Trên thực tế sự chay
tịnh là một việc làm
rất có giá trị và hiệu quả của đời sống tinh thần, Việc chay tịnh giúp chúng ta
làm chủ được
những sự
ham muốn của chúng ta và khắc phục những tật xấu nơi chúng ta. Việc ăn chay còn giúp chúng ta đổ bỏ đi
(empty) tất cả những rắc rưới trần thế như niềm tự hào, lòng ích
kỷ trong tâm hồn của chúng ta để chúng ta có thể mở rộng tâm của chúng ta để đón nhận
lời của Thiên Chúa. Việc ăn chay cũng giúp cho chúng ta thấy rõ
hơn về những yếu điểm của chúng ta. Đó thực sự là một cuộc chiến tranh tinh thần chống lại những sự ác đang tiềm ẩn ngay trong tâm hồn của
chúng ta.
Trong bài đọc Thứ Nhất hôm nay, Tiên Tri Isaia cho chúng
ta biết là:Thiên Chúa
cảnh báo chúng ta là cần phải để ý và chống lại mối nguy hiểm trong việc ăn chay. Sự nguy hiểm đó là gì? Ăn chay có thể là
một mối nguy hiểm và thiệt
hại cho đời sống tinh thần của chúng ta, nếu như chúng ta ăn chay
với những mục đích riêng, có nghĩa là
chúng ta xem việc ăn chay này như
là một cách để tự khoe khoang hay tự biện hộ chính mình. Cách tốt nhất để
tránh sự
nguy hiểm ấy là chúng ta cần phải biết hãm mình, làm việc tông đồ giúp nguời với
tấm lòng từ tâm, bằng tất cà những khả năng mình sẵn có. Việc ăn chay sẽ mang lại cho chúng
ta những hoa
quả tinh thần tuyệt vời khi chúng ta biết quay lưng lại với chính bản thân mình để làm những việc bác ái, xã
hội với
lòng biết thương
xót đến người khác.Nếu không
thì việc ăn chay này sẽ trở thành vô nghĩa, như Tiên tri Isaia khiển trách những người ăn chay mà chỉ biết tranh
giành ảnh ưởng, cãi
nhau và chưởi bới nhau vì mối lợi riêng tư.. Hơn nữa, việc ăn chay phải được
thực hiện trong một
ý thức với giá trị cao
hơn trong tâm hồn chúng ta.
Mỗi Mùa Chay, chúng
ta được mời gọi để tẩy sạch tâm hồn và bản thân để sống lại như là một
người Kitô
hữu tốt hơn trong Chúa
Nhật Phục Sinh. Vì vậy, chúng ta nên phải chọn lựa sự ăn chay của chúng
ta như thế nao trong Mùa
Chay Thánh này?
Lạy Chúa, xin vì việc ăn chay, hãm mình và những
việc làm bác ái từ tâm sẽ mở
rộng tâm hồn
của chúng con để chúng con biết đón nhận được quyền năng và ơn chữa
lành trong tình yêu của Chúa . Lạy Chúa, chúng con biết rằng những tội lỗi và sự những thiếu
xót của chúng con luôn luôn đi trước chúng con, Vì vậy, Lạy Chúa xin Chúa chấp nhận trái tim tan vỡ và lòng khiêm tốn của chúng con và
ban cho chúng con đươc ơn tha
thứ.
Friday after Ash Wednesday
“This, rather, is the
fasting that I wish,” (Is. 58:6).
Fasting is a very valuable and fruitful practice of
spiritual life. It is through fasting that we master our desires and overcome
our vices. It is fasting that also helps us to empty our hearts from earthly
“rubbish” and pride in order to be totally open to God’s voice. However, anyone
who has ever fasted even for a short time, knows how difficult this practice
is. Many times temptations attack us more often when we fast. Fasting also
shows us more clearly the whole truth about our weaknesses. It is a real spiritual
battle against evil that is in us and around us.
In today’s reading from the Book of the Prophet Isaiah
God warns us against another danger of fasting. What is this danger? Fasting
always brings harm to our spiritual life when we carry out our own pursuits
that means when we see it as a way of self-perfection or
self-justification. The best way to
avoid this danger is the way of charity. Fasting will bring wonderful spiritual
fruit when I turn away from myself in order to do the work of mercy — releasing
those bound unjustly, setting free the oppressed and not turning my back on my
own. Lord, may fasting and acts of
charity open my heart to the healing power of Your love. O Lord, I know my
offense; my sin is always before me. Accept, O Lord my broken and humble heart
and grant me Your forgiveness.
