Thật
khó để theo chân Chúa Giêsu Kito và
làm
môn đệ của Ngài? Tin Mừng hôm nay, Chúa
Giêsu nói
rõ rằng: Ai không vác thập giá của mình và theo thầy thì không xứng làm
môn đệ thầy.
Câu này nhắc nhở chúng ta rằng Chúa Giêsu muốn thách thức tình yêu của chúng ta
dành cho Ngài, như tất cả chúng ta đều biết rằng tình yêu của Chúa Giêsu
dành cho chúng ta là tình yêu hiến tế. Ngài yêu thương
chúng ta bằng
cách hiến dânh hay là cho đi. Vì
thế Ngài
kêu gọi chúng ta cũng phải biết yêu thương bằng cách Hiến
dâng.
Điều này chắc chắn sẽ không phải dễ với chúng ta.
Hiến dâng đây có thể
thánh giá thực sự. Thánh giá của
chúng ta có
thể bệnh tật nghiêm trọng nơi thân xác
chúng ta hay là người thân yêu trong gia đình của chúng ta hay có thể là
những
nỗi đau khổ khác về thân xác, hay tinh thần, hay vật
chất... hay là
sự chia rẽ trong một gia đình, hay
có
thể là chúng ta phải trải qua một bi kịch
thay đổi cuộc sống. Đôi khi thánh
gía này quá nặng đã làm chúng ta đau đớn đến mức độ
chúng
ta quá thất vọng chỉ muốn chết, thậm chí có
lúc chúng ta đã
oán trách, thù hận
Chúa hơn là chấp nhận hoàn cảnh hiện tại như là một sự thông
phần với
thập giá của Chúa Giêsu Kitô. Nếu chúng ta từ chối theo Chúa Giêsu vì chúng ta
tin rằng thập giá của chúng ta quá nặng, quá nhiều đối với chúng ta,
thì chúng ta chắc chắn không xứng đáng được gọi là môn đệ của
Chúa Giêsu.
Thánh Phaolô đã viết trong bài đọc thứ 2: “ Anh em không biết
rằng: Hết thảy chúng ta đã được thanh
tẩy trong Ðức Kitô Giêsu; thì chính
trong sự chết của Ngài mà chúng ta đã được thanh
tẩy? Vậy nhờ thanh tẩy, chúng ta đã được mai
táng làm một với Ngài trong sự chết, ngõ hầu như Ðức Kitô.... (Rom
6:3).
Thật khó để theo Chúa
Giêsu và làm môn đệ của Ngài phải không? Nhưng thật
là đáng
giá. Trong bữa tiệc ly, Chúa Giêsu nói với môn đệ: " Nơi thế gian,
các ngươi sẽ phải khốn quẫn. Nhưng hãy vững lòng! Ta đã thắng thế gian!" (Jn 16:33). Chúng ta có
thể
không bao giờ trải nghiệm được phần thưởng khi
chúng ta trung
thành với Chúa Giêsu trong cuộc sống này, nhưng đôi khi, chúng ta có được
một
cái nhìn thoáng qua về phần thưởng đó, như một lời nhắc nhở rằng
Chúa luôn hiện diện và vẫn dõi theo chúng ta.
Sáu ngày sau khi Đức
Hồng Y Phanxicô Xavier Nguyễn V. Thuận được bổ nhiệm làm Tổng Giám mục Sài Gòn,
thì miền Nam Việt Nam rơi vào tay cộng sản. Ngay sau đó,
Hồng y tương lai đã bị chính quyền cộng sản bắt giữ. Trong mười bốn năm tiếp sau
đó,
cộng sản đã cố đánh phá đức tin của ngài, bầng
cách di
dời ngài từ nơi quản thúc đến
các trại
cải tạo, các nhà tù và trai biệt giam. Cuối cùng thì
ngài được
thả ra, ngài được phép đến Rome, thăm
viếng mộ Thánh Phêrô và Phaolô, nhưng sau khi rời khỏi nước, ngài không bao giờ được
phép quay trở về quê hương của ngài. Ngài
đà
qua đời trong cuộc sống lưu vong năm vào
năm 2002,
ở tuổi 74.
