Sunday, June 4, 2023

Suy niệm Chúa Nhật Chúa Ba Ngôi

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Lễ Ba Ngôi Jn 16,12-15
              Bài Tin Mừng hôm nay tiếp tục lời giảng dạy của Chúa Giêsu về Chúa Thánh Thần. Chúa Giêsu biết rằng những ngày cuối cùng trong thân phận con người của Ngày sắp hết.  Thế nhưng, những mặc khải của Thiên Chúa tiết lộ cho các môn đệ của Ngài đã không bao giờ hiểu được hoàn toàn và đầy đủ như Ngài nói:"Bây giờ anh em không thể hiểu nổi".
              Tuy nhiên, Chúa đã an ủi họ với sự  bảo đảm và chắc chắn rằng Thần Khí sự thật sẽ đến sau Ngài, để hướng dẫn họ, và tất cả những người đã tin vào Ngài và trong Chân Lý. Thiên Chúa chính là lòng thương xót, từ bi, ân sủng và sự tha thứ. Trong Toàn bộ Kinh Thánh đã cho chúng ta biết về Thiên Chúa, và Thiên Chúa đã công bố tên riêng của Ngài! cho chúng ta biết: Tên Ngài là Nhân Từ, là Ơn Sủng, là Trung Tín (Xh 34:6)               Thiên Chúa tuy ba ngôi nhưng Một vì Ngài là tất cả,chỉ có tình yêu và bởi vì chính vì YÊU mà Ngài cởi mở, chấp nhận, đối thoại với chúng ta là con người tội lỗi trong mối quan hệ mật thiết với Ngài, vì Ngài nhân hậu, từ bi, ân sủng và luôn tha thứ.
              Trong Ơn sủng của Một Thiên Chúa Ba Ngôi đang hành động: Chính Chúa Cha đã xử lý và đặt chúng ta vào trong sự thân thiết nhất của Ngài, Chúa Con, cùng hợp ý với Chúa Cha, trút bỏ chính mình, và vinh quang của mình để ban cho chúng ta chính Ngài. Chúa Thánh Thần, Người đem lại sự bình an của Thiên Chúa với sự yêu thương và tưới xuống cho nhân loại với tình yêu thương đó.
              Trong lời cầu nguyện hàng ngày của chúng ta, chúng ta hãy cho phép Chúa Thánh Thần đến để hướng dẫn chúng ta được hiểu biết sâu sắc hơn về Chúa Giêsu và giáo huấn của Ngài, để giúp chúng ta áp dụng lời Chúa và giáo huấn của Ngài cho cuộc sống của chúng ta, để ban thêm sức mạnh cho chúng ta để chúng ta có thể vượt qua được những khó khăn và thử thách mà chúng ta chắc chắn gặp phải gặp trong cuộc sống, để ban phúc lành của Chúa cho chúng ta với sự kiên nhẫn và lòng can đảm để chúng ta đối phó với đau khổ, ban cho chúng ta sự an bình và cam chịu chấp nhận ý muốn của Thiên Chúa, và biết luôn ghi giữ trong tâm hồn chúng ta là Ngài luôn luôn hiện diện trong chúng ta.
              Khi Chúa Giêsu hứa ban Thánh Thần cho chúng ta. Thần Khí của Chúa Kitô, Đấng Cứu Thế bây giờ được kết hợp với thần khí của chúng ta, hay nói cách khác hay hơn là của Thần khí của chúng ta được kết hợp với Ngài. Tất cả những gì chúng ta phải làm là hãy tin vào thần khí Chúa Thánh Thần trong chúng ta. Chúng ta cần có những Chúa Thánh thần ở trong chúng ta để Chúa Thánh Thần nghe thấy chúng ta và để chúng ta có thể nắm bắt được những gì Chúa Thánh Thần đang nói với chúng ta. Điều gì đúng theo trật tự của tự nhiên thì cũng đúng theo thứ tự của ân sủng. Nếu sự gần gũi là thước đo của sự thân mật và nếu chúng ta ở gần ai đó để có thể nghe người ấy nói, thì chúng ta sẽ nói gì về sự gần gũi của Đức Kitô đấng Cứu Thế đối với người tin vào Ngài?
