Monday, February 27, 2023

Suy Niêm Thứ Sáu sau Thứ Tư Lễ Tro

Suy Niêm Thứ Sáu sau Thứ Tư Lễ Tro (Is. 58:6, Matthew 9:14-15).
Trên thực tế sự chay tịnh là một việc làm rất có giá trị và hiệu quả của đời sống tinh thần, Việc chay tịnh giúp chúng ta làm chủ được những sự ham muốn của chúng ta và khắc phục những tật xấu nơi chúng ta. Việc ăn chay còn giúp chúng ta đổ bỏ đi (empty) tất cả những rắc rưới trần thế như niềm tự hào, lòng ích kỷ trong tâm hồn của chúng ta để chúng ta có thể mở rộng tâm của chúng ta để đón nhận lời của Thiên Chúa. Việc ăn chay cũng giúp cho chúng ta thấy rõ hơn về những yếu điểm của chúng ta. Đó thực sự là một cuộc chiến tranh tinh thần chống lại những sự ác đang tiềm ẩn ngay trong tâm hồn của chúng ta.
            Trong bài đọc Thứ Nhất hôm nay,  Tiên Tri Isaia cho chúng ta biết là:Thiên Chúa cảnh báo chúng ta là cần phải để ýchống lại mối nguy hiểm trong việc ăn chay. Sự nguy hiểm đó là gì?  Ăn chay có thể là một mối nguy hiểm và thiệt hại cho đời sống tinh thần của chúng ta, nếu như chúng ta ăn chay với những mục đích riêng,  có nghĩa là chúng ta xem việc ăn chay này như là một cách để tự khoe khoang hay tự biện hộ chính mình. Cách tốt nhất để tránh sự nguy hiểm ấy là chúng ta cần phải biết hãm mình, làm việc tông đồ giúp nguời với tấm lòng từ tâm, bằng tất cà những khả năng mình sẵn có. Việc ăn chay sẽ mang lại cho chúng ta những hoa quả tinh thần tuyệt vời khi chúng ta biết quay lưng lại với chính bản thân mình để làm những việc bác ái, xã hội với lòng biết thương xót đến người khác.Nếu không thì việc ăn chay này sẽ trở thành vô nghĩa, như Tiên tri Isaia khin trách những người ăn chay mà chỉ biết tranh giành ảnh ưởng, cãi nhau và chưởi bới nhau vì mối lợi riêng tư.. Hơn nữa, việc ăn chay phải được thực hiện trong một ý thức với giá trị cao hơn trong tâm hồn chúng ta.
            Mỗi Mùa Chay, chúng ta được mời gọi để tẩy sạch tâm hồn và bản thân để sống lại như là một người Kitô hữu tốt hơn trong Chúa Nhật Phục Sinh. Vì vậy, chúng ta nên phải chọn lựa sự ăn chay của chúng ta như thế nao trong Mùa Chay Thánh này?
            Lạy Chúa, xin vì việc ăn chay, hãm mình và những việc làm bác ái từ tâm sẽ mở rộng tâm hồn của chúng con để chúng con biết đón nhận được quyền năng và ơn chữa lành trong tình yêu của Chúa . Lạy Chúa, chúng con biết rằng những tội lỗi và sự những thiếu xót của  chúng con luôn luôn đi trước chúng con, Vì vậy,  Lạy Chúa xin Chúa chấp nhận trái tim tan vỡ và lòng khiêm tốn của chúng con và ban cho chúng con đươc ơn tha thứ.
 
Friday after Ash Wednesday
This, rather, is the fasting that I wish,” (Is. 58:6).
            Fasting is a very valuable and fruitful practice of spiritual life. It is through fasting that we master our desires and overcome our vices. It is fasting that also helps us to empty our hearts from earthly “rubbish” and pride in order to be totally open to God’s voice. However, anyone who has ever fasted even for a short time, knows how difficult this practice is. Many times temptations attack us more often when we fast. Fasting also shows us more clearly the whole truth about our weaknesses. It is a real spiritual battle against evil that is in us and around us.
            In today’s reading from the Book of the Prophet Isaiah God warns us against another danger of fasting. What is this danger? Fasting always brings harm to our spiritual life when we carry out our own pursuits that means when we see it as a way of self-perfection or self-justification.  The best way to avoid this danger is the way of charity. Fasting will bring wonderful spiritual fruit when I turn away from myself in order to do the work of mercy — releasing those bound unjustly, setting free the oppressed and not turning my back on my own. Lord, may fasting and acts of charity open my heart to the healing power of Your love. O Lord, I know my offense; my sin is always before me. Accept, O Lord my broken and humble heart and grant me Your forgiveness.
 
