Monday, March 16, 2020

Suy Niệm Tin Mừng Đọc bài thứ Năm Tuần thứ Hai Chay


Suy Niệm Tin Mừng Đọc bài thứ Năm Tuần thứ Hai Chay  (Luke 16:19-31)
Tin Mừng hôm nay, cho chúng ta một câu chuyện mà như có cảm tưởng là câu chuyện mà chúng ta đã thấy mỗi ngày trong xã hội Viêt Nam của chúng ta.. Những người giàu, những đại gia giàu có, họ giàu có trên sự bốc lột, trên mồ hôi và nước mắt của những người dân lao động, chân lấm tay bùn,  Nhưng họ lại nhịn nhục luồn cúi, nơi những kẻ khác có quyền và có tiền hơn. 
            Trong cuộc sống của chúng ta hôm nay, có thể chúng ta đang bị tê liệt, không biết phải làm gì hơn, có lẽ chúng ta đang rút vào trong cái vò ốc của xã hôi để làm lơ hay quên đi những người hành khắt, ăn xin ngoài đường phố, hay những cụ già không có thân nhân phải còng lưng , kiếm sống hằng ngày bằng những gánh rau nặng trịu mà bán không đủ mua gạo sống qua ngày, có khi phải ngồi chịu mưa bên lề đường mà không có được một tấm bạt che mưa. Có lẽ chúng ta đã có được cuộc sống tạm đầy đủ nên chúng ta cố quyền sống vô tư, đó cũng chỉ sự thường tình?. Khi một số các em nhỏ đã bị tước đoạt cái tuổi thơ, và sự vui đùa hồn nhiên của chúng để lang thang khắp phố bán từng tấm vé số, kiếm cơm cho gia đình. Có một số cha mẹ nhẫn tâm đã bán con ra nướv ngoài hay cho những "nhà chứa gái" để lấy vài trăm bạc!. Cuộc sống bận rộn, xã hội hũ hoá làm chúng ta đâm ra ích kỷ, nghĩa là chỉ biết có mình mà thôi, còn ai sống chết mạnh ai...?  Đã có bao nhiêu lần chúng ta đã gặp những "người giàu có " trong chính chúng ta. Tâm hồn của chúng ta đã trở nên  "chái đá". (Ez 36:26) Và có lẽ, chúng ta sẽ  "dễ nhìn thấy và nhận ra được"m hồn của mình những khi chúng ta thấy mình thực sự đang như Lazarus.
            Những khi nào chúng ta cảm thấy mình như Lazarus? Những những khoảnh khắc nào mà chúng ta cảm thấy được là mình giống như "người giàu có trong bài tin mừng hôm nay" đang ở trong chúng ta?  Trong khi chúng ta suy niệm vế sư đói khổ và nghèo hèn, chúng ta hãy tìm sự cảm nghiệm thấm thía nơi thống khổ ấy để chúng ta biết chủ động, và chúng ta biết cầu xin Chúa giúp cho chúng ta được ơn "nhìn thấy" với tâm hồn mền dẻo của chúng ta để chúng ta có thể nhận ra được khuôn mặt của Thiên Chúa trong cái vỏ bọc của Lazarus và đáp ứng với một tấm lòng nhận ái tim rộng lượng.



Reflection:
     This is a story we must have heard many times before. And by now, for the nth time, perhaps we have become numb, unaffected, indifferent. The beggars in our streets are so common we take them for granted. The small children deprived of their playful childhood to earn some money for the family by selling sampaguita flowers around the church makes no difference to us. The garbage collectors ask for some cold water to drink on a hot summer day and we do not even bother. Many times we experience the "rich man" in us. Our hearts have become "stony hearts." (Ez 36:26) And perhaps, we shall "see" with our hearts only when we find ourselves really poor like Lazarus.
     When were those times we felt like Lazarus? When were those moments of the "rich man" in us? As we reflect on poverty in order to jolt us proactively, let us beg for the grace to "see" with our hearts that we may recognize the face of God in the guise of Lazarus and respond with a generous heart.

Meditation:
What sustains you when trials and affliction come your way? The prophet Jeremiah tells us that whoever relies on God will not be disappointed or be in want when everything around them dries up or disappears (Jeremiah 17:7-8). God will not only be their consolation, but their inexhaustible source of hope and joy as well. Jesus' parable about the afflictions of the poor man Lazarus brings home a similar point. In this story Jesus paints a dramatic scene of contrasts - riches and poverty, heaven and hell, compassion and indifference, inclusion and exclusion. We also see an abrupt and dramatic reversal of fortune. Lazarus was not only poor, but sick and unable to fend for himself.  He was "laid" at the gates of the rich man's house. The dogs which licked his sores probably also stole the little bread he got for himself. Dogs in the ancient world symbolized contempt. Enduring the torment of these savage dogs only added to the poor man's miseries and sufferings. The rich man treated the beggar with contempt and indifference, until he found his fortunes reversed at the end of his life! In God's economy, those who hold on possessively to what they have, lose it all in the end, while those who share generously receive back many times more than they gave way.
The name Lazarus means God is my help. Despite a life of misfortune and suffering, Lazarus did not lose hope in God. His eyes were set on a treasure stored up for him in heaven. The rich man, however, could not see beyond his material wealth and possessions. He not only had every thing he needed, he selfishly spent all he had on himself. He was too absorbed in what he possessed to notice the needs of those around him. He lost sight of God and  the treasure of heaven because he was preoccupied with seeking happiness in material things. He served wealth rather than God. In the end the rich man became a beggar! Do you know the joy and freedom of possessing God as your true and lasting treasure? Those who put their hope and security in heaven will not be disappointed (see Hebrews 6:19)?
"Lord Jesus, you are my joy and my treasure. Make me rich in the things of heaven and give me a generous heart that I may freely share with others the spiritual and material treasures you have given to me."

No comments:

Post a Comment