Sunday, August 17, 2025

Bài giảng Lễ Chúa Nhật XX Mùa C Năm 2025

Bài giảng Lễ Chúa Nhật XX Mùa C Năm 2025
Tôi nhớ vài năm trước, khi còn là học sinh trung học, tôi đã bất cẩn và suýt làm cháy nhà trong lúc nấu bữa tối. Về sự việc này, mẹ tôi đã kể cho tôi nghe câu chuyện khi tôi 5 tuổi,  tôi đã châm lửa đốt cháy căn nhà thuê và thiêu rụi tất cả.
Hôm nay, chúng ta nghe Chúa Giêsu phán: "Ta đã đến để ném lửa vào mặt đất và Ta những ước mong cho nó bùng cháy." Lửa là chủ đề của bài Phúc Âm hôm nay. Ngài đang nói về điều gì?
Chúa Giêsu dùng từ "lửa" như một thuật ngữ tượng trưng. Bởi vì trong Cựu Ước, lửa là biểu tượng cho sự hiện diện của Thiên Chúa. Chúng ta hãy lấy đoạn văn này từ sách Đệ Nhị Luật trong Cựu Ước nói: "Đức Chúa Trời là Thiên Chúa của chúng ta, Nười là ngọn lửa thiêu rụi, Người là Thiên Chúa ghen tương." (Đệ Nhị Luật 4:24) Vì vậy, lửa là biểu tượng cho sự hiện diện của Thiên Chúa giữa dân Người.
Trong Tân Ước, “lửa” trở thành biểu tượng cho sự thanh tẩy, thanh lọc hay biến đổi của Thiên Chúa để một người đạt đến trạng thái hoàn hảo hơn. Ví dụ điển hình nhất, dĩ nhiên, là Lễ Ngũ Tuần, sự hiện xuống của Chúa Thánh Linh dưới hình lưỡi lửa trên các tông đồ, và tất cả chúng ta đều biết tác động của sự kiện trọng đại này. Các tông đồ đã biến đổi từ những con người yếu đuối, sợ hãi để trở thành những nhà truyền giáo và người rao giảng Phúc Âm can đảm.
Chúa Giêsu đã đến để mang vương quốc của Chúa đến trần gian và Ngài mong muốn vương quốc của Chúa được thiết lập ở khắp mọi nơi trên trái đất. Ngọn lửa mà Chúa Giêsu đến để mang đến là ngọn lửa của tình yêu, ngọn lửa của hy vọng. Khi mang lửa đến trần gian, làm bất cứ điều tốt lành nào, sẽ đi ngược lại với điều ác.
Chúa Giêsu phán: “Ta còn phải chịu một phép Rửa nữa, và nỗi đau khổ của Ta lớn biết bao cho đến khi phép Rửa này hoàn tất.” (Lu-ca 12:50)
Phép Rửa nghĩa là hoàn toàn nhận chìm trong nước. Chúa Giêsu mô tả sự chống đối mà Ngài phải chịu như một phép Rửa mà cuối cùng sẽ dẫn đến cái chết của Ngài. “Ta còn phải chịu một phép Rửa nữa, và nỗi đau khổ của Ta lớn biết bao cho đến khi phép Rửa này hoàn tất.”
Ma quỷ tồn tại nên mọi nỗ lực làm điều thiện đều bị tấn công bằng cách này hay cách khác. Phúc Âm hôm nay nói rằng những nỗ lực làm điều thiện sẽ tự động gây ra chia rẽ: Chúa Giêsu nói rằng một gia đình năm người sẽ bị chia rẽ, ba chống lại hai và hai chống lại ba. Vâng, tình hình có thể tệ hơn, có thể là bốn chống lại một và một chống lại bốn, và chúng ta đều biết người nghèo đó sẽ là ai, phải không? Tất nhiên là con dâu!
Điều thú vị cần lưu ý là Phúc Âm không nói rằng sự hiệp nhất là mục tiêu cao nhất. Mang lửa xuống trần gian mới là mục tiêu cao nhất. Đứng dậy vì điều đúng đắn, làm việc cho công lý và sự thật là những mục tiêu cao cả hơn sự hiệp nhất, và đôi khi làm việc vì những mục tiêu đó sẽ gây ra chia rẽ. Chúa Giêsu đến để mang lửa xuống trần gian, đó là vương quốc của Thiên Chúa.
Kết quả là, Ngài sẽ nhận một phép rửa đau khổ, Ngài sẽ bị đóng đinh, và đó cũng có sự chia rẽ. Chúng ta có thể nghĩ đến nhiều người có ngọn lửa trong họ để làm điều thiện và bác ái và kết quả của họ là họ đã phải trải qua một phép rửa đau khổ. Ví dụ, chúng ta hãy nghĩ đến Đức Hồng Y Phanxicô Xaviê Nguyễn Văn Thuận đáng kính của chúng ta, ngài có ngọn lửa đấu tranh cho công lý và hòa bình. Kết quả là ngài phải chịu 13 năm tù giam trong trại cải tạo. Thánh Oscar Romero, Tổng Giám mục Tổng Giáo phận San Salvador, El Salvador, người đã lên tiếng phản đối bất công xã hội và bạo lực trong bối cảnh xung đột leo thang giữa chính quyền quân sự và phe nổi dậy cánh tả, đã bị bắn chết khi đang cử hành Thánh lễ. Đó là những ví dụ điển hình về việc mang ngọn lửa, chịu phép rửa tội và trải nghiệm sự chia rẽ.
Nhưng vẫn còn những ví dụ đời thường gần gũi hơn. Hãy nghĩ đến ngọn lửa trong lòng cha mẹ, luôn muốn làm điều tốt nhất cho gia đình. Hãy nghĩ đến ngọn lửa trong lòng cha mẹ, những người có con cái nghiện ngập, luôn muốn giải quyết vấn đề. Hãy nghĩ đến ngọn lửa trong lòng cha mẹ, những người có con bị lạm dụng, luôn muốn đảm bảo rằng điều đó sẽ không xảy ra với bất kỳ đứa trẻ nào nữa.
Tôi tin chắc rằng tất cả chúng ta ai cũng đều có ngọn lửa trong mình để làm điều gì đó tốt đẹp cho những người xung quanh. Có thể một số người trong chúng ta có nhiệt huyết muốn làm điều gì đó hơn bình thường nhưng lại sợ phép rửa hoặc sợ sự chia rẽ nên ngọn lửa ấy chẳng làm được gì.
Thưa anh chị em trong Chúa Kitô, chúng ta phải nung nóng tình yêu thương trong lửa yêu thương, làm cháy bỏng lòng nhiệt thành để thắp sáng thế giới, không phải để thiêu rụi nó như tôi đã từng làm khi còn trẻ, mà là để lấp đầy thế giới bằng ánh sáng chói lọi của Thiên Chúa. Và đó là lý do tại sao Chúa Giêsu đã cùng khao khát khi Tình yêu Thiêng liêng mà chúng ta mang trong mình phải bùng cháy như ngọn lửa hừng hực cho đến khi nó bao phủ, sưởi ấm và lấp đầy mặt đất
 
