Suy Niệm Tin Mừng thứ Ba tuần thứ 3 Mùa Chay.
Theo như kinh nghiệm của con người, chúng ta ai cũng biết rằng việc tha thứ không phải là chuyện dễ làm. Suy niệm về bài Tin Mừng hôm nay có thể giúp cho chúng ta có được ân sủng của sự thay đổi trong tâm hồn để chúng ta có thể loại bỏ tất cả những cảm giác bệnh hoạn đang nuôi dưỡng những sự thù hằn và chống lại những người đã gây thù oán, hay ra gây những nỗi đau khổ, những mất mát trong quá khứ. Việc mà chúng ta cần chú ý đến trước tiên là lòng thương xót vô biên của Thiên Chúa.
Trong dụ ngôn hôm nay, chúng ta thấy người đầy tớ mắc nợ ông chủ của mình, đã cầu xin ông chủ nợ cho anh ta hoãn số nợ trong một thời gian, trong khi anh ta cố gắng tìm cách hoàn trả lại nợ đó. Thế nhưng, ông chủ nợ đã xoá bỏ hoàn toàn số nợ của anh. Đó là tình yêu và lòng thương xót mà Cha của chúng ta đã dành cho chúng ta. "CHÚA là Ðấng từ bi nhân hậu, Người chậm giận và giàu tình thương, … Như đông đoài cách xa nhau ngàn dặm, tội ta đã phạm, Chúa cũng ném thật xa ta." (Ps 103: 8, 12). Nhưng điểm thứ hai trong bài dụ ngôn cũng nhắc nhở chúng ta là: Lòng thương xót của Thiên Chúa không thể ban cho chúng ta một cách tự nhiên, nếu chúng ta không chịu tha thứ cho một người đã làm những điều sai trái với chúng ta. Thật vậy, tương tự như thế trong bài dụ ngôn, Ông chủ nợ sẽ thu hồi sự tha thứ, mà ông đã ban cho người tôi tớ không hề khoan nhượng, và không biết tha thứ cho bạn mình.
Mùa Chay là thời gian của sự ăn năn. Sám hối. Nhưng sự tha thứ không chỉ giới hạn trong tòa giải tội mà thôi. Nhưng sự tha thứ cần phải được rộng lượng và sẵn sàng tha thứ một cách tự do như chúng ta nhận được sự tha thứ nơi Thiên Chúa là đấng hằng thương xót chúng ta. Tình trạng tội lỗi của chúng ta thường là nhiều, và nặng hơn cái giá trị của sự tốt lành của chúng ta trên cán cân công lý của Thiên Chúa, nhưng Ngài đã cho chúng ta một bí quyết đó là dùng tình thương để cân bằng. Chúng ta sẽ làm được như thế? Chúng ta sẽ không bao giờ có thể đáp trả lại lòng thương xót của Ngài đã dành cho chúng ta, nhưng chúng ta luôn có thể đáp trả Tình Yêu của Chúa bằng những việc thương xót người khác, những người đã đi qua cuộc sống của chúng ta.
REFLECTION
Human experience has repeatedly taught us that forgiveness is never easy. Reflecting on today's Gospel reading may provide the grace of change of heart that will remove any ill feelings harbored against someone who inflicted the pain some time in the past. Consider first the infinite mercy of God.
In the parable, the servant who owed his master was only asking for some time to repay his debt. Instead, the master completely wrote off what the servant owed him. That is how much love and mercy our Father has for us. "Merciful and gracious is the Lord, slow to anger and abounding in kindness ... As far as the east is from the west, so far has he put our transgressions from us." (Ps 103: 8, 12). But there is a second point in the parable. Divine mercy cannot flow freely to a sinner who refuses to forgive one who has wronged him. Indeed, in the same parable, the king revoked the forgiveness he granted to the unforgiving servant. When we consider the enormity of the distance between ourselves as ones being forgiven by God, how can we remain unforgiving?
Let’s borrow the prayer from saint Francis to make it our prayer "Lord, make us instrument of your peace. Where there is hatred let us sow love. Where there is injury let us sow pardon. Where there is doubt let us sow faith. Where there is despair let us give hope. Where there is darkness let us give light. Where there is sadness let us give joy." (Prayer of Saint Francis of Assisi)
Tuesday 3rd week of Lent
Opening Prayer: Lord, help me to see hidden within this parable the reality of your mercy. Help me to be able to overcome my unforgiveness and hardness of heart. Only you can heal me so that I can forgive as you do.
Encountering Christ:
1. How Many Times Must I Forgive? The Gospel today continues on the theme of forgiveness and mercy, which permeates the season of Lent. Today’s passage begins with a question many of us have asked at some point during our lives. Peter, our spokesman, asked Jesus, “How often must we forgive?” We would be inclined to say, “I can’t forgive unless…” but for Jesus there is no “unless.” We say, “I can forgive up to…” but for Jesus there is no “up to….” Jesus answered Peter definitively. He wants us to forgive others exponentially, forever, always. "If we really want to love we must learn how to forgive” (St. Teresa of Calcutta).
