Sunday, February 19, 2023

Bài giảng Chúa Nhật Thứ 7 Thường Niên Năm A

 Bài giảng Chúa Nhật Thứ 7 Thường Niên Năm A

Mùa Chay năm nay đến muộn để chúng ta có cơ hội suy ngẫm về những phần chính của Bài Giảng Trên Núi. Và hôm nay Chúa Giêsu đặt những hành động yêu thương trong một bối cảnh khác thường. Ngài nói: “hãy nên trọn lành như Cha các con trên trời là Ðấng trọn lành”.
Làm sao chúng ta có thể nên hoàn hảo, trọn lành như Chúa? Chúng ta luôn luôn bị cám dỗ bởi sự tức giận, lười biếng và ham muốn. Hết lần này đến lần khác, chúng ta đều bị gục ngãTrở thành một người tốt không phải là điều nói đến trong Tin Mừng. Tin Mừng mời gọi chúng ta theo Chúa Giêsu, trở thành môn đệ của Ngài, dành cả cuộc đời của chúng ta để phục vụ Ngài và để chúng ta được hình thành qua Ngài. Có lẽ không ai trong chúng ta muốn trở thành một kẻ cuồng tín. Mặt khác, rõ ràng là Chúa Giêsu mời gọi chúng ta theo Ngài một cách triệt để. Từ đó dẫn đến thực tế là trong suốt cuộc đời mình, chúng ta đang sống trong sự hiện diện của Thiên Chúa và các hành động của chúng ta là hành động thờ phượng Thiên Chúa. Điều này trở thành quá trình nên thánh, có thể được định nghĩa là đến gần Chúa hơn. Nói theo Tin Mừng Chúa Nhật hôm nay, chúng ta được nghe lời mời gọi “các con hãy nên trọn lành như Cha các con trên trời là Ðấng trọn lành” (Mt 5:48).
Sự trọn lành của sự thánh thiện mà chúng ta đang được kêu gọi không chỉ là một thái độ nghi lễ hay pháp lý, mà là một khuynh hướng đạo đức và tôn giáo mà nhờ đó chúng ta phải là “người khác”, định nghĩa kỹ thuật của sự thánh thiện, và do đó chia sẻ “sự khác biệt” hay sự thánh thiện của Thiên Chúa. Nói cách khác, những người thuộc về Thiên Chúa phải tách biệt khỏi thế giới xấu xa và tội lỗi và dâng mình cho Thiên Chúa trên hết mọi thứ khác. Chúng ta được mời gọi bắt chước đường lối của Thiên Chúa và phấn đấu cho sự hoàn thiện đó
Ân sủng của Thiên Chúa truyền cảm hứng cho chúng ta và chúng ta đang được lôi cuốn đến với Thiên Chúa. Vì vậy, con đường mà chúng ta đang bước đi nằm trong luật mới, luật yêu thương. Tình yêu vị tha là động lực của tất cả những gì chúng ta nói và làm. Luật cũ được tìm thấy trong Sách Xuất hành bằng tiếng Do Thái và được nghe trong bài đọc thứ nhất hôm nay, là để tránh sự trả thù tột độ và không vượt quá “mắt đền mắt, răng đền răng.”
Chúa Giê-su rao giảng một luật mới, theo đó công lý là vô tận và cái ác không bị khuất phục bằng cách gây ra nhiều tổn hại hơn, mà bằng cách loại bỏ hoàn toàn cái ác khỏi cuộc sống của chúng ta nhờ tình yêu, do đó làm giảm bớt sự kìm kẹp của cái ác đối với chúng ta. Để chiến thắng trước mắt Thiên Chúa, người theo Chúa Giêsu phải nắm vững đời sống nội tâm của mình một cách sống động, điều mà các triết gia cổ đại gọi là: biết chính mình. Điều này rõ ràng có nghĩa là luật của Chúa hướng dẫn suy nghĩ, lời nói và hành động của chúng ta.
Tình yêu vô điều kiện là quy luật mà người Công Giáo phải sống theo. Chính một tình yêu như thế đã dẫn Chúa Giêsu đến Thập giá, minh chứng một lần cho tất cả rằng tình yêu chiến thắng tội lỗi và sự chết. Chỉ bằng tình yêu, người ta mới có thể đạt được chiến thắng trong Thiên Chúa, cùng với sự khiêm nhường và từ bỏ chính mình, bắt chước Chúa Kitô. Tình yêu này đưa vào hành động Nếu những hành động hàng ngày của chúng ta được luật yêu thương của Chúa thúc đẩy, thì chúng ta sẽ được Chúa công nhận là con cái của Chúa. Trên con đường này, chúng ta sẽ bước đi một cách tự do và vui vẻ, bởi vì Thiên Chúa đã nắm giữ cuộc sống của chúng ta nhờ Chúa Thánh Thần luôn hoạt động trong chúng ta.
Chúa Giêsu vượt qua mọi giới hạn hay chướng ngại để đem đén cho nhân loại tình yêu và sự tha thứ. Tin Mừng Mathew Chương 18, Chúa nói “bảy mươi lần bảy” chúng ta phải tha thứ cho nhau. Điều này có nghĩa là luôn tha thứ cho bất cứ ai xúc phạm chúng ta. Như người ta có thể diễn đạt ngày nay, tín ngưỡng, chủng tộc, màu da, ngôn ngữ hay văn hóa không nên là rào cản đối với tình yêu. Không có phạm trừ hay ngoại lệ nào đối với luật yêu thương của Chúa.
Chúa Giê-su nói, ngay cả kẻ thù của một người cũng nên được yêu thương. Chúng ta phải làm điều tốt và cầu nguyện cho kẻ thù. Việc đề cập đến việc cầu nguyện không phải là một cách hạ thấp tầm quan trọng của việc thể hiện tình yêu thương đối với kẻ thù, nhưng lời cầu nguyện cho thấy tình yêu của chúng ta phải chân thành và sâu sắc như thế nào, một tình yêu được bày tỏ trước mặt Thiên Chúa. Vượt qua những rào cản và giới hạn thông thường mà con người chúng ta có xu hướng đặt ra, Chúa Giêsu đặt trước mặt chúng ta lòng nhân từ vô hạn của Thiên Chúa. Chúa Giêsu đưa ra tấm gương, động lực và ân sủng cho tình yêu của chúng ta dành cho tất cả mọi người.
Chúng ta được mời gọi nên thánh và được mời gọi nên hoàn thiện. Đây là những thuật ngữ có thể gây ra đủ loại nghi ngờ và cứng nhắc ở một số người, vì vậy chúng ta phải đảm bảo rằng mình hiểu những từ này. Sự thánh thiện đơn giản là sống cho Chúa trong mọi khía cạnh của cuộc sống chúng ta. Sự trọn lành không phải là làm mọi việc một cách hoàn hảo, mà là yêu thương người khác trong Chúa như chúng ta yêu chính Chúa. Chúng ta sẽ không bao giờ không có những khiếm khuyết của mình ở mức độ làm, nhưng ở mức độ yêu thương, chúng ta càng để tình yêu của Chúa đi qua chúng ta đến với người khác thì điều đó càng tuyệt vời hơn.
Hôm nay chúng ta hãy tạ ơn Chúa vì chúng ta đã được ban cho hồng ân đức tin. Chúng ta hãy xin cho đức tin của chúng ta được sống động và lôi cuốn chúng ta ngày càng sâu hơn vào các mầu nhiệm của Thiên Chúa. Chúng ta hãy trở nên triệt để trong cuộc sống và dịu dàng trong tình yêu của mình.