              Không một người nào, hay một ai có thể gần gũi với chúng ta như Con Thiên Chúa trong Thần Khí ngự trong tâm hồn chúng ta. Do đó, tất cả những gì chúng ta phải làm là phải có đức tin, và mở mang lòng trí của chúng ta trong những lời kinh cầu nguyện.Khi chúng ta làm dấu thánh giá là chúng ta bày tỏ niềm tin của chúng ta trong Ba Ngôi Thiên Chúa  "Nhân danh Cha, và Con, và Thánh Thần." Nói một cách đơn giản, màu nhiệm về  Thiên Chúa Ba Ngôi tượng trưng cho sự hợp nhất của Một Thiên Chúa nhưng có ba Ngôi riêng biệt, Ngôi thứ Nhất là Cha, Ngôi thứ Hai là Con và Ngôi thứ  Ba là Chúa Thánh Thần. Ngôi Cha là Thiên Chúa, Ngôi Con là Thiên Chúa, và Ngôi Thánh Thần cũng là Thiên Chúa. Tuy nhiên, không có ba Chúa, nhưng chỉ có một Thiên Chúa. Mầu nhiệm Thiên Chúa Ba Ngôi là sự mặc khải mà Thiên Chúa đã ban cho chúng ta.
Qua bài Tin Mừng hôm nay, Thánh Matthew đã nói cho chúng biết rõ về Ba Ngôi Thiên Chúa trong đoạn cuối của bài Tin Mừng khi Chúa Giêsu dạy các môn đệ của Ngài là: “Các con hãy đi giảng dạy muôn dân, làm phép rửa cho họ nhân danh Cha, và Con, và Thánh Thần. ..”
Trong những đoán cuối Tin Mừng thánh Gioan, Chúa Giêsu đã an ủi các Tông đồ của Ngài rằng: " Thầy sẽ xin Chúa Cha và Người sẽ ban cho anh em một Đấng Bảo Trợ khác đến ở với anh em luôn mãi. Đó là Thần Khí sự thật, Đấng mà thế gian không thể đón nhận, vì thế gian không thấy và cũng chẳng biết Người. Còn anh em biết Người, vì Người luôn ở giữa anh em và ở trong anh em. " (Gioan 14: 16-17)
Trong trong bài đọc Hai hôm nay Thánh Phao đã viết: “Quả vậy, phàm ai được Thần Khí Thiên Chúa hướng dẫn, đều là con cái Thiên Chúa. Phần anh em, anh em đã không lãnh nhận Thần Khí khiến anh em trở thành nô lệ và phải sợ sệt như xưa, nhưng là Thần Khí làm cho anh em nên nghĩa tử, nhờ đó chúng ta được kêu lên: "Áp-ba! Cha ơi! " Chính Thần Khí chứng thực cho thần trí chúng ta rằng chúng ta là con cái Thiên Chúa.” ( Rom 8:14-16.)  .
Thưa Quý ông bà, anh chị em,
Chúng ta hãy nhớ rằng, con người chúng ta được tạo dựng theo hình ảnh  của Thiên Chúa. Điều đó có nghĩa rằng tất cả chúng ta đã được tạo dựng nên theo hình ảnh của Thiên Chúa Ba Ngôi. Trong hình ảnh của Thiên Chúa là tình yêu. Vì vậy, Thiên Chúa Ba Ngôi đã cho chúng ta biết được cái ý nghĩa về cuộc sống của chúng ta. Chúng ta được tác tạo để sống một cuộc sống của Thiên Chúa trong thế giới này như là con cái của Thiên Chúa, như là đền thờ của Chúa Thánh Thần. Đấy mới thực sự là căn bản cho đời sống Kitô hữu của chúng ta.
