Wednesday, August 31, 2022

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu Tuần 22 Thường Niên

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu Tuần 22 Thường Niên (Luke 5:33-39 -)
Bài đọc Tin Mừng hôm nay, liên quan đến cuộc xung đột giữa môn đệ của Chúa với người do thái... đây là sự xung đột thứ ba (cuộc xung đột thứ nhất Chúa Giêsu nó về sự tha thứ tội lỗi -Lk. 5: 17-26 và cuộc xung đột thứ 2 khi Chúa Giêsu gọi ông Lêvi và sự giao hảo với những người tội lỗi Lk. 5: 27-32). Cuộc xung đột thứ 3 này liên quan đến việc ăn chay. Đây là việc xung đột liên quan đến cách thực hành việc ăn chay của người Do Thái và Kitô giáo. Việc các môn đệ của Chúa Giêsu không ăn chay được hiểu trong giai đoạn hoàn toàn mới và đó là gian đoạn cứu rỗi được Chúa Giêsu đổi mới. Chúa Giêsu không phản đối việc ăn chay và thái độ của ngài được thể hiện trong câu 35, đoạn 5 trong Tin Mừng Thánh Luca. Ngài đã tạo ra mô hình ăn chay căn bản trong Giáo hội thời sơ khai.
Chúa Giêsu cũng đã dùng sự mô tả việc dùng miếng vải mới vá cho chiếc áo cũ và rượu mới để chứa trong bình rược cũ..đây là việc thực hành lòng đạo đức phải được thể hiện theo một cách mới trong Chúa Giêsu Kitô. Lời nhận xét của Chúa (trong câu 39) sau khi uống rượu cũ không ai mong muốn là phải uống rượu mới; vì Ngài nói cái cũ thì lúc nào cũng tốt hơn, đó chỉ là một nhận xét mỉa mai. Những người đang bám víu với lòng đạo đức của đám Pharisêu cũ đang tự làm lu mờ chính mình vì sự mới mẻ của sự cứu rỗi mà Chúa Giêsu đang mang lại.
Điều này được thể hiện rất rõ trong bài đọc thứ nhất trích thư Thánh Phaolô gởi cho dân thành Côlôxê (Col 1: 15-20) Thánh Phaolô khẳng định rằng Chúa Kitô là đầu của mọi tạo vật, trên tất cả mọi thứ trên trái đất và trên trời. Ngài là đầu của Giáo hội và trong Ngài toàn thể tạo vật được hội tụ. Điều này được thực hiện bằng chính việc tự hy sinh và cái chết của Ngài trên Thập giá. Chúng ta hoàn toàn phụ thuộc vào Chúa Giêsu, người là tất cả của chúng ta. Lạy Chúa, Chúa là Chúa của chúng con và là tất cả của chúng con.

Friday 22nd Ordinary Time Scripture: Luke 5:33-39
Today’s Gospel reading involves the third conflict (1st on Forgiveness of sin Lk. 5:17-26 and 2nd on Call of Levi and fellowship with sinners Lk. 5:27-32). This 3rd conflict deals with the question of fasting involving the relationship between the Jewish and Christian practice of fasting. The fact that Jesus’ disciples did not fast is to be understood in the light of the totally new phase of salvation being inaugurated by Jesus. Jesus is not opposed to fasting and his attitude expressed in v 35 gives a basis for the custom of fasting in the early Church.
Jesus also used the simile of the new patch and new wine to make a challenging point i.e. the practice of piety has to be expressed in a new way in Jesus. The last statement (v 39) no one after drinking old wine desires new; for he says ‘the old is good’ is an ironic comment. Those who cling to the old Pharisaic piety are blinding themselves to the newness of salvation which Jesus brings.
This is well expressed in the first reading (Col. 1:15-20) wherein it is affirmed that Christ is the head of all creation, above all things on earth and in heaven. He is the head of the Church and in Him the whole of creation converges. This is made possible by His very act of self-sacrificial death on the Cross.
We are completely dependent on Jesus who is our all in all.
Lord, You are my Lord and my all.

Friday 22nd Ordinary Time
Opening Prayer: Lord, today I want to spend this time with you and only you, free of distractions. As a member of the Church that you established as your bride, I want to love you as my bridegroom. Thank you for looking after me, teaching me your ways, and being the source of my joy.