Friday after Ash Wednesday 2023
“The days will come when the
bridegroom is taken away from them, and then they will fast.” Matthew
9:15
Our appetites and fleshly desires can easily cloud our thinking
and keep us from desiring only God and His holy will. Therefore, in order to
curb one’s disordered appetites, it is useful to mortify them by acts of
self-denial, such as fasting. But during Jesus’ public ministry, when He was
daily with His disciples, it appears that self-denial was unnecessary for His
disciples. One can only speculate that this was because Jesus was so intimately
present to them every day that His divine presence sufficed to curb any and
every disordered affection.
But the day did come when Jesus was taken away from them—first by
His death, and then shortly after by His Ascension into Heaven. After the
Ascension and Pentecost, Jesus’ relationship with His disciples changed. It was
no longer a tangible and physical presence. It was no longer a daily dose of
authoritative teaching and inspiring miracles that they saw. Instead, their
relationship with our Lord began to take on a new dimension of conformity to
Jesus’ Passion. The disciples were now being called to imitate our Lord by
turning their eyes of faith to Him interiorly, and exteriorly acting as His
instrument of sacrificial love. And for that reason, the disciples needed their
passions and fleshly appetites under control. Hence, after Jesus’ Ascension and
with the beginning of the disciples’ public ministry, they greatly benefitted
from fasting and all other forms of mortification.
Each one of us is called to be not only a follower of Christ (a
disciple) but also an instrument of Christ (an apostle). And if we are to
fulfill these roles well, our disordered fleshly appetites cannot get in the
way. We need to allow the Spirit of God to consume us and lead us in all that
we do. Fasting and all other forms of mortification help us to stay focused
upon the Spirit rather than upon our weaknesses and fleshly temptations.
Reflect, today, upon the importance of fasting and mortification
of the flesh. These penitential acts are not usually desirable at first. But
that’s the key. By doing that which our flesh does not “desire,” we strengthen
our spirit to take greater control, which enables our Lord to use us and direct
our actions more effectively. Commit yourself to this holy practice and you
will be amazed at how transforming it will be.
My dear Lord, I thank You for choosing to use me as Your
instrument. I thank You that I may be sent by You to share Your love with the
world. Give me the grace to conform myself more fully to You by mortifying my
disordered appetites and desires so that You and You alone can take complete
control of my life. May I be open to the gift of fasting and may this
penitential act help to transform my life. Jesus, I trust in You.
Friday after Ash Wednesday 2023
Introductory Prayer: Lord, you know how much I need you and depend on
you for everything. You know my weakness and my faults. I put all my confidence
in your love and mercy. I wish to trust in your power, your promise, and your
grace every day. Today I intend, with your help, to follow you along the way of
the cross with love and generosity so as to draw close to you.
Petition: Lord,
let me learn to embrace sacrifice as the way of reparation and purification.
1. These Are the Days: Jesus said the time would come when his disciples would
fast. Now that the Lord has returned in glory to the Father, it is up to us to
continue the work of salvation, “what is lacking in Christ's afflictions for
the sake of his body, that is, the church” (Colossians 1:24), as St. Paul says.
We join our sacrifice to that of Jesus in order to imitate him and bring grace
to ourselves and to others. Every Christian life must incorporate a healthy
spirit of sacrifice and self-denial.
2. Feel the Hunger: The hunger we experience when we fast is a symbol of the
deeper spiritual hunger we should feel for God and for heaven. This world often
makes us all too comfortable, and we easily forget that this is not our true
home. We are pilgrims traveling through a foreign land, far from our final
resting place. Fasting reminds us of the longing a traveler has to reach his
destination safely and finally to rejoice in being home for good. The true
Christian looks forward with hope toward heaven, where he will rest with God
forever in true happiness. He knows that all the good things this world offers
are only shadows of the wonderful things God has planned for those who love him
(cf. Romans 8:28).