 
Homily for the Twentieth Sunday of Year C
I remember some years ago, when I was a Freshman in Highschool, I was careless and almost burned the farm house while cooking dinner. With this incident, my mom told me the story when I was 5 years old, and how I set the rented house on fire and burned everything.
Today we hear Jesus said: “I have come to set the earth on fire and how I wish it were already blazing.”  Fire is the issue of today’s gospel. What is He talking about? Jesus uses the word “fire” as a symbolic term. It is because in the Old Testament, fire is a symbol of God’s presence.
Let us take this text from the book of Deuteronomy in the Old Testament: “The Lord our God is a consuming fire, a jealous God.” (Deuteronomy 4:24) Thus, fire is a symbol of God’s presence among His people.
In the New Testament, “fire” became a symbol of God’s cleansing, purification or transformation of a person to a more perfect state. The best example, of course, is the Pentecost, the descent of the Holy Spirit in tongues of fire on the apostles and all of us know the effect of this great event. The apostles transformed from fearful men into courageous missionaries and preachers of the Gospel.
Jesus has come to bring the kingdom of God to earth and how he wished the kingdom of God were already established everywhere on earth. The fire Jesus came to bring is the fire of love, the fire of hope. Bringing fire to the earth, doing anything good, is going to run in opposition of evil.
Jesus said, “There is a baptism I must still receive, and how great is my distress until it is over.” (Luke 12:50) Baptism means going completely under the water. Jesus described the opposition he received as a baptism which would ultimately end in his death. “There is a baptism I must still receive, and how great is my distress until it is over.”  The devil exists so every attempt at good is attacked in one way or another.
The Gospel today says that attempts to do good will automatically cause division: Jesus said a household of five would be divided, three against two and two against three. Well, it could be worse, it could be four against one and one against four, and we all know who that poor one would be, don’t we? The daughter-in-law of course!
It is interesting to note that the Gospel does not state that unity is the highest goal. Bringing fire to the earth is the highest goal. Standing up for what is right, working for justice and truth are higher aims than unity, and working for those aims will sometimes cause division. Jesus came to bring fire to the earth, the kingdom of God. As a result, he would receive a baptism of distress, he would be crucified, and there would be division. We can think of many people who had fire in them to do good and they had to undergo a baptism of suffering as a result. For example, think of Cardinal Francis Xavier Nguyen van Thuan whose fire is to standup for justice and peace. As a result, he received 13 years in confined prison in reeducation camp. Saint Oscar Romero in 1977, Archbishop of the Archdiocese of San Salvador, in El Salvador who spoke out against social injustice and violence amid the escalating conflict between the military government and left-wing insurgents, Archbishop Romero was shot to death while celebrating Mass. Those are dramatic examples of bringing fire and being baptized and experiencing division. But there are everyday examples closer to home. Think of the fire in parents to do the best for their families.
Think of the fire in parents with children on drugs to make sure that the problem is solved. Think of the fire in parents whose child was abused to make sure that it doesn’t happen to any more children. I am sure we all have some fire in us to do something good for those around us. Maybe some of us have fire to do something more than normal but are afraid of the baptism or afraid of the division and so the fire doesn’t come to anything.
Brothers and sisters in Christ, we must be on fire with love, on fire with zeal to set the world aflame, not to burn it like I did when I was young, but to fill the world with God’s dazzling light. And that is why Jesus is full of anguish that the Divine Love we carry should burn like a blazing fire until it covers and warms and fills the face of the earth.
 
