Friday, December 20, 2024

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Thứ Ba Mùa Vọng Nam C

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Thứ Ba Mùa Vọng
Nam C
Chúng tôi phải làm gì? Đây là câu hỏi của cả ba nhóm người thắc mắc với ông Gioan Tẩy Giả trong bài Tin Mừng Chúa Nhật tuần này. Đó là một câu hỏi mà chúng ta cũng có thể tự hỏi mình. "Chúng ta cũng phải làm gì?" Tất cả chúng ta đều muốn được lên thiên đàng và vì vậy chúng ta cần biết các quy tắc là gì, chúng ta phải tuân thủ những chtiêu cần phải có để có thể được lên Thiên đàng. Có ba nhóm được đề cập trong văn bản.
            Trước hết, những người bình thường được mời gọi chia sẻ những gì mình có với những người kém may mắn hơn mình và đang thiếu những thứ chúng ta có dư thừa. Sau đó là đến những người thu thuế, những người được mời gọi là hãy nên sống thành thực, không nên lừa dối người khác. Và cuối cùng là những người quân nhân được mời gọi là hãy biết sống trong sự công minh, chính trực, không nên dùng quyền để đe dọa những người dân thấp cổ bé họng hãy nên biết bằng lòng với số tiền lương của mình.
Những lời mời gọi này có vẻ không phức tạp lắm và nếu tất cả những gì chúng ta phải làm là chia sẻ với người khác, không lừa dối hoặc đe dọa mọi người và bằng lòng với mức lương của mình thì hầu hết chúng ta sẽ dễ dàng vào được Nước Thiên Chúa trên Trời.
            Trên thực tế, điều mà thánh Gioan Tẩy giả đang gợi ý cho chúng ta hôm nay không gì khác hơn là sống một cuộc sống bình thường tử tế, điều mà hầu hết chúng ta đều có thể thực hiện được. Những lời giáo huấn và mời gọi của ông Gioan thật không quá khắt khe bao gồm cả việc ăn năn thống hối tội lỗi của chúng ta, đó là những gì ông Gioan đã nói với mọi người trong bài Tin Mừng chúng ta nghe trong tuần trước.
Theo một cách nào đó, điều này thật đáng ngạc nhiên vì Ông Gioan Tẩy Giả được coi là có tiếng tăm dữ dội. Ông là một người đã sống một cuộc sống rất khắc nghiệt ông ăn chay trong sa mạc, nhưng như chúng ta thấy ở đây, ông không yêu cầu một ai phải đi theo ông vào sống trong sa mạc như ông. Người ta có thể mong đợi Ông Gioan Tẩy Giả sẽ nghiêm khắc hơn một chút, nhưng hóa ra không phải vậy; thật ra ông khá khoan dung với những người bình thường. Tuy nhiên, Ông Gioan Tẩy Giả đã nói với mọi người rằng có người sẽ đến sau ông, một người mạnh mẽ hơn nhiều, một người mà ngay cả ông cũng không đủ tư cách để cởi quai dép của ông ấy.
Và đây Đấng cứu thế sẽ đến để phán xét mọi người. Ông Gioan nói với mọi người rằng Đấng cứu thế này sẽ cầm một chiếc quạt sàng trong tay và nhiệm vụ của ông sẽ là phân chia lúa mì khỏi trấu lép. Ý nghĩa của ngụ ý là Vị Thẩm Phán của Thế Gian này sẽ nghiêm khắc hơn nhiều so với ông Gioan tẩy giả.
Ở những nơi khác, ông Gioan khá gay gắt với các kinh sư và người Pharisiêu, ông gọi họ là lũ rắn độc.   Điều này, ông khá nhất quán với Chúa Giêsu, người đồng cảm với những người dân thường và đôi khi với những người thu thuế cũng như binh lính, nhưng hoàn toàn không có thời gian cho những người Pharisieu và những người cùng loại.
