Tuesday, February 8, 2022

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Ba Tuần thứ 5 Thường Niên

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Ba Tuần thứ 5 Thường Niên. (Mark 7:1-13 )
Tin Mừng hôm nay là một bản cáo trạng mà Chúa Giêsu lên án các quy luật của con người và những luật lệ mà những người Biệt Phái đã áp đặt nặng nề trên dân chúng. Những luật lệ này không có dính dáng gì tới trong việc thờ phượng Thiên Chúa đích thực.
Trọng tâm của Lề Luật mà Chúa dạy là yêu mến Thiên Chúa và thương yêu tha nhân. Tình yêu của Thiên Chúa không thể là sự mâu thuẫn với tình yêu tha nhân. Ví dụ, chúng ta không thể yêu mến Thiên Chúa và coi thường những người khác và bất kính với cha mẹ của chúng ta. Chúa Giêsu là gương sáng cho mọi người chúng ta bắt chước trong việc thờ phượng Thiên Chúa đích thực của Ngài.
Trong Tin Mừng hôm nay, Ngài bác bỏ việc thực hành những nghi thức rửa tay vô ích trươc khi ăn của những người Biệt Phái, Nhưng Ngài thực sự hiểu biết những gì là cần thiết để trở thành một Người Do Thái đạo đức và những gì là luật lệ vô nghĩa hoặc vô dụng. Đối với những người yêu qúy bản thân mình hơn cả Thiên Chúa, Ngài sẽ không ngần ngại khiển trách để giúp họ nhìn thấy con đường chân chính của sự thánh thiện.
Sự thánh thiện không phải là một sự tuân giữ luật lệ thế gian một cách hoàn hảo. nhưng phải biết kính mến Thiên Chúa với một trái tim tinh khiết. Ngoài ra , những vị thánh là những người biết tìm cách sống trong một cuộc sống thật đơn giản, biết sẵn lòng làm những điều tốt cho người khác và giúp đỡ những người nghèo khổ và bị áp bức.
Chúng ta không nên bắt chước cuộc sống của những người Biệt Phái. Nhưng thay vào đó chúng ta hãy như vua Solomon trong bài đọc thứ nhất, là người chỉ mong muốn xây dựng được một ngôi nhà cho Thiên Chúa ngự trị, Chúng ta hãy cũng bắt chước xây một ngôi nhà cho Thiên Chúa ngay trong tâm hồn của chúng ta, trong gia đình và trong khu phố của chúng ta. Chúng ta phải biết theo định hướng của Thiên Chúa vì đó sẽ là kim chỉ nam dẫn đưa chúng ta tới không những chỉ là sự thịnh vượng mà còn đưa chúng ta tới sự an bình và hòa hợp trong cuộc sống của chúng ta và trong những gia đình của chúng ta nữa.

Reflection:
The gospel is a very strong indictment of the human rules and regulations the Pharisees added to the Torah which deviated from the true spirit of worshipping God. These rules have no place in the genuine worship of God. The heart of the Law is to love God above all things and to love one's neighbor. Love of God cannot be contradictory to love of neighbor. For example, we cannot love God and despise or neglect our parents. Jesus is the best example of true worship of God. In the gospel, he would not perform the useless ritual washings of the Pharisees. He knew what was essential to being a good Jew and what rules were meaningless or useless. Also, he showed his love for his mother to the end. But he clearly put love of his heavenly Father above all things and this he taught to everyone. To people who love themselves more than God, he would reprimand in order to help them see the true path of holiness. Holiness is not in being a perfect accomplisher of rules and regulations but in loving God with a pure heart. Also, the holy man seeks to live a simple life, doing good to his neighbor and helping the poor and the downtrodden. Let us not be like the Pharisees. Instead let us be like King Solomon in the first reading who desired only to build a house for Yahweh to dwell in. Let us also build a house for God in our hearts, in our families and in our neighborhood. We have to be God-oriented because that will bring us not only prosperity but also peace and harmony in our lives and in the lives of our families.

Tuesday 5th Sunday of Ordinary Time
Opening Prayer: Jesus, may I approach you in prayer with an attitude of sincerity and purity of intention. Help me to overcome any blindness that there may be in me and give me a real openness to change.

Encountering Christ:
1. You Hypocrites: Jesus directly accused the men in today’s Gospel of hypocrisy, using Isaiah’s prophecy from the Old Testament to define it: “This people honor me with their lips, but their hearts are far from me; In vain do they worship me, teaching as doctrines human precepts.” Hypocrisy is as much a temptation for us as it was for the men of Isaiah’s time, and for these Pharisees. There are many manifestations of this sin. The Pharisees were self-righteously misjudging the intentions of the disciples. “How seldom we weigh our neighbor in the same balance with ourselves” (Thomas a Kempis). Is this kind of hypocrisy a weakness of ours?
2. Their Hearts Are Far from Me: The Pharisees loved their own traditions to a degree that blinded them to truth and hardened their hearts. They were unable to recognize and embrace Jesus in their midst. We too can proclaim our love for Jesus to others while interiorly rejecting one or more of his precepts, especially those that require us to live counter-culturally. To keep our hearts, close to Jesus, we must pray for the virtue of authenticity and frequently examine our attitudes for even the most subtle signs of interior division. May we have the courage and fortitude to be authentic disciples of Christ in all aspects of our life.
3. You Nullify the Word of God: Jesus accused the Pharisees of nullifying the word of God by favoring and enforcing their traditions over the law. In other places they were accused of tying “up heavy burdens hard to carry and lay them on people’s shoulders, but they will not lift a finger to move them” (Matthew 23:4). This is a stern warning for those of us in positions of spiritual authority over others—pastors, ministry leaders, parents, etc. We can avoid corrupting others’ experience of the word by remaining close to the heart of Jesus. In the exercise of our authority, we beg for humility, seeking only the very best for those under our care, and offering ourselves as a living sacrifice.
Conversing with Christ: Lord Jesus, you are calling me to a sincere living of my faith! You are calling me to an attitude of humility and self-examination. You are inviting me to have my heart set on you, and living as if my only fear is to be separated from you. May I take your word to heart and make it the driving force in my life.
Resolution: Lord, today by your grace I will examine my conscience for signs of hypocrisy and repent, begging for humility.