Vào Năm Thánh năm 2000,
Đức
Giáo hoàng John Paul II đã mời Đức Hồng Y Thuận giảng
thuyết tĩnh tâm hàng năm; một khóa tĩnh
tâm
kéo dài trọn một tuần lễ cho Giáo hoàng và các
hồng y khác làm việc tại Vatican. Sau đó, Giáo hoàng yêu cầu Đức Hồng Y Thuận
xuất bản bài giảng tĩnh tâm của ngài thành một cuốn sách suy
niệm để chia sẻ với
tất cả mọi người về
các bài giảng tĩnh tâm và suy niệm của ngài. Ngài
tuân theo lời yêu cầu của Đức Giáo hoàng và trong phần giới thiệu
cuốn sách Chứng ngôn Hy vọng của ngài, Đức Hồng Y Thuận chia
sẻ với độc giả về một sự trùng hợp rất cảm động, ngài
nói về một
sự trùng hợp còn hơn cả một sự trùng hợp.
Đó chính là một dấu chỉ cho Đức Hồng Y Thuận,
hai năm trước khi chết, là nỗi đau khổ của ngài không phải là vô ích.
Đây là những gì ngài đã viết: Hôm nay, khi kết thúc các bài giảng
suy niệm tâm
linh, tôi cảm thấy vô cùng xúc động là vì: chính xác là hai mươi
bốn năm trước vào ngày 18 tháng 3 năm 1976, trong ngày canh thức lễ Thánh
Giuse, tôi bị bắt mang đi nơi tôi
đang bị quản thúc
ở Cây Vọng, và bị biệt giam trong nhà tù Phú Khánh. Hai mươi bốn năm trước,
tôi chưa bao giờ có thể tưởng tượng rằng hôm nay, vào cùng một ngày, tôi sẽ kết
thúc tuần lễ giảng phòng tĩnh tâm cho ĐGH ở điện
Vatican. Hai mươi bốn năm trước,
tôi phải cử hành thánh lễ với ba giọt rượu và một giọt nước
trong lòng bàn tay, tôi không bao giờ mơ rằng hôm nay Đức Thánh cha đã
ban
cho tôi bộ
chén thánh mạ vàng tuyệt đẹp. Hai mươi bốn năm trước, tôi chưa bao giờ
nghĩ rằng ngày nay là ngày Lễ Thánh Giuse ở Cây
Vọng; chính nơi tôi sống dưới sự quản thúc tại gia; người kế vị của tôi đã dâng hiến những gì đẹp nhất
đó thánh đường mới thánh
Joseph.
Theo Chúa Giêsu không phải là điều dễ dàng, nhưng có
cái
giá của nó; cho dù là vấn đề có xấu xa
tệ hại thế nào đi nữa, thì nếu chúng ta sống gần Chúa Giêsu, Ngài cũng
sẽ ở
gần chúng ta và mang lại những ý nghĩa và kết quả tốt
cho
mọi thứ mà chúng ta phải chịu. Hôm nay, Chúa Giêsu đang mời tất
cả chúng ta, một lần nữa, vác thập giá của chúng ta và đi theo Người. Ngài biết rằng bằng chúng
ta
theo chân Ngài, mặc dù có khó khăn, chúng tasẽ
khám phá ra được ý nghĩa và hạnh phúc lâu dài mà chúng tahằng
mong
muốn.
Hôm nay, chúng ta
hãy
đáp lại lời mời này của Chúa và chúng ta có thể đáp lại lời mời
đó trừ khi chúng ta xác
định được thánh giá nào mà Ngài mong muốn nơi
chúng ta
cùng hợp nhất với thánh giá của Chúa
Kitô. Thánh giá đó có thể là bệnh
tật,
đau khổ phần xác
hay có
thể là những điều khó khăn khác xảy ra trong cuộc
sống của chúng ta. Nếu đó là thập giá mà Chúa gởi đến cho
chúng
ta, chắc chắn là Ngài sẽ ban cho chúng ta sức mạnh mà
chúng ta cần có để chúng ta có thể chịu đựng thánh giá đó. Đó là một phần trong
kế hoạch bí ẩn của Thiên Chúa mà chúng ta vác thập giá vì Thánh
giá đó
mang chúng ta lại gần với Chúa
Kitô.
Với việc rước lễ mà chúng ta nhận được trong Thánh lễ này, Chúa Giêsu muốn trở
thành sức mạnh, sự tự tin, lòng can đảm của chúng ta. Và như vậy, Ngài nuôi
sống linh hồn chúng ta bằng linh hồn của Ngài, thân xác chúng ta bằng thân xác
của Ngài.
