Wednesday, August 7, 2019

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Năm Tuần 18 TN Matthew 16:13-20 -


Suy Niệm Tin Mừng  Thứ Năm Tuần 18 TN Matthew 16:13-20 -
 “Tư tưởng của ngươi không phải là tư tưởng của Thiên Chúa, mà là của loài người".. (Matthew16: 23)
            Thật là dễ dàng hơn cho con người chúng ta khi đọc các sách Phúc Âm như là độc một tập truyện sử chứ không phải là để suy ngẫm để nghe Đức Giêsu nói chuyện trực tiếp với chúng ta.
            Trong Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu đặt các môn đệ của Ngài, và chúng ta, trong một tình thế thật khó hiểu và lúng túng khi hỏi, “Còn các ngươi, các ngươi nói Ta là ai?" Họ, như chúng ta, khi được hỏi, có thể đang cố gắng để tìm ra cho một câu trả lời thích đáng! Nhưng khiChúa Giêsu vừa hỏi xong! Phêrô đã trả lời rằng Ngài không là ai khác hơn, Ngài chính là Chúa Kitô là con Thiên Chúa! Một sự mặc khải thậtvững chắn. Thế nhưng, sau đó khi nghe Chúa Giêsu nó về  những gìChúa Giêsu phải gặp và sẽ phải thực hiện, Phêrô dã cẳn ngăn Ngài vàChúa Giêsu đã đuổi Phêrô tránh xa Ngài và còn gọi Phêrô là Satan.(Matthew 16:23)
            Tất cả chúng ta cần phải biết rằng Chúa Giêsu là người đã đượcThiên Chúa chọn, và Ngài đã phải chịu chết cho chúng ta để ban chochúng ta có được sự sống đời đời. Nếu chúng ta có thể chấp nhận với Ngài và tất cả những người xung quanh của chúng ta rằng  chúng taphải sẵn sàng để bắt chước Chúa làm như vậy, chúng ta sẽ không thể là những người bàng quang, chỉ đọc sách để giải tri! Chúa Giêsu muốn chúng ta biết Ngài, hiểu Ngài và sẵn sàng đem người khác đến để biếtNgài khi họ nhìn thấy chúng ta.
            Để làm được điều đó, Chúa Giêsu không phải chỉ ở trong tâm hồn và trái tim của chúng ta mà thôi  nhưng Ngài cũng phải là mục đích của cuộc sống và hành động của chúng ta Suy nghĩ và hành động khôngthể bị ngắt ngồn kết nối khi nói đến con đường của sự sống đời đời.

REFLECTION 2019 Master, it is good that we are here
Today we celebrate the solemnity of the Transfiguration of the Lord. Mount Tabor, like Mount Sinai, is the place of the proximity to God. It is the prominent space, regarding our daily existence, where we can breathe the pure air of the Creation. It is the place of prayer where we are in the company of the Lord, like Moses and Elijah, who appear with Jesus Transfigured, talking with Him about the Exodus He was about to accomplish at Jerusalem (i.e. his Passover).
His clothes became dazzling white, whiter than anyone in the world could bleach them» (Mk 9.3).This fact symbolizes the purification of the Church. And Peter said to Jesus: "Let us put up three shelters – one for you, one for Moses and one for Elijah" (Mk 9:5)" St. Augustine beautifully mentions that Peter thought of the three shelters because he did not yet know the accord between the Law, the Prophecy and the Gospel.
«Then a cloud appeared and covered them, and a voice came from the cloud: 'This is my Son, whom I love. Listen to him' "(Mk 9.7). The Transfiguration is not a change in Jesus, but the Revelation of His Divinity. Peter, James and John, while contemplating the Divinity of the Lord do, prepare themselves to confront the scandal of the Cross. The Transfiguration is a foretaste of the Resurrection! "Rabbi, it is good for us to be here" (Mk 9:5). The Transfiguration reminds us that the joys God sows in our life are not points of arrival, but lights He gives us in our earthly pilgrimage so that "only Jesus" may be our Law, and His Word the criterion, joy and blessing of our existence.

REFLECTION 2019
In the Gospel reading it seemed so easy for Peter to reply "You are the Messiah, the Son of the living God," when asked, "but you, who do you say I am?" Jesus affirms that Peter's confession of faith needed God's assistance: "for it is not flesh or blood that has revealed this to you but my Father in heaven." Peter's confession follows his personal experience of the very person of Jesus, of time spent with him as his follower, disciple and friend.
Following Peter's confession, Jesus promises him greater responsibility: "You are Peter (or Rock) and on this rock I will build my Church; and never will the powers of death overcome it."
The confession of Peter that Jesus was "the Messiah, the Son of the living God," is a climactic moment in all three Synoptic Gospels: with God's assistance, Peter and the apostles were able to profess their faith on who Jesus was. As followers of Jesus, we too are asked the same question, "But you, who do you say I am?" What would our answer be? Who is Jesus for us?
Let us pray for God's grace for a firm and solid faith in the Lord Jesus.

No comments:

Post a Comment