Sunday, April 4, 2021

Suy Niệm Thứ Năm Tuần Thánh

 Suy Niệm Thứ Năm Tuần Thánh

Ngày Lễ Vượt Qua đầu tiên đã được cử hành trong ngày Thiên Chúa Yavê giải phóng con cái Israel khỏi ách nô lệ và tù đày của người Ai cập. Đó là cách Thiên Chúa đã trực tiếp giải cứu dân của Ngài thoát khỏi sự nô lệ và được sống tự do; cuộc sống mới tự do đó là được sống gần gũi trong vòng tay thương yêu của Thiên Chúa.
Thánh Phaolô nói về Bữa Tiệc Ly của Chúa Giêsu theo như cách Lễ Vượt Qua, bằng cách tập hợp lại với nhau trong sự hiệp nhất, từ bi, bình đẳng và thông cảm, Tất cả những người đã tin vào Chúa đã trải nghiệm được thế giới mới ngay cả khi họ còn sống. Bữa Tiệc Ly của Chúa Giêsu cũng kính nhớ mỗi ngày như là một dấu chứng của thế giới. Thánh Phaolô đã phải giận dữ vì những người đã sử dụng Thánh Thể cho những mục tiêu cá nhân hay chủ đích ích kỷ và làm giảm đi cái ý nghĩa của Bí tích Thánh Thể này.Việc rửa chân trong Bữa Tiệc Ly không được viết vào kinh thánh để chúng ta có thể coi đó như một nghi lễ của ngày Thứ Năm Tuần Thánh, nhưng đó là một mô hình cho đời sống Kitô hữu; Với việc phục vụ trong sự khiêm tốn và yêu thương, không phô trương, ích kỷ và thích thống trị người khác. Đó sẽ là kim chỉ nam để chúng ta sống mỗi ngày, không phải là chỉ sống trong Tuần Thánh mà thôi, nhưng mỗi ngày trong cuộc sống của chúng ta. Đó là ý nghĩa của Phép Thánh Thể; đó là đức tin Công Giáo của chúng ta. Chúng ta thường không rửa chân cho nhau, vậy chúng ta có thể làm gì để thể hiện sự kính trọng hay tôn trọng lẫn nhau? Chắc là chúng ta sẽ có cơ hội này mỗi ngày? Bí Tích Thánh Thể hay Bữa Tiệc Ly của Chúa không chỉ là một nghi thức, nhưng đó là một lối sống.
Lạy Chúa, xin cho chúng con được giải thoát khỏi những thái độ tự kỷ và phô trương của chúng con và dạy cho chúng con iết khiêm tốn phục vụ Chúa và tha nhân một cách yêu thương và tạn tình.

REFLECTION SG 2018
The first Passover celebrated the liberation of the children of Israel from slavery and danger. It was a passage from one type of life to another — the new life being one of freedom and the experience of God’s nearness and compassion. Paul talks of the Lord’s Supper in the same way; by gathering together in unity, compassion, equality, and empathy, believers experienced the world to come even while still alive. They also served as a sign to the world. Paul’s anger targeted those who used it for selfish ends, thereby weakening it as a sign.
The foot washing at the Last Supper was not written into the bible so that we could have a Holy Thursday ritual. It is a model of Christian life — humble and loving service, free of ego, self-seeking, and domination.
It is to be lived every day, not just during Holy Week. It is what the Eucharist means; it is what our Christian faith means. We don’t literally wash feet very often — what sort of things can we do to show the same reverence and respect for others? We will be given opportunities every day. The Eucharist or Lord’s Supper is more than a ritual, it is a way of life. Lord, May I be freed of my egoistic and self-seeking attitudes and serve You lovingly.

