Wednesday, March 8, 2023

Bài Giảng Chúa Nhật thứ Hai Mùa Chay A

Bài Giảng Chúa Nhật thứ Hai Mùa Chay A
Genesis 12:1-4, 2 Timothy 1:8-10, Matthew 17:1-9
Có một câu chuyện huyền bí trong sách các Vua quyển thứ hai, có thể giúp chúng ta hiểu được những điều đã xảy ra trong biến cố Chúa Giêsu biến hình trên núi Tabor. Như chương 6 trong Sách Các Vua quyển Thứ Hai kể rằng, khi quân Israel đang chiến đấu với quân đội xứ Aram, thì Tiên Tri Êlisa, người của Thiên Chúa đã được Thiên Chúa cho biết rõ tất cả những kế hoạch chiến lược của quân đội xứ Aram, đã tiết lộ cho Vua Isarael biết, vì thế Quân Isarel luôn được chiến thắng.
Lúc đầu, Vua xứ Aram nghĩ rằng một trong những sĩ quan của ông đã làm gián điệp cho quân Israel, nhưng khi ông biết được sự thật Tiên Tri Elisa là Người đã biết được kế hoạch của ông, nên ông đã cho quân đến vây bắt Tiên tri Êlisa. Và trong đêm đó, quân đội xứ Aram đã nhanh chóng bao vây nơi Tiên Tri Elisa ở để lung bắt ông. Khi sáng sớm thức dậy, người đầy tớ của Tiên tri Êlisa thấy quân đội Aram bao vây quanh vùng thì ông đâm ra lo sợ cho sự an toàn của chủ mình là tiên tri Elisê. Vì thế ông chạy đến báo cho tiên tri Ê-li-sê biết và nói rằng: "Ôi, chúa tôi, chúng ta phải làm gì?"
Tiên tri trả lời, "Đừng sợ. “Vì những người ở với chúng ta đông hơn là những người ở với chúng".
Nhưng người đầy tớ đã thưa:“ai có thể tin được như thế, khi những ngọn núi xung quanh đã bị quân đội xứ Aram vây kín và chờ tiến quân?” Vì thế, Tiên tri Êlisa đã cầu nguyện với Chúa rằng: "Lạy Chúa, xin mở mắt nó ra để nó thấy." Chúa đã mở mắt người đầy tớ của ông và nó thấy núi đầy những ngựa và xe đỏ như lửa vây quanh ông Êlisa.(II Các Vua 6: 8-23 ).
Cái thị kiến này là tất cả những gì mà người đầy tớ của tiên tri Elisa cần thấy để trấn an. Đoạn cuối của câu chuyện là không phải chỉ tiên tri của Thiên Chúa được an toàn, nhưng quân đội của nguời xâm lược đã phải xấu hổ, và nhục nhã. Qua câu chuyện này có thể giúp chúng ta hiểu được những gì đã xảy ra trong việc Chúa Giêsu biến hình trên núi Tabor như đã được viết lại trong bài tin mừng hôm nay.
Sứ vụ rao giảng của Đức Giêsu trong khoảng thời gian này cũng rất giống như thời điểm mà tiên tri Êlisa đã bị quân thù người Aram đang tìm cách tấn công từ mọi phía. Các môn đệ của Chúa Giêsu, và ông Phêrô nói riêng, cũng cảm thấy giống như người đầy tớ của tiên tri Ê-li-sa, ông đã sợ hãi và lo lắng cho sự an toàn của Thầy mình.
Chúng ta hãy nhớ rằng ngay trước khi Chúa Giêsu lên núi biến hình, Chúa Giêsu đã hỏi các môn đệ là: dân chúng và họ đã nghĩ Ngài là ai, thì ông Phêrô đã trả lời chính xác là Ngài là “Ðức Kitô, Con Thiên Chúa hằng sống”, Chúa Giêsu chúc mừng ông vì ông đã ơn Chúa soi sáng. Và sau đó Ngài cũng đã cảnh báo và chuẩn bị cho họ biết về cái khổ nạn, cái chết và sự phục sinh của Ngài. Nhưng ông Phêrô không chuẩn bị cho điều này, nên ông phản kháng một cách rõ ràng. Ông kéo Chúa Giêsu lại với mình và lên tiếng trách Ngài: "Thiên Chúa thương! Chứ sẽ có đâu như thế!"