Reflection for the Twentieth Sunday of Year C
Twentieth Sunday in Ordinary Time (Year C)
“Do you think that I have come to establish peace on the earth? No, I tell you, but rather division. From now on a household of five will be divided, three against two and two against three; a father will be divided against his son and a son against his father, a mother against her daughter and a daughter against her mother, a mother-in-law against her daughter-in-law and a daughter-in-law against her mother-in-law.” Luke 12:51–53
Jesus introduces this passage by saying, “I have come to set the earth on fire, and how I wish it were already blazing!” The “fire” of which He speaks is His purifying fire of mercy that He poured forth from the Cross as He offered His life for the salvation of the world. His mercy is given to free us from our sins and to cleanse our souls so that God Himself can come to dwell within us. This is why we exist. God wants to dwell within us, and He wants us to be in perfect union with Him.
One of the glorious effects of uniting yourself to God is that this union also brings about a spiritual bond with others who are united to God. We are made for communion with God, but also for communion with each other. God especially invites family members to share in this unity. Though there are many levels of friendship and unity we can have with each other, the deepest bonds come from two souls each being united to God. For example, two people may both like the same sports team or have the same interests, resulting in a bond or form of friendship. This is good. But when each of those friends also is deeply united to God, the unity comes from God and not from something more superficial.
The challenging Gospel passage above reveals to us what happens when one or more members of a household fail to open themselves to the cleansing fire of God’s love and, therefore, fail to live in union with God. The result is disunity, at least on the deepest and truest level. God is not the cause of disunity; sin is. When one person is united to God and another is immersed in a life of sin, true spiritual unity is not possible. Of course, the two might still share some common interests and might even superficially get along each day, but there will never be an experience of authentic spiritual friendship and communion if God is absent from one or both hearts.
When Jesus says that He has come to establish division within a household, He is simply pointing out that there will indeed be a division within a household when all are not united to God. Additionally, Jesus is warning us that if someone within our household tries to draw us into a life of sin with them, that person’s invitation must be rejected. And when that happens, that rejection is often experienced as a rejection of the person and results in even greater disunity. The bottom line is that it is not possible to be authentically united in sin or any form of lie.
Reflect, today, upon the deepest spiritual desire you have. If you are honest with yourself, you will discover that this deepest desire in your heart is the desire for love. We are made to give and receive love. First, this desire is fulfilled by opening ourselves to the love of God. When that happens, we will be able to share God’s love with others and receive God’s love from them. Nothing in life could be more fulfilling than this.
Most merciful Lord, You came to unite all people in Your love, but when Your love is rejected, we live in disunity. Please come to me and dwell more fully within me so that Your presence in my life will not only bring about a spiritual communion with You, but also with those who share this same love. Jesus, I trust in You.
 
