Monday, September 14, 2020

Suy Niệm Tin Mừng thứ Sáu tuần thứ 24 Thường niên

  Suy Niệm Tin Mừng thứ Sáu tuần thứ 24 Thường niên 

Trong các thư của thánh Phaolô, ngài thường hay nói về đức tin, niềm hy vọng và tình yêu, nhưng đôi khi ngài chữ "kiên định, không lay chuyển" hay "kiên trì, lòng bền bỉ" thay vì "niềm hy vọng". Trong đoạn cuối của lá Thư Thứ Nhất gửi Timôthê, Thánh Phaolô đã kêu gọi, khuyên nhủ chúng ta là hãy nên "tìm kiếm sự vẹn toàn , lòng đạo đức, niềm tin, tình yêu thương, sự kiên định, và một tinh thần nhẹ nhàng." Sự bền bỉ, lòng kiên trì, sự trung thực, những chữ chúng ta dùng dù thật có chính xác, không mấy quan trọng, nhưng thái độ hay nhân đức thì mới là việc cần thiết để đạt được sự tới sống đời đời. Trong thư này, Thánh Phaolô còn nhắc nhở chúng ta về việc tuyên xưng đức tin của chúng ta, đức tin mà đã kêu gọi chúng ta đến với sự sống đời đời. 
Trong bài Tin Mừng, Chúa Giêsu cảnh báo chúng ta về những sự nguy hiểm trong thế giới của chúng ta, đồng thời ngài cũng an ủi cho chúng ta với lời hứa rõ ràng: Nhưng kẻ nào kiên nhẫn đến cùng, kẻ ấy sẽ được cứu!" (Mt 24:13) chỗ nào có lời hứa của Thiên Chúa, thì chỗ đó cũng có ân sủng của Thiên Chúa. Những bài Thánh Vịnh cũng nhắc nhở chúng ta là: "không có một cách nào mà một người có thể cứu chuộc cho chính mình." Vì thế, hãy lắng nghe lời Chúa Giêsu nói với người do thái là : thật là khó cho những ai chỉ biết tin tưởng vào của cải và sự giàu có mà có thể vào được Nước Trời, vì thề đã khiến các môn đệ đã hỏi lại: "Vậy thì ai mới được cứu rỗi?" 
Chúa Giêsu đã trả lời câu hỏi này kèm theo với lời cảnh báo kết hợp và một lời hứa: ".Đối với con người thì điều này là không có thể thực hiệc được, nhưng đối với Thiên Chúa thì mọi thứ đều có thể làm được" Như Chúa Giêsu đã sống lại từ cõi chết, chúng ta biết rằng sự cứu rỗi không phải là chỉ có thể là có thể được: Sự cứu rỗi đó có thể tiếp cân được, vì đó chính là các món quà của Thiên Chúa, món quà chúa Giêsu, Đấng Cứu Rỗi của chúng ta. Những ân sủng thần học của đức tin, hy vọng và tình yêu củng cố chúng ta để giúp chúng ta luôn vẫn trung thành cho đến chết và để đạt được cuộc sống vĩnh cửu. Lạy Chúa Cha, xin ban cho chúng con được ơn biét trung thành với Chúa cho đến chết. 

Reflection SG. thứ 6 Ordinary 
As I noted in the reflection for September 2nd, Paul speaks of faith, hope and love, but sometimes he uses the word “constancy” or “perseverance” instead of “hope”. Towards the end of today’s passage from the First Letter to Timothy, we are urged to “seek after integrity, piety, faith, love, steadfastness, and a gentle spirit.” Steadfastness, perseverance, constancy, fidelity — the exact word we use may not be so important, but the attitude or the virtue is necessary to attain to eternal life. The Letter reminds us of our profession of faith which has called us to everlasting life. 
Jesus warned us of the many dangers facing us in the world but at the same time consoles us with a definite promise: “Those who stand firm will be saved.” (Mt 24:13) Where there is God’s promise, there is also God’s grace. The Psalmist reminds us that “in no way can a man redeem himself.” Then, too, listening to Jesus telling them how hard it is for those who trust only in riches to enter the kingdom of God, the disciples were driven to ask: “Who then can be saved?” 
Jesus answered with a combined warning and a promise: “For mere humans this is impossible but for God everything is possible.” As Jesus rose from the dead, we know that salvation is not only possible: it is accessible because of God’s gift of Jesus as our Savior. The theological graces of faith, hope and love strengthen us to remain faithful unto death and so attain eternal life. 
Father, grant us the grace to be faithful unto death. 

