Suy Niệm Tin Mừng Thứ Ba tuần 20 Thường Niên 2019
Chúa Giêsu nói rằng con lạc đà bước qua cái lỗ của cây kim còn dễ hơn
là một người giàu có có thể bước vào được Nước Trời, Chúa Giêsu có lẽ muốn cảnh
báo chúng ta về sự nguy hiểm của sự giàu có. Chúa Giêsu mô tả những cái nguy
hiểm của sự giàu có. Khi lòng trí con người chúng ta đã bị sự giàu có
vật chất thâm nhập vào rồi, con người
chúng ta cũng giống như hạt giống đã rơi vào giữa những bụi gai, khi những thứ
vật chất, ham muốn thu hút con người nên họ tự chà đạp lấy lương tâm của họ
bởi những sự quan tâm làm giàu của họ với niềm vui trong cuộc sống, và vì đó
tâm linh của họ không được phát triển và trưởng thành. Họ rất nhỏ nhoi trong mắt
Thiên Chúa. Ham muốn của họ và tình yêu thương của họ không thể mở rộng. Họ đã
làm nô lệ cho cả nghìn thứ nhu cầu, như
những áo quần, máy móc thời trang mới nhất, hay một ngôi nhà đẹp lộng lẫy, phaôi
có những chiếc xe ô tô thứ xịn, cộng với những bữa tiệc xa hoa mỗi tuần.
Những người như vậy đang dần dần bóp nghẹn tâm linh và tinh thần của
họ như những bụi gái đang lấn ép nhưng hạt giống rơi trong bụi gai. Nếu
con người chúng ta đã lăn vào trong cuộc sống dư thừa của cải vật chất, có lẽ
chúng ta nghĩ rằng chúng ta có thể làm được tất cả những thứ trên đời này
mà chẳng cần đến Thiên Chúa! hoặc Thiên Chúa không còn tồn tại trong lòng
chúng ta nữa.
Mặc dù Chúa Giêsu thường nói đến sự nguy hiểm của sự giàu có, nhưng
Ngài không nói rằng những người giàu không thể vào Nước Thiên Chúa. Không phải
những người giàu nào cũng không có vào được nước Thiên Đàng. Bởi vì
không phải chính sự giàu có điều là những điều xấu xa cả, nhưng sự giàu có
chính là mối nguy hiểm cho sự cứu rỗi đời đời của chúng ta. Sự giàu
có là một phúc lành hỗn hợp hay là người nghèo có thể là một phúc lành tuyệt vời. Tất
cả phụ thuộc vào thái độ của chúng ta đối với sự giàu có và những cách mà chúng
ta biết dùng của cái của chúng ta một cách thích hợp.
In saying that it is easier for a camel to pass through the eye of a
needle than for a rich man to enter the kingdom of God, Jesus is simply warning
us of the danger of riches. Jesus' description of the danger of affluence was
penetrating. Like seed among thorns, materialists are stifled by the cares,
riches and pleasures of life, and they do not mature. They remain ridiculously
small in the eyes of God. Their desires and their love cannot expand. They are
enslaved by a thousand needs, for the latest fashions, for a beautiful house
with two or more cars, for a television and computer set on every floor,
another new freezer, costly cocktails and lavish parties. Such people are
progressively choked spiritually and mentally.
If people are rolling in wealth for quite some time, they come to think
that they can well do without God. Although Jesus often spoke of the dangers of
wealth, he did not say that it was impossible for the rich to enter the kingdom
of God. It is not that those who have riches are shut out from the kingdom of
God. It is not that riches are evil in themselves but they are a danger to our
eternal salvation. Being rich is a mixed blessing. Being poor can be a great
blessing. It all depends on our attitude towards wealth and its place and its
proper use in God's Kingdom here on earth.
Opening Prayer: Lord, here I am. Show me your face; show me your
love for me. I know that without you I am nothing, and yet you want to give me
everything. I want to love you—teach me how. Whether you want to console me or
challenge me, I’m here to listen.
Encountering Christ:
1. Tough Love: This Gospel is a hard Gospel. It can be tempting to
try to rationalize it, to say that Matthew is talking about spiritual poverty,
but Christ’s words are very clear: “It is easier for a camel to pass through
the eye of a needle than for one who is rich to enter the kingdom of God.” Of
course, it’s not that Christ measures out his love based on our degree of
poverty—he is not so legalistic. No, Christ is warning us: having material
wealth can lead to attachments that may distract us from loving God and loving
our neighbor. Prudence and temperance are virtues that can help us to live in
comfortable circumstances without becoming trapped by them.
2. With God, All Things Are Possible: We might be wealthy and
obsessed with staying that way, or poor and inordinately desirous of being
wealthy. Either way, our soul is seeking not God but mammon (Matthew 6:24). To
enter through the needle’s eye, our spiritual disposition should be like that
of Saint Paul: “I know indeed how to live in humble circumstances; I know also
how to live with abundance. In every circumstance and in all things I have
learned the secret of being well fed and of going hungry, of living in abundance
and of being in need. I have the strength for everything through him who
empowers me” (Philippians 4:12-13).
3. One Hundred Fold: For Christians who try to live an ascetic
life, offering our sufferings in union with Christ’s on the Cross, this Gospel
promise is very consoling. Even those sacrifices we made ten, twenty, or more
years ago have been remembered, and are still treasured by Our Lord. He never
forgets, and he promises us a generous reward. We don’t even have to wait for
heaven to receive many of the benefits of living for Christ. He sends us peace,
joy, love, and more, plus eternal life.
Conversing with Christ: God, thank you for taking the time to be
with me, speak with me, and give me your grace. Thank you for calling me to a
true relationship with you—lead me today wherever you want.
Resolution: Lord, today by your grace I will take a moment to pray
about how you want me to live poverty.
No comments:
Post a Comment