Nhưng còn người bị quạt sàng lọc này thì sao? Chúa Giêsu có thực sự nghiêm khắc hơn ông Gioan Tẩy giả không? Đây là một câu hỏi đáng lo ngại. Và câu trả lời là cả có và không. Vấn đề thực sự là câu hỏi mà mọi người đặt ra: "Chúng ta phải làm gì?"
Đối với chúng ta, có vẻ như họ không đặt câu hỏi đúng cách vì Chúa Jesus không quan tâm đến việc làm mà là việc sống. Chúa Jesus không quá quan tâm đến những gì chúng ta làm. Ngài quan tâm nhiều hơn đến việc chúng ta là con người như thế nào. Chúa Jesus không quan tâm đến hành động của chúng ta mà quan tâm đến thái độ của chúng ta. Ngài biết rất rõ rằng thái độ tiềm ẩn của chúng ta là điều quan trọng nhất trong cuộc sống vì chính thái độ bên trong của chúng ta mới là thứ cuối cùng ảnh hưởng đến hành vi của chúng ta.
Nếu chúng ta có thái độ xấu thì chúng ta có nhiều khả năng trở thành tội nhân hơn, có nhiều khả năng làm phiền những người sống xung quanh chúng ta hơn, có nhiều khả năng xúc phạm đến Chúa theo cách này hay cách khác. Chúa Jesus đi vào tận gốc rễ của mọi thứ và điều Ngài quan tâm là chính chúng ta là như thế nào. Ngài muốn những người trong Vương quốc của Ngài có cùng thái độ như Ngài.  
Ngài muốn những người thân thiện và cởi mở, những người biết thông cảm và biết yêu thương. Ngài muốn những người trong Vương quốc của Ngài là những người trung thực và đáng tin cậy. Ngài muốn những người có tràn đầy đức tin và hy vọng. Ngài muốn những người tận tụy và nhiệt huyết. Ngài không quan tâm nếu chúng ta là những thứ “bỏ đi” hay nếu chúng ta đang có những khiếm khuyết về mặt đạo đức hay một số loại khuyết tật bất kể nó có thể là gì. 
Khi Chúa Jesus đến với tư cách là Đấng Phán Xét Thế Gian, Ngài sẽ phán xét trên một cơ sở hoàn toàn khác so với bất cứ vị thẩm phán trần gian nào. Đúng vậy, vào Ngày Phán Xét Cuối Cùng đó, Ngài chắc chắn sẽ cầm quạt sàng trong tay và chắc chắn sẽ sàng lọc phân loại lúa ra khỏi trấu lép. Nhưng những gì chúng ta thấy giống lúa tốt thì Ngài có thể coi là đám trấu lép và những gì chúng ta coi là trấu lép thì Ngài cũng có thể coi là loại lúa tốt.
Điều này có nghĩa là chúng ta cần bắt đầu nhìn thế giới của chúng ta đang sống theo một cách khác hoàn toàn. Điều này có nghĩa là chúng ta nên ngừng hỏi "Chúng ta phải làm gì?" và bắt đầu hỏi "Chúng ta là loại người nào". Điều này có nghĩa là chúng ta ngừng nghĩ về hành động bên ngoài của chúng ta và bắt đầu nghĩ về thái độ bên trong tâm hồn của chúng ta. Việc thay đổi những thái độ đó là điều quan trọng. Chúng ta là loại người nào mới là điều quan trọng. Khi đã phân loại được điều này, chúng ta sẽ không cần phải lo lắng về những gì mình đã làm hoặc chưa làm. Những việc làm của chúng ta sẽ tự lo liệu, điều chúng ta phải làm là trở thành một người phải biết suy nghĩ theo cách Chúa Jesus suy nghĩ; mọi thứ còn lại chỉ là thứ yếu.
 
Third Sunday of Advent
"What must we do?”