Opening Prayer: 
Lord, open my heart to hear the whispers of your heart as you pour it out to me during this prayer.
Encountering Christ:
1. Jesus Came to Humble Himself: Jesus was truly and fully God, but in order to bring about our salvation he became truly human. This was a great humiliation for him. Though almighty, all-knowing, and infinite, he accepted limitations on his power, his knowledge, and his infinity. Though the Creator of the universe, he became a creature. As St. Paul said, “… though he was in the form of God, [he] did not regard equality with God something to be grasped. Rather, he emptied himself, taking the form of a slave, coming in human likeness; and found human in appearance, he humbled himself becoming obedient to death, even death on a cross” (Philippians 2:6-8). Our Lord loves us that much!
2. The Essence of His Mission/Washing Their Feet: Jesus’s disciples still believed he would be a conquering Messiah, a true descendant of King David who would wage war to establish a kingdom like David’s. They were even more convinced of this after seeing his triumphant entry into Jerusalem—just as the prophets said, he entered like a king riding to his coronation. The crowds acclaimed him. The Jewish king was traditionally crowned on the Passover and they were celebrating it now. Soon all their hopes would come true, the disciples thought. How mystified they must have been when Jesus washed their feet like a slave. They were confused—what about the coronation? When would the glory begin? What kind of king was this?
3. A Lesson in Humility: None of the disciples would ever think of washing the feet of others. After all, they weren’t slaves! Yet they knew Jesus was trying to teach them something. The next day, Jesus would do something even more humbling. He would die for sinners. The perfect, innocent, immortal Creator of the universe would give his life in order to spare ours. By washing their feet, Jesus was trying to give them a key to understanding what the next day’s events would mean, and an example of the kind of King he is.
4.  We are to put others before ourselves. In this way, each of us brings about the kingdom.
Conversing with Christ: Lord, help me to understand and absorb your lesson of humility. I am so much like the Apostles. I want to be first. I want glory. I want people to look up to me. I want them to like me. This is not what I should be seeking. Instead, I need the love that will allow me to lower myself to serve my brothers and sisters in this world. And if they never realize or thank me for my efforts, so much the better. That’s real love and humility.
Resolution: Lord, today by your grace I will look for an opportunity to secretly serve another.

REFLECTION March 29, 2018 - MAUNDY THURSDAY
As we come to the end of Lent, we begin the Sacred Triduum, the high holy days of the Christian liturgical year when we remember and celebrate the passion, death and resurrection of the Lord Jesus.
Holy Thursday calls us to remember: we remember the institution of the Eucharist; we remember the institution of the Priesthood; and we remember the call to Christian service and discipleship.
Today we gather at the Lord's Table to partake of Jesus' body and blood. And we do this as St. Paul reminds us, "Whenever you eat of this bread and drink from this cup, you are proclaiming the death of the Lord until he comes." (1 Cor 11: 26) We also remember the institution of the priesthood: we hear Jesus giving his disciples a new status, similar to the priests in the Old Testament.
And, more importantly, Jesus gives his disciples a model that they and all believers are to follow. And Jesus does this by doing something truly shocking to people of first century Israel. When travelers or guests came to someone's house, they were always offered water for them to wash their feet and the washing was usually done by servants. For Jesus, their teacher and Master, to himself get down on his knees and wash the disciples' feet was truly unheard of and scandalous.
The disciples were shocked, unnerved by Jesus, their Master, washing their feet.
Peter especially struggled with this and initially refused, though, with Jesus' guidance, he eventually allowed his feet to be washed by Jesus, even if he did not fully understand what Jesus was doing and teaching: "Then Simon Peter said, 'Lord, wash not only my feet, but also my hands and my head!' " (Jn 13: 9) It is a model and a lesson of discipleship and a great example of Christian love and service that can guide how we live our daily lives.

