Hôm nay, chúng ta chiêm ngắm Đấng Cứu
Thế, Đấng
Được Xức Dầu bởi
phép Chúa Thánh Thần nơi sông Jordan "Ngài được Gioan
làm phép rửa" (Mt 3:13). Và chúng ta có thể nhìn thấy Chúa Giêsu Kitô như là một bằng chứng, bởi vì sự xuất hiện hữu hình của Chúa Thánh Thần qua Chim bồ câu và qua lời nói âm thanh, bởi vì Chúa Cha, người
tuyên bố về Chúa
Giêsu như sau: "Ðây là Con yêu dấu của
Ta, Ta hài lòng về Người". (Mt 3:17). Qua câu nói ở đây, chúng ta có
một động lực tuyệt vời và,
đồng thời, khuyến khích động viên chúng ta để sống một cuộc sống: là yêu và được chọn bởi
Thiên Cha. Để say mê Chúa
Cha!
Bằng cách nào đó, chúng
ta đã cùng
hợp ý cầu xin trong lời kinh nguyện mở đầu hôm hôm nay: "Lạy Chúa Cha toàn năng
hằng hữu khi Ðức Kitô chịu phép rửa tại sông Gio-đan và Thánh Thần ngự xuống
trên Người, Chúa đã long trọng tuyên bố Người là Con chí ái. Xin cho chúng con
là đoàn nghĩa tử được tái sinh bởi nước và Thánh Thần, hằng bền vững thi hành ý
Chúa. ", Thiên Chúa, là Đấng nhân lành vô cùng , "yêu thương chúng ta cũng" trong tất cả mọi thời gian. Nhưng, chúng ta có cho phép Chúa yêu thương không;? chúng ta có xứng đáng với lòng nhân từ của Thiên Chúa dành cho chúng ta không? hay chúng ta có phù hợp với lòng nhân từ
này của Chúa?
Để xứng đáng với lòng nhân từ của Thiên Chúa và để được vui lòng như thế, Chúa Kitô
đã ban cho chúng ta nước của sự tái sinh và
sức mạnh của sự thanh tẩy, do đó, khi rửa tội, chúng ta thực sự trở nên con cái của Thiên Chúa. "Có lẽ
ai đó sẽ tự hỏi:" tại sao Ngài muốn được rửa
tội, nếu Ngài là Chúa? Như Thánh Maximus thành Turin nói" Thiên Chúa của chúng ta là Chúa Giêsu Kitô đã được rửa tội không phải được nên thánh hoá bởi
nước , nhưng chính Ngày đã thánh hoá nước (St Maximus
Turin).
Tất cả những điều này-không đáng!
để đặt chúng ta ở một mức độ bẩm sinh tự nhiên với thiên tính.
Nhưng sư tái tạo đầu tiên này không đủ: chúng
ta cần phải trải nghiệm Bí Tích
Rửa Tội thêm một lần nữa bằng
một dạng "phép rửa lần thứ hai" liên tục, đó là sự tái sinh thiêng
liêng của chúng ta. Song
song với chuỗi mân côi. mầu nhiệm đầu tiên trong 5 mầu nhiệm Sự Sáng là Mầu Nhiệm Chúa GIêsu chịu Phép Rửa .ờ
sông Jordan. Chúng ta
phải nên chiêm ngắm gương
sáng của Đức
Maria trong mầu nhiệm
thứ tư trong 5 Mầu Nhiệm của Sự Vui : Sự Thanh Tịnh của tâm hồn, Mẹ, Vô Nhiễm Nguyên Tội, và
là một trinh nữ khiết trinh, hoàn toàn sẵn
sàng chấp nhận dâng mình cho quá trình thanh luyên. Chúng ta nên khao khát cho sự đơn sơ, chân thành và khiêm tốn để chúng ta có thể liên tục sống một
cuộc sống thanh tịnh của
chúng ta như là một loại "phép
rửa thứ hai".
Sun
12th Jan 2014 - BAPTISM OF THE LORD (A)
Is.
42:1-4,6-7; Acts 10:34-38; Mt 3:13-17
Today, we contemplate the
Messiah —the Anointed— by the river Jordan «to be baptized by him [John]» (Mt
3:13). And we can see Jesus Christ as betokened by the visible physical
occurrence of the Holy Spirit and, through audible words, by the Father, who
proclaims of Jesus the following: «This is my Son, the Beloved; he is my Chosen
One» (Mt 3:17). Here, we have a marvelous motive and, at the same time, an
encouraging incentive to live a life: to be beloved and chosen by the Heavenly
Father. To enthrall the Father!
Somehow, we already request it in the collect prayer of today's mass: «Almighty and eternal God (...), turn us from the darkness of sin to the light of holiness, that we may be ready to meet you in our Lord and Saviour, Jesus Christ». God, who is infinitely good, “loves us well” all the time. But, do we allow him to?; are we worthy of his divine benevolence?; do we correspond to this benevolence?
To deserve such divine benevolence and complacence, Christ has provided the waters with a regenerating and purifying strength, so that, when baptized, we truly become sons of God. «Maybe someone will wonder: ‘why did He want to be baptized, if He is Holy? Our Divine Lord Jesus Christ was baptized not to be made holy by the waters, but to make holy the waters’» (St Maximus of Turin).
All this —undeservedly! — places us in a connatural level with divinity. But this first regeneration does not suffice: we need to experience the Baptism once more through a kind of continuous “second baptism”, which is our spiritual rebirth. Parallel to the Rosary's first Mystery of Light —Christ's Baptism in the Jordan river— we must contemplate Mary's example in the fourth Joyful Mystery: Purity of Heart. She, Immaculate, and a pure virgin, is quite willing to submit herself to the purification process. We crave for the simplicity, sincerity and humility that allow us to constantly live our purification as a sort of “second baptism”.
Somehow, we already request it in the collect prayer of today's mass: «Almighty and eternal God (...), turn us from the darkness of sin to the light of holiness, that we may be ready to meet you in our Lord and Saviour, Jesus Christ». God, who is infinitely good, “loves us well” all the time. But, do we allow him to?; are we worthy of his divine benevolence?; do we correspond to this benevolence?
To deserve such divine benevolence and complacence, Christ has provided the waters with a regenerating and purifying strength, so that, when baptized, we truly become sons of God. «Maybe someone will wonder: ‘why did He want to be baptized, if He is Holy? Our Divine Lord Jesus Christ was baptized not to be made holy by the waters, but to make holy the waters’» (St Maximus of Turin).
All this —undeservedly! — places us in a connatural level with divinity. But this first regeneration does not suffice: we need to experience the Baptism once more through a kind of continuous “second baptism”, which is our spiritual rebirth. Parallel to the Rosary's first Mystery of Light —Christ's Baptism in the Jordan river— we must contemplate Mary's example in the fourth Joyful Mystery: Purity of Heart. She, Immaculate, and a pure virgin, is quite willing to submit herself to the purification process. We crave for the simplicity, sincerity and humility that allow us to constantly live our purification as a sort of “second baptism”.
No comments:
Post a Comment