Wednesday, February 6, 2013

Suy niệm tin Mừng Mark 6:1-6 Thứ Tư



Qua bài tin mừng hôm nay chúng ta thấy Chúa Giêsu bị kinh miệt và bị chối bỏ bởi những người làng xóm thân cận của Ngài. Chúa Giêsub đã ngạc nhiên vì những phản ứng của họ. "vì sự cứng lòng tin của họ."  Vì thế Chúa Giêsu không thể làm các việc vĩ đại,  làm các phép lạ ở đấy. Chúa Giêsu không thực hiện các phép lạ,  không có nghĩa rằng Chúa Giêsu  bất lực, vô tài,  nhưng vì những người bà con láng giềng của Chúa không có lòng tin,. Có nghĩa là lòng tin của họ đã ra chai đá và cứng lòng vì họ nghĩ rằng Chúa Giêsu chỉ là một người tầm thường như họ, con bác thợ mộc thì có gì hay , có tài giỏi gì hơn họ.  Cũng vì tấm lòng hạn hẹp, ghen tương của họ đã ảnh hưởng và hạn chế những việc của Chúa muón làm ở giữa họ.  Sự ngờ vực, phản đối của người dân Nazareth trong phúc âm hôm nay chính là những lời cảnh báo và thách thức với chúng ta ngày nay. Trong bối cảnh hiện nay, chúng ta đã thấy chung quanh chúng ta có những người anh em của chúng ta chỉ vì tiền, vì danh vọng hay vì tình mà dẻm pha, nói xấu, cáo gian anh chị em mình, lại có người vì tự tì, nhỏ mọn lại ganh ghét anh chị em mình khi họ có việc làm tốt hơn, có chức cao hơn…
Tin mừng hôm nay, Chúa muốn mời gọi chúng ta hãy để tâm suy nghĩ về những hành động về những việc chúng ta đã làm, đã đối xử với anh chị em, với bạn bè, với người chung quanh của chúng ta. Xin Chúa biến đổi tâm hồn chai đà lì lợm của chúng ta để đức tin nơi chúng ta được sống lại và những việc lành của Chúa được thực hiện nơi mỗi người chúng ta..

3 comments:

  1. Wednesday (February 6):Paul Miki and Companions (also known as the Martyrs of Nagasaki), 26 faithful Catholics who were martyred.

    REFLECTION
    The gospel speaks of Jesus’ experience of rejection by his own people. When they tried to understand Jesus in categories familiar to them, they failed. The passage begins with the astonishment of his friends and relatives, but ends with the amazement of Jesus. “He marvelled because of his unbelief.” The concluding statement ‘he could not do mighty work there..’ does not mean that Jesus is impotent without our faith. It means the unbelief of Jesus’ own people had a restrictive effect on his work in their midst. The rejection by ‘his own people’ is warning and challenge for us today. In today’s context, ‘his own people’ is best understood as the group that formally claims Jesus as its own, claims to be his, namely the Church. This text invites us to reflect on our dimension of unbelief. Our unbelief has a dampening effect on the mighty acts of God.

    ReplyDelete
  2. Reflection on Reading: Heb 12:4-7, 11-15
    In the first reading, we hear, "The Lord trains the ones He loves and punishes the ones He acknowledges as His sons." A saint who was being tried by God with many hardships once said, "Lord, if this is how you treat your friends, I wonder how many friends you still have left." It is true that God can sometimes be exacting and hard on us, but didn't He allow His only Son to die on the cross for us? A true disciple of Jesus knows that sufferings are necessary to test one's faith and love for God. It is also true we are often not able to cope, but God in His mercy will raise us up from our failures and give us renewed strength and courage to face our sufferings. We have not had to suffer till the point of dying for our sins (cf. He 12: 4) so let us stand up to do battle with the enemy using the weapons of light – prayer, faith in God, zeal to announce the gospel and a deep and intimate love for Jesus. The corrections and sufferings we have are meant to make us more holy, more humble. Also, trials and temptations keep our faith from becoming lukewarm.

    ReplyDelete
  3. ""For your Father knows what you need before you ask Him." (Matt. 6:8) Many people only go to God when they are in need -- they don't recognize how God plays a loving role daily in their lives, and He only wishes to be recognized for the love and grace that He freely shares with us. Thank God today for the life that He has given to you, and for His presence within it!"

    Tin Mừng Thánh Mathêu đoạn 4 câu 6 có nói:“Vì Cha các ngươi biết rõ các ngươi cần gì, trước khi các ngươi xin Người.” Nhiều người trong chúng ta chỉ đến với Chúa xin xỏ mỗi khi chúng ta cần mà quên không nhận ra Thiên Chúa luôn luôn ở bên chúng ta, và trong cuộc sống hàng ngày của chúng ta. Trong vai trò một người Cha đầy lòng yêu thương, Ngài chỉ muốn được chúng ta nhận ra tình yêu và ân sủng của Ngài mà Ngài đã tự do ban phát và chia sẻ với chúng ta. Cảm ơn Chúa đã ban cho chúng ta cuộc sống hôm nay, cũng như tình yêu và sự hiện diện của Chúa nơi chúng con!

    ReplyDelete