Encountering Christ:
1. Misjudged: The scribes and Pharisees had obviously been attentive to this new authority figure, Jesus. It was likely that very little of what he said and did escaped them, extending even to the behaviors of Jesus’ followers. These not-so-casual observers had their data, and they arrived at their conclusions. Drawing logical conclusions from a set of data is a good, and one that sets us apart as humans. Sadly, another unique aspect of our nature, our fallen human nature, is to judge others. The scribes and Pharisees went beyond mere logic to implicit accusation. Jesus’ followers were being judged to be less holy than other disciples with whom they were acquainted. St. Paul reminds us in today’s first reading to “not make any judgment before the appointed time, until the Lord comes, for he will bring to light what is hidden in darkness” (1 Corinthians 4:5). When others judge us for following Our Lord, let us be unperturbed and say as St. Paul said, “It does not concern me in the least that I be judged by you or any human tribunal.”
2. The Wrong Standards: Perhaps it was rare for these observers to witness Jesus’ followers participating in what they considered to be “prayer.” Little did they realize that conversing with Jesus was, in fact, the very definition of prayer! We can deduce from eyewitness testimonies that the Pharisees and the followers of John the Baptist had a number of admirable qualities, such as obedience, zeal, and perseverance. However, Jesus calls us to a higher standard; he exhorts us to “be perfect, as your heavenly Father is perfect” (Matthew 5:48). And the most reliable way to “achieve” this perfection is through prayer and the sacraments. By conversing with Christ regularly, we can joyfully bear the weight of the crosses that must appear on this path to perfection: “The way of perfection passes by way of the cross. There is no holiness without renunciation and spiritual battle. Spiritual progress entails the ascesis and mortification that gradually lead to living in the peace and joy of the beatitudes (CCC 2015).
3. From the Beginning: Over and over in Scripture, the relationship between Christ and the Church is compared to the bond between a husband and wife. Today’s Gospel explicitly ties the absence of fasting to the fact that Christ, as bridegroom, is with his followers (soon to be his Church) as the bride. In today’s world, in which the dissolution of marriages is sadly commonplace, the analogy seems to break down. But, as Jesus told the Pharisees when he was asked about Moses sanctioning the practice of divorce, “from the beginning it was not so” (Matthew 19:8). A return to the creation narrative of Genesis is instructive when we struggle to discern God’s plan for our lives. What was life like before the fall—a period of time which St. John Paul II labels “Original Man”? We were made male and female, and for one to be a gift to the other. We were made to see each other as subjects worthy of respect rather than objects to be used. We were made also to praise and glorify the God who created us this way.
Conversing with Christ: Jesus, thank you for inviting me to converse with you today. Thank you also for your teachings on holiness, prayer, and marriage—spanning from the creation account of Genesis to the Gospels and the letters of St. Paul. Grant me the grace, Lord, to recognize your original plan for the human race, and to understand that this is still your plan for me.
Resolution: Lord, today by your grace I will review a standard of right human behavior, such as the Ten Commandments or the Eight Beatitudes, and perform an examination of conscience to see where I may need to ask for your help to better conform to this standard,

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu Tuần 22 Thường Niên (Luke 5:33-39 -)
Trong bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu đã khuyến cáo các môn đệ của Ngài về việc "khép kín tâm hồn" không chấp nhận về những điều khám phá mới về Thiên Chúa và cách sống Đạo của chúng ta. Chúa Giêsu đã dùng một hình ảnh rất quen thuộc với các môn đề và những người theo Chúa thời bấy giờ; đó là: bầu da đựng rượu, Da mới mới và da cũ. Trong thời Chúa Giêsu, rượu thường được lưu trữ trong các bầu làm bằng da, Khi rượu mới đổ vào bầu da thì rượu mới vẫn còn lên men. Các chất khí khi lên men sẽ gây áp lực cho cho bầu da đựng rượu. Da mới đựng rượu mới thì mới có thể có đủ độ đàn hồi và chịu đựng được những áp lực do sự phản ứng hoá học khi rượu lên men trong bầu da. Nhưng nếu chúng ta đựng rượu mới trong bầu da rượu cũ, thì bầu da cũ sẽ dễ dàng căng ra và làm vỡ bầu da bởi vì bầu da cũ đã bị khô cứng nên rất không còn sự đàn hồi như bầu da mới nên khó chịu đựng được những áp suất của rượu mới khi chúng đang lên men
Chúa Giêsu có nói:” Nước Trời, thì cũng giống như gia chủ biết rút tự trong kho của ông ra điều mới và điều cũ" (Mt 13:52). Cuộc sống tâm linh của chúng ta sẽ bị bần cùng hoá, nếu như, chúng ta sẽ chỉ có được một Cựu Ước hay chỉ có một Tân Ước mà thôi, chứ không có được cả hai. Thiên Chúa đã ban cho chúng ta sự khôn ngoan vì vậy chúng ta phải biết dùng sự khôn ngoan này để sử dụng cho những việc tốt lành trong cả hai trường hợp cũ và mới. Chúa Giêsu không muốn chúng ta giữ khư khư cứng ngắc về những cái quá khứ và chống đối lại những công việc mới hay những đổi mới của Thánh Thần trong mỗi Người và trong cuộc sống của chúng ta. Chúa muốn tâm trí và trái tim của chúng ta được nên giống như bầu da rượu mới, biết mở ra và sẵn sàng tiếp nhận rượu mới của Chúa Thánh Thần., nếu chúng ta mong muốn phát triển kiến thức và sự hiểu biết về những kế hoạch của Thiên Chúa đã và đang ban cho cuộc sống của chúng ta.
"Lạy Chúa Giêsu, xin tuân đổ nơi chúng con ơn Chúa Thánh Thần, để chúng con có thể phát triển sự hiểu biết thêm về tình yêu và chân lý tuyệt vời của Chúa. Xin giúp chúng con biết tìm kiếm Chúa để chúng con có thể từ bỏ tất cả những những ý nghĩ vẩn vơ, Xin giúp chúng con có thể luôn luôn tìm thấy niềm vui hạnh phúc trong sự hiểu biết, yêu thương và phục vụ Chúa."