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Ba Tuần thứ 5 Thường Niên. (Mark 7:1-13)
Tin Mừng hôm nay Chúa Giêsu cho chúng ta thấy rõ lạ trọng tâm của Lề Luật là yêu mến Thiên Chúa và thương yêu tha nhân. Tình yêu của Thiên Chúa không thể là sự mâu thuẫn với tình yêu tha nhân. Ví dụ, chúng ta không thể yêu mến Thiên Chúa và coi thường những người khác và bất kính với cha mẹ của chúng ta. Chúa Giêsu là gương sáng cho mọi người chúng ta bắt chước trong việc thờ phượng Thiên Chúa đích thực của Ngài. Trong Tin Mừng hôm nay, Ngài bác bỏ việc thực hành những nghi thức rửa tay vô ích trươc khi ăn của những người Biệt Phái. Nhưng Ngài thực sự hiểu biết những gì là cần thiết để trở thành một Người Do Thái đạo đức và những gì là luật lệ vô nghĩa hoặc vô dụng.
Ngoài ra, Chúa Giêsu cũng đã cho chúng ta thấy được tình yêu của Ngài đã dành cho mẹ của Ngài đến cùng. Ngài cũng đã đạt tình yêu của Ngài với Chúa Cha trên trời ở trên tất cả mọi sự và điều này Ngài đã dạy và làm gương rõ rang cho tất cả mọi người chúng ta. Đối với những người yêu qúy bản thân mình hơn cả Thiên Chúa, Ngài sẽ không ngần ngại khiển trách để giúp họ nhìn thấy con đường chân chính của sự thánh thiện. Sự thánh thiện không phải là một sự tuân giữ luật lệ thế gian một cách hoàn hảo. nhưng phải biết kính mến Thiên Chúa với một trái tim tinh khiết. Ngoài ra , những vị thánh là những người biết tìm cách sống trong một cuộc sống thật đơn giản, biết sẵn lòng làm những điều tốt cho người khác và giúp đỡ những người nghèo khổ và bị áp bức.
Chúng ta không nên bắt chước cuộc sống của những người Biệt Phái. Nhưng thay vào đó chúng ta hãy như vua Solomon trong bài đọc thứ nhất, là người chỉ mong muốn xây dựng được một ngôi nhà cho Thiên Chúa ngự trị, Chúng ta hãy cũng bắt chước xây một ngôi nhà cho Thiên Chúa ngay trong tâm hồn của chúng ta, trong gia đình và trong khu phố của chúng ta. Chúng ta phải biết theo định hướng của Thiên Chúa vì đó sẽ là kim chỉ nam dẫn đưa chúng ta tới không những chỉ là sự thịnh vượng mà còn đưa chúng ta tới sự an bình và hòa hợp trong cuộc sống của chúng ta và trong những gia đình của chúng ta nữa.

Reflection:
The gospel is a very strong indictment of the human rules and regulations the Pharisees added to the Torah which deviated from the true spirit of worshipping God. These rules have no place in the genuine worship of God. The heart of the Law is to love God above all things and to love one's neighbor. Love of God cannot be contradictory to love of neighbor. For example, we cannot love God and despise or neglect our parents. Jesus is the best example of true worship of God. In the gospel, he would not perform the useless ritual washings of the Pharisees. He knew what was essential to being a good Jew and what rules were meaningless or useless. Also, he showed his love for his mother to the end. But he clearly put love of his heavenly Father above all things and this he taught to everyone. To people who love themselves more than God, he would reprimand in order to help them see the true path of holiness. Holiness is not in being a perfect accomplisher of rules and regulations but in loving God with a pure heart. Also, the holy man seeks to live a simple life, doing good to his neighbor and helping the poor and the downtrodden. Let us not be like the Pharisees. Instead let us be like King Solomon in the first reading who desired only to build a house for Yahweh to dwell in. Let us also build a house for God in our hearts, in our families and in our neighborhood. We have to be God-oriented because that will bring us not only prosperity but also peace and harmony in our lives and in the lives of our families.

REFLECTION
One need not go to Jerusalem, Lourdes or Fatima to find God and discover his presence among us. Solomon realized this when he offered his prayer at the dedication of the Temple he built for God to dwell in: "If the highest heavens cannot contain you, my God," Solomon prayed, "how much less this Temple that I have built."
God is everywhere in his creation, for all things come from God and bear his creative presence. All things are sacred. God is present in the Book of Sacred Scripture; we know this for ultimately he is the author of Scripture. But is he not the author of all the books that men and women publish, of all the music they compose?
All things are sacred. The ground we stand and walk on today is holy ground, the air we breathe is the breath of God, the sunrise and sunset we delight in, he paints. Simple bread and ordinary wine are holy even before they become food and drink for eternity, before they re-create in our midst the Christian Passover. All we touch today and use are hallowed things.
God is not and cannot be limited. We need only set free the senses of our souls to taste and feel and smell and hear and perceive the spiritual reality embedded in the material world in the midst of which we live.

No comments:

Post a Comment