Suy Niệm Tin Mừng thứ Sáu tuần thứ 19 Thường Niên
Trong bài đọc thứ Nhất, ông Joshua đã tập hợp dân Israel, Ông kể lại tất cả những điều tốt đẹp mà Chúa đã làm cho dân Israel, dân được Chúa chọn. Ông ta cùng dân chúng khẳng định lại lòng trung thành của họ với Đức Chúa Giavê: "Vì vậy, hãy kính sợ Đức Chúa Giavê, và trân trọng trung thành Ngài trong việc phụng thờ Chúa mà thôi. Chỉ tôn phục và thờ lạy Đức Chúa Giavê. “Đối với tôi, tôi và gia đình tôi sẽ phục thờ Đức Chúa Giavê." (Jn 24: 14 - 15)
Trong bài đọc Tin Mừng, những người Pha-ri-sêu cố gài bẫy Chúa Giê-su, khi hỏi Chúa về hôn nhân và ly dị. Chúa Giêsu thừa nhận luật Môi-sen cho phép ly dị vì lý do trái tim bướng bỉnh của họ. Đồng thời, Chúa cũng khẳng định là việc kết hôn giữa người nam và người nữ đã có sẵn trong kế hoạch của Thiên Chúa: "người nam phải rời xa cha mẹ mnh và kết hợp với vợ mình, và cả hai sẽ trở nên một thân thể? Vì vậy, họ không còn là hai nhưng một thân thể, không ai tách rời những gì Thiên Chúa đã kết hợp. "
Hôn nhân là một thể chế rất quan trọng trong Giáo hội và trong xã hội dân sự. Gia đình là cốt lõi của Giáo hội và của xã hội. Việc nuôi dưỡng và giáo dục con cái đúng cách là chìa khóa cho sự phát triển xà hội và làm cho xã hội của chíng ta được thịnh vượng. trong các xã hội hoện nay, Ly hôn được cho phép ở hầu hết các quốc gia. Nhưng Giáo hội Công giáo không cho phép ly dị.
Trong cuộc họp bất thường vừa qua của các giám mục ở Rome được đặt trọng tâm vào vấn đề gia đình. Các giám mục đã nhận thấy được những khó khăn và nhiều vấn đề thất bại của nhiều cuộc hôn nhân, Giáo hội đã cố gắng cải thiện các thủ tục và những quy trình trong việc xét xử và tuyên án huỷ bỏ các cuộn hôn nhân bất hợp pháp. Đức Giáo Hoàng Phanxicô đã nói nhiều về sự quan tâm của ngài khuyên nhủ các cặp vợ chồng nên biết tôn trọng nhau đúng mức, và chúng ta cũng cần nên tôn trọng và tìm hiểu thêm về những cặp vợ chồng mà có hôn nhân đỗ vỡ, hay những người đã tái hôn.
Chúng ta hãy cầu nguyện cho những người đã thất bại, hay đã bị đỗ vỡ hôn nhân vì bất cứ một lý do gì.
REFLECTION 2019
In the first reading, Joshua assembled the people of Israel. He recounted all the good things God has done for his chosen people. He re-affirmed his fidelity to Yahweh: "So fear Yahweh, and be sincere and faithful in serving him. . . Serve only Yahweh. . . As for me, I and my household will serve Yahweh." (Jos 24: 14 – 15)
In the Gospel reading, the Pharisees, in efforts to trap Jesus, question him about marriage and divorce. In his reply, Jesus acknowledges Mosaic law which allowed divorce (due to their "stubborn hearts"). At the same time he affirms what the union of man and wife had been in God's plan: "Man has now to leave father and mother, and be joined to his wife, and the two shall become one body? So they are no longer two but one body; let no one separate what God has joined."
Marriage is a very important institution in the Church and in civil society. The family is at the core of the Church and of civil society. The proper rearing and education of children are key to society's growth and prosperity. Divorce is now allowed in most countries. The Catholic Church does not allow divorce.
The last extraordinary meeting of bishops in Rome focused on the family. Recognizing the difficulties and problems of many failed marriages, the Church has tried to improve its procedures and processes for marriage annulments. Pope Francis has spoken much about proper care, respect and understanding of couples whose marriages have failed, who have separated or obtained civil divorce or have re-married.
Trong bài Tin Mừng chúng ta nghe câu chuyện người Pharisêu tìm cách để cài bẫy Chúa Giêsu bằng câu hỏi là một người đã có vợ có được phép ly dị vợ của mình không?. Đó là một cái bẫy để bắt tội Chúa Giêsu. Nhưng với Chúa Giêsu, Ngài luôn bảo vệ những giao ước và những điều cam kết của hôn nhân như đã được dự tính trước, và chính Ngài đã giải thích là việc ông Môisen cho phép họ ly hôn chỉ vì những “người Do Thái này đã cứng lòng". Lời dạy của Chúa Giêsu hôm nay rất thẳng thắn và đơn giản là hôn nhân là một sự cam kết lâu dài và một giao ước vĩnh viễn “vì sự gì Thiên Chúa đã liên kết thì loài người không được phân chia. (Mt 19:6).