Friday after Ash Wednesday  2023
“The days will come when the bridegroom is taken away from them, and then they will fast.”  Matthew 9:15
Our appetites and fleshly desires can easily cloud our thinking and keep us from desiring only God and His holy will. Therefore, in order to curb one’s disordered appetites, it is useful to mortify them by acts of self-denial, such as fasting. But during Jesus’ public ministry, when He was daily with His disciples, it appears that self-denial was unnecessary for His disciples. One can only speculate that this was because Jesus was so intimately present to them every day that His divine presence sufficed to curb any and every disordered affection.
But the day did come when Jesus was taken away from them—first by His death, and then shortly after by His Ascension into Heaven. After the Ascension and Pentecost, Jesus’ relationship with His disciples changed. It was no longer a tangible and physical presence. It was no longer a daily dose of authoritative teaching and inspiring miracles that they saw. Instead, their relationship with our Lord began to take on a new dimension of conformity to Jesus’ Passion. The disciples were now being called to imitate our Lord by turning their eyes of faith to Him interiorly, and exteriorly acting as His instrument of sacrificial love. And for that reason, the disciples needed their passions and fleshly appetites under control. Hence, after Jesus’ Ascension and with the beginning of the disciples’ public ministry, they greatly benefitted from fasting and all other forms of mortification.
Each one of us is called to be not only a follower of Christ (a disciple) but also an instrument of Christ (an apostle). And if we are to fulfill these roles well, our disordered fleshly appetites cannot get in the way. We need to allow the Spirit of God to consume us and lead us in all that we do. Fasting and all other forms of mortification help us to stay focused upon the Spirit rather than upon our weaknesses and fleshly temptations.
Reflect, today, upon the importance of fasting and mortification of the flesh. These penitential acts are not usually desirable at first. But that’s the key. By doing that which our flesh does not “desire,” we strengthen our spirit to take greater control, which enables our Lord to use us and direct our actions more effectively. Commit yourself to this holy practice and you will be amazed at how transforming it will be.
My dear Lord, I thank You for choosing to use me as Your instrument. I thank You that I may be sent by You to share Your love with the world. Give me the grace to conform myself more fully to You by mortifying my disordered appetites and desires so that You and You alone can take complete control of my life. May I be open to the gift of fasting and may this penitential act help to transform my life. Jesus, I trust in You.
 
Friday after Ash Wednesday 2023
Introductory Prayer: Lord, you know how much I need you and depend on you for everything. You know my weakness and my faults. I put all my confidence in your love and mercy. I wish to trust in your power, your promise, and your grace every day. Today I intend, with your help, to follow you along the way of the cross with love and generosity so as to draw close to you.
Petition: Lord, let me learn to embrace sacrifice as the way of reparation and purification.
1. These Are the Days: Jesus said the time would come when his disciples would fast. Now that the Lord has returned in glory to the Father, it is up to us to continue the work of salvation, “what is lacking in Christ's afflictions for the sake of his body, that is, the church” (Colossians 1:24), as St. Paul says. We join our sacrifice to that of Jesus in order to imitate him and bring grace to ourselves and to others. Every Christian life must incorporate a healthy spirit of sacrifice and self-denial. 
2. Feel the Hunger: The hunger we experience when we fast is a symbol of the deeper spiritual hunger we should feel for God and for heaven. This world often makes us all too comfortable, and we easily forget that this is not our true home. We are pilgrims traveling through a foreign land, far from our final resting place. Fasting reminds us of the longing a traveler has to reach his destination safely and finally to rejoice in being home for good. The true Christian looks forward with hope toward heaven, where he will rest with God forever in true happiness. He knows that all the good things this world offers are only shadows of the wonderful things God has planned for those who love him (cf. Romans 8:28).
3. Hunger for Souls: From the cross, Jesus said, “I thirst.” That thirst was for all people to be reconciled to the Father. It was a thirst for souls to return to the love of God and find their way to the heavenly Kingdom. Voluntary sacrifice and self-denial, if we offer it for the conversion of the hearts of others, brings them the grace they need to change and turn back to God. No one can convert himself, and no one in serious sin can merit his way to the grace of God. We need to intercede by means of our personal prayer and sacrifice to gain others the supernatural grace they need to overcome their obstacles. The greatest act of charity we can perform and the greatest joy we can experience is to bring a soul back to the Lord. How many souls are waiting for our prayer and sacrifice?
Conversation with Christ: Lord, make me generous and joyful in sacrifice, knowing that sacrifice unites me closer to you and wins the grace of conversion for so many souls you love and for whom you died.
Resolution: I will choose one person I know who needs God’s grace and offer all my sacrifices today for them. 
 
