Tuesday, November 21, 2023

Suy Niệm Chủ nhật thứ ba mươi hai thường Niên (A)

Suy Niệm Chủ nhật thứ ba mươi hai thường Niên (A)
Thoạt nhìn, chúng ta nghĩ các trinh nữ khôn ngoan trong Tin Mừng hôm nay xấu tính, có thể ích kỷ. Nhưng trường hợp đó không phải là thế.
Vai trò của họ trong tiệc cưới, theo phong tục thời đó, là rước đón cặp vợ chồng mới cưới đến ở rể sau lễ cưới. Đó là trách nhiệm của họ. Nếu các cô khôn ngoan chia dầu của họ cho các cô kia thi các cô ấy sẽ là người trốn tránh trách nhiệm của họ hay thiếu trách nhiệm: đơn giản là không có đủ dầu cho mười ngọn đèn. Đối với chúng ta không trung thành với Chúa Kitô và Giáo hội của Người; bất kể vì lý do gì thì chúng ta sẽ cũng giống như các cô trinh nữ khờ dại vì có những hành động vô trách nhiệm như.
Bài đọc thứ Nhất dạy cho chúng ta cùng một bài học. Trí tuệ được các triết gia cổ đại hiểu là chìa khóa của một cuộc sống ý nghĩa và viên mãn. Đó là đối tượng trong nhiệm vụ lớn nhất của con người và phải được săn đón và mong muốn hơn tất cả những thứ khác. Mọi thứ khác chỉ là thứ yếu.
Theo thuật ngữ Kinh thánh, điều này vẫn đúng với chúng ta ngày nay. Chính sự Khôn ngoan, chính Thiên Chúa và tình yêu thương của Thiên Chúa được trái tim con người nắm bắt và cảm nghiệm, thật sự là “rực rỡ và không phai mờ”. Phần còn lại vật chất trên thế gian này đã kết thúc; họ hao mòn; chúng không lấp đầy trái tim của chúng ta.
Chúng ta không nên bỏ qua bài học về dụ ngôn của của Chúa hôm nay. Tất cả chúng ta đều có khả năng được cứu rỗi, và được đưa vào cuộc sống vĩnh cửu với Thiên Chúa và các thánh. Nhưng chúng ta cũng phải đối mặt với khả năng bị nguyền rủa, bị loại khỏi thiên đàng. Chúa Giê-su Kitô không thể nói rõ hơn: “Quả thật, Ta bảo các ngươi, Ta không biết các ngươi!". Tất cả phụ thuộc vào những gì chúng ta chọn tìm kiếm làm mục tiêu cao nhất của mình. Trách nhiệm chính của chúng ta trong cuộc sống, Là phải biết sử dụng tốt nhất quyền tự do của chúng ta, bao gồm việc biến tình bạn của chúng ta với Thiên Chúa thành mục tiêu cao nhất: đó là sự khôn ngoan thực sự. Nhưng Chúa sẽ không bắt buộc chúng ta làm điều đó; nếu Ngài làm vậy, đó sẽ không phải là tình bạn.
Ưu tiên hàng đầu của chúng ta là gì? Có phải đó thực sự là Chúa Giêsu Kitôt và Vương quốc của Ngài không? Có phải đó là điều duy nhất mang lại sự yên tâm và trật tự lành mạnh cho nhịp sống hối hả và nhộn nhịp của chúng ta. Ngọn đèn của chúng ta có chứa đầy dầu đức tin mà chúng ta không thể vay mượn từ bất cứ ai khác mà phải phát triển trong sự gần gũi của sự cầu nguyện và suy tư cá nhân không? Chúng ta có đang giữ cho ngọn đèn đó được lấp đầy bằng cách kiên trì và lớn lên trong đời sống cầu nguyện của mình và không ngừng học hỏi về Chúa Giê-su Kitô và các giáo huấn của Hội Thánh Ngài không?
Bây giờ là lúc chúng ta cần đổi mới ưu tiên hàng đầu này, để đưa cuộc sống của chúng ta đi đúng hướng. Đó là điều mà Giáo hội đang mời gọi chúng ta thực hiện trong phụng vụ hôm nay, khi mùa phụng vụ hiện tại sắp sửa kết thúc. Và đó là điều thiết thực nhất mà chúng ta có thể làm, bởi vì chính nó có những hậu quả quan trọng nhất. Nếu chúng ta cần đổ đầy dầu cho đèn của mình, chúng ta nên bắt đầu làm ngay từ bây giờ, trong Thánh lễ này, khi Chúa Kitô đến với chúng ta một lần nữa ngài trở thành ánh sáng của chúng ta. Và nếu chúng ta không biết cách sắp xếp lại các khía cạnh khác trong cuộc sống của mình để đặt chúng phù hợp với ưu tiên hàng đầu đó thì chung ta không cần phải lo lắng. Đó là những gì Giáo hội ở đây để làm. Chúng ta luôn có thể tìm thấy hướng dẫn và trợ giúp nếu chúng ta chỉ nhìn; Chúa Giê-su đã hứa: “Hãy tìm thì sẽ thấy” (Math 7: 7).
Một cách tuyệt vời để bắt đầu quá trình đổi mới cá nhân này một cách rất đơn giản là đi xưng tội.Khi chúng ta tiếp tục với Thánh lễ này, chúng ta hãy làm mới lại cam kết của chúng ta với Chúa Kitô và hứa với Ngài sẽ làm bất cứ điều gì cần thiết để đánh thức chúng ta và đổ đầy đèn của chúng ta. Sau cùng, “chúng ta không biết ngày nào hay giờ nào”.
 
