Sunday, June 18, 2023

Suy Niệm Tin Mừng thứ Tư tuần thứ 10 Thường Niên

Suy Niệm Tin Mừng thứ Tư tuần thứ 10 Thường Niên

Trong khi các đoạn Tin Mửng hôm qua (Mt.5: 13-16) Chúa Giêsu mô tả nhiệm vụ và bổn phận của các môn đệ, Bài Tin Mừng hôm nay chúng ta nghe Chúa Giêsu nói với chúng ta về sứ vụ của Chúa Giêsu liên quan đến các điều luật của Thiên Chúa. Nhiệm vụ của Ngài đến với Thế gian không phải là để tiêu diệt hoặc bãi bỏ lề luật của các tiên tri, nhưng Ngài đến để thực hành và làm gương để cho những Luật này được nên trọn vẹn.
            Vậy Chúa Giêsu có ý Khi Ngài nói là Ngài đến để thực thi luật của Chúa?
            Chúa Giêsu đã đến để tỏ lộ cho chúng ta  thấy rõ được ý nghĩa thực sự của Cựu Ước và do đó Ngài đã đến để hoàn thành. Nhưng thực thi theo Thánh Mathêu  có nghĩa là phải triệt để bén nhậy với những nhu cầu luật pháp, để phù hợp với việc loan báoTin Mừng  Nước Thiên Chúa. Bằng cách này, mà Chúa Giêsu đã mời gọi tất cả mọi người phải nhận ra là tinh thần của luật pháp và thi hành những luật pháp ấy chứ không phải chỉ đơn thuần thực hiện những chữ viết trong bộ Luật. Điều này cũng được khẳng định cho chúng ta thấy trong bài đọc thứ Nhất hôm nay (v. 6) trong đó Than1nh Phao lô đã nói và nhấn mạnh rằng là thật sự không phải là chữ viết của giao ước mới là vấn đề,  nhưng thần khí.
            Những ”chữ viết”' ở đây đồng nghĩa với pháp luật như một tiêu chuẩn bề ngoài mà đặt trước tất cả mọi người, bởi vì con người là bộ phận hay phạm pháp hay phá vỡ luật pháp, một tội phạm bị kết án và bị kết án tử hình. Mặt khác, Thần khí (Chúa Thánh Thần) là  Đấng ban sự sống là "Thần khí” của Thiên Chúa hằng sống, người mà đã đến để  hoàn tất những ứng nghiệm lời hứa trong giao ước mới. Thần khí viết  các lề luật tương tư như thế ngay trên bia đá trong tâm hồn của chúng ta " (v. 3). Đấy là Chúa Giêsu, bộ luật mới của chúng ta. Vì thế, chúng ta là, là những các môn đệ của Chúa Kitô, chúng ta phải biết tuân theo, vâng lời  luật của Chúa mỗi ngày bằng cách là biết sống và  làm theo ý muốn của Thiên Chúa, và sống theo cách của Chúa trong sự công minh, chính trực.
            Lạy Chúa, xin giúp và ban chúng con có được ân sũng của Chúa ban mỗi ngày, để chúng con biết tuân giữ luật pháp của Chúa là luật biết yêu thương người. là biết tìm kiếm ý muốn của Thiên Chúa trong tất cả mọi việc con làm, Và Ngài sẽ chỉ cho chúng con thấy được lối mà con sẽ đi.. và khi ra giúp chúng con biết nhận ra Người trong mọi nẻo đường con đi và Người sẽ san phẳng các lối con theo.
 
Reflection SG Week 19 of Ordinary Time
While the preceding passage (Mt.5:13-16) describes he mission to the disciples, today’s gospel talks about the mission of Jesus in relation to the law. His mission is not to destroy or abolish the law and the prophets but to fulfill them. What does Jesus mean by fulfillment of the law?
            Jesus came to reveal the true meaning of the OT and thus bring it to fulfillment. But fulfillment, Matthew means radicalizing and sharpening the demands of the law in accordance with the proclamation of the Kingdom. By this he was inviting the people to realize the spirit of the law and not mere observance of the letter of the law. This is reiterated in the first reading (v. 6) wherein stated that it is not the letter of the new covenant that matters but the spirit.
            The ‘letter’ here is synonymous with the law as an external standard before which all people, because they are law breakers, stood guilty and condemned to death. On the other hand, the spirit who gives life is the ‘spirit of the living God’s, who, in fulfillment of the promise of the new covenant, writes that the same law inwardly on tablets of human hearts’ (v. 3). This is Jesus — our new law. So, as disciples of Christ, we respond daily to the law by doing God’s will with righteousness and as a way of life.
“Lord, grant us the grace to observe the spirit of the law of love.”
 