Nhưng Chúa Giêsu quay lại, và nói với Phêrô: "Xéo đi sau Ta! Hỡi Satan! Ngươi là cớ vấp phạm cho Ta, vì ý tưởng của ngươi không phải ý tưởng của Thiên Chúa, mà là của loài người".(Mat. 16: 13-23). Cũng giống như người đầy tớ của tiên tri Elisa, ông Phêrô cần có cái một tầm nhìn từ quan điểm của Thiên Chúa, để ông thấy rằng mặc dù Chúa Giêsu có phải chịu đau khổ, chịu nhục hình và cái bản án phải chết, nhưng Thiên Chúa vẫn ở với Ngài, Thiên Chúa vẫn theo dõi, nâng đỡ và kiểm soát mọi việc sẽ xảy ra.
Cuối cùng Thiên Chúa sẽ thấy Ngài được chiến thắng những kẻ thù của Ngài như tiên tri Elisa đã làm. Điều mà ông Phêrô và các môn đệ của Chúa Giêsu cần phải có là họ phải để Chúa mở mắt họ và cho họ thấy sự hiện hữu và sự vĩnh cửu của Thiên Chúa với Chúa Giêsus Kitô của họ. Sự kiện biến hình của Chúa Giêsu chính là cái kinh nghiệm đó.
Trong lúc Chúa Giêsu biến hình, ông Phêrô đã đề nghị làm ba cái lều, một cái cho Chúa Giêsu, một cái cho ông Môisen và một cái cho ông Ê-lia. Chúng ta cũng thường có khuynh hướng suy nghĩ như ông Phêrô khi nói, "Thưa Ngài, may quá có chúng tôi ở đây! "
Ông phêrô đang nghĩ về vẻ đẹp của nơi này. Nhưng, có lẽ ông đã không nghĩ đến vẻ đẹp của ngọn núi Tabor, mà ông đã nghĩ đến sự an toàn của ngọn núi này đối với Thầy mình. Ông đã bận tâm về sự an toàn của thầy mình cũng giống như người đầy tớ của tiên tri Ê-li-sa. Nhưng khi đôi mắt của ông Phêrô được mở ra khi thấy Chúa Giêsu biến hình và ông nhìn thấy Chúa Giêsus thầy của ông đang tắm trong sự vinh quang của Thiên Chúa hiện diện. Và nỗi sợ hãi của ông đã biến mất, khi Chúa Giêsus quay sang các ông và nói rằng: “Hãy chỗi dậy, đừng sợ nữa.” .
Mỗi khi chúng ta hợp nhau tham dự Thánh lễ và Mầu nhiệm phép Thánh Thể, chúng ta cũng trải qua một khoảnh khắc biến hình của Chúa Giêsu, Qua Bí Tích Thánh Thể, Chúa Giêsu Kitô đã biến hình ngay trước mắt chúng ta, Ngài đã biến hình dưới dạng bánh và rượu để trờ thành Mình và Máu Thánh của Ngài.
Xin vì sự hiện diện yêu thương của Thiên Chúa Cha hiệp thông với chúng ta để lấy đi tất cả những sự sợ hãi và nghi ngờ ngay trong lòng của chúng ta và xin Chúa cũng cố lòng tin của chúng ta để chúng ta có thể đứng dậy và can đảm để đối phó với những thử thách, những sự xét đoán, những đau khổ và cái chết, mà chúng ta phải bước qua trước khi chúng ta có thể thông phần vinh quang với Thiên Chúa trong Nước Thiên Đàng. Xin Thiên Chúa chúc lành cho quý cụ quý ông bà và anh chị em trong mùa Chay thánh này.
 