Friday of the Twenty-Fourth Week in Ordinary Time 

Opening Prayer: Dear Lord, thank you for teaching me. Thank you for healing me. Thank you for saving me. Help me to hear your word and open myself to what you are teaching me in this encounter with you. 
Encountering Christ: 

1. Spreading the Good News: Jesus and the Twelve spent most of their time spreading the good news of the kingdom of God. They were outstanding witnesses to Jesus’s love. In our day, people who are truly Christ-followers, who are excited about their faith, also can’t help but draw people to Christ. We evangelize by living our lives in a principled, joyful, Christ-centered way. We help others encounter Christ by sharing our own experiences of having received Christ’s mercy. When we speak passionately about these things, we spread the good news and Jesus’s modern apostles. 
2. Grateful Stewards: What a beautiful model of stewardship we see in the women who provided for Jesus and the Twelve. “Stewardship is the grateful response of a Christian disciple who recognizes and receives God’s gifts and shares these gifts in love of God and neighbor” (Catholic Diocese of Wichita, Kansas). These women were not obligated to provide for the Twelve. They were not expecting anything in return for their stewardship. They gave of their resources out of love for Christ and love for the people that Christ was healing and saving. A grateful heart is a prerequisite for authentic stewardship. 
zing Saint: St. Mary Magdalene was a grateful steward because she had been healed by Christ from seven demons and had been forgiven for her sins. Her love was so great that she bravely accompanied St. John and the Blessed Virgin Mary (see John 19:25) to the foot of the cross. Her fidelity was rewarded. She was given the title, “Apostle to the Apostles” as the first to witness the Resurrection. She told St. Peter and the others on that Easter morning, “I have seen the Lord” (John 20:18). May we imitate St. Mary Magdalene—the very first person to spread the good news of Christ’s Resurrection. 
Conversing with Christ: Dear Jesus, I want others to experience you as I have experienced you. Grant me the fortitude I need to share with others how you have worked in my life. May I proclaim you with vulnerability and sincerity. May I always serve you out of a grateful response to your love. 
Resolution: Lord, today by your grace I will look for an opportunity to say your name aloud to someone I meet, in imitation of Mary Magdalene. 

Suy Niệm bài đọc Thứ Sáu Tuần 25 Thường Niện (Luke 8:1-3, 1Tm 6:2c-12) 
Trong bài đọc thứ Nhất hôm nay, Thánh Phaolô đã dạy dỗ và nhắn nhủ cho thánh Timôthê là nên cố tránh những sự cám dỗ vật chất và việc sử dụng tôn giáo như là "một phương tiện để đạt những sinh lợi riêng tư," nhưng phải biết sống trong "công lý, đức tin, sự tận tâm, yêu thương, sự kiên nhẫn và dịu dàng." 
Trong đoạn Tin Mừng hôm nay, những người phụ nữ đi theo Chúa Giêsu đã diễn tả cho chúng ta thấy rõ lời khuyên này của Thánh Phaolô, là họ đã tận tâm, trung thành và "lo lắng và giúp đỡ cho Chúa Giêsu và Nhóm Mười Hai tông đồ những nguồn tài nguyên của họ." Chúng ta có thể đọc một cách rõ ràng hơn là Họ đã theo cuộc hành trình (của họ) trong tình yêu của Chúa Kitô qua những thị trấn và làng mạc, đã chứng tỏ được sự hy sinh, kiên nhẫn, vui tươi với sự dịu dàng của họ khi họ gặp gỡ những người trên đường với Chúa Kitô. Một điều rất ngạc nhiên và thú vị là Chúa Giêsu không những chỉ đón chào những người phụ nữ này, nhưng Ngài còn đặt các phụ nữ này vào hàng đầu trong việc loan truyền Tin Mừng cho tất cả những người khác. Những người phụ nữ này đã là những công cụ rất hữu hiệu để cải hoá được nhiều người trở lại trong thời kỳ tiên khởi của Giáo Hội Thiên Chúa Giáo, thời kỳ mà Giáo Hội đang phải chịu đau khổ vì sự bắt bớ, giam cầm và bị giết chết vì đạo. 
Chúng ta đã có Hội Thánh và tất cả, Hãy cám ơn Chúa Giêsu Kitô người đã chấp nhận phụ nữ với quyền bình đẳng như nam giới trong cùng một Mầu Nhiệm Nhập Thể của Ngài, là Giáo Hội. Trong suốt lịch sử Giáo Hội, những người phụ nữ đã gặp những rất nhiều những khó khăn và phức tạp trong những nỗ lực sống đạo và truyền giáo cũa họ hơn nhiều so với nam giới họ đã chứng minh được tiềm năng của họ là không gì thua nam giới. Chúng ta hãy cầu nguyện cho Giáo Hội, không những chỉ duy trì mà còn tiếp tục tìm cách để nâng cao vai trò và giá trị của người phụ nữ trong cộng đồng Kitô hữu của chúng ta. 

