Suy Niệm Tin Mừng Thứ Bẩy- tuần thứ
3 Mùa Chay -
Trong bài Tin Mừng hôm này cho chúng ta thấy người biệt phái này là đại diện tượng trưng cho những người tự cho mình đạo đức, Họ tự tôn mình lên trên những người khác về mặt đạo đức và tinh thần vì họ là những người học luật, họ là những
người lãng đạo tôn giáo, họ hiểu rõ và giữ luật Môisen kỹ hơn ai hết .
Phần chúng
ta, đôi khi chúng ta có thể nhìn thấy chính
mình trong những hình ảnh
của những người biệt phái, hay trong các biểu tượng của những người biệt phái Do thái này! Những người đã tự cao, tự đại coi rẻ hay khinh thường
những người khác, nhất là những người thấp kém, nghèo hèn , bệnh tật…để rồi tự sống trong một cảm giác tự mãn tự
hài lòng? Theo các nhà Tâm lý và Kinh Thánh cho
chúng ta biết rằng khi chúng ta
thất bại trong việc phải
đối
phó với bóng tối tội lỗi và sự thiếu sót trong bản thân
của chúng ta , Chúng ta thường hay đỗ lỗi của chúng ta vào những người hoặc các nhóm người khác mà không bao giờ chịu nhìn thấy được cái lỗi
lầm và thiếu xót nơi chính mình.
Những
điều mà chúng ta ghét cay ghét đắng những người khác thường ẩn nấp ở các cấp độ
rất sâu hơn trong tấm hồn của chúng ta. Những điều
mà chúng ta không thể chịu
đựng được ở
những người khác thường có thể được tìm thấy trong chính mình. Khi chúng ta biết
điều này, thí đấy là điều hữu
ích mà chúng ta có thể phát triển về sự hiểu biết vế chính mình.
Câu chuyện nói về người thu Thuế, như chúng ta biết họ là những đáng ghét nhất trong xứ Giu-đê vào thời điểm
đó, nhưng họ lại được Thiên Chúa thương xót và ngó mắt tới vì sự khiêm tốn, trung
thực của họ , và những sự đau khổ mà họ thực lòng cầu xin tới sự cởi mở và lòng thương xót của Thiên
Chúa.
Có
lẽ chúng ta cũng có thể thực hành cầu
nguyện cho những người mà chúng ta không thể chịu đựng nổi, không thích và hãy tự kiểm tra ngay tự bên trong tâm hồn của chúng ta, vì nơi đó là nơi mà tự do và
giác ngộ bắt đầu. Đừng
làm giảm
ngắn sự vinh quang của Thiên Chúa!
Lạy
Chúa, Xin giúp chúng con biết cách để kiểm tra những lỗi lầm riêng của chúng con, chứ không phải của
những người khác
Sat 29th March 2014-
3rd week of Lent
For the people of Israel, there was only one
legitimate response to what they believed to be God's punishment: repentance.
No excuses, no arrogance, no bargaining; just humble submission to God’s
actions and a plea for forgiveness. This is in sharp contrast to the modern
tendency to throw up a smokescreen of excuses and explanations in an effort to
evade responsibility.
In this story the Pharisee stands for those of any religion, time, or place that feel morally and spiritually superior to others. We can even see ourselves sometimes in the symbol of the Pharisee! Who hasn’t looked down on someone whose life is less than exemplary with a smug sense of self-satisfaction? Psychologists — and the Bible — tell us that when we fail to deal with the darkness, sin, and imperfections in ourselves we project them onto other people or groups.
The things that we detest in others often lurk in the deeper levels of our own hearts. The things that we can’t stand in others can often be found in ourselves. When we know this, it can be very helpful for growing in self-knowledge. The tax-collector in the story, loathed and hated in Judea at the time, was right in God’s eyes because of his humility, honesty, and broken-hearted openness to God’s mercy.
Perhaps we can practice praying for those whom we cannot stand and examining our own inner self — that is where freedom and enlightenment begin. We have all fallen short of the glory of God!
In this story the Pharisee stands for those of any religion, time, or place that feel morally and spiritually superior to others. We can even see ourselves sometimes in the symbol of the Pharisee! Who hasn’t looked down on someone whose life is less than exemplary with a smug sense of self-satisfaction? Psychologists — and the Bible — tell us that when we fail to deal with the darkness, sin, and imperfections in ourselves we project them onto other people or groups.
The things that we detest in others often lurk in the deeper levels of our own hearts. The things that we can’t stand in others can often be found in ourselves. When we know this, it can be very helpful for growing in self-knowledge. The tax-collector in the story, loathed and hated in Judea at the time, was right in God’s eyes because of his humility, honesty, and broken-hearted openness to God’s mercy.
Perhaps we can practice praying for those whom we cannot stand and examining our own inner self — that is where freedom and enlightenment begin. We have all fallen short of the glory of God!
Lord, help me to
examine my own faults rather than those of others.
REFLECTION
In the first reading we are told that, when we repent before
God, it is not enough that we offer him sacrifices or burnt offerings. If we
repent before God, we should be ready to change our ways, to love God and to do
as he wills for us.
The Gospel
reading teaches us to pray to God like the tax collector, truly humble and
contrite and not like the Pharisee, proud of his legalistic following and
service of God but not realistic in his assessment of himself before the all
powerful God.
God listens to us
when we are humble and contrite: he is kind and merciful, compassionate and
loving of sinners. Let us approach him with trust and sincerity while begging
for his mercy.
During Lent
we pray with contrite hearts that God may forgive us our sins and we offer
ourselves to God in loving service to him and our neighbor. We ask God to give
us a new life in his Spirit.
No comments:
Post a Comment