Thánh Phaolô đã từng nói, chúng ta là đền thờ của Thiên Chúa hằng sống. Đó là sự thật. Thiên Chúa đang cư ngụ trong mỗi người chúng ta bởi ân sủng của Ngài!
Trong dịp Đại Lễ Chúa Ba Ngôi, Giáo hội muốn kêu gọi chúng ta thực sự tin tưởng vào Thiên Chúa Ba Ngôi và sống với một nhận thức rõ hơn về một Thiên Chúa có thật, và sự hiện diện của Thiên Chúa Ba Ngôi ở giữa chúng ta. Chúng ta có thể nói chuyện với Thiên Chúa bất cứ lúc nào một cách  thân thiết. Ngài không cần chúng ta phải nói to tiếng, nói nhiều, chúng ta có thể nói với ngài bằng những tiếng thì thầm, nhỏ nhẹ, Ngài vẫn nghe chúng ta. Chúng ta có thể đến với Ngài để xin Ngài giúp đỡ, bằng với tất cả nguồn cảm hứng của chúng ta và bất cứ lúc nào. Đó là một cảm nghiệm tuyệt vời vì chúng ta có thể nói chuyện với Thiên Chúa là Cha yêu thương của chúng ta. Điều đó chứng tỏ là chúng ta có thể đi cùng một bước với Chúa Giêsu như người anh cả của chúng ta. Và chúng ta có thể sống bằng ánh sáng và những ân sũng của Chúa Thánh Thần trong tình yêu của Thiên Chúa Ba ngôi.
Chúng ta hãy cầu xin Chúa Ba Ngôi ban cho chúng ta những ân sủng để làm sâu sắc thêm sự nhận thức của chúng ta về tình yêu thương và sự hiện diện của Thiên Chúa Ba Ngôi trong tâm của mỗi người chúng ta

Suy niệm Chúa Nhật Chúa Ba Ngôi
Hôm nay chúng ta được mời để suy ngẫm về mầu nhiệm Chúa Ba Ngôi, chúng ta biết rằng chúng ta không thể hiểu thấu đáo mầu nhiệm này nhưng chúng ta sẽ có thể trải nghiệm một chút về mầu nhiệm về Thiên Chúa Ba ngôi khi chúng ta dành chút thời gian chiêm ngưỡng về Mẩu nhiệm bí ẩn này!
Thiên Chúa yêu thương thế gian đến nỗi Ngài đã ban cho thế gian này người Con duy nhất của Ngài (Ga 3:16) Thiên Chúa Cha đã ban Chúa Giêsu cho thế giới và Chúa Giêsu đã hy sinh tất cả để cứu chuộc chúng ta. Có bao giờ chúng ta hỏi: Thiên Chúa cảm thấy thế nào về cái chết của Chúa Giêsu trên Thập giá? Thiên Chúa có yêu thương chúng ta nhiều hơn nữa vì những gì Con của Ngài đã làm cho chúng ta không?
Suy niệm về điều này cho phép chúng ta trải nghiệm được là tình yêu của Thiên Chúa dành cho chúng ta một cách chân thành và vô điều kiện và cách mà Chúa Giêsu hằng luôn tiếp tục t lộ chính Ngài cho chúng ta qua Chúa Thánh Thần. Khi chúng ta chiêm ngắm về tình yêu say đắm của Thiên Chúa đang được thể hiện trong Chúa Giêsu qua Chúa Thánh Thần hôm nay, chúng ta hãy cảm tạ và biết ơn Thiên Chúa về món quà này một cách sâu sắc hơn. Tình yêu Ba Ngôi của Thiên Chúa! Thiên Chúa ban cho chúng ta với lòng thương xót, từ bi và độ lượng dịu dàng. Khi chúng ta trải nghiệm những hồng ân này, thì chúng ta cũng nên bắt đầu trải nghiệm sự thân mật này với Thiên Chúa của chúng ta trong ba ngôi Chúa Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần!