 Homily for Seventh Sunday in Ordinary Time, Year A
 Lent comes late this year so we have the opportunity to reflect on major portions of the Sermon on the Mount. And today Jesus places those acts of love in an extraordinary context. "Be perfect," he says, "just as your heavenly Father is perfect."
How can we be perfect like God? We are constantly plagued by anger, laziness, and lust. Over and over we all fall. Being a nice person is not what the Gospel is about. The Gospel is about following the Lord Jesus, becoming His disciple, spending our lives in serving Him and allowing ourselves to be formed by Him. Perhaps none of us wants to be a fanatic. On the other hand, it is clear that Jesus invites us to follow Him in a very radical kind of way.
From that follows the fact that throughout our lives we are living in God’s presence and our actions are meant to be acts of worship of God. This becomes the process to sanctity, which can be defined as drawing nearer to God. Put in terms of today’s Gospel, we heed the call to “be perfect as our heavenly Father is perfect” (Mt 5:48). The perfection of holiness we are being called to is not merely a ritual or legal attitude, but a moral and religious disposition by which we must be “other,” the technical definition of holiness, and thereby share in God’s “otherness” or holiness. Expressed another way, those who belong to God must be separated from the world of immoral and sin and be dedicated to God above everything else.
We are called to imitate God’s ways and strive for that kind of perfection. God’s grace inspires us and we are being drawn to God. The way in which we are to walk, then, is under the new law, the law of love.
Selfless love is to be the driving force of all we say and do. The old law found in the Hebrew Book of Exodus and heard in the first reading today, was to avoid extreme revenge and not to exceed “an eye for an eye and a tooth for a tooth.”
Jesus preached a new law whereby justice is infinite and evil is not conquered by causing more harm, but by banishing evil entirely from our lives through love, thereby diminishing evil’s hold on us. In order to be victorious in God’s sights, the follower of Jesus must have a lively hold on his or her interior life, what the ancient philosophers referred to as: know thyself. This means being clear about which law guides our thoughts, words, and deeds. Either it is God’s law or it is something else.
Unconditional love is to be the law by which the Christian lives. It was such a love that led Jesus to the Cross, demonstrating once and for all that love triumphs over sin and death. Only by love can victory in God be achieved, coupled with humility and self-emptying, in imitation of Christ. If our daily actions are driven by God’s law of love, then we will be recognized by God as children of God. Along this path we are to walk, freely and joyfully, because God has taken hold of our lives through the Holy Spirit always working within us.
Jesus cuts across all limitations or hindrances to love and forgiveness. In Mathew’s Gospel chapter 18 Jesus said: not seven times but seventy-seven times that we must forgive one another. This means always forgiving whoever offends us.  As it might be expressed today, creed, race, color, language, or culture should not be a barrier to love. There are no categories or exceptions to God’s law of love.Even our enemies, Jesus says, should be loved. We are to do good and pray for enemies. The mention of prayer is not a way of downplaying the necessity of showing love for enemies, but prayer expresses how sincere and deep our love should be, a love expressed in and before God.  Breaking through the usual barriers and limits that we humans tend to set, Jesus places before us the limitless graciousness of God. Jesus offers the example, motive and grace for our love for all. We are called to be holy and called to be perfect. These are terms that can cause all kinds of scrupulosity and rigidness in some people, so we must make sure that we understand these words.
Holiness is simply living for God in every aspect of our lives. Perfection is not in doing everything perfectly, but in loving others in God as we love God Himself.
We shall never be without our imperfections at the level of doing, but in the level of loving, the more we let God’s love go through us to others, the more wonderful it is. Let us give thanks to God today that we have been given the gift of faith. Let us ask that our faith may be lively and draw us deeper and deeper into the mysteries of God.  Let us become radical in our living and gentle in our loving.
 
