Suy Niệm Tin Mừng thứ Bẩy Tuần 23 Thường Niên
Một trong những tội nặng nhất mà con người đã phạm là chống lại Thiên Chúa,đấng đã tác tạo ra con người chúng ta đó là tội nghi ngờ vào sự tốt lành và tình yêu thương của Thiên Chúa là Đấng Tạo Hóa. Đây chính là tội nguyên tổ, và, bởi vì tội này mà con người chúng ta đã bị mất đi một cuộc sống với Thiên Chúa, Đấng vĩnh cửu. Nhưng đó cũng là ý muốn của Thiên Chúa đối với tạo vật của Ngài để cho con người được sống trong cuộc sống đời đời với Thiên Chúa. Và do đó, mà lịch sử cứu độ đã được bắt đầu.
Trong bài đọc thứ nhất, chúng ta thấy thánh Phalô cương quyết với lòng tin tưởng vào Thiên Chúa. Đối với thánh Phaolô, không ai được nghi ngờ rằng Chúa Giêsu Kitô đến thế gian để cứu nhân loại, con người tội lỗi. Thánh Phaolô biết rõ và hiểu rõ những gì ngài đã nói về Thiên Chúa, bởi vì ngài đã có một kinh nghiệm đặc biệc và rất cá nhân vì chính ngài được Chúa Gisêsu cứu vớt. Thánh Phaolô đã trải qua và chứng kiến sự kiên nhẫn vô tận của Chúa Giêsu Kitô trong việc biến chuyển ông từ người bắt đạo thành người kitô hữu hăng sang với việc rao giảng Tin Mừng của Chúa. Hơn nữa, ông biết rằng sự biến đổi đã ban cho ông không phải là chỉ cho sự cứu rỗi của riêng mình, nhưng "cho tất cả những người khác nữa, những người kế tiếp đến sau này sẽ có niềm tin vào Chúa Giêsu Kitô, Người đã đến và ban cho loài người chúng ta sự sống đời đời". Chúng ta hãy cùng thánh Phaolô dâng lời khen ngợi Thiên Chúa Ba Ngôi.
Reflection SG
One of the worst sins that a creature could ever commit against its creator is to doubt the goodness of the Creator. This is the original sin, and, because of sin, human beings are lost to living a life with God who is eternity. But it is the will of God for his creatures to live in eternity with God. And so salvation history begins.
In the first reading, we see that Paul is adamant about trusting in God. To Paul, nobody should doubt that Christ Jesus came into the world to save sinners. Paul knows what he is talking about, because he has had a personal experience of being saved. He has experienced the inexhaustible patience of Jesus Christ in turning him around. Furthermore he knows that conversion is granted him not only for his own salvation, but "for all the other people who would later have faith in Jesus Christ to come to eternal life". Let us join Paul in giving praise to the Triune God. To the eternal King, the immortal, invisible and only God, be honor and glory forever and ever. Amen.
Saturday 23rd Ordinary Times
Opening Prayer: Lord Jesus, you have invited me to this moment of prayer. You are the source of my life and of all that is good. I wish to listen to your heart in these moments of prayer and to receive whatever fruit of your love and light you wish to give me.
Encountering Christ:
· Good Fruit: A tree is known by its fruit; a student becomes like his teacher; a Christian is known by his likeness to Christ. Christ also said, “I am the vine, you are the branches. Whoever remains in me and I in him will bear much fruit because without me you can do nothing” (John 15:5). The key to bearing good fruit is to remain united to Christ, the source. All goodness is a reflection of and participation in his own goodness.
· Inner Storehouses: The task of keeping our interior storehouse clean and ordered is lifelong. It requires our constant effort, but not effort out of a desire for perfection, but rather for love. Love is what keeps Christ at the center of our hearts and redirects us when our humanity turns from his so easily and often. Christ assures us of his help in this process. “[The Father] takes away every branch in me that does not bear fruit, and everyone that does he prunes so that it bears more fruit” (John 15:2). While he asks us to be attentive, receptive, and active, he also reminds us who is the real protagonist in this work. Perhaps Mary Magdalene was on to something when she mistook the risen Christ for the gardener (John 20). Jesus is the gardener of our souls.
· Housing Foundations: Christ showed his disciples repeatedly that he’s not a God of lip service. What he says, he does. In fact, his word is effective and performative—it does what it says. When he said, “Let there be light,” there was light. When he said, “Be healed,” healing happened. When he said, “This is my body,” the first Eucharist was consecrated. What he says to us, he will do. And he hopes for the same from us. It’s only possible to fulfill his hopes for us when we remain in him. “Remain in me, as I remain in you. Just as a branch cannot bear fruit on its own unless it remains on the vine, so neither can you unless you remain in me” (John 15:4).
Conversing with Christ: Lord Jesus, you are the gardener of my soul, the source of my life, and my daily strength. You are the foundation of all I am and have. I recognize this and I thank you for it. I ask you to help me to believe in you with even greater faith and to continue building my life upon the truth of your absolutely gratuitous, generous, and tireless love.
Resolution: Lord, today by your grace I will strive to be aware from which inner storehouse my words and attitudes are flowing. If I see I need correction, I will ask for your grace to allow it.
No comments:
Post a Comment