Friday, November 19, 2021

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Bẩy Tuần 33 Thường Niên

 Suy Niệm Tin Mừng Thứ Bẩy Tuần 33 Thường Niên

Tin Mừng hôm nay nói về sự sống lại của những người đã chết và cũng như những trạng thái của con người khi được sống lại ở trong thế giới bên kia. Qua bài Tin Mừng Chúa Giêsu đã nói cho chúng ta biết rằng trong sự sống lại của người ở trong Nước Thiên Chúa, không có sự kết hôn vì con người sẽ không bao giờ phải chết nữa. Lúc đo con người chúng ta cũng sẽ giống như các thiên thần và con cái Thiên Chúa Trên Thiên Đàng.
Tin Mừng hôm nay mời gọi tất cả chúng ta hãy nhìn vào cuộc sống của chúng ta một cách nghiêm túc. Chúa Giêsu đề cập đến sự tồn tại của con người trên trái đất của chúng ta, những người mà Ngài so sánh, đối chiếu với "con cái của sự sống lại” là những người đã sống lại trong cuộc sống mới. Rõ ràng là chúng ta đã được mời gọi để tham dự và thống phần vào trong của sự sống lại với Chúa Giêsu. Nhưng trước khi đạt đến những sự hứa hẹn trong sự sống lại, con người phải trải qua một cuộc phán xét để xác định rõ trình trạng của mỗi người, để xem ai là người xứng đáng được sống lại với Chúa Kitô trong nước Trời, hay là sẽ phải là môt trong những người bị loại.
Chúng ta cũng phải tập trung và chú ý vào sự sống lại của những người đã chết. Cuộc sống với Chúa Giêsu Kitô ở trên trời phải là mục tiêu hàng đầu của chúng ta. Điều đó cũng phải là trọng tâm trong các nỗ lực của chúng ta để được sống lại và được nâng lên làm con cái Thiên Chúa như Ngài đã hứa ban cho chúng ta. Mục tiêu này củng đã đem lại và giới thiệu cho chúng ta với một thách thức hết sức đầy gian nguy và to lớn, vì thế giới xung quanh đã đưa ra cho chúng ta một cách sống hoàn toàn khác biệt như việc hướng dẫn, nuôi dạy con cái: theo đuổi cái hạnh phúc trong thế giói hiện tại, sống một cuộc sống phải có đầy đủ những thừ vật chất và hưởng thụ mọi thứ đang hiện hữu trong thế giới hiện tại ở đây trên trái đất này.
Cuộc chiến hàng ngày của chúng ta trong thế giới này chỉ có thể chiến thắng và đạt được qua những lời thành tâm cầu nguyện và với sự giúp đỡ của Chúa Thánh Thần là Đấng ban cho chúng ta sức mạnh, sự kiên trì và can đảm để tồn tại trong cuộc chiến và sự đấu tranh của chúng ta. Đây là những là tin tức thực sự tốt cho chúng ta để chúng tabiết rằng Thiên Chúa của chúng ta là Thiên Chúa của kẻ sống và Con của Ngài là ĐứcGiêsu Kitô đã vượt qua mọi sự cám dỗ và đã mở ra một con đường cho chúng ta đi theo

REFLECTION
This Gospel speaks of the resurrection of the dead and it gives us some inclination as to what the status of spouses will be in the next world. The Gospel says that in the resurrection of the dead people do not marry because they no longer die and are the same as angels and sons of God.
Today's Gospel invites all of us to look at our lives seriously. Jesus mentions "the children of this world," referring, of course, to our existence on earth, whom he contrasts with the "children of the resurrection" - those who have risen to new life. Clearly, we are called to participate in the promise of the resurrection. But before reaching the promised resurrection there is judgment that will determine whether one is worthy or not of being a child of the resurrection. We must also focus their attention on the resurrection of the dead. Life with Jesus Christ in heaven should be our objective. It must also be the center point in our efforts to raise the children God has given us. This goal presents us with a tremendous challenge. For the world around us proposes to us an entirely different way of raising children: pursue happiness now, live life to the fullest here on earth.
This daily battle can be won through prayer and with the help of the Holy Spirit who gives us the strength, perseverance and courage to persist in our struggle. It is truly good news to know that our God is the God of the living and that his Son Jesus Christ has overcome all temptations and has trod a path for us to follow.

Saturday 33 ordinary Time
Opening Prayer: Good Jesus, you are faithful and you never tire of coming out to meet me. Once more, you open your heart to me in these moments of prayer. I wish to open my heart to you, too. I believe that you have something to say to me today and I tell you once more that I trust in you. And I love you, Jesus. Let me grow in love.
Encountering Christ:
1. From the Fullness of the Heart: En route to Jerusalem, Jesus was preparing his heart to offer himself to the Father for the redemption of all the world. Meanwhile, the leaders of the people were plotting the very death that awaited him. What a contrast between their hearts—Jesus’ heart filling and overflowing with love while the Pharisees’ hearts were closed in ever more with bitterness. The Pharisees framed a question they thought would trap Jesus and make the promise of eternal life look ridiculous. But Jesus reminded them of who the children of God are—those who hear his word and accept it.
2. God’s Desires for His Children: The union between man and wife in marriage, faithful and rooted in mutual self-giving, is a symbol of the very love God wishes to offer us. God desires that we be united to him. The Sadducees in this passage saw Jesus as one opposed to their well-being, disrupting their skewed but comfortable order of things. Jesus patiently answered their question, welcoming them even though they were not yet ready to welcome him, extending yet again his hand in friendship, seeking union with them the way he seeks union with us.
3. Jesus Knows Our Hearts: So great is his desire for friendship with them (us!), that he even answered the question they didn’t ask, the question they kept harbored in their hearts. Sadducees believed neither in the resurrection of the dead, nor spirits, nor the immortality of the soul, but on this score, Jesus set them right. “The dead will rise,” Jesus affirmed, for “he is not God of the dead but of the living.” This proclamation of Jesus should touch our souls, too. It can be easy to pretend he is a dead God, one who was important in past times but who doesn’t really touch our lives today. Not true! Jesus wants to connect with us intimately. He wants to be present, and a part of each day, each moment in our lives.
Conversing with Christ: Lord Jesus, you are God of the living and not of the dead. You are alive in my heart, in your Church, in our world today. Though others may be indifferent to you, though I myself often am, today I do not wish to be so. Today, I wish to open my heart to receive your word and welcome your invitation to be more closely united to you.
Resolution: Lord, by your grace I will pause for a moment of prayer during or at the end of my day to reflect on where you have made yourself present. I will thank you for being there and ask you to help me discover your presence anew tomorrow.

Comment:
Today, Jesus' gesture is prophetic. As the old prophets used to do, He makes a symbolic action, full of future implications. By throwing away from the temple the merchants selling the victims for their offerings and evoking that «my house shall be called a house of prayer for all peoples» (Is 56:7), Jesus was announcing the new status He was about to commence, where the sacrifice of