Suy Niệm Thứ Năm Tuần Thánh (John 13:1-15, Xuất Hành 12:1-8, 11-14)
Sự khiêm nhường tối thượng của Chúa Giêsu
Liệu tình yêu của chúng ta có bị nao núng khi chúng ta gặp phải những thất vọng cay đắng và đau thương nơi những người khác? Như những sự sỉ nhục mà Chúa Giêsu sẽ phải nhận, Ngài dậy cho các môn đệ một bài học về sự khiêm tốn bằng cách đã hạ mình một cách thật khiêm tốn để chứng tỏ tình yêu của Ngài đã dành cho họ.
Chúa Giêsu đã hạ mình để làm một việc rất tầm thường một công việc dành cho những người tôi tớ thấp hèn là rửa bàn chân hôi thối và bẩn thỉu của những người môn đệ của mình. Trong khi cúi mình để phục vụ các môn đệ, Chúa Giêsu biết rằng có một trong số họ sẽ phản bội Ngài và bị tất cả các môn đồ này sẽ lánh xa, trốn chạy khi Ngài gặp hoạn nạn. Với sự hiểu biết như thế, đáng lẽ ra Chúa đã phải cay đắng và thù ghét họ phải phải. Nhưng Chúa Giêsu đã đáp ứng nỗi đau thương của sự phản bội và sự bất trung đó bằng sự khiêm tốn nhất với một tình yêu cao cà và tuyệt vời.
Chúa Giêsu yêu thương các môn đệ của Ngài cho đến cùng, ngay cả khi họ bỏ rơi Ngài để chạy thoát thân. Chúa thương yêu mỗi người chúng ta một cách vô điều kiện. Tình yêu của Ngài có sức mạnh để giải phóng chúng ta để phục vụ cho người khác với lòng từ bi và sự khiêm tốn như Chúa Kitô. Liệu tình yêu của Đấng Cứu thế cai trị được tâm hồn và trái tim, trong sự suy nghĩ, ý định và hành động của chúng ta?
Saint Augustine đã viết: "Ngài có sức mạnh trong sự hy sinh mạng sống của mình, chúng ta thì ngược lại không thể chọn cuộc sống lâu dài của chúng ta, và chúng ta có thể chết ngay cả khi chúng ta không muốn hay chưa muốn chết. Còn Ngài, với cái chết, Ngài đã phá huỷ sự chết bằng chính cái chết của Ngài. Và chúng ta đã được giải thoát khỏi cái chết của chúng ta qua cái chết của Ngài. Thân xác của Ngài đã không có sự huỷ hoại, Thân xác của chúng ta sẽ thấy sự huỷ hoại và sau hết sẽ được mặc lấy Chúa Kitô trong sự bất tử vào ngày Tận Thế. Ngài không cần sự giúp đỡ của chúng ta để cứu chúng ta; nhưng không có Ngài, chúng ta không thể làm được gì. Ngài ban chính Ngài cho chúng ta, như những nhánh nho sống được là nhờ vào thân cây nho; Chúng ta cũng thế, không có Ngài, chúng ta không thể có được sự sống.
Sau hết, như Chúa Kitô đã mang đến cho chúng ta sự tha thứ. Trong cách này, Ngài đã cho chúng ta không phải là một ví dụ để bắt chước, nhưng là một lý do để vui mừng. Vì cớ đó, mà chúng ta hãy phải yêu thương nhau như Chúa Kitô đã yêu thương chúng ta và phó mạng sống của mình cho chúng ta. "
"Lạy Chúa Giêsu, tình yêu của Chúa chinh phục tất cả và không bao giờ bị lỗi. Xin giúp chúng con biết yêu thương người khác một cách tự do, với trái tim đầy lòng nhân ái, từ bi, và sự tốt lành. Trong trường hợp nếu chúng con có bị tổn thương, Xin cho chúng con có thể gieo rãc hòa bình mà không phải là sự xung đột."