“You have heard that it was said, You shall love your neighbor and hate your enemy. But I say to you, love your enemies and pray for those who persecute you, that you may be children of your heavenly Father, for he makes his sun rise on the bad and the good, and causes rain to fall on the just and the unjust.” Matthew 5:43–45
Nowhere in the Old Testament does it say that we should hate our enemies. Note that Jesus did not say “It has been written…” Instead, He says, “You have heard that it was said…” So who said this? Some traditions among the scribes and Pharisees held this erroneous belief. Because some held that position, Jesus addressed it.
In this passage and in many others, Jesus calls us to a new depth of love that many thought impossible. In fact, even Jesus Himself acknowledged the height of His teaching when, at the conclusion of this passage, He says, “So be perfect, just as your heavenly Father is perfect.” Too often in life we settle for everything other than perfection. And though we may never achieve that level of holiness in this life, it must be our constant goal. In regard to our “enemies,” perfect love for them must become our daily mission.
So who is my “enemy?” Though Jesus does not define this for us, we should consider it to be anyone with whom there is some form of tension or discord. Perhaps there is someone who hates or dislikes you and speaks ill of you or treats you poorly. Or perhaps there is someone whom you dislike and find yourself angry at or even judgmental toward. So begin by trying to identify anyone with whom you have a lack of perfect affection. In truth, there might be many more people on that list than on the list of those you “love.”
Once you identify those who fall into the category of enemy to one extent or another, consider whether you love them. One Church Father says that we love our enemy “when we are not sorrowful at his success, or rejoice in his fall.” This is a very helpful definition to consider. Ultimately, this is the definition of envy.
If someone whom you dislike succeeds in something praiseworthy, how do you react interiorly? If there is an immediate visceral reaction or if you find yourself trying to figure out why they should be congratulated, then you might struggle with this sin. Or consider what you think, say or feel if you hear that someone you dislike has some problem, gets into some trouble, or encounters some misfortune. The ideal response is empathy and a desire for their well-being. If this is not the response within you, then pay attention to that.
Jesus concludes His teaching by saying that His Father “makes his sun rise on the bad and the good, and causes rain to fall on the just and the unjust.” In other words, God bestows His perfect love and mercy upon everyone equally. The only difference is that some people choose to accept that mercy and others reject it. As for ourselves, just like our loving God, we must offer love and mercy to everyone equally and as completely as we can. And though some may reject that love, just as they reject the love of God, it must always be offered and never rescinded. This is love of neighbor and also love of our enemies.
Reflect, today, upon those with whom you struggle to love to perfection. Perhaps that list is long. Start with those you encounter most often or those to whom you have a strong negative reaction. As you call them to mind, pray for them, for their good and for God’s blessings upon them. Try to see some goodness in them. Try to thank God for them, and try to remove any disordered feelings or thoughts you might have about them. This is the first step in your mission to fulfill Jesus’ new command of love.
My loving Lord, You love and bestow Your unlimited mercy upon all people, the good and bad alike. I pray that I may always be open to that love and receive it deeply into my own life. I pray also that Your love may shine through me into the lives of those who need it the most. Jesus, I trust in You.
 