Ref for the Twentieth Sunday of Year C 2025
Opening Prayer: Lord God, I pray for your mercy during times of trial, testing, and tribulation. I want to be an agent of peace in my family and community. Strengthen me to overcome fear so that I may live in your truth always.
Encountering the Word of God
1. Fire and Water: Today’s Gospel invokes the apocalyptic images of fire and water, often coupled with the two destructions of the world. Water was the way the world was destroyed the first time in Genesis 6-9. Fire was believed to be how the world would be destroyed at the end of time (see 2 Peter 3). Jesus links the two images of the end of the world with his own person. Jesus speaks of his baptism, which is linked to his suffering and death (Mark 10:38-39). Going down into the waters symbolizes his crucifixion and death. And just as the ancient flood cleansed the world of sin, Jesus’ baptism will have a similar yet greater effect and truly cleanse the world of sin. Just as water symbolizes death and purification, so also fire symbolizes death and purification. You can purify metals through fire. What Jesus is doing is teaching his disciples along the way to Jerusalem about his death and resurrection, and how this will free humanity from sin and death.
2. The Division and Tribulation Jesus Sets in Motion: When Jesus says that he has come to establish division on the earth and not peace, he is referring to a prophecy from Micah 7. There, Micah speaks about the coming age of salvation. But before the age of salvation, there would be a time of tribulation and trial. And this is what Jesus is referring to – the time of testing, tribulation, trial, and division within the people of Israel. The division will be so deep that it will affect and divide family members. Jesus, then, is announcing that he is fulfilling the prophecy of Micah. He sets in motion the time of tribulation that precedes the time of salvation (see Pitre, The Twentieth Sunday of Ordinary Time, Year C, Catholic Productions). Now, there are three important tribulations: the time before Jesus’ death, the time before the destruction of Jerusalem, and the time before the end of the world. Each of these events is connected to the unleashing of the power and glory of the kingdom of God in the world and in the world to come. We pray in the Lord’s Prayer to be spared during the time of tribulation when we pray: “Lead us not into temptation.” It is a prayer for divine mercy. And we are strengthened by knowing that our time of trial will come to an end one day and that if we persevere, we will enjoy eternal salvation.  
3. The Cloud of Witnesses: As we journey toward heaven and run the race, the Letter to the Hebrews (today’s Second Reading) encourages us by reminding us that we are surrounded by a cloud of witnesses. These are the saints who have gone before us and now intercede for us in heaven. They are alive in heaven and like a cloud that has descended upon the earth, they now surround us and cheer us on as we run the race. They see the tribulations, trials, testing, and division that we face. The Letter to the Hebrews lists many of the Old Testament saints who persevered through trial and now enjoy the promises made by God. We can learn from their stories and can be comforted, knowing that they and the saints of the Christian era intercede for us in heaven.
Conversing with Christ: Lord Jesus, you are the pioneer of our salvation. You lead the cloud of witnesses. Thank you for revealing the father and his love for us through your life and suffering. I share in your death through my baptism and also in your resurrection. Purify me with the fire of your Spirit so that I may be a part of the cloud of witnesses one day and intercede for my brothers and sisters before the Father.

No comments:

Post a Comment