Wednesday of the Tenth Week in Ordinary Time 2023
Jesus said to his disciples: “Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest letter or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place.” Matthew 5:17–18
The law and the prophets, as found in the Old Testament, consists of three types. First, there are the moral laws, such as the Ten Commandments, that are primarily based on the natural law of God. By “natural law,” we mean that our human reason can understand their truthfulness, such as with “Thou shall not kill, steal, etc.” Second, there were many liturgical precepts that were laid down and practiced as a preparation for and prefiguration of their ultimate liturgical fulfillment. The fulfillment is now found in the sacramental life of the Church. Third, there were various legal precepts that gave specific directions on daily living. These laws include instructions on food, relations with others, how to treat foreigners, cleansings, purifications of utensils, tithing, and much more.
In our Gospel today, Jesus essentially says two things. First, regarding the legal and liturgical precepts, He says that He came to “fulfill” them. Thus, Christians are no longer bound by these Old Testament legal and liturgical laws, in that we are now called to a much higher fulfillment of them all. But as for the moral laws, especially those found in the Ten Commandments, not a single precept taught is abolished. Instead, these Commandments are deepened, and the call to moral perfection is now much clearer. It is for this reason that Jesus goes on to say, “Therefore, whoever breaks one of the least of these commandments and teaches others to do so will be called least in the Kingdom of heaven. But whoever obeys and teaches these commandments will be called greatest in the Kingdom of heaven.”
It’s important to understand that those who lived before the time of Christ were not held to the same standard as we are today. That’s because they did not enjoy the gift of grace that was won by the Cross and is bestowed by the Holy Spirit. Today, we have so much more and, for that reason, are called to a much greater life of holiness. For example, we no longer celebrate the Passover as a mere remembrance of what God did by setting the Israelites free from slavery to the Egyptians. Today, we celebrate the New Passover through our participation in the Holy Eucharist, and our “remembrance” goes beyond the simple recalling of a memory of old. Our remembrance is one that enables us to actually participate in the saving sacrifice of Christ. We share in the actual event and are partakers of the grace won on the Cross each time we celebrate the Holy Mass. And as for the moral laws of the Old Testament, they become the bottom line of morality. The upper limit is now much higher. We are to love our enemies and pray for those who persecute us. We are to lay down our lives for others and take up our crosses daily to follow Jesus. We are called to the perfection of sacrificial love, and that is only possible by our sharing in the very life, death and resurrection of Christ our Lord.
Reflect, today, upon the very high calling you have been given by our Lord. It’s not enough to simply do the bare minimum in our worship and moral life. Doing so may permit you to be “least in the Kingdom of heaven,” but God wants you to share in His greatness. He calls you to be among the “greatest in the Kingdom of heaven.” Do you understand your high calling? Do you have the perfection of holiness as your goal? Commit yourself to the full participation in the New Law of Christ and you will be eternally grateful that you did.
My most glorious Lord, You came to bring our lives to the fullness of grace and holiness. You call us to the heights of Heaven. Help me to see my high calling, dear Lord, and to work diligently to embrace all that You now command by Your New Law of grace and mercy. Jesus, I trust in You.
 
Wednesday of the Tenth Week in Ordinary Time 2023
Introductory Prayer: Father of love, the source of all blessings, you have led me throughout my life, and you lead me still. Thank you for your paternal care. Jesus, Son of God, you died for me on the cross to pay for my sins and manifest your unconditional love for me. Thank you for showing me the way home to the Father. Holy Spirit, sweet guest of the soul, you heal me and strengthen me and set me on fire from the most intimate depths of my soul. Thank you for your loving presence within me.
Petition: Jesus, help me to live authentic freedom in union with your will.
1. Bringing to All Fulfillment: God prepared his people for salvation through the law and the prophets. In Christ that salvation is at hand: Jesus, the Word made flesh, will fulfill the law and the prophets and give them their proper interpretation. The law will move from the tablets of stone to the hearts of men, as demonstrated by the Beatitudes. Jesus came especially to fulfill the deep longing in the human heart for happiness, which is ultimately found in eternal life with God. “But when the time had fully come, God sent forth his Son, born of a woman, born under the law, to redeem those who were under the law, so that we might receive adoption as sons” (Galatians 4:4-5).
2. Breaking the Rules: “Rules are meant to be broken,” – according to the first law of the “Teenage Creed.” As we approach adulthood, we may discover external conflicts to our subjective happiness. We call them rules. And as the desire to exercise our free will grows, we begin to feel the seemingly oppressive weight of these rules – “Do this, don’t do that.” Authority figures can then be perceived to directly oppose our fulfillment. We wrongly conclude that rules and happiness are like oil and water. Then we permit patterns of sin to develop despite what our conscience tells us, and we are unwittingly given a glimpse into how the devil suggests his criteria to us. If we are not careful, we may form deep-seated attitudes that will make us struggle against God and his criteria – the Ten Commandments, the Beatitudes, the cross, and the teachings of the Church.
3. The Proper Use of Freedom: “The moral law has its origin in God and always finds its source in him” (Pope Saint John Paul II, The Splendor of Truth, no. 40). Our true freedom lies not in the rejection but the acceptance of God’s moral law. God is not a heartless dictator but a Father who loves us and wills our best. If he sets standards for us, it is because he has our eternal happiness in mind, like a skilled coach who challenges the athlete to reach his full potential. “Is there anyone among you who, if your child asks for bread, will give a stone? Or if the child asks for a fish, will give a snake?” (Matthew 7:9-10). Jesus posits the question because he knows the Father. Even if we were to know a parent that did not love his child, God the Father is incapable of not desiring what is truly best for us. God is and will always be love.
Conversation with Christ: Lord, sin is always tapping on my door, but you have promised me that your grace will always be available. Help me to avail myself of the means of grace you give me to live in union with your eternal law. Mother Most Pure, make my heart only for Jesus.
Resolution: Today, I will take a few moments to reflect upon the Ten Commandments or the duties of my state in life.
 