Meditation: Jesus' supreme humility
Does your love waver when you encounter bitter disappointments and injury from others? As Jesus' hour of humiliation draws near he reveals to his disciples the supreme humility which shaped the love he had for them. He stoops to perform a menial task reserved for servants - the washing of smelly, dirty feet. In stooping to serve his disciples Jesus knew he would be betrayed by one of them and that the rest would abandon him through disloyalty. Such knowledge could have easily led to bitterness or hatred. Jesus met the injury of betrayal and disloyalty with the greatest humility and supreme love.
Jesus loved his disciples to the very end, even when they failed him and forsook him. The Lord loves each of us unconditionally. His love has power to set us free to serve others with Christ-like compassion and humility. Does the love of Christ rule in your heart, thoughts, intentions and actions?
Saint Augustine of Hippo in his sermon for this day, wrote:
"He had the power of laying down his life; we by contrast cannot choose the length of our lives, and we die even if it is against our will. He, by dying, destroyed death in himself; we are freed from death only in his death. His body did not see corruption; our body will see corruption and only then be clothed through him in incorruption at the end of the world. He needed no help from us in saving us; without him we can do nothing. He gave himself to us as the vine to the branches; apart from him we cannot have life.
Finally, even if brothers die for brothers, yet no martyr by shedding his blood brings forgiveness for the sins of his brothers, as Christ brought forgiveness to us. In this he gave us, not an example to imitate but a reason for rejoicing. Inasmuch, then, as they shed their blood for their brothers, the martyrs provided "the same kind of meal" as they had received at the Lord's table. Let us then love one another as Christ also loved us and gave himself up for us."
"Lord Jesus, your love conquers all and never fails. Help me to love others freely, with heart-felt compassion, kindness and goodness. Where there is injury, may I sow peace rather than strife?"

Thursday, April 1, 2021 - Our Model for Holiness
Holy Thursday, Mass of the Lord’s Supper (Year B)
“Do you realize what I have done for you? You call me ‘teacher’ and ‘master,’ and rightly so, for indeed I am. If I, therefore, the master and teacher, have washed your feet, you ought to wash one another’s feet. I have given you a model to follow, so that as I have done for you, you should also do.” John 13:12–15
Do you want to be holy? Perhaps this question is not one that everyone will immediately answer with a resounding “Yes.” Sadly, holiness, for some, can seem boring and unattractive. The lure of evil is very enticing on a confused and superficial level. So what is your answer to this question? Do you want to be holy?
As we begin today the sacred Triduum, we enter into the holiest days of the Church year. We walk with our Lord through His final glorification today as He celebrates the Passover with His disciples and enters the Garden of Gethsemane to await His arrest. Tomorrow we walk with Him through the stations of His Cross. On Saturday, we sit in silent adoration of His tomb as we await the Resurrection.
In the Gospel quoted above, Jesus gives us a model for holiness by the witness of His actions. He Who is the God of the Universe, the Creator of all, the Eternal Son of God, the Second Person of the Most Holy Trinity, humbles Himself and takes on the form of a lowly servant by washing the feet of His disciples. He then offers them the Most Holy Eucharist for the first time, before He goes to meet His persecutors.
The model Jesus gives us is a prophetic action by which Jesus tells us that true greatness, that is, true holiness, is found in humility. Holiness is realized in our lives when we turn our eyes from ourselves and love others as their servants.
None of us are the Savior of the World, but each of us must become instruments of His saving act for others. As we accept Jesus’ gift, we must then turn to others and humble ourselves before them. We must help them to see our love and their dignity. We must serve them with humility and put them first. Doing so will then enable us to invite them to imitate us as we imitate Christ. Thus, our humble imitation of Jesus becomes a means by which Jesus invites others to follow Him.
Reflect, today, upon the invitation of Jesus: “…as I have done for you, you should also do.” Jesus gave us everything, so we must give everything to others. We must serve without counting the cost. We must love them, putting their needs before ours. We must become a model of the love of Christ for them. Ponder Jesus’ service today and throughout the Triduum and commit yourself to live the invitation given you by our Lord.
My humble Lord, may Your name be praised and adored above all things. May You be exalted by Your humility and lowly service. I see in Your humble act, dear Lord, the deep love You have for me and for all. May I imitate that humble love in my own life so that my imitation of You will help to share Your saving love with others. Jesus, I trust in You.

No comments:

Post a Comment