Chúng ta hãy kết hợp
sự
đau khổ của chúng ta với sự đau khổ của Chúa Kitô khi Ngài đến trong Bí
tích Thánh Thể trong Thánh Lễ. Đây là tình yêu của Thiên Chúa chúng
ta; một tình yêu mà Ngài luôn hiện diện trong cuộc sống của chúng ta, cho
dù bất cứ những gì có thể xảy ra trong cuộc sống của chúng ta. Mẹ thánh
Teresa
Calcutta nói rằng những đau khổ là những nụ hôn của Chúa Giêsu trong cuộc sống
của chúng ta; Đó là một tình yêu không bao giờ để chúng ta phải
cô đơn,
và không bao giờ Ngài để chúng ta phải vác thập giá của
chúng ta một
mình. Đúng
thế!
Chúa Giêsu mong muốn chúng ta vác thập giá của mình, nhưng
chỉ có như vậy, bằng với chết với Ngài, chúng ta mới có thể được
sống
lại với Ngài, và sống với Ngài một cách có ý nghĩa ở ngay trên trái đất này
cũng như
mãi mãi trên thiên đàng. Hãy nhớ rằng nếu chúng ta muốn theo Chúa Giêsu, chúng ta
phải từ
bỏ chính mình và vác thập giá của mình hàng ngày và theo Chúa.
My
Homily fo Sunday 13th Ordinary Time
It's hard to follow Jesus
Christ as his disciple isn’t it? Today’s scripture makes it clear: Whoever does not take up his cross and follow
me is not worthy of me. This statement would remind us that Jesus wats to challenge our love for
Him. We all aware that the
love of Jesus for us is sacrificial
love. He loves by giving. He calls us to love by giving. This
can be difficult.
This can be a real cross. Some of us may have a serious
illness. There can be deep pain and division within a family, we may
experience a horrible life-changing tragedy. We might be in so much pain sometimes
we just want to give up, even to the point of going to war with God rather than
accept our situation in life as a participation in the cross of Jesus Christ.
If we refuse to follow Jesus because we are convinced that our crosses are too
much for us, then we are not worthy of being called disciples of Jesus.
St. Paul wrote in the 2nd reading: “Do you not realize that
when you were baptized, you were baptized into the death of Christ, so that you
can live the life of Christ.” It is
hard to follow Jesus isn’t it? but it is worth it. During the Last Supper, Jesus said
to his disciple: "The world will
give you trouble, but take courage! I have conquered the world"
(John 16:33). We will never experience the full reward of
our faithfulness to Jesus in this life, but sometimes, we get a glimpse of
that reward, a reminder that God is always present and still watching over us.
Just six days after Vietnamese Cardinal
Francis Xavier Nguyen V. Thuan being named coadjutor Archbishop of
Saigon, South Vietnam fell to the communists. Soon thereafter, the future
Cardinal was arrested by
the communist authorities. For the next fourteen years, communists tried to break
his faith, moving him between house arrest, re-education camps, prisons, and
solitary confinement. When he was finally released, he was permitted to go and
visit Rome, but after leaving the country, he was never allowed to return.
He died in exile in 2002, at the age of 74.
In
the year 2000, the Great Jubilee Year, Pope John Paul II asked Cardinal Thuan
to preach the annual spiritual exercises; a retreat that
lasts a full week for the Pope and the other cardinals who work in the Vatican.
Later, the Pope asked Cardinal Thuan
to publish as a book the powerful reflections he shared on the retreat. Anh he did. In the introduction of his book Testimony of Hope,
Cardinal Thuan shares with his readers a moving coincidence, a coincidence that
was more than a coincidence.
It
was a sign to Cardinal Thuan, just two years before his death, that his
suffering had not been in vain. Here is what he wrote: “Today, at the conclusion of the
spiritual exercises, I feel profoundly moved.
Exactly twenty-four years ago on March
18, 1976, on the vigil of the Feast of St Joseph, I was taken by force from my
residence in Cay Vong, and put in solitary confinement in the prison of Phu
Khanh.
Twenty-four years ago, I never would have imagined that
today, on exactly the same
date, I would conclude preaching the spiritual exercises in the Vatican.
Twenty-four years ago, when I celebrated Mass with three
drops of wine and a drop of water in the palm of my hand, I never would have
dreamed that today the Holy Father would
offer me a beautiful gilded chalice.
Twenty-four years ago, I never would have thought that today
the Feast of St Joseph in Cay Vong; the very place where
I lived under house arrest; my successor would consecrate the most beautiful
church
dedicated to St Joseph.
