Monday, January 17, 2022

Chúa nhật thứ hai Mùa Thường Niên năm C,

 Bài Giảng Chúa nhật thứ hai Mùa Thường Niên năm C,

Ở vùng thôn quê Việt Nam, nơi bố mẹ tôi lớn lên và kết hôn, có phong tục tổ chức tiệc cưới trong 3 ngày. Tôi có cơ hội tìm hiểu phong tục này khi chứng kiến cảnh 2 chị gái lớn nhất của tôi lấy chồng. Bố mẹ chúng tôi tổ chức đám cưới của các chị trong 3 ngày. Ngày tiên, tiệc mừng tiếp đãi gia đình và họ hàng gần bên họ nhà gái, Ngày tiế tiếp là tiếp đãi họ hành gần xa và bà con láng giềng ngày thứ ba sau khi rước dâu thì nhà đàng trai tiếp đãi bên gia ình bên nhà trai. Họ liên tục ăn và uống hết ngày này qua ngày khác. Nhưng với phong tục Do Thái vào thời Chúa Giê-su, tiệc cưới có thể kéo dài cả tuần lễ. Hèn chi đám cưới ở Cana hết rượu. Tôi không biết điều gì sẽ xảy ra nếu Đức Maria và Chúa Giêsu không có mặt tại bữa tiệc và giải cứu họ.
Hôn nhân đối với những người Kitô giáo có một giá trị vượt xa những sự kiện xã hội trong ngày cưới. Quả thật, nó có một giá trị sâu sắc hơn cả nam nữ chung sống trọn đời.
Các Tin Mừng từ thứ Ba đến thứ Sáu tuần trước, kể cho chúng ta biết Chúa Giêsu đã làm nhiều phép lạ, nhưng bài Tin Mừng hôm nay cho chúng ta biết rằng phép lạ của Chúa Giêsu trong tiệc cưới Cana là phép lạ đầu tiên trong tất cả các phép lạ Ngài đã làm. Qua phép lạ biến nước thành rượu, Chúa Giê-su kêu gọi chúng ta chú ý đến sự biến đổi tâm linh diễn ra khi một người đàn ông và một phụ nữ Kitô giáo thực hiện sự cam kết tình yêu và sự sống của họ trong ngày họ nhận bí tích Hôn nhân của họ.
Điều này có nghĩa là “đám cưới” không phải là một sự kiện xã hội đơn thuần hay là sự kiện tụ họp của gia đình, bạn bè, các thành viên trong nhà thờ và linh mục để chứng kiến việc trao đổi “lời thề nguyện” hoặc sự đồng ý của cặp đôi.
Hơn thế nữa, đám cưới là cuộc hội tụ chung vui bao gồm Chúa Giêsu, Mẹ Maria và các môn đệ của Chúa Giêsu hay các thánh trong vinh quang, như trong trường hợp trong tiệc cưới tại Cana. Và Chúa Giêsu không chỉ hiện diện, vì Ngài biến đổi hai người thành một (đó biểu tượng của nước đã được biến đổi thành rượu) nhờ quyền năng của Chúa Thánh Thần.
Trong quyền năng của cùng một Chúa Thánh Thần, cặp đôi tân hôn nay được biến đổi trong Chúa Giêsu Kitô để sống trong giá trị mới của tình yêu hiệp nhất trong cuộc sống hàng ngày của họ.
Làm thế nào để họ làm điều này?
Trở lại với bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu có thể làm phếp lạ làm ra cấp rượu mà không cần phải có nước và có người phục vụ. Tuy nhiên, Ngài đã yêu cầu người phục vụ chế nước vào lu to. Điều này có nghĩa là với mỗi cặp vợ chồng mới muốn tiếp tục tận hưởng phép lạ của Chúa Giêsu biến nước thành rượn, họ phải dâng cho Chúa Kitô một thứ gì đó để Ngài có thế biến thứ đó thành thứ mà đôi tân hôn cần thiết. Để biết các đôi tân hôn hay vợ chồng dâng Chúa "thứ gì", chúng ta hãy xem xét các công dụng và đặc tính của nước. Thông thường chúng thấy có ba công dụng của nước trong cuộc sống thường ngày đó là: Uống, Nấu ăn, Rửa.
Nước để uống: Chúng ta có thể uống nhiều loại thứ uống khác nhau như bia, rượu, nước ngọt, hay nước trái cây, v.v.), nhưng chúng ta có thể không được giải tỏa hay thỏa mãn được cơn khát. Hầu hết với chúng ta, chỉ có nước mới thực sự thỏa mãn cơn khát của chúng ta. Do đó, nước biểu thị sự hài lòng. Vì vậy, theo đức tin của họ, chừng nào vợ và chồng thỏa mãn nhau về tinh thần, tình cảm, vật chất, xã hội, tài chính, thân mật và những nhu cầu khác, thì họ đang dâng cho Chúa một ít nước để biến thành rượu hay niềm vui của hôn nhân.