Ngày hôm nay, Chúa Thánh Thần hướng dẫn chúng ta đến với hành trình trong việc tìm kiếm Thiên Chúa qua Chúa Giêsu theo cách là chúng ta kính mến Thiên Chúa và yêu thương tha nhân. Điều này có thể được thể hiện trong sự hợp nhất, hòa bình và đoàn kết với những người yếu hèn, những người bị kinh chê và bị gạt ra ngoài lề xã hội những người đang bị bị bóc lột trong xã hội của chúng ta. Xin Chúa Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần, ở lại trong chúng con mỗi ngày trong cuộc sống.
 
THE MOST HOLY TRINITY
Ex. 34:4-6,8-9; (R. Ps).  Jn. 3:16-18
As we are invited today to reflect on the Holy Trinity, we know that we cannot fully comprehend this mystery
but will be able to experience it a little of what it is like when we spend time contemplating on this Triune God!
“God loved the world so much that He gave His only Son…” (Jn. 3:16) Father God gave Jesus to the world and Jesus sacrificed his all for our redemption. Have we ever asked: “How does God feel about Jesus’ death on the Cross? “Does God love us even more because of what His Son did for us?”
Reflecting on this allows us to experience God’s unconditional love for us and the ways Jesus continues to reveal Himself to us through the Holy Spirit. When we contemplate on the assurance of God’s love as expressed in Jesus through the Holy Spirit today, we feel deeply grateful for this gift; The Trinitarian Love of God! This Triune God gives us compassion, mercy and tenderness. As we experience these gifts, we begin to experience this intimacy with our God in the three persons — Father, Son and the Holy Spirit!
Today the Holy Spirit leads us into the journey of seeking God through Jesus in the way we love God and our neighbors. This is expressed in unity, peace and solidarity with those who are deprived, marginalized and exploited in our society.  “Father God, Jesus and Holy Spirit, be with us every day of our life.”
 
The Most Holy Trinity Sunday A 2023
“All power in heaven and on earth has been given to me. Go, therefore, and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, teaching them to observe all that I have commanded you. And behold, I am with you always, until the end of the age.” Matthew 28:19–20 (Year B Gospel)
Of all the great feasts we celebrate within the Church throughout the year, today’s Solemnity presents us with a Mystery that is so deep and transcendent that our eternity will be spent in perpetual contemplation. The Trinity, the life of the Father, Son and Holy Spirit, will never get old, never be fully understood, and will be the cause of our everlasting adoration and joy. Though the Church has used philosophical concepts to explain the Trinity, no human concept or description will ever fully explain Who God is. Though we can point to some general truths about God, we will never be able to fully depict the inner essence, depth, beauty and omnipotence of the Trinity.
As we consider that fact, it’s important to understand that the Trinity is not first a theological mystery we try to define. Rather, the Trinity is first a communion of Persons we are invited to know. We do not primarily come to know God through intellectual deduction. We come to know God through prayerful union with Him. Though theology is exceptionally useful and important, the essence of God is beyond any and every philosophical concept we can define.
The Father, Son and Holy Spirit are Persons. And as Persons, they want to be known. And they want to be known primarily through a life of deep and intimate prayer. Praying to One Person, of course, is praying to all, since they are One God. But we are, nonetheless, called to a relationship of love with the Father, the Son and the Holy Spirit. And though our feeble minds may not be able to fully comprehend the essence of God, He will draw us deeper and deeper into a knowledge of Him if we let Him.
Prayer often begins by saying prayers, by meditating upon Scripture, and by listening. But true prayer is something much deeper. True prayer is contemplative prayer that ultimately leads to divine union. Only God can initiate this form of prayer in our lives, and only God, through this deep form of prayer, can communicate Himself to us as He is. Some of the greatest mystics of our Church, such as Saint John of the Cross and Saint Teresa of Ávila, explain in their mystical theology that the deepest knowledge of God does not come through concepts or images. In fact, if we wish to obtain a knowledge of God in His essence, we must allow Him to purge every concept of Who He is so that the pure light of His essence can be poured forth upon our minds. This knowledge, they say, is beyond knowing “about” God. It’s the beginning of a knowledge “of” God.