3. Hunger for Souls: From the cross, Jesus said, “I thirst.” That thirst was
for all people to be reconciled to the Father. It was a thirst for souls to
return to the love of God and find their way to the heavenly Kingdom. Voluntary
sacrifice and self-denial, if we offer it for the conversion of the hearts of
others, brings them the grace they need to change and turn back to God. No one
can convert himself, and no one in serious sin can merit his way to the grace
of God. We need to intercede by means of our personal prayer and sacrifice to
gain others the supernatural grace they need to overcome their obstacles. The
greatest act of charity we can perform and the greatest joy we can experience
is to bring a soul back to the Lord. How many souls are waiting for our prayer
and sacrifice?
Conversation with Christ: Lord, make me generous and joyful in sacrifice, knowing
that sacrifice unites me closer to you and wins the grace of conversion for so
many souls you love and for whom you died.
Resolution: I
will choose one person I know who needs God’s grace and offer all my sacrifices
today for them.
REFLECTION 2017
Both
readings today for the Friday after Ash Wednesday at the beginning of Lent
speak of fasting. On Ash Wednesday the Gospel reading reminded us of three
traditional practices for Lent: fasting, prayer and almsgiving.
In the
first reading from the prophet Isaiah the Lord castigates the people of Israel
for their wickedness and unfaithfulness to their covenant with God. They were a
sinful people. Though they fasted, they remained unjust to others and quarreled
with others. The Lord reminds them of the fast acceptable
before God: "breaking the fetters of injustice and unfastening the thongs
of the yoke, setting the oppressed free and breaking every yoke. Fast by
sharing your food with the hungry, bring to your house the homeless, clothe the
man you see naked and do not turn away from your own kin." In the Lord's
eyes, "fasting" was not only eating less but also doing good and even
suffering for the sake of others.
In the
Gospel reading Jesus explains to the disciples of John why his disciples do not
fast as often as John's: "How can you expect wedding guests to mourn as
long as the bridegroom is with them? Time will come when the bridgefroom will
be taken away from them, then they will fast." Indeed, true
disciples of Jesus, following the Twelve, all of whom except for the beloved
disciple John gave their lives in witness to Christ and his Gospel, should be
ready to fast and to give of themselves, even their lives, in their own witness
to and service of the Lord.
Let us
pray for the grace of strong faith in the Lord and perseverance in living out
his faith.
Lent Day 3-Matthew 9:14-15
Friends, in today’s
Gospel, disciples of John the Baptist wonder why Jesus and his disciples do not
fast as John and his disciples do. It is true that, by comparison, Jesus had a
freer, more worldly, less obviously “religious” style. He didn’t sequester himself
like the Essenes; he didn’t insist on ritual and legal purity like the
Pharisees; and, it seems, he didn’t fast and live a life of austerity like John
and his followers.
And so they ask why he doesn’t encourage fasting among
his followers. Jesus’ answer is wonderful: “How can the guests at a wedding
fast while the groom is still with them?” Could you imagine people fasting at a
wedding banquet? Could you imagine going into an elegant room with your fellow
guests and being served bread and water? It would be ridiculous! This great
image of the wedding feast comes up frequently in the New Testament, most
obviously in the wedding feast at Cana narrative.
That’s because Jesus is, in himself,
the wedding of heaven and earth, the marriage of divinity and humanity; he is
the bridegroom and the Church is the bride. In him, the most intimate union is
achieved between God and the world
Suy Niêm Thứ Sáu sau Thứ Tư Lễ Tro (Is. 58:6, Matthew 9:14-15).
"Đây , cách ăn chay mà ta ưa thích, " ( Is. 58:6 ) .
Trên thực tế sự chay tịnh là một việc làm rất có giá trị và
hiệu quả của đời sống tinh thần. Việc chay tịnh giúp chúng ta làm
chủ được
những sự
ham muốn của chúng ta và khắc phục những tật xấu nơi chúng ta. Việc ăn chay còn giúp chúng ta đổ bỏ đi
(empty) tất cả những rắc rưới trần thế như niềm tự hào, lòng ích
kỷ trong tâm hồn của chúng ta để chúng ta có thể mở rộng tâm của chúng ta để đón nhận
lời của Thiên Chúa. Tuy
nhiên, những ai đã từng ăn chay thậm chí chỉ trong một thời gian ngắn, đều biết rằng việc
ăn chay không phải là
việc dễ làm bởi vì đó là cơ hội cho ma quỷ cám dỗ, và tấn công vào những
sự yếu kém của chúng
ta thường xuyên hơn. Việc ăn chay cũng giúp cho chúng ta thấy rõ
hơn về những yếu điểm của chúng ta. Đó thực sự là một cuộc chiến tranh tinh thần chống lại những cái ác ở trong tâm hồn của
chúng ta và xung
quanh chúng ta .