 
Reflection: Suy Niệm
Đối với các thầy thông giáo và người Biệt Phái, việc chấp hành luật Mosen nghiêm chỉnh và những luật do thái khác của họ thì rất cần thiết và quan trọng cho đời sống tâm linh của họ. Tuy nhiên, đối với Chúa Giêsu, thì việc bắt dận chúng thực hành đúng như các quy định và luật lệ này thì thậ quà là một gánh nặng cho nhiều người, bởi vì những người dân nghèo ít học không thể nào hiểu nổi những điều căn bản về những luật này. Tuy nhiên, ngay cả khi tôi có những người Biệt Phái và Chỉ trích của họ đối với những người theo mù của họ và thực hiện đúng pháp luật, tôi đã không có mà ăn Nhấn mạnh để xóa bỏ chúng. Tôi như vậy, làm sao chúng ta phải hiểu những gì tôi có nghĩa là khi yo đã nói với thính giả của mình đó sự công bình của họ thậm chí phải vượt đó của các thầy thông giáo và người Pha-?
Một số hoạt động, Quy chế phối mối quan hệ của chúng tôi với nhau. Chúng tôi cũng có quy tắc chi phối mối quan hệ của chúng tôi với Thiên Chúa. Khi Un quy tắc nhất định được thành lập như là tiêu chuẩn, hầu hết mọi người chỉ cần làm theo chúng mà không cần suy nghĩ hoặc phản ánh về ý nghĩa của nó. Nhiều người nhắm mắt làm theo thư và hiếm khi suy ngẫm về tinh thần của pháp luật.
Đây là những gì Chúa chúng ta muốn chỉ ra trong Tin Mừng hôm nay. Chúng tôi tự hỏi có thể vào thái độ của các kinh sư và người Pharisêu, những người quan sát đức tin của họ nghiêm túc. Nhưng, Chúng tôi cũng thái độ này và tâm lý gặp gỡ Trong số rất nhiều người trong chúng ta. Bao nhiêu người trong chúng ta nghĩa thiểu số khi nói đến đức tin của chúng ta và mối quan hệ của chúng tôi với Thiên Chúa? Chúng tôi làm theo nhiều quy tắc hoặc răn quy định mà không có nhiều hiểu biết và do đó chúng ta không tiếp thu chúng.
Những quy định này khi quá khó khăn để theo Trở thành, chúng tôi kết thúc bỏ qua chúng hoặc theo họ miễn cưỡng vì chúng tôi sợ lên án đời đời. Cho một cái gì đó như là cơ bản như Thánh Lễ, có bao nhiêu người trong chúng ta thực sự và hết lòng tham gia và hiểu ý nghĩa của nó?
Hôm nay, chúng ta hãy suy nghĩ về mối quan hệ và thái độ của chúng ta đối với Thiên Chúa. Ấm là Kitô hữu chúng ta? Là Kitô hữu chúng ta thuận tiện? Hoặc là chúng ta là người truyền cảm hứng và hướng dẫn người khác trong mối quan hệ của họ với Thiên Chúa?
 
REFLECTION
For the scribes and Pharisees, the strict observance of the Mosaic law and many of their commentaries serve as a guide to almost every activity they do. However, for Jesus, the strict observance of these rules or regulations becomes more of a burden to most of the people, because these people do not understand the basis of such practices. Yet, even as he criticized the Pharisees and their followers for their blind and strict observance of the law, he emphasized that he did not come to abolish them. So, how are we to understand what he meant when he told his listeners that their righteousness must even exceed that of the scribes and Pharisees?
Certain practices or regulations govern our relationship with each other. We also have rules that govern our relationship with God. When certain rules are established as the norm, most people just follow them without thinking or reflecting on its meaning. Many people blindly follow the letter and rarely ponder on the spirit of the law.
            This is what our Lord wanted to point out in today's Gospel. We may wonder at the attitude of the Scribes and Pharisees, who seriously observe their faith. But, we also encounter this attitude and mentality among many of us. How many of us are minimalists when it comes to our faith and our relationship with God? We follow the many prescribed rules or commandments without much understanding and hence we fail to internalize them.
            When these rules become too difficult to follow, we end up ignoring them or follow them reluctantly because we fear eternal condemnation. For something as basic as the Mass, how many of us truly and wholeheartedly participate and understand its meaning?
Today, let us reflection on our relationship and attitude towards God. Are we lukewarm Christians? Are we Christians of convenience? Or are we one who inspire and guide others in their relationship with God?
 

No comments:

Post a Comment