Reflect, today, upon the Most Holy Trinity. As you do, say a prayer to God asking for a deeper and more intimate knowledge of Him. Ask Him to communicate to you His divine love and to open your mind and heart to a deeper understanding of Who He is. Try to humble yourself before the great Mystery of the inner life of God. Humility before the Mystery of God means that we know how little we know about Him and how little we know of Him. But that humble truth will help you move closer to the deeper relationship of love to which you are called.
Most Holy Trinity, Father, Son and Holy Spirit, please draw me into a relationship of love with You Who are one God and three divine Persons. May the mystery and beauty of Your life become more known and loved by me each day through the gift of transforming mystical prayer. Jesus, I trust in You.
 
The Most Holy Trinity Sunday A2023
Opening Prayer: Father, I turn to you in my need and my weakness: Please grant me your grace this day, so that I can continue to grow in faith, hope, and love. Jesus, I turn to you as my friend and companion: Please keep me aware of your presence in my life today, of your smile and your eagerness to walk with me. Holy Spirit, I turn to you as my guide and protector: Pour out your gifts upon my mind and my heart, so that I can be docile to all your inspirations.
Encountering Christ:
1. The Truth about God: The first verse of today’s Gospel passage is perhaps one of the most famous verses in the whole Bible: “God so loved the world that he gave his only Son, so that everyone who believes in him might not perish but might have eternal life.” In many ways, it is a summary of the entire Christian message. Within this single verse, we find, in capsule form, the truth about God, about the world, and about ourselves. The truth about God has to do with his deepest identity, which is love (“God is love” [1 John 4:8]), and which was the motivation for Jesus’s incarnation (“God so loved the world…”). But for God’s deepest identity to be love, his deepest identity must also be personal and relational. After all, love always involves the generous acceptance of another person, as well as the generous giving of oneself to that person. And so we discover our first glimpse of the greatest mystery of the universe, the mystery the Church celebrates today in a special way: that God is a Trinity, and that from all eternity God is one divine nature and three divine persons, truly one God, but at the same time Triune in his divinity. We can never fully fathom the depths of this mystery. How can God be at the same time one and three? We cannot comprehend it fully. But we can contemplate it. And we can delight in knowing that God is not just some kind of a vague, impersonal force, as many New Age spiritualities claim; that eternity is not populated by hundreds, or thousands, or even millions of conflicting deities, as some pagan religious claim; and that God is not only all-knowing and all-powerful, not a grim and demanding taskmaster, but also all good. God is love! What idea of God dominates my mind, my attitude, my reactions to the ups and downs of life, when I pray?
2. The Truth about the World: The truth about the world around us is also hinted at in this verse when it tells us that life here has two possible endpoints: we can either “perish,” or we can enter into “eternal life.” This world is an arena in which each one of us, exercising the gift of our spiritual freedom, works out our everlasting destiny. This world is a war zone, and each one of our hearts is a battleground. God comes to our aid in Christ, and if we believe in him–in other words, if we accept the offer of his friendship and follow where he leads–all that is good and true and beautiful will triumph in us and we will make our way to greater and greater wisdom, peace, and joy in this life and forever in heaven. If we stubbornly resist the advances of God–his whispers in our conscience, his invitations to our hearts, his providential signs and encounters–we may be able to entertain ourselves for a while with the pleasures and delights of this world, but in the end God will respect our decision to separate ourselves from his friendship. And when our lives come to an end, we will suffer the everlasting frustration that comes from such a separation: We will “perish.” This world is not our true home or final resting place. This world is a place of journeying, fighting, and–we hope–growing to spiritual maturity.