2. Moved with Compassion: Let us seek in our prayer to understand the heart of God so that we may learn from him how to forgive from our heart. In the parable, the master was moved to compassion and erased his servant’s loan when he knelt and begged before him. When someone is on his knees, recognizing his need, God sees a child, a son or daughter, whom he created and loves. His heart, so full of pure, unconditional love, reaches out in restoration. This is an image of what happens in the sacrament of Reconciliation. Not only does our loving God forgive us, but he forgets our past sins. “Every faithful penitent, after receiving absolution from the priest, has the certainty through faith that their sins no longer exist, they have been canceled by divine mercy,” said Pope Francis (March 4, 2016). Knowing full well of our weaknesses and sinfulness, we can appreciate how gracious God has been to us! He is even more willing to forgive us than we are to forgive ourselves sometimes.
3. Unless Each of You Forgives: Jesus warns us through this parable that our failure to forgive others can result in our own damnation. He similarly warned us when he taught us to pray the Our Father, “Forgive us our trespasses as we forgive those who trespass against us.” We can most readily forgive others from our heart when our heart has deeply meditated on and grasps the depth of forgiveness Jesus repeatedly extends to us. If we’re still hurting from insult or injury, we can beg Our Lord to transform our hearts, knowing well that “to err is human, to forgive is divine.” God will never neglect to send us the graces we need to forgive others when we beg with humility and purity of intention for this grace.
Conversing with Christ: Lord, I often feel that I am too weak to live the demands of the Gospel. I forget that I have been forgiven so much, as the man in the parable forgot. Let me always remember all you have done for me, so that I may, like you, forgive unceasingly. Let me live without limits to my mercy.
Resolution: Lord, today by your grace I will pray for someone that I find it hard to forgive.
Suy niệm Tin Mừng thứ Ba tuần thứ Ba Mùa Chay
Sự tha thứ là một chủ đề xoay vòng trong cuộc sống đức tin của chúng ta, bởi vì nó là một trong những nền tảng của Kitô giáo, và đó cũng là một trong các nhân đức khó thực hành nhất. Qua bài dụ ngôn này Chúa Giêsu dậy chúng ta viết là sự Tha Thứ là sự hằn gắn một mối quan hệ hay mối tình thân đã tan vỡ để nó có thể trở thành một mối tình thân nguyên vẹn trở lại một lần nữa. Chúng ta cầu xin Chúa cho chúng ta có được ân sủng này mỗi khi chúng ta khi cầu nguyện với Chúa mỗi khi đọc kinh Lạy Cha’ : ".... xin hãy tha thứ cho chúng con, cũng như chúng con cũng tha kẻ có nợ chúng con..... ."
Chúng ta nên phải biết tha thứ cho nhau, nhất là cho những người đã lỗi phạm với chúng ta và liên tục pạm lỗi cùng chúng ta.. như Chúa Giêsu dậy ông Phêrô lả: kông phải chỉ tha bảy lần thôi mà phải tha "bảy mươi lần bảy lần", có nghĩa là phải tha thứ mỗi khi họ pạm lỗi đến chúng ta, chúng ta phải tha cho họ hết, và phải hết lòng tha cho họ và còn nhiều hơn nữa.
1. No Special Privileges: Jesus’ fellow townsmen are upset with Jesus for pointing out that there were times in history that God showed his favor to Gentiles and not just Jews. They are upset because they had put their security in their Jewish heritage and the promises made to their people through the Patriarchs. They want to think that because they are Jews, somehow God must show them more favor than the Gentiles. We, too, can make this mistake. We think that because we belong to this or that organization, or because we have this or that position, somehow God must give us more attention and special privileges. Isn’t this often the cause of indignation in our lives? We are upset when do not receive preferential treatment. We think that we are deserving of more. Does that indignation ever grow so strong that I try to rid myself of Christ?
2. Seeking God’s Blessings: Why did God send Elijah to help the widow in Zarephath and Elisha to cleanse Naaman the Syrian? Surely it was not because they were more important or holier people. God chose them because they welcomed him. The widow in Zarephath happily went to fetch Elijah a drink of water when he asked for it and obediently gave him the last of the food she had. Naaman repented of his indignation and went to bathe in the Jordan as Elisha told him to do. God gives his gifts to those who welcome him.
3. Willful Acceptance of Christ: Christ is perhaps too familiar to his townsmen. They are not able to recognize who he really is. They are upset with the way he speaks, and so they do not accept him. Will I accept Christ in my life? Perhaps he is too familiar to me. I think I know who he is. Perhaps I am unwilling to accept his teachings. Perhaps I am indignant that he has blessed others more than me. The people of Nazareth tried to throw Jesus over a cliff, but they could not get rid of him. Their assault was futile. Christ simply walked away. Christ cannot be gotten rid of. Perhaps there are times in my life when I want to get rid of Christ, but I can never destroy or blot him out of existence. He is always there waiting for me to accept him.
Conversation with Christ: Lord, please help me so that my ideas about how things should be will not cloud my vision of who you are. As I prepare for the approaching Easter, help me to purify myself of all egoism, sensuality, vanity, and pride so that I can accept your love with an open heart.
Resolution: I will look for an instance during the day when I can welcome Christ’s teaching into my life.
No comments:
Post a Comment