Nước dùng để nấu ăn: Việc nấu nướng hay biến chế thức ăn có thể là điều bình thường trong hôn nhân và nước được Chúa Giêsu ban trong đám cưới ở Cana cũng vậy. Nước dùng để nấu ăn hay biến chế thức ăn là một thứ rất bình thường trong hôn nhân, nhưng nó rất quan trọng. Đúng vậy, con người “ không sống chỉ nhờ bánh”; tuy nhiên, thông thường, chúng ta không thể sống mà không có thức ăn. Vì vậy, một cặp vợ chồng nên có những bữa ăn đầy đủ và thường xuyên nhất có thể, các bữa ăn nên được chuẩn bị nấu nướng và ăn cùng nhau ở nhà. Ở một số nơi trên thế giới, đặc biệt là châu Phi, nhiều cuộc hôn nhân không thể tồn tại nếu các bữa ăn thường diễn ra bên ngoài gia đình.
Chúa Giêsu Kitô không đòi hỏi những điều gì khác thường hay phi thường để biến nước thành rượu cho cặp vợ chồng tại Cana. Chúa chỉ cần nước bình thường. Cũng giống như thế, khi một người chồng và người vợ thực hiện các công việc thông thường của họ trong gia đình như làm việc kiếm tiền nuôi sống gia đình, và nấu ăn hàng ngày cho nhau, thì Chúa sẽ mang lại sự mãn nguyện trong hôn nhân. (Như Chúa biến Nước thành rượu)
Nước dùng để Rữa sạch: Hàng ngày, chúng ta thường dùng nước để rửa thức ăn, rửa sạch thân thể và trong phép thánhb tẩy, Nước được biểu thị cho sự tẩy rửa tội lỗi của chúng ta. Nói cách khác, nước biểu thị sự tha thứ. Cũng giống như vậy, bất cứ lúc nào người vợ hay người chồng tha thứ cho nhau, họ dâng cho Chúa Kitô nước hôn nhân mà Ngài biến thành sự kết hợp lâu dài. Ngược lại, khi vợ chồng không biết tha thứ cho nhau, thì cái lu nước hat cái chum nước của họ sẽ vơi đi và thiếu nước thì họ sẽ không còn nước để biến thành Rượu hay niềm vui để được chung sống hòa bình với nhau nữa.
Đây là đặc tính của nước:
Đặc tính không màu của nước có thể biểu thị sự trong suốt hoặc trung thực. Vì vậy, người vợ và người chồng phải minh bạch về tình cảm, tinh thần, trí tuệ và tài chính với nhau. Khi họ làm điều này, Chúa Giêsu sẽ biến thứ nước không màu trong hôn nhân của họ thành sự đáng tin cậy lẫn nhau. Và sự đáng tin cậy như vậy mang lại hương vị rượu ngọt ngào cho cuộc hôn nhân của họ. Mặt khác, khi một người phát hiện ra người bạn đời của mình không trung thực hoặc không chung thủy, điều đó sẽ mang lại sự cay đắng trong sự kết hợp của hôn nhân.
Đặc tính Nước là vô hình; nước có hình dạng của cái thùng chứa của nước. Điều này có nghĩa là nước biểu thị sự linh hoạt hay biết linh động. Chẳng hạn, khi “hình dạng” của người vợ thay đổi theo thời gian (ví dụ: do sinh nở), thì người chồng cũng nên thực hiện những thay đổi linh động cần thiết. Ngược lại, nếu một lúc nào đó, chồng không có việc làm thì vợ cũng nên thích nghi với hoàn cảnh mới. Khi cả hai học cách linh động biết thay đổi trong sự hoà hợp, Chúa Giêsu Kitô sẽ biến thứ nước vô hình trong hôn nhân của họ thành rượu ngọt trong sự tôn trọng và đánh giá cao lẫn nhau.
Xin Chúa Kitô ban cho chúng ta luôn có nỗ lực để dâng lên cho Chúa nguồn nước trong hôn nhân của chúng ta và khi chúng ta làm như vậy, xin Ngài biến nước của sự thoả mãn trong chúng ta thành rượu của niềm vui trong hôn nhân của chúng ta, Xin Chúa biến nước của bữa ăn của chúng ta thành rượu của sự mãn nguyện và sức khỏe tốt lành. Xin Chúa biến nước sự tha thứ của chúng ta thành rượu của hôn nhân an bình và lâu dài mà chỉ có cái chết mới có thể chia lìa hôn nhân của chúng ta, Xin Chúa biến nước không màu của chúng ta thành rượu của sự đáng tin cậy và trung thành, Xin Chúa biến nước vô hình của chúng ta thành rượu của sự tôn trọng lẫn nhau và sự cảm kích, và chúng ta cũng Cầu xin Chúa biến nước vô vị của chúng ta thành rượu ngọt của tình yêu luôn bền vững, A-men!