3. The Truth about Ourselves: This verse also reveals the truth about ourselves. We are loved; we are loveable; we are known; we are pursued; we are chosen; we are wanted; we matter. Many experiences we have in this fallen world, this battleground world, seem to contradict that. As children, adolescents, and even adults, the people around us often don’t treat us according to the dignity we possess in our very selves by having been created by God in his own image and likeness. And so, we find ourselves often belittled and abused, abandoned and ignored, objectified and neglected. These experiences cause us pain, and to deal with that pain we begin to believe lies about ourselves—that we are not worthy of being loved, that we don’t need to be loved, that our desires for fulfillment and connection are unreasonable and unfulfillable. Jesus came to shatter the darkness of those lies, to release us from the spiritual and emotional chains they forge, and to heal us of the wounds beneath them. This is what it means when St. John explains the meaning of John 3:16 in the following verse, John 3:17, “For God did not send his Son into the world to condemn the world, but that the world might be saved through him.” To save the world, to repair what is broken and redeem what is lost—that is why Jesus came. That is why Jesus continues to come, every day, through the working of the Holy Spirit, through the holy sacrifice of the Mass and Christ’s presence in the Eucharist, through the governance of all things by the Father’s providential wisdom. The Blessed Trinity is continuously unfolding a tapestry of salvation that includes the full restoration of our own broken and divided human nature. And that is why we can say, with today’s responsorial psalm: “Blessed are your, O Lord, the God of our fathers, praiseworthy and exalted above all forever” (Daniel 3:52).
Conversing with Christ: O God, thank you for revealing to me the truth about yourself, about the world, and about me. I believe in all you have revealed. I believe with all my heart in Jesus, your Son, whom you sent into the world to be our Savior and Redeemer. I want to believe in him more fully and vibrantly every day, so as to spread in my own heart and in the hearts of those around me the everlasting life you have promised to everyone who accepts your offer of friendship. I am so easily distracted by the hustle and bustle of life, and I lose sight of the truth of things. Teach me to live more firmly and consistently in the light of your truth. Teach me to discover and delight in the evidence of your love as it is hidden beneath the surface of all things. 
Resolution: Lord, today, by your grace, I will truly pray every time I make the Sign of the Cross (at Mass, before meals, in my own prayers, as I go to bed), turning that gesture into a heartfelt act of adoration and praise, a renewal of my commitment to follow Christ no matter the cost, and a petition for supernatural help in the struggles I face as your beloved child and disciple.
 
The Most Holy Trinity Sunday A
«God so loved the world that He gave his only Son»
Today, it does us good to hear John's Gospel reminding us again that «God so loved the world...» (Jn 3:16) because in the festivity of the Blessed Trinity, God is worshipped, loved and served, because God is Love. In God we find an association with Love, and whatever He actively does He does it for Love. God loves. He loves us. This great truth is a truth that transforms us, that makes us better. Because it penetrates our discernment and becomes absolutely evident. And it deeply affects our actions honing them into total loving actions which, the purer, the greater and the more perfect.\
St. John of the Cross has written: «Where there is no love, put love, and there you will draw out love». And this is true, because this is what God does all the time. He «did not send the Son into the world to condemn the world; instead, through him the world is to be saved» (Jn 3:17) thanks to Jesus' Christ's life and to his love, all the way to his death on the Cross. Today, we contemplate him as the only one that reveals us the authentic love.
We speak so much about love, that perhaps it has lost its freshness. Love is what God feels for us. Love and you will be happy! Because to love is to offer our life for those we love. Love is gratuitous and simple. Love is to deny oneself, awaiting everything from God. Love is to diligently serve those who need us. Love is to lose to recover up to a hundred-fold your losses. Love is to live without accounting for what one is doing. Love is what makes us resemble God. Love —and only love— is eternity already amidst us!
Let us live the Eucharist, which is the sacrament of Love, as it gives us God's love made flesh. It makes us share the fire burning in Jesus' heart, forgives us and recasts us anew to let us love with the same kind of Love as Jesus bears us.

No comments:

Post a Comment