Homily for Second Sunday of Lent Year A
Last Sunday we saw Jesus as a man immersed in the Scriptures who countered Satan's temptations. Imitating Jesus we desire immersion in the God's Word. The importance of the Bible for us as Catholics, we can see from the fact that at our Masses we read from every section of the Scriptures. Not only that, almost every word of the Mass comes from or is based on the Bible.
Still, it's not enough that words simply enter our ears. We want God's Word to live in our hearts. Today's Gospel shows how that can happen.
The opening verse states: "Jesus took Peter, James, and John his brother, and led them up a high mountain by themselves." Jesus wants us to take time apart with him. In your home do you have some place for prayer? Maybe a corner with a candle, crucifix, or sacred image. I know some people use cell phone apps to pray. That's great if it works. Most of us need to turn off the cell phone so we can give time completely to Jesus. He desires to lead us to the mountain top.
On the mountain top we can hear the Father's voice: "This is my beloved Son, with whom I am well pleased; listen to him." In the Catholic Church we have a time tested way of listening to Jesus - lectio divina. It literally means "divine reading". Take a passage from the Bible and read it slowly, stopping where it speaks to you. It may speak hope, repentance, trust. What that voice says, listen.
I've found the daily Mass readings almost always have a word I need to hear. I may feel discouraged like a Confederate soldier at the end of the Civil War- like I've fought in vain for a lost cause. Then I come upon a verse like the one from our first reading: "I will make of you a great nation, and I will bless you". I realize God's mercy is not ended, that he renews it every morning.
When you and I go apart with Jesus and listen to him, he often exceeds our expectations, our wildest expectations, as we hear today: "he was transfigured before them; his face shone like the sun and his clothes became white as light". In Christ you and I will be transformed. C.S. Lewis expressed it this way:
"People often ask when the next step in evolution - the step to something beyond man - will happen. But on the Christian view, it has happened already. In Christ a new kind of man appeared: and the new kind of life which began in Him is to be put into us."
Bishop Bob Barron had a more earthy comparison: "We are like grubs who are waiting to be monarch butterflies."
No matter how much you or I have - health, money, friendship - we still feel restless, even empty and unfulfilled. Even as we appreciate the wonderful things about this life, we are never really at home. We find our true self on the mountain top with Jesus. Listen to him. Amen.
 
2nd Sunday of Lent A
Jesus took Peter, James, and John his brother, and led them up a high mountain by themselves. And he was transfigured before them; his face shone like the sun and his clothes became white as light. And behold, Moses and Elijah appeared to them, conversing with him. Matthew 17:1–3
This was not the first time that the Son of God spoke to Moses and Elijah on a high mountain. Recall that Moses was called up to Mount Sinai (also called Horeb) to be with the Lord for forty days and forty nights, during which time the finger of God inscribed the Law on tablets, given to Moses to give to the people. During that time, the Israelites, from the base of the mountain, saw the summit consumed in fire. Similarly, Elijah, the great prophet, was called up that same mountain to encounter the Lord. He entered a cave and waited. Elijah then encountered a strong and violent wind, an earthquake and a fire. But God was not in any of them. Then Elijah heard a light quiet sound, a whisper, and he hid his face out of reverence as the Lord spoke to him.
In the experience of the Transfiguration, which we ponder today, the Son of God, now in the flesh, allowed His glory to once again shine forth. As He did, He conversed with Moses and Elijah in the presence of three of His disciples. These disciples were in awe, just as Moses and Elijah had been during their first encounters with God on Mount Sinai. These two great Old Testament figures now stand as witnesses of God’s unfolding plan, revealing by their presence that Jesus is the fulfillment of all they had been entrusted to teach in their lifetime.
Moses’ encounter with God on the mountain provided the foundation of the Law for the people of Israel. This Law guided them for centuries and ultimately came to fulfillment in Jesus, Who transformed the Law and elevated it to a new level by grace and mercy. Elijah’s encounter with God on the mountain gave him direction to anoint kings to lead the people and to anoint Elisha as the prophet to succeed him. Elijah and Elisha continually preached to the people, calling them back to fidelity to the covenant God had made with them.
On the Mount of the Transfiguration, Jesus prepared three new disciples to continue the mission He began through Moses and continued through Elijah. Jesus gave these disciples the New Law of grace and mercy that He came to institute. The disciples were also entrusted with the prophetic mission of Elijah to call people to repentance and to fidelity to the covenant.
Today, our Lord calls all of his faithful servants up a spiritual mountain with Him so as to entrust to them the ongoing mission given to these great servants of old. Through prayer, God will manifest His divine presence to each of us if we are willing to make that journey. As He does, He will entrust to us His New Law and inscribe it on our hearts. He will command us to embrace the perfection of the love of God and the bestowal of mercy on others. He will entrust us with the prophetic mission of calling others back to God and will empower us to fulfill that mission in accord with His perfect will.
Reflect, today, upon this glorious scene of the Transfiguration. This image teaches us about the entire plan of God throughout time. Prayerfully ponder the idea that Jesus is inviting you to make the arduous journey up the mountain of prayer, self-discipline, virtue and holiness. Pray that your eyes will be open to see His glory and that this experience will inspire you and strengthen you to continue to fulfill the mission of God started long ago, until it comes to completion when He returns at the end of time.
My Transfigured Lord, You spoke Your divine will to the great leaders of old on a high mountain. You also entrusted Your mission to the disciples on a holy mountain. Please give me the grace and determination I also need to journey with You up the mountain of prayer so that I will be entrusted with the mission You give to me. Jesus, I trust in You.
 