This is the question asked by all three groups who question Ông Gioan Tẩy Giả in our Gospel reading this Sunday. It is a question we probably ask ourselves. "What must we do too?” We all want to get to heaven and so we need to know what the rules are, what admission criteria must we comply with. Once we know this vital piece of information we can then set about doing what is necessary and so ensure our eternal salvation. There are three groups referred to in the text.
            First the ordinary people who are told to share from their surplus with others less fortunate.
            Then come the tax collectors who are told not to cheat others. And lastly come the soldiers who are told not to intimidate the people and to be content with their pay. These requirements don't seem very onerous and if all we had to do was to share with others, not cheat or intimidate people and be content with our pay then most of us would easily get into the Kingdom of God. Actually what John the Baptist is suggesting is nothing more than to live an ordinary decent life, something most of us would do anyway. His requirements are not very demanding even if this is on top of repenting of our sins, which is what he was telling people in the passage we were given last week. .
            In a way this is surprising since John the Baptist is considered to have a fierce reputation. He is a man who has lived a very severe life of fasting in the desert but, as we see here, he does not make following him into the desert a requirement for anyone else. Actually he seems to be quite content with everyone else carrying on as they did before as long as they are not openly exploiting others. One might have expected John to be a bit stricter, but this turns out not to be the case; he turns out to be quite lenient on the ordinary people. However, John goes on to tell the people that someone is coming after him, someone much more powerful, someone for whom even he is not even fit to undo the strap of his sandals.
            And this Messiah is going to come to judge everyone. He tells them that this Messiah will have a winnowing fan in his hand and his task will be to divide the wheat from the chaff. The implication is that this Judge of the World is going to be much more severe than John the Baptist. Just going back to these three groups; we should note that this passage is unique to the Gospel of Luke. And some have suggested that Luke highlights their presence as a way of introducing them to the reader. This is especially relevant in the case of the tax collectors who are going to feature quite a lot in the Gospel story. Luke is telling us that these three groups are particularly open and receptive to the Word of God even though it might seem surprising in the case of tax collectors and soldiers. Elsewhere John is quite scathing about the scribes and Pharisees, calling them a brood of vipers.
            In this he is quite consistent with Jesus who identifies with the ordinary people and with tax collectors as well as soldiers on occasion, but who has absolutely no time for Pharisees and people of their ilk. But what about this winnowing fan? Is Jesus really going to be more severe than John the Baptist? This is a worrying question. And the answer is both yes and no. The problem is actually the question the people ask: "What must we do?” It seems to me that they are not asking the right question because Jesus is not so concerned with doing as with being. Jesus is not over interested in what we do.
            He is much more interested in how we are as persons. Jesus is not as concerned with our deeds as with our attitudes. He knows very well it is our underlying attitudes that are the most important thing in life because it is our internal attitudes that ultimately affect our behaviour. If you've got a bad attitude then you are much more likely to be a sinner, much more likely to be upsetting those who live around you, much more likely to offend God in some way or other. Jesus gets to the very heart of things and what he is concerned with is how you are in yourself. He wants people in his Kingdom who have the same attitudes that he has. He wants people who are friendly and open, people who are full of compassion and love. He wants people in his Kingdom who are honest and trustworthy. He wants people who are filled with faith and hope. He wants people who are committed and passionate. He doesn't mind if you are damaged goods or if you are suffering from moral failings or some kind of handicap whatever it may be.
            Actually he quite likes it if you have suffered or struggled with life. He is open to the poor and to the humble and those who are disadvantaged in any way. If you've got a physical or mental illness, or a condition of some kind, if you are needy and unloved or fall into any number of other categories which mean that you are looked down on by others; if you have any of these things then you are in with a chance as far as Jesus is concerned. Jesus, when he comes as Judge of the World, will be doing his judging on a completely different basis than any earthly judge. Yes, on that Last Day he will most certainly have his winnowing fan in his hand and he most definitely will sort the wheat from the chaff. But what to us looks like wheat he may consider to be chaff and what we consider to be chaff he may very well consider to be wheat.