Following
Jesus is not easy,
but it's worth it;
no matter how bad things get. If we stay close to Jesus, He stays close to us
and gives meaning and fruitfulness to everything we
suffer. Today, Jesus is inviting all of us, once again,
to take up our crosses and follow him. He knows that by
following him, even though it’s hard, we will discover the meaning and lasting happiness that
we long for.
Let’s respond to this invitation today, and we
can’t respond to it unless we identify what cross he is asking each one of us to take up, and unite
it Christ’s own cross. Maybe our cross is an illness, or the illness of a loved one in our family or maybe something
else happening in our lives. If that
is the cross he is asking us to
embrace, He will give us the strength we need to do so. It is part of God’s mysterious plan that we
carry a cross because it keeps us close to God. With the Holy Communion
we receive in this Mass, Jesus wants to be our strength, our confidence, our courage. And so, He feeds our
soul with His soul, our body
with His body.
Let’s unite our suffering to His suffering
when He comes in the Eucharist. This
is the love of our God; a
love that makes himself present in our lives, no matter
what. Mother Teresa of Calcutta said that sufferings are the kisses of Jesus in
our lives; It is a love that never leaves us alone, and that
never leaves us to carry our crosses alone. Yes! Jesus asks us to take up our cross, but
only so that, by dying with
him, we can also rise with him, and live with him, meaningfully, here on
earth and forever in heaven. Remember that If we wish to come after Jesus, we
must deny ourselves and take up our cross daily and follow Him.
Thirteenth Sunday in Ordinary Time (Year A)
“Whoever finds his life will
lose it, and whoever loses his life for my sake will find it.” Matthew 10:37–39
Clearly, this saying is a play
on words that is meant to make you pause and think. It’s almost like a holy and
sacred riddle, spoken by Jesus to get your attention and to communicate a very
deep and foundational truth about how you are to live. Essentially, this saying
teaches that those who live in a selfish, self-centered way do not accomplish
their goal. The goal of those who are selfish is to elevate themselves with the
thinking that this is what is best for them. But Jesus clearly points out that
when you live selfishly, seeking to put yourself above others, you lose what is
most important in life. You lose your very soul. On the contrary, if you live
selflessly, putting others before you, it is in this act that you actually find
your true purpose in life and fulfill yourself on the deepest level.
Think, for example, of Jesus.
He is God, the Second Person of the Most Holy Trinity, existing for eternity in
perfect union with the Father and the Holy Spirit. His soul radiates pure love.
And for that reason, He chose to become human, suffer greatly and be killed.
Was that fulfilling to our Lord? Most certainly. Why? Because His sacrifice
went to the heart of Who He is. He is Love itself. And love is always
self-giving. It is always fulfilling. It always seeks the good of the other.
Love fulfills the lover when it is pure, holy, selfless and total. Jesus’
sacrificial death on the Cross not only redeemed us, but it also manifested the
Son of God’s own perfect fulfillment and satisfaction in His human nature
because His death was an act of pure love.
Sin confuses us. Selfishness
especially clouds our thinking. As a result, it becomes difficult to clearly
see that the way to fulfillment in life is by the complete and unwavering
sacrifice of our lives given to others, in imitation of and in union with Jesus’
perfect sacrifice. The moment that sin leads us to think first about ourselves,
we begin to become blind to who we are and what makes us truly fulfilled.
Reflect, today, upon the divine
mission you have been given to lose yourself for the sake of Christ, which is
for the sake of true love. By loving God and others in this pure way,
selflessly, you become who you are and who you were created to be. You find
yourself only by choosing to lose yourself in this world. Ponder this deep
mystery and believe it. Once you do believe it, commit to live sacrificially,
casting aside every doubt, so that you will never hesitate to love everyone
sacrificially. For in that radical act of selfless love, you will discover and
become who you were created to be.
My sacrificial Lord, You are
not only the perfect model of human love, Your sacrificial love is the source
of human fulfillment itself. Please give me the grace I need to love all people
in a perfect and selfless way and, in that act, also discover and become who I
was made to be. Jesus, I trust in You.
Thirteenth Sunday in Ordinary Time (Year A)
Opening Prayer: Today is your day, Lord, the Lord’s Day. I want to give
you the gift of my smile today. I want to spend time with you today. I want to
glorify you by the way I live this day. Help me to put aside my worries and
busyness. Help me to enjoy your goodness and to help others enjoy it. Enlighten
me with your wisdom and strengthen me with your grace. Blessed by your name, O
Lord!