2nd Sunday of Lent A
Opening Prayer: Holy Trinity, shine down upon me as I begin my prayer. Father, I invoke your aid. Son, I praise your majesty. Holy Spirit, I bless your glorious name. Glory be to the Father, and to the Son, and to the Holy Spirit, now and forever, Amen.
Encountering Christ:
1. And He Was Transfigured Before Them: Why does the Church present this Gospel passage to us at the beginning of Lent? The most direct answer is that it prepares for Christ’s suffering and death on Good Friday. In St. Mark’s account, Jesus quizzed his friends just after coming down from the mountain: “How is it written regarding the Son of Man that he must suffer greatly and be treated with contempt?” He tried to get them thinking. “You have just seen me in glory; what would you say if I told you I would soon be in disgrace?” Christ showed himself in his glory on the mountain so that his apostles would not be scandalized or fall away when they saw him naked and crowned with thorns. In my own life, Christ has often given me periods of clarity and consolation to prepare me for times of darkness and confusion.
2. Terms of Endearment: The Holy Trinity is present on Mount Tabor. The voice is of the Father. In the cloud, we see the Spirit. And the Son is glorified. Indeed, the glory of God himself is present on the holy mountain! Along with the apostles, we overhear the tender words of the Father for his dear Son: “This is my beloved Son, with whom I am well pleased.” Jesus is loved by his Father. Jesus is loved by his friends, the apostles. He is also adored by his Blessed Mother, Mary. Jesus, beloved of all hearts! “Fretted by sallies of his mother’s kisses/With light upon him from his father’s eyes!”–William Wordsworth
3. Lent: Climbing up “a high mountain” is hard work. When they arrived, the apostles didn’t particularly enjoy hearing the Father’s voice: “They fell prostrate and were very much afraid.” Additionally, in the twelfth verse, the disciples received some bad news: “So also will the Son of Man suffer.” Lent can be a toilsome journey up a figurative mountain. We can tend to get wrapped up in ourselves and our own crosses, forgetting that Easter will come. We endure Lenten hardships, but always with Jesus, who rewards us on Easter Sunday with a taste of celestial glory and a bit of Paschal joy.
Conversing with Christ: Jesus, you are Lord indeed. You are the only Son of the Father, sitting at his right hand, interceding for me as I continue on this journey of Lent. You enjoy transfigured glory, heavenly glory, for all time. Encourage me by your Holy Spirit and strengthen me for this Lenten journey.
Resolution: Lord, today, by your grace, I will devoutly pray the Glory Be three times.

No comments:

Post a Comment