            This means that all bets are off. This means that we need to start looking at the world in a completely different way. This means stopping asking "What must we do?” and starting to ask "What kind of people are we.” This means stopping thinking about our external actions and starting to think about our internal attitudes. Changing those attitudes is what matters. It is what kind of person we are that counts. Once we have this sorted then we won't need to worry about what we have done or left undone. Our deeds will look after themselves, what we have to do is to become a person who thinks the way Jesus thinks; all the rest is purely secondary.
 
3rd Sunday of Advent C
The crowds asked John the Baptist, “What should we do?” Luke 3:10
Among those within the crowds who were asking Saint John the Baptist this question were tax collectors, soldiers and ordinary people. John gave an answer to them all, first telling them to turn away from the sins that they struggled with the most. Sin takes on many forms and often is closely associated with our daily duties in life. Some sins are sins of commission, meaning sins we commit by an intentional act. Some sins are those of omission, meaning a lack of certain virtues or a failure to do what we ought to do.
After addressing the particular sins that those in the crowds were struggling with, John then turns their attention to Christ. He states to them that “​​one mightier than I is coming” and that “He will baptize you with the Holy Spirit and fire.” In other words, John was giving the people a twofold command. First, work to overcome sin. And second, turn your eyes to Him Who is coming to you. Repenting from sin is not enough. Once we repent, we must then fill the void within our souls with the presence of Christ.
Advent, just like Lent, is an important time within our liturgical year to heed these messages. Though it’s true that we must work to overcome sin and turn to Christ every day of the year, God knows we need a special time each year when we give concerted effort to these spiritual endeavors. So before Advent passes you by, heed the words of the Baptist and take some time to examine your conscience thoroughly. Perhaps use a detailed list of the Ten Commandments or the Seven Capital Sins. Once you do that, seek out an opportunity to celebrate the Sacrament of Reconciliation. Doing so is essential to a fruitful Advent season.
Once you thoroughly repent of the sins you struggle with the most right now, turn to the Savior of the World with special attentiveness to the miracle of the Incarnation this Advent. Spend time adoring the God Who came to us in the form of a little child. Meditate on this Gift. Gaze at a nativity scene prayerfully. Read the Scripture passages about the birth of Christ. Close your eyes and imagine yourself there at His birth.
Reflect, today, upon this twofold exhortation from John and apply it to your Advent preparations. Cleanse your soul in a special way from all sin this Advent. Then prayerfully ponder and meditate upon the reality we are preparing to celebrate. As John says, allow the Christ Child to truly “baptize you with the Holy Spirit and fire” through your deepening devotion and prayer this Advent.
My dear Jesus, please help me to see my sins as You see them. Help me to be attentive to every sinful action I commit and even those smaller sins of omission. As I ponder my sin, please draw me to Your mercy and grace so that I can then open the eyes of my soul more deeply to see You and to adore You more completely this Advent. Jesus, I trust in You.
 
3rd Sunday of Advent C 2024
Opening Prayer: Lord God, I have been baptized with the fire of your Spirit. You have forgiven my sins and introduced me into your divine life. This is truly good news. You have saved me from sin and death, and I am journeying to your eternal embrace.
Encountering the Word of God
1. What Should We Do? In the Gospel, John the Baptist gives sound advice to three groups of people. When the crowds ask him, “What should we do?” John replies that they should practice justice toward the less fortunate and impoverished. If they see someone who lacks clothing, and they have an extra cloak, then they should share the second cloak. If they see someone who lacks food, and they have food to give, they should give it. When the tax collectors ask him, “What should we do?” John replies that they should practice justice toward the people they serve. Instead of fleecing the people and demanding more than what they really owed, the tax collectors should collect no more than what is prescribed. When the soldiers ask, “What should we do?” John replies that they should practice justice toward the people they protect. Instead of extorting people wrongly, they should see themselves as servants of the people they protect. Instead of falsely accusing people for their own gain, they should be models of truth. Instead of endlessly complaining about their wages, they should be content with what they earn. Justice is the virtue by which we give to others what they are owed. The poor never lose their dignity as persons, and the principle of solidarity demands that those with more care for those lacking what they need. Justice demands that we pay our taxes for the services the local, state, and federal governments provide. Justice demands that we treat others fairly and truthfully.