Thirty-Second Sunday in Ordinary Time (A)
At first glance we think the wise virgins in today’s Gospel are mean, maybe selfish. But that’s not the case. Their role in the wedding feast, according to customs of the time, was to welcome the newlywed couple to the bridegroom’s home after the wedding. That was their responsibility. To give away their oil would be to shirk their responsibility: there was simply not enough oil for ten lamps. For us to be unfaithful to Christ and his Church – no matter under what pretext – would be equally irresponsible.
The First Reading teaches the same lesson. Wisdom was understood by the ancient philosophers as the key to a meaningful and fulfilling life. It was the object of the human person’s greatest quest and must be sought after and desired beyond all other things. Everything else was secondary. 
In biblical terms, this is still true for us today. It is Wisdom, God himself and God’s love as grasped and experienced by the human heart, that is “resplendent and unfading”. The rest of the goods of this world come to an end; they wear out; they do not fill our hearts.
We shouldn’t ignore this most obvious lesson of Christ’s parable. We all have the possibility of salvation, of entering into eternal life with God and the saints. But we also face the possibility of damnation, of being excluded from heaven. Christ couldn’t have made it clearer: “Then the door was locked.” It all depends on what we choose to seek as our highest goal. Our primary responsibility in life, the best use of our freedom, consists in making our friendship with God into that highest goal: that’s true wisdom. But God won’t force us to do that; if he did, it wouldn’t be friendship. 
What’s our first priority? Is it really Christ and his Kingdom? That’s the only thing that will bring peace of mind and healthy order to the hustle and bustle of our lives. Is our lamp full of the oil of faith, which we can’t borrow from anyone else but have to develop in the intimacy of personal prayer and reflection? Are 
 