Như Chúa đã nói với dân Do Thái, "... chứ nào có phải bởi cung kiếm của ngươi, Ta đã ban cho các ngươi đất, ngươi không vỡ; những thành các ngươi không xây mà được ở, những vườn nho, dầu các ngươi không trồng mà được ăn " (Josua 24:13).
Đối với tất cả mọi người trong chúng ta khi đã làm đám cưới nhau trước mặt Chúa và sống chung với nhau được một thời gian dài, thật sự đó là nhờ vào ơn sủng của Thiên Chúa chứ không phải là tự sức hay cái tài khéo của chúng ta mà thực hiện được sự cam kết đó được lâu dài.
Lạy Chúa, xin Chúa ở lại trong chúng con và xin cho tình yêu của Chúa mang lại tình yêu hoàn hảo mà Chúa đã đặt trong chúng con.
Friday 19th Ordinary Time
Opening Prayer: Lord Jesus, your words are challenging, but grant me the grace to see beyond the difficulty to the invitation to life and love.
Encountering Christ:
1. “It Was Not like That From the Beginning”: Jesus was questioned about the lawfulness of divorce. As a good and wise teacher, he invited them to take a step back and see the bigger picture. He referred them to the beginning of creation, to the purpose and meaning of their creation as man and woman. He reminded them of the vocation to love that is written in the very design of sexuality, in the primacy of nature, a truth difficult to swallow in a post-Christian culture. He did not stuff them with doctrinal laws but drew upon their theological memory, reminding them of a God who created them for something greater than what human law formulates.
2. “Because of Your Hardness of Heart”: Moses had permitted divorce because of the hardness of heart. What does this tell us about God’s pedagogy? He invites us to the fullness of life, but it requires an open heart willing to embrace the consequences of sacrificial love. Yet, he also seeks to meet us where we are, hoping that we will come, by approximations, closer to the fullness of life. Let us ask the Lord to be enlightened as to any signs of the hardness of heart in our life and accept Jesus’ invitation to a fullness of life and love.
3. Living like Eunuchs: In the time of Jesus, some would dedicate themselves to the study of law and forsake marriage. Some were made eunuchs by nature or by man. But here, Jesus alluded to those who chose to live in a loving relationship that transcended time. They sought to live the fullness of surrender to God in this temporal realm. Theirs was a divine invitation, not without its challenges and temptations, requiring a daily loving oblation, but rewarded by intimacy with God.
Conversing with Christ: Lord Jesus, open my heart to my particular vocation to love. Grant that I may draw from the consolation of being called by you to live my vocation to the fullest.
Resolution: Lord, today, by your grace, I will pray for married couples and consecrated persons whom you place on my heart, and I will be attentive and grateful for your daily invitation to love.
Reflection
The Gospel reading from Matthew is the story of the Pharisees’ attempt to trap Jesus by asking if a man can divorce his wife. Jesus defends the commitment of marriage as originally intended and explains that divorce was allowed in the time of Moses only because of the “hardness of the hearts” of the Jewish people at the time. Jesus is very straightforward in his expectation that marriage is a permanent commitment.
As God told the Israelites, “…it was not your sword or your bow. I gave you a land that you had not tilled and cities that you had not built, to dwell in; you have eaten of vineyards and olive groves which you did not plant.” For any of us who have been married for a long time, it is totally evident that we have not accomplished that long-term commitment on our own but with God’s grace.
Lord, remain in us and may Your love bring to perfection the love You have put in us.
REFLECTION
In today’s Gospel Jesus teaches about the sanctity and permanence of marriage. Now we begin to see why the love of a husband and wife is a sacrament of God’s love. The Father and the Son; while remaining distinct give themselves utterly to each other, and this mutual giving is the Holy Spirit.
So when two people come together in love and form one flesh, they mimic the love between the Father and the Son. And when their love gives rise to a child, this mimics sacramentally the spiration of the Holy Spirit. Father, mother, and children are evocative of the divine Father, Son, and Holy Spirit.
And this is why Jesus speaks so forcefully about marriage, and why his Church, at its best, has echoed him up and down the centuries. It is because marriage is such a sacred sign that the Church has sought so assiduously to protect it.
I know that the Church gets a bad rap for surrounding marriage and sexuality with so many rules. I realize that libertarians through the ages have fought against the supposed uptight moralism of the Church. But human beings always surround precious things with laws, restrictions, and prohibitions.
REFLECTION
In the Gospel reading the Pharisees, in efforts to trap Jesus, question him about marriage and divorce. In his reply, Jesus acknowledges Mosaic law which allowed divorce (due to their "stubborn hearts"). At the same time he affirms what the union of man and wife had been in God's plan: "Man has now to leave father and mother, and be joined to his wife, and the two shall become one body? So they are no longer two but one body; let no one separate what God has joined."
Marriage is a very important institution in the Church and in civil society. The family is at the core of the Church and of civil society. The proper rearing and education of children are key to society's growth and prosperity.
Divorce is now allowed in most countries. The Catholic Church does not allow divorce.
The last extraordinary meeting of bishops in Rome focused on the family. Recognizing the difficulties and problems of many failed marriages, the Church has tried to improve its procedures and processes for marriage annulments. Pope Francis has spoken much about proper care, respect and understanding of couples whose marriages have failed, who have separated or obtained civil divorce or have re-married. Let us pray for so many whose marriages have failed for whatever reason.
No comments:
Post a Comment