2. The Christ Will Baptize You with the Holy Spirit: The Gospel highlights the humility of John the Baptist. When the people began to think in their hearts that John was the Christ, promised by the prophets, John assured them that he was only the forerunner. John baptizes with water and asks the people to confess their sins and repent from them. The Christ, who is coming, will baptize with the fire of the Holy Spirit and purify them from sin. John is preparing them for judgment, but he is not the judge. The Christ, John holds, will separate the wheat from the chaff. The wheat, those who welcome the mercy of God and his righteousness, will be gathered into the barn of God’s eternal dwelling. The chaff, those who reject God’s mercy and his righteousness, will be separated from God’s presence and burn with unquenchable fire.
3. Rejoice in the Lord Always: In the Second Reading, Paul writes to the Church in Philippi that “The Lord is near.” This nearness of the Lord is a cause for joy. Joy is not a sentiment caused by fleeting pleasure. The joy that Paul speaks of is caused in the believer through the gift of the Holy Spirit (see Galatians 5:22). A person can be joyful even in the midst of suffering and misfortune. When we suffer, we know that we are accompanied by Christ: “The Lord is near.” Paul takes up a theme in Jesus’ Sermon on the Mount when he counsels: “Have no anxiety at all.” Earlier, Jesus said, “Do not be anxious” (Matthew 6:25) about food, drink, health, clothing, or the future. Both Jesus and Paul invite us to trust in our heavenly Father and to ask for what we need in prayer. This does not mean that we shouldn’t work hard or plan prudently. But what is the fundamental attitude at the basis of our work: prideful trust in mammon and our own strength or humble trust in our heavenly Father and the power of his grace?
Conversing with Christ: Lord Jesus, I rejoice in you, your Father, and your Spirit. You have protected me all these years and brought me to safe harbor. I thank you and praise you. Teach me the paths of justice, mercy, and love.
 
3rd Sunday of Advent C
Opening Prayer: Jesus, I ask you to fill my heart with the desire to please you. Teach me to ask you every day, “What should I do?” May I be a reflection of your joy and love to every person I encounter today. 
Encountering Christ: 
A Day to Rejoice: The third Sunday of Advent is Gaudete (“Rejoice”) Sunday. Today we light a pink candle to show the joy in our hearts as the feast of the Nativity draws near. In this Gospel, we can sense the excitement and anticipation of the crowds, the soldiers, and the tax collectors beseeching John the Baptist for wisdom and direction. They were joyfully wondering if John was the Messiah and eagerly asking him how to live their lives to please God. As we start each day, they give us a good example to follow, asking God, “What should I do?”
Even the Tax Collectors: Tax collectors were very unpopular with the Jews because they were seen as aiding and abetting the oppressors. They often used their position to overcharge their neighbors and make a profit for themselves. The Jewish people distrusted tax collectors and thought of them as sinful and wicked men. Yet the joyful anticipation and expectation that the Messiah might be near led even these arguably sinful men to ask John, “What should I do?” May we never hesitate, no matter how unworthy we feel, to seek God’s will for our lives. “Love God, serve God; everything is in that” (St. Clare of Assisi).
Simple Deeds: St. Teresa of Calcutta famously said, “If you want to change the world, go home and love your family.” When John was asked by the people, “What are we to do?” his reply was not grandiose. He told the seekers to practice simple deeds of charity, to act justly in their profession, and to be satisfied with what they had. What ageless advice for we who seek to live a life pleasing to God! John exemplified this simplicity as he worked to pave the way for the true Messiah, telling the crowds in all humility, “One mightier than I is coming.” 
