally use to do, how many persons and institutions would reach full reconciliation?
            The fourth point deserves, however, an additional thought, as the good Talion Law we are considering, becomes overcome in some way. Indeed, if we give, shall we be given in the same measure? Most definitely not! If we give, we shall receive —let's take good note of it— «a good measure, pressed down, full and running over» (Lk 6:38). And it is in the light of that blessed disproportion that we are exhorted to previously give. Let's ask ourselves: how much do I give, do I give properly, do I give enough, do I give by choosing the best, do I give fully...?
 

No comments:

Post a Comment