Trong bài đọc Thứ Nhất hôm nay, Tiên Tri Isaia cho chúng
ta biết là:Thiên Chúa
cảnh báo chúng ta để chống lại mối nguy hiểm trong việc ăn chay. Sự nguy hiểm đó là gì? Ăn chay có thể là
một mối nguy hiểm và thiệt
hại cho đời sống tinh thần của chúng ta, nếu như chúng ta ăn chay
với các mục đích riêng ta, có nghĩa là
chúng ta xem việc ăn chay này như
là một cách để tự hoàn thiện, tự khoe khoang hay tự biện hộ chính mình. Cách tốt nhất để
tránh sự
nguy hiểm này là cách làm việc giúp nguời với tấm lòng từ tâm bằng tất cà
những khả năng mình sẵn có. Việc Ăn chay sẽ mang lại cho chúng ta những hoa quả tinh thần
tuyệt vời khi chúng ta biết quay lưng lại với chính bản thân mình để làm những việc bác ái, xã
hội với
lòng biết thương
xót đến người khác. .
Khi nào chúng ta ăn chay, chúng ta phải làm
điều đó với tinh thần tự nguyện và trong niềm vui, nếu không thì việc ăn chay sẽ trở
thành vô nghĩa, như Tiên tri Isaia khiển trách những người ăn chay mà chỉ biết tranh
giành ảnh ưởng, cãi
nhau và chưởi bới nhau vì mối lợi riêng tư.. Hơn nữa, việc ăn chay phải được
thực hiện trong một
ý thức với giá trị cao
hơn trong tâm hồn chúng ta.
Mỗi Mùa Chay, chúng
ta được mời gọi để tẩy sạch bản thân và được trổi lên (sống lại) như là một
người Kitô
hữu tốt hơn trong Chúa
Nhật Phục Sinh. Vì vậy, chúng ta chọn lựa sự ăn chay của chúng
ta như thế nao trong Mùa
Chay Thánh này?
Lạy Chúa, xin vì việc
ăn chay, hãm mình và những việc làm bác ái từ tâm sẽ mở rộng tâm hồn của
chúng con để chúng con
biết đón nhận được quyền
năng và ơn chữa
lành trong
tình yêu của Chúa .
Lạy Chúa, chúng con
biết rằng những tội lỗi và sự những thiếu xót của chúng con luôn luôn đi
trước chúng con, Vì vậy, Lạy Chúa xin Chúa chấp nhận trái tim tan vỡ và lòng khiêm tốn của chúng con và ban cho chúng con đươc ơn tha thứ.
Friday after Ash
Wednesday
“This, rather, is the
fasting that I wish,” (Is. 58:6).
Fasting is a very valuable and fruitful practice of
spiritual life. It is through fasting that we master our desires and overcome
our vices. It is fasting that also helps us to empty our hearts from earthly
“rubbish” and pride in order to be totally open to God’s voice. However, anyone
who has ever fasted even for a short time, knows how difficult this practice
is. Many times temptations attack us more often when we fast. Fasting also
shows us more clearly the whole truth about our weaknesses. It is a real spiritual
battle against evil that is in us and around us.
In today’s reading from the Book of the Prophet Isaiah
God warns us against another danger of fasting. What is this danger? Fasting
always brings harm to our spiritual life when we carry out our own pursuits
that means when we see it as a way of self-perfection or
self-justification. The best way to
avoid this danger is the way of charity. Fasting will bring wonderful spiritual
fruit when I turn away from myself in order to do the work of mercy — releasing
those bound unjustly, setting free the oppressed and not turning my back on my
own. Lord, may fasting and acts of
charity open my heart to the healing power of Your love. O Lord, I know my
offense; my sin is always before me. Accept, O Lord my broken and humble heart
and grant me Your forgiveness.
No comments:
Post a Comment