Meditation:
In today’s Gospel, Jesus goes on to warn his disciples about the problem of the "closed mind" that refuses to learn new things. Jesus used an image familiar to his audience; new and old wineskins. In Jesus' times, wine was stored in wineskins, not bottles. New wine poured into skins was still fermenting. The gases exerted gave pressure. New wine skins were elastic enough to take the pressure, but old wine skins easily burst because they became hard as they aged. What did Jesus mean by this comparison? Are we to reject the old in place of the new? Just as there is a right place and a right time for fasting and for feasting, so there is a right place for the old as well as the new.
Jesus says the kingdom of heaven is like a householder who brings out of his treasure what is new and what is old (Matthew 13:52). How impoverished we would be if we only had the Old Testament or the New Testament, rather than both. The Lord Jesus gives us wisdom so we can make the best use of both the old and the new. He doesn't want us to hold rigidly to the past and to be resistant to the new work of his Holy Spirit in our lives. He wants our minds and hearts to be like the new wine skins – open and ready to receive the new wine of the Holy Spirit. Are you eager to grow in the knowledge and understanding of God's word and plan for your life

Meditation:
In a time of great division in our world, this beautiful hymn to Christ should give us some comfort and inspiration. God has been pleased to dwell in one of our own, and through him to reconcile everything in creation to Himself. The source of that reconciliation and unity is love — the love that comes from God and that we are called to imitate. There must be no barriers and walls between people. Hatred and ideology should not separate us or give rise to violence.
There is only one God and the world and its people belong to him. As we gaze out on our bleeding and frightened world, we should know that God desires unity and compassion. We continue and participate in God’s work whenever we respond with love and compassion to the needs and suffering of others, and whenever we rise above barriers and divisions and reach out towards others.
Some are upset with Jesus because his disciples are not observing the traditional religious rules of fasting. They are enjoying themselves — imagine that! Jesus points out that there is a new spirituality being born. Just as new wine cannot be poured into old wineskins without loss of the wine, new ideas also require a new container. Jesus challenges them to think in new and fresh ways and not be prisoners to traditions and older understanding.
Lord, may I continue Your work of reconciliation and unity.

REFLECTION
We send messages and influence others by how we act and what we use. As Christians we are all called to be advertisement billboards for Christ. Now what does it mean to be a letter of advertisement for Christ?
Unlike the employees of a company, we do not settle merely for external patches. God's letter writing begins in the heart and spirit. The new covenant is one in which the heart of stone becomes flesh. This does not mean that we have no external signs and symbols. These are important. However, to be a real letter of advertisement for Christ means that our internal desires conform with our behavior as new creature in Christ. Our acts of charity and prayer are done so that our heavenly Father may be praised. We are the new wineskins into which the new wine has been poured. We are not a letter of gloom. We are a letter of joy and celebration. Jesus has won the ultimate victory over sin and death. People must in joy of the outpouring of the Spirit. It is so easy for us to forget who we are. God knows us by name and calls us in personal love. We in turn should be God's letters to our fellowmen telling the how much he loves them and cares for them. Each day, by every little thing that we say and do, we go about proclaiming God's goodness and telling of his wonders.
This is so if really believe that we are letters of Jesus Christ. We speak a message of love and care. And no matter how many times we are read, the message never tires or bores us. We are the new wine, and we are meant to live in joy.

No comments:

Post a Comment