Encountering Christ:
1. Priorities: A commitment to Jesus changes everything. A
commitment to Jesus rearranges priorities and relationships. When we decide to
follow Jesus, and each time we renew that decision, we are laying everything on
the line. Only his Kingdom will last forever. And there is no guarantee that
the other people in our lives will agree with our decision to live for that Kingdom.
If they don’t, we will inevitably have conflicts with them. Those can be
painful trials. But in the end, Jesus is faithful, and our relationship with
him–our obedience to his teachings and faithfulness to his call–is what will
give lasting meaning to our lives. Even if those close to us–father, mother,
son, daughter–do share our faith in Jesus and approve of our commitment to make
his Kingdom the true goal of our living, the world around us will surely not.
This is a fallen world inundated with evil. Our human nature is also fallen,
and at times experiences a twisted attraction to evil. Whenever what is fallen
within us and around us clashes with the newness of life in Christ, we have a
cross: “Whoever does not take up his cross and follow after me is not worthy of
me.” Jesus was clear about the cost and difficulties of being his disciple. But
he was also clear about where following him leads— with Christ, every
crucifixion comes to and opens the door to a resurrection that will never end.
When we commit to Christ, that is what we are looking forward to: the painful
loss of all that is fallen and the joyful gain of all that is redeemed. That
deal is well worth it.
2. Jesus Is Closer Than
We Think: Jesus is so faithful
to his followers that he actually identifies himself with them. This is why he
promises that the way we treat his followers– whether a prophet, a righteous
man, a disciple, or even a “little one”–is the way we treat him. When we treat
them lovingly and respectfully, we show our reverence for Christ himself, and
so we “will surely not lose” our reward. This is a promise from the Lord
himself. When was the last time I thought about this promise? How does this
promise affect the way I treat Christ’s messengers? Spiritual writers tell us
that one of the signs of the Holy Spirit’s gift of piety is a genuine respect
and appreciation for Christ’s messengers—especially consecrated souls, priests,
and others who give their lives to Christ and his Kingdom with particular
intensity. God calls some people to serve him and his Church in these special
ways, and our faith-filled respect for them is a manifestation of our respect
and admiration for Christ himself. In a word of comm-boxes and Twitter-feeds,
it is easy to lose sight of this. Respect and reverence are not favorite
categories in the digital world. And yet, they are clearly categories Jesus
values deeply. How does my heart reflect his heart in this regard? How would I
like it to? How would he like it to?
3. Are Rewards Selfish?: Jesus spoke often about rewards. In today’s Gospel
passage, he mentions the word three times. Is he appealing to our selfishness?
After all, if we do what is right just to get a reward, isn’t that being kind
of self-centered? Sometimes we can think so. But Jesus doesn’t seem to think
so. If he did, he wouldn’t have talked about rewards so often. The truth is
that we were created to experience the fulfillment and joy that come from
living in communion with God. We are built with a strong desire for happiness,
for true, lasting happiness. This desire is actually an essential part of the
engine of our lives. It keeps us going. It motivates us and gives us energy.
Whenever Jesus speaks about rewards, he is appealing to a natural, healthy
desire for fulfillment that he built into our human nature. It is not selfish
to want to experience fulfillment. It is not selfish to do what is right
because we know that it will lead us further along the path of a meaningful and
fruitful life, and moving forward on that path will feel good. That is not
selfishness; rather, it is hope. We are called by God to hope for all good
things in him. Hope for fulfillment and joy in Christ is part of our Christian
DNA—just as much a part of it as the cross. Jesus wants us to cultivate it and
nourish it. He delights when we enjoy the good gifts of God and make choices
that create more space for us and others to continue enjoying those gifts. Let
us hope in Christ. Let us relish the thought of the rewards he has in store for
those who trust and obey him.
Conversing with Christ: Your every word, Lord, seems to challenge and
inspire me. I want to follow you, and I am willing to take up my cross. I want
to follow you, and so I am willing to leave behind anyone who would obstruct me
from doing so, as painful as it may be. I want to follow you, and so I want to
treat all your messengers generously and respectfully. I want to give you the
joy of giving me the reward you have in store for me, the reward you purchased
with your own blood on the Cross. May your will, O Lord, be my food and my joy!
Resolution: Lord, today by your grace I will make an act of
generosity–even if it is small as giving someone a cup of cold water–toward one
of Christ’s messengers out of love for Christ and his Kingdom. And I will try
to do it with a smile.
No comments:
Post a Comment