THE 2ND SUNDAY IN ORDINARY TIME year C
In the Northeast of Vietnam where my parents grew up and married there was a custom to celebrate the wedding feast for 3 days. I had an opportunity to learn this custom when I witnessed my 2 oldest sisters married. We celebrated their weddings for 3 days. First, we celebrated with family members and close relative like uncles, aunts, cousins…. then friends, relatives, and neighbors. They continually ate and drank all day long and day after day. But with the Jewish custom in Jesus’ time the wedding feast may last for a week or more.
No wonder they ran out of wine in the wedding party at Cana. We just wonder what would happen if Mary and Jesus were not at the party and rescued them.
Marriage for the Christians has a value which goes beyond the social event of the wedding day. Indeed, it has a value that is more profound than a man and a woman living together for life.
The gospels from Tuesday to Friday last week, told us Jesus performed many miracles, but today the Gospel tell us that the miracle of our Lord Jesus Christ at the wedding feast at Cana is the first miracle of all. By transforming water into wine, our Lord Jesus calls our attention to the spiritual transformation that takes place when a Christian man and a Christian woman celebrate their commitment of love and life on the day of their Holy Matrimony.
This means that the “wedding” is not a mere social event of the gathering of family, friends, church members and the priest to witness the exchange of “vows” or consent by the couple. More than that, the gathering involves Jesus Christ, Mother Mary and the saints in glory or the disciples of Jesus as was in the case of the wedding at Cana. And Jesus is not merely present, for He transforms the two persons (symbolized by water) into one (symbolized by wine) through the power of the Holy Spirit. And in the power of the same Holy Spirit, the couple now transformed in Jesus Christ are to live out the new value of oneness in love in their daily lives.
- How do they do this?
Back to the Gospel, Jesus could have provided wine without asking the waiter for some water. Nonetheless,
He asked for it. This means that for every couple who wants to continue enjoying the miracle of transformation, they have to offer Christ something. To know “what” couples are to offer Christ, let us consider the uses and characteristics of water.
The three uses of water to be considered are: Drinking, Cooking, Washing.
Drinking: We may take various types of drink like beer, soft drink or juice, etc. but our thirst may not be quenched or satisfied. For most of us, only water really satisfies our thirst. Water, therefore, signifies satisfaction. Therefore, as long as the husband and the wife in accordance with their faith satisfy each other’s genuine spiritual, emotional, material, social, financial, intimacy and other needs, they are offering Jesus Christ some water to transform into the wine (or joy) of marriage.
Cooking: Cooking or the provision of food may appear to be something ordinary in marriage and so was the water provided Christ at the wedding at Cana. Cooking or the provision of food is an ordinary activity in a marriage, yet it is very important. Yes, humans shall not live on bread alone; however, ordinarily, they cannot live without bread or food. A couple should, therefore, ensure that meals are provided and as often as possible, meals should be prepared and eaten together at home. In some part of the world, Africa in particular, many marriages cannot survive if meals are often taken outside the home. Jesus Christ did not ask for any extraordinary thing in order to provide the couple at Cana with wine. He asked for ordinary water. Similarly, when a husband and the wife perform their ordinary duties of providing “spending-money” and cooking, Jesus Christ brings contentment (signified by wine) in the marriage.
Washing: Water is used for washing and in baptism it signifies the cleansing of our sins. In other words, water signifies forgiveness. Similarly, anytime a wife and the husband forgive each other, they offer Jesus Christ the water of marriage which He transforms into a lasting union. On the contrary, when spouses do not forgive each other, their jars lack the water to be transformed into the joy of peacefully living together.
Here is the characteristic of Water
The colorless character of water may signify transparency or honesty. A wife and the husband should, therefore, be emotionally, spiritually, intellectually and financially transparent to each other. When they do this, Jesus Christ will transform the colorless water of their marriage into mutual trustworthiness. And such trustworthiness gives a sweet wine taste to their marriage. On the other hand, when one discovers that his or her partner is dishonest or unfaithful, it brings bitterness in the union.
Water is shapeless; it takes the shape of its container. This means that water signifies flexibility or adjustment. When, for example, a wife’s “shape” changes with time (for instance, due to childbearing), her husband should also make the necessary adjustments. On the other hand, if at a point in time, the husband is without a job, his wife should also adjust to the new situation. When they both learn to adjust, Jesus Christ transforms the shapeless water of their marriage into the sweet wine of mutual respect and appreciation
May we always endeavor to provide Jesus Christ with the water of our marriage and when we do so. May He transform our water of satisfaction into the wine of joy in our marriage.
Now let’s ask our Lord Jesus Christ to transform our water of providing meals into the wine of contentment and good health. Transform our water of forgiveness into the wine of a peaceful and lasting marriage that only death can separate. Transform our colorless water into the wine of trustworthiness and faithfulness. Transform our shapeless water into the wine of mutual respect and appreciation, and transform our tasteless water into the sweet wine of steadfast love. Amen!