REFLECTION 2017
     Both readings today for the Friday after Ash Wednesday at the beginning of Lent speak of fasting. On Ash Wednesday the Gospel reading reminded us of three traditional practices for Lent: fasting, prayer and almsgiving.
     In the first reading from the prophet Isaiah the Lord castigates the people of Israel for their wickedness and unfaithfulness to their covenant with God. They were a sinful people. Though they fasted, they remained unjust to others and quarreled with others.      The Lord reminds them of the fast acceptable before God: "breaking the fetters of injustice and unfastening the thongs of the yoke, setting the oppressed free and breaking every yoke. Fast by sharing your food with the hungry, bring to your house the homeless, clothe the man you see naked and do not turn away from your own kin." In the Lord's eyes, "fasting" was not only eating less but also doing good and even suffering for the sake of others.
     In the Gospel reading Jesus explains to the disciples of John why his disciples do not fast as often as John's: "How can you expect wedding guests to mourn as long as the bridegroom is with them? Time will come when the bridgefroom will be taken away from them, then they will fast."  Indeed, true disciples of Jesus, following the Twelve, all of whom except for the beloved disciple John gave their lives in witness to Christ and his Gospel, should be ready to fast and to give of themselves, even their lives, in their own witness to and service of the Lord.
     Let us pray for the grace of strong faith in the Lord and perseverance in living out his faith.
 
Lent Day 3-Matthew 9:14-15
Friends, in today’s Gospel, disciples of John the Baptist wonder why Jesus and his disciples do not fast as John and his disciples do. It is true that, by comparison, Jesus had a freer, more worldly, less obviously “religious” style. He didn’t sequester himself like the Essenes; he didn’t insist on ritual and legal purity like the Pharisees; and, it seems, he didn’t fast and live a life of austerity like John and his followers.
 And so they ask why he doesn’t encourage fasting among his followers. Jesus’ answer is wonderful: “How can the guests at a wedding fast while the groom is still with them?” Could you imagine people fasting at a wedding banquet? Could you imagine going into an elegant room with your fellow guests and being served bread and water? It would be ridiculous! This great image of the wedding feast comes up frequently in the New Testament, most obviously in the wedding feast at Cana narrative.
            That’s because Jesus is, in himself, the wedding of heaven and earth, the marriage of divinity and humanity; he is the bridegroom and the Church is the bride. In him, the most intimate union is achieved between God and the world
 