Seventh Sunday in Ordinary Time (Year A)
Introductory Prayer: Lord, I wish to open my heart and let your Gospel message penetrate me and change my life. I believe that you love me and that you died for me; yet when tested by the demands of the Gospel, my faith and generosity waver. Nevertheless, once more I confess my faith in you and my determination to work to please you alone.
Petition: Jesus, teach me true charity!
1. Revenge or Justice. “An eye for an eye…” - Revenge has a tantalizing attraction. Oh, how we enjoy those movies where the down-and-out hero suddenly gets the upper hand, pays back all the evil the villain has been inflicting on others, and justice prevails. But is this really justice? Jesus speaks clearly: “But I say to you, offer no resistance to one who is evil.” Our virtue must go beyond that of the Scribes and the Pharisees.
2. Perfect Justice. Christ invites us to go beyond the “tit-for-tat” mentality: “When someone strikes you on your right cheek, turn the other one to him as well.” Jesus is not trying to teach us passivism; rather, he is inviting us to discover that love is the perfection of justice. Humility and forgiveness are the pillars of this radically new mentality. Only in the light of these can we hope to build true and enduring peace in the world, amongst those around us and even within ourselves.
3. Self-giving Love: Fulfillment of this attitude is not merely to avoid direct retaliations but rather to form a generous and magnanimous heart which knows how to give itself without ever giving up. Jesus gave not only his tunic and cloak, but all of his clothes to those who were to crucify him (cf. John 19:23). Jesus walked the extra mile, which brought him to the top of Calvary (cf. John 19:17). Jesus promised salvation to the criminal who asked him to remember him (cf. Luke 23:42-43).
Conversation with Christ: Lord Jesus, you are God. You came down from heaven to teach me how to love, but I have such a hard time loving those around me and even loving myself sometimes. By your almighty grace, help me to be more like you, to forgive and to give myself to others so that I can help make their lives just a bit happier.
Resolution: I will perform one small act of charity today: thinking or speaking well of someone, or offering myself to help someone.

No comments:

Post a Comment