Conversing with Christ: Lord, I turn to you today, humbly asking that you open my mind and my heart to your guidance. Open my eyes to the needs of others whom I encounter. Make me honest in my dealings and charitable in my interactions with others. Thank you for the gift of this day of rejoicing. May my joy come from pleasing you. 
 
Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Thứ Ba Mùa Vọng
Qua bài Tin Mừng hôm nay, chúng thầy trong bài giảng dạy của Thánh Gioan Tẩy Giả là ông đã kêu gọi mọi người hãy sửa đổi và hãy xây dựng một xã hội mới; một cuộc mời gọi dân chúng nên hướng tới một cuộc cách mạng xã hội Kitô giáo đang đem lại. Nếu chúng ta thực sự lắng nghe bài Tin Mừng này, chúng ta sẽ nhận ra đóTin Mừng của mọi người và phải được chia sẻ với người khác. Nếu như những việc làm thực tế và những hành vi hiện tại của chúng ta đang sống không được sửa đổi như Thánh Gioan Tẩy giả đã nhắc đến, thì chúng ta đã không nghe tiếng Chúa.
Thánh Gioan Tẩy Giả là người rất  thực tế với những gì mà ông đã yêu cầu dân chúng ... vì ông muốn được chia sẻ với họ nhhyững gì họ đang có; như những người lính; không nên đe doạ người dân; không gian lận của chung; không có hối lộ, hay tống tiền; hãy nên bằng lòng với lương của mình (03:14) Thánh Gioan đưa ra cho họ một sự khởi đầu quan trọng của việc hoán cải hay biến đổi của trái tim và sự ăn năn với những quyết định rất thực tế.
Trong Năm Thánh của Lòng Thươn xót, Chúa Giêsu và Thánh Gioan Tẩy Giả đã mang những lời kêu gọi là sự sửa đổi làm trọng tâm của những giảng dạy của Chúa và Thánh Gioan. Tuy nhiên, chúng ta đã liên tục bỏ qua điều này vì việc xám hối và sửa đổi sẽ là những mục tiêu đối đầu với hiện trạng chúng ta đang sống thoái mãi, hài lòng.
Điều quan trọng mà chúng ta cần phải biết rằng Tin Mừng của tình yêu Chúa Giêsu không thể nào hiểu được cho đến khi chúng ta bắt đầu đối diện với phúc âm về sự hối cải và ăn ăn của Thánh Gioan Ty gảt. Đây là bước đầu tiên để vào Nước Thiên Chúa!
Lạy Chúa xin làm cho chúng con biết  mở rộng tâm hồn để biết sửa đổi và cải hoá trong những cách mà chúng con liên hệ với nhau.
 
3rd Sunday of Advent (C)
In the preaching of John the Baptist, we hear the call to create the new society; a call towards a social revolution that Christianity should be bringing about. If we really hear this Gospel, we will recognize it  as the Gospel of a shared life. If the kind of practical acts of caring that John is mentioning aren’t happening among us, then we are not listening to the Lord. We have probably spiritualized the Gospel demands. John the Baptist does not allow “spiritualizing” to happen.
He is practical in what he asks of the people...to share what they have; of the soldiers; don’t intimidate people; don’t manipulate them; no bribing, blackmailing or extortion; be content with your pay (3:14) John provides an essential beginning of conversion, change of heart and repentance with very practical decisions. In this Jubilee Year of Mercy, we have the opportunity to grow towards transformation in society. Both Jesus and John the Baptist brought this into the center of their teaching. We however have consistently ignored this as it would be a confrontation of the status quo which we are satisfied with.
It is important to know that Jesus’ Gospel of Love cannot be understood until we have first faced John the Baptist's gospel of repentance. It is the first step into the kingdom of God!
Lord makes us open to change and transformation, in the way we relate to one another.

No comments:

Post a Comment