Thirty-Second Sunday in Ordinary Time (Year A)
Jesus told his disciples this parable: “The kingdom of heaven will be like ten virgins who took their lamps and went out to meet the bridegroom. Five of them were foolish and five were wise.” Matthew 25:1–2
Our five senses can be said to be a window to our souls. With our senses we perceive the world around us, take it into our minds and heart, and engage it according to the decisions we make. Several of the Church Fathers say that the five wise virgins in today’s parable represent those who use their five senses in accord with God’s will, whereas the five foolish virgins are those who indulge their five senses in a life of sin.
Interestingly, Saint John of the Cross teaches that the highest form of communication with God takes place when our five senses are silenced and all that we have learned through them is darkened so that God can communicate to us in a direct and spiritual way. But until we reach that level of spiritual perfection, accomplished by various purifications of our soul, we must rely upon our senses as a source of knowledge, especially our knowledge of God.
With our eyes we are called to perceive the beauty of God’s presence within creation, especially in other people. With our ears we hear the Word of God proclaimed that then resonates within us, inspiring the gift of faith. Our senses of smell, taste and touch will also teach us in various ways, leading us either to the delights of the Kingdom of God, or to the indulgences of the fallen world.
If the five wise virgins represent the holy use of the five senses, then we must see the connection between them and the oil for their lamps. Many Church Fathers see the oil as a symbol of good works, or charity. Charity is necessary for the attainment of Heaven, for the meeting of the Bridegroom when He shows up at an unexpected time. The person who engages in charity is one who uses the natural gifts given by God for His glory. Their five senses are constantly seeking ways to glorify God and to accomplish His holy will.
The five senses can also easily lead us to the selfish pursuit of fleshly pleasures. When this happens, the oil of charity runs dry within us and we are unprepared for the moment of our death, when the Bridegroom returns.
Think about yourself being those wise or foolish virgins by considering how you use your five senses. What do you look at regularly with your eyes? Do you seek out the presence of God in our world? Do you see Him in the poor, the vulnerable, the lonely, and the needy? Or do you look at the many evils all around you and become infatuated with them, allowing yourself to be drawn into their practices?
With your ears, do you listen attentively to the Word of God? Or do you find yourself drawn to the world of gossip, detraction and other sinful words that are spoken? Do you indulge your senses of touch, smell and taste, choosing an excess of pleasure, becoming inordinately attached? Or do you strive for temperance and self-control, denying yourself unhealthy and sinful pleasures?
Reflect, today, upon the natural powers of your own soul, especially the gift of your five senses. As you do, examine the ways you use them, what you look at, listen to, and indulge in. Your senses are but a window to your soul and the first way through which God speaks to you and enters your heart. Keep guard of your senses, and only allow the good things of Heaven to enter in. Doing so will produce the oil of charity within and will enable you to be perpetually ready for the coming of our Lord.
Lord of perfect charity, You desire to speak to me and reveal Yourself to me in many ways. I pray that I will always perceive You with my eyes and ears, and use all of my five senses for Your glory. Please free me from every inordinate and unhealthy attachment so that I am free to completely attach myself to You. Jesus, I trust in You.
 
Sunday 32nd in Ordinary Time  

Opening Prayer:
 Holy Spirit, fill my heart and my mind in this moment of prayer so that I can appraise my situation in life in your light, and approach each decision with clear-sighted prudence.
Encountering Christ:
1. Prudence: “The first of the four cardinal virtues, and the rule for the other three, is prudence. Now it goes against the grain of present-day thinking [as of 1951] to see in prudence a virtue, let alone the first of the four cardinal virtues. The reason for this is that we often have an entirely wrong idea of the virtue of prudence. “Prudence as virtue has nothing to do with […] the timorous attitude of undue caution […]. Prudence is the quality of clearsightedness. The prudent man approaches each decision with his eyes open, in the full light of knowledge and faith. He discerns reality objectively, sizes up a factual situation for what it is, and weighs the real value of things. Only after careful consideration does the prudent man make his decision” (Josef Pieper, What Catholics Believe, 73).
2. Foolishness: Today’s Gospel passage weighs prudence against foolishness. At first glance, the mishap that befell the five foolish virgins might seem coincidental. However, in the light of the explanation of prudence above, we can appreciate that the situation around the virgins’ shortage of oil was preceded by two sets of behavior, by two decision-making processes, and two ways of approaching reality: “Whoever follows the impulse of his will before appraising the facts and the circumstances of a situation accurately and objectively is imprudent and unwise” (idem).
3. “Behold, the Bridegroom!”: “Virtue is the utmost of what a man can be; it is the realization of the human capacity for being” (Josef Pieper, A Brief Reader on the Virtues of the Human Heart, 9). If the clear-sighted virtue of prudence is imperative in daily life in order to “realize the human capacity,” in today’s Gospel, Jesus teaches us that it is even more imperative for the spiritual life. Much like the maids-in-waiting, we know that the Lord will come.To be prudent in our spiritual life means that today we “size up this situation for what it is, and weigh the real value of things” in its light.
Conversing with Christ: My Lord, today you invite me to grow in prudence. Help me to approach each situation with my “eyes open, in the full light of knowledge and faith.” Give me the grace to discern proper actions and then follow through for your glory.
Resolution: Lord, today by your grace I will practice the cardinal virtue of prudence by taking a minute before making a decision to consciously discern its implications in the light of faith and reason.

No comments:

Post a Comment