Wednesday, May 25, 2016

Suy Niệm Thứ Sáu Tuần thứ 7 Phục Sinh



Suy Niệm Thứ Sáu Tuần thứ 7 Phục Sinh
Phêrô đã chối Chúa ba lần, nên Chúa Giêsu đã bắt ông phải tuyên xưng tình yêu của ông với Ngài ba lần. Nhưng thực tế còn nhiều hơn con số ba mà chúng ta sẽ thấy có liên quan đến hai câu chuyện này. Ngoài ra trên thực tế có thể cả hai sự việc đã xảy ra trong cùng một dữ kiện đó là bên một ngọn lửa.  Khi Phêrô chối Chúa, là lúc Phêrô đang sưởi ấm ngay bên một đóng lửa. Khi Chúa Giêsu hỏi ông ta : "Con có yêu mến thầy không?", Ông cũng đang ngồi quanh với Chúa và các môn đệ khác bên một đóng lửa đang nướng cá trên đó.
            Ngoài ra  là cả hai câu chuyện cũng đều được xảy ra trong lúc trời sắng sang (bình minh): Câu chuyện chối Chúa, là câu truyện thật là một bi kịch sâu sắc trong tâm trạng, được đặt trong một bóng tối của màn đêm, ngay vào lúc  trước khi bình minh được những con gà trống gáy báo hiệu một ngày mới. Còn cảnh tuyên xưng tình yêu, thì là một cảnh vyu mừng và tràn đầy hy vọng  trong những tâm trạng tích cực, được thiết lập ngay lúc bình minh vừa ló dạng, trong ánh sáng đang tăng dần của một buổi sáng sớm.
            Chúa Giêsu đã chọn quang cảnh này với ý tưởng là mang lại một sự tha thứ và chữa lành những vết thương “tội phạm đang nén đè trong trong tâm trí và ký ức của thánh Phêrô.  Như là muốn  phủi sạch  những vết bụi than trong lòng của ông Phêrô.  Cũng như Khi những miếng cá thơm vửa chin tới trên đống lửa hồng trên bờ biển, Phêrô có thể đã bừng tỉnh trong sự vui mừng, (Có, có) Lạy Chúa, Chúa biết con yêu mến Chúa."
            Ngay tại đống lửa lần đầu, Phêrô  đã "khóc lóc thảm thiết." Tin Mừng không nói ra, nhưng chúng ta cũng có thể mong rằng ngay trong lúc ngồi bên đống lửa thứ hai , Phêrô cũng khóc, nhưng ông khóc với nước mắt của niềm vui trong tình yêu Chúa.
            Để mang lại sự chữa lành sâu đậm hơn và để tẩy sạch những vết nhơ và nỗi buồn trong tâm hồn của chúng ta, chúng ta có thể nhớ đến những đống lửa vừa ló dạng riêng trong lòng của chúng ta, để chúng ta có thể nói như thánh Phêrô trong nước mắt của chúng ta: "Lạy Chúa, Chúa biết chúng con yêu mến Chúa,  Chúa biết Con yêu Chúa. Lạy Chúa, Chúa đã biết Con yêu Chúa "

Friday 7th Week of Easter
Peter had denied Jesus three times, so Jesus got him to profess his love three times. But there’s more than the number three linking these two stories. There’s also the fact that both happened near a fire. When Peter denied Jesus, Peter was warming himself near a fire. When Jesus asked “Do you love me?”, he was near a fire with fish cooking on it.
            There’s also the fact that both stories happened near dawn: The denial story, which is profoundly tragic in mood, is set in the dark of night, just before the dawn is signaled by a cock. The profession of love scene, hope-filled and positive in mood, is set just after the dawn, in the increasing light of early morning.
            Jesus chose this scene-of-the-crime setting to bring about a complete healing of memories in Peter’s mind. To scrub every bit of charcoal from his heart. As the penny fell about being in a fire place for a second time, Peter might well have said “touché`, (Yes) Lord, you know I love you.”
            At the first fire, Peter “wept bitterly.” The Gospel doesn’t say it, but we might well expect that at the second fire Peter also cried — tears of joy and love as well as sorrow
            To bring about deeper healing and cleansing in our own minds and hearts, we can recall our own fireplaces and dawns, as we say with Peter and maybe with tears:
“Lord, You know I love you. Lord, You know I love You. Lord, you know I love you."

REFLECTION Friday 7th Easter
Have we ever been in an awkward situation where we couldn't prove a point we believe is real or right? Perhaps it can be some experience we would like to share with our friends so that can to learn from it, or some theory we failed to explain in class. But we know we are right, even if we realize that we'll lose our credibility to others.
Peter seems to find himself in a similar situation. After turning his back on Jesus, he finds himself being given another chance. Perhaps there may be doubts regarding his loyalty and faithfulness. But Jesus believes in Peter and he asks him to continue this important mission. Jesus entrusts Peter with his church, with looking after his flock in spite of his past failings and transgressions.
            Jesus is always willing to give us a second chance. Let us look into our hearts and feel how his love is shown in our lives. Feel each morning as he makes the sun rise for us and each rainbow he shows us after the rain. Hold on to it. Fight for it. Stay with Jesus and follow him.

No comments:

Post a Comment