REFLECTION

St. Paul is wrapping up his letter to Timothy by advising him to avoid the temptation of material things and using religion as "a means of gain," but instead "pursue righteousness, devotion faith, love, patience, and gentleness." 
The women who follow Jesus in today's Gospel passage illustrate this advice from St. Paul. They were devoted, faithful and "provided for Jesus and the Twelve out of their resources." We can read between the lines that they journeyed in love for Christ through towns and villages, obviously with patience and likely with gentleness to those they met. It is a pleasant surprise that Jesus not only welcomed women but also placed them in the forefront of proclaiming the Good News to all. Women have been instrumental in gaining converts for the early Christian Church, have suffered just as much as men as martyrs, and have been just as responsive to religious vocation. 
We have all these to thank in Jesus who accepted women as equals among men in His mystical Body, the Church. But as women have struggled probably much harder than men throughout history to demonstrate their equal potential, let us pray that the Church will not only sustain but also continue to find ways to improve the role of women in our Christian communities. 

Reflection on 1Tm 6:2c-12 
“The love of money is the root of all evils.” This famous phrase from our reading today is often shortened, incorrectly, to “money is the root of all evil”, which then becomes, “money is evil.” Then people begin to wonder, if money is so evil, why is the Church always asking us for some, and this sort of line of thinking is considered to witty. Then people decide that the Bible says nice things which are terribly impractical and can simply be ignored. Bad exegesis has bad consequences. 
Money of course does not refer strictly to coins or dollar bills. Money is time. Money is power. Money is wealth. Money is comfort. Money is respect. Money is simply how we keep track of invisible concepts. No one wants money. People want stuff that can be bought with money. People want more money than their neighbors. People want other people to do what they say. If you had a genie’s lamp with unlimited wishes, it would be foolish to wish for money; just wish for all the things you would use the money for. So the love of money does not refer to the love of money but the love of the world and what the world has to offer, the love of everything that can be bought and sold. 
If we return to what St. Paul actually wrote, rather than the corruption of what he wrote, we can learn that the Bible is filled with practical wisdom which we would do well to listen more carefully to. The root of all evils is not necessarily evil. Paul is not saying that evil always springs up wherever money is found, but that, wherever evil is found, love of money can always be found at the root. 
This is simple logic. All trees are plants, but not all plants are trees. All evil is rooted in the love of money, but not every desire for money leads to evil. If you desire money in order to feed your family and put a roof over their heads, this is not evil. If you desire money in order to build a good business, this is not evil. Love of money is simply part of being a member of society, but watch out! Love of money, even for good purposes, can lead to evil. How can we avoid evil then? Love something else more than money. Love money for what it can do, but love other people more and God the most. 

Reflection 

Today's first reading and gospel show us how to live as followers of Jesus Christ where money is concerned. The first reading warns us about love of money. It does not warn us against money and wealth but it is the love of it. In itself, money is neither good nor bad; but it is our addiction to it that sets us off on a perilous journey. When we place money at the center of our lives, we let it become our god. The gospel, on the other hand, tells us of how some women disciples used their financial resources to fund the mission of Jesus. For these women, the purpose of having money is to further the work of Jesus. 
Has wealth become the center of my life? Does my attachment to money ever stand in the way of doing what Jesus would wish me to do? How can I use my financial resources to further the work of Jesus? 
Seeds are the basic units of life. In the parable story, the seed is the Word of God. God has been so generous with us and blessed us with His word. But only a few listen because the others are blinded by the material things and idols on earth. Though the word may be hidden for a few, it is still there. They only need faith in order to overcome all these hindrances that stray them from the Lord. People are concrete seeds of God. We are made by the creator and we should all therefore be filled with positive characteristics. It is only the people tainted by the devil who are the bad seeds who have no root, no stable ground for their faith. Therefore they crumble into the depths of hell. Though all of us have the natural tendency to sin and be sinners, we also have the choice to do the right thing because we are always given choices. It is our duty to pick the right choice and do the right thing so that way, we may be pure in the eyes of God. 
Let us recognize the fact that God accomplishes his purposes by helping us to attain ours. Let us continue to ask God to help us be more receptive to his word and become more serious about our spiritual growth. In other words, let God's seed fall on in our hearts and produce crops a hundredfold 
May we hear it, cherish it and live it with patience and perseverance. 

No comments:

Post a Comment