Qua bài Tin Mừng hôm nay, Tại
sao Chúa Giêsu có những lời chỉ trích nghiêm khắc như vậy với các nhà lãnh đạo tinh
thần Do Thái?. Có lẽ vì họ muốn phô trương chức vụ tôn giáo của họ để mọi người
biết đến, để được trọng vọng, và để mọi người kính nể . Thật sự ra họ là những cá
nhân dùng luật họ làm để dàn áp và ép buộc những người daân bé cổ thấp giọng.
Chú họ chẳng có thánh thiện gì..
Những
lời chỉ trích có căn bản đấy là một sự mời gọi tích cực thiết thực nhất mà Chúa
Giêsu mong muốn nơi chúng ta cần phải để ý đến lời nói và hành động của chúng ta, chúng ta phải
biết làm theo những cách như ý Chúa đã dậy là phải trung thành với Thiên Chúa. Tuy
nhiên, một sự lựa chọn của chúng ta mà chúng ta cho tốt lại thường không được những
người khác chú ý tới. Trong thực tế , những người khác có thể không đồng ý hay có những hiểu lầm hoặc thậm chí còn chối bỏ
chúng ta nếu chúng ta sống theo như những giá trị của Tin Mừng. Chúa Giêsu biết
rõ điều này. Ngài mời gọi chúng ta là phải biết chấp nhận những rủi ro, những
khinh chê, có thể là bị phỉ báng vì Thiên Chúa. Chúa Giêsu mời gọi chúng ta đạt
niềm tin tưởng nơi Thiên Chúa, vì Ngài sẽ nhìn và nhận thấy được tất cả những động
cơ trong tâm hồn chúng ta . Ngài mời gọi chúng ta tin tưởng vào Thiên Chúa vì
Ngài sẽ làm chúng ta được rạng danh sau này trong nước Chúa..
Today, Luke's Gospel
proclaims a short and dense message —very short, indeed!— that can be
summarized in two oints: a frame of mercy and a contents of justice.
Firstly, a frame of mercy. Jesus'
command, indeed, prevails as a rule and shines all around. A most definite
norm: if our Father in Heaven is merciful, we, as his children, ought to be
merciful, too. And our Father is so merciful...! The previous verse asserts:
«(...) And you will be children of the Most High, for he himself is kind to the
ungrateful and the wicked» (Lk 6:35).
Secondly, a contents of justice. We
are, indeed, facing some kind of “Talion Law”, the direct opposite to the one
banned by Jesus («Eye for eye, tooth for tooth»).
Here, in four successive moments,
our Divine Teacher exhorts us, first, through two denials; later, with two
affirmations. Denials: «Do not be a judge of others and you will not be judged;
do not condemn and you will not be condemned». Affirmations: «forgive and you
will be forgiven; give and it will be given to you». Let's apply these premises
concisely to our daily's life, as Jesus does, by stopping especially on the
fourth point. Let's examine, clearly and
courageously, our conscience: if in family, cultural, economic and political
matters Our Lord would judge and condemn our world as the world judges and
condemns, who would stand up in his Tribunal? (When we get back home and read
the newspaper or listen to the news, we are basically thinking of the world of
politics). If Our Lord would forgive us as we, men, normally use to do, how
many persons and institutions would reach full reconciliation?
The fourth point deserves, however, an additional
thought, as the good Talion Law we are considering, becomes overcome in some
way. Indeed, if we give, shall we be given in the same measure? Most definitely
not! If we give, we shall receive —let's take good note of it— «a good measure,
pressed down, full and running over» (Lk 6:38). And it is in the light of that
blessed disproportion that we are exhorted to previously give. Let's ask
ourselves: how much do I give, do I give properly, do I give enough, do I give
by choosing the best, do I give fully...?
No comments:
Post a Comment