Suy Niêm Thứ Sáu sau Thứ Tư Lễ Tro (Is. 58:6, Matthew 9:14-15).
"Đây , cách ăn chay mà ta ưa thích, " ( Is. 58:6 ) .
Trên thực tế sự chay tịnh là một việc làm rất có giá trị và hiệu quả của đời sống tinh thần. Việc chay tịnh giúp chúng ta làm chủ được những sự ham muốn của chúng ta và khắc phục những tật xấu nơi chúng ta. Việc ăn chay còn giúp chúng ta đổ bỏ đi (empty) tất cả những rắc rưới trần thế như niềm tự hào, lòng ích kỷ trong tâm hồn của chúng ta để chúng ta có thể mở rộng tâm của chúng ta để đón nhận lời của Thiên Chúa. Tuy nhiên, những ai đã từng ăn chay thậm chí  chỉ trong một thời gian ngắn, đều biết rằng việc ăn chay không phải là việc dễ làm bởi vì đó là cơ hội cho ma quỷ cám dỗ, và tấn công vào những sự yếu kém của chúng ta thường xuyên hơn. Việc ăn chay cũng giúp cho chúng ta thấy rõ hơn về những yếu điểm của chúng ta. Đó thực sự là một cuộc chiến tranh tinh thần chống lại những cái ác ở trong tâm hồn của chúng ta và xung quanh chúng ta .
            Trong bài đọc Thứ Nhất hôm nay,  Tiên Tri Isaia cho chúng ta biết là:Thiên Chúa cảnh báo chúng ta để chống lại mối nguy hiểm trong việc ăn chay. Sự nguy hiểm đó là gì?  Ăn chay có thể là một mối nguy hiểm và thiệt hại cho đời sống tinh thần của chúng ta, nếu như chúng ta ăn chay với các mục đích riêng ta,  có nghĩa là chúng ta xem việc ăn chay này như là một cách để tự hoàn thiện, tự khoe khoang hay tự biện hộ chính mình. Cách tốt nhất để tránh sự nguy hiểm này là cách làm việc giúp nguời với tấm lòng từ tâm bằng tất cà những khả năng mình sẵn có. Việc Ăn chay sẽ mang lại cho chúng ta những hoa quả tinh thần tuyệt vời khi chúng ta biết quay lưng lại với chính bản thân mình để làm những việc bác ái, xã hội với lòng biết thương xót đến người khác. .
            Khi nào chúng ta ăn chay, chúng ta phải làm điều đó với tinh thần tự nguyện và trong niềm vui, nếu không thì việc ăn chay sẽ trở thành vô nghĩa, như Tiên tri Isaia khin trách những người ăn chay mà chỉ biết tranh giành ảnh ưởng, cãi nhau và chưởi bới nhau vì mối lợi riêng tư.. Hơn nữa, việc ăn chay phải được thực hiện trong một ý thức với giá trị cao hơn trong tâm hồn chúng ta.
            Mỗi Mùa Chay, chúng ta được mời gọi để tẩy sạch bản thân và được trổi lên (sống lại) như là một người Kitô hữu tốt hơn trong Chúa Nhật Phục Sinh. Vì vậy, chúng ta chọn lựa sự ăn chay của chúng ta như thế nao trong Mùa Chay Thánh này?
            Lạy Chúa, xin vì việc ăn chay, hãm mình và những việc làm bác ái từ tâm sẽ mở rộng tâm hồn của chúng con để chúng con biết đón nhận được quyền năng và ơn chữa lành trong tình yêu của Chúa . Lạy Chúa, chúng con biết rằng những tội lỗi và sự những thiếu xót của  chúng con luôn luôn đi trước chúng con, Vì vậy,  Lạy Chúa xin Chúa chấp nhận trái tim tan vỡ và lòng khiêm tốn của chúng con và ban cho chúng con đươc ơn tha thứ.
 
Friday after Ash Wednesday
“This, rather, is the fasting that I wish,” (Is. 58:6).
            Fasting is a very valuable and fruitful practice of spiritual life. It is through fasting that we master our desires and overcome our vices. It is fasting that also helps us to empty our hearts from earthly “rubbish” and pride in order to be totally open to God’s voice. However, anyone who has ever fasted even for a short time, knows how difficult this practice is. Many times temptations attack us more often when we fast. Fasting also shows us more clearly the whole truth about our weaknesses. It is a real spiritual battle against evil that is in us and around us.
            In today’s reading from the Book of the Prophet Isaiah God warns us against another danger of fasting. What is this danger? Fasting always brings harm to our spiritual life when we carry out our own pursuits that means when we see it as a way of self-perfection or self-justification.  The best way to avoid this danger is the way of charity. Fasting will bring wonderful spiritual fruit when I turn away from myself in order to do the work of mercy — releasing those bound unjustly, setting free the oppressed and not turning my back on my own. Lord, may fasting and acts of charity open my heart to the healing power of Your love. O Lord, I know my offense; my sin is always before me. Accept, O Lord my broken and humble heart and grant me Your forgiveness.

No comments:

Post a Comment