2nd Sunday in Ordinary Time – Year C 2022
Opening Prayer: Lord, I come before you as one of the participants in this wedding feast, along with Mary, putting myself beside her at the table as she approaches you with this problem. Like her, I renew my faith that you have the power to do great things in my life, in the world around me, and in my soul in prayer.
Encountering Christ:
They Have No Wine: The hosts of this wedding had run out of the most important ingredient for their celebration. Wine is a symbol of joy and adds to the warmth of celebration. We can experience this kind of want, spiritually speaking, when we lack inspiration, fervor, zeal, or joy—when we find ourselves dry and unmotivated. Mary is the one to go to. She brings our problems to Jesus. She is our mother and the first one to notice when we are down and in need of her Son. When we want to renew the source of our life and joy we can always turn to her, confident that she will intercede most powerfully for us with her Son.
Fill the Jars with Water: In many places in the Gospels, Jesus began his miracles by working with ordinary things, like loaves and the fishes in the feeding of the five thousand, or like his bread and wine in the Eucharist. Here, to give these people the wine (joy, inspiration, fervor) that they need, he first asked them to give him what they had. In our moments of need and emptiness, it can seem we have absolutely nothing to give or that what we have to give is useless. Jesus wants us to give him what we have anyway. Then he uses it to do extraordinary miracles. This is what happens in every sacrament; in Holy Orders, God makes an ordinary man into another Christ; in every Baptism, he makes a human person the dwelling place of the Holy Trinity. He often shows his power and glory by giving us great gifts using ordinary means, so let’s not hesitate to surrender everything to him.
Kept the Good Wine until Now: The result of Jesus’ action surprised the wine expert. The wine he made was better than what they had before and was more abundant than they needed. No matter where we are on our spiritual path, we can always be open to deeper transformation, knowing that when we run out of what we think we need, he will take us by surprise. He will change our emptiness, our need, the little we have to offer, into something beautiful, superabundant, and everlasting.
Conversing with Christ: Lord, here is my little effort, the little bit I have to offer you. I give you my prayer this morning, knowing you draw good out of my effort. I give you my vocation and my work. These are also “jars of water” that you can turn into wine. I count on you to make the things I do bear fruit beyond my imagination.
Resolution: Lord, today by your grace I offer you an area of my life where I am running out of what I need. I ask you to fill up what is lacking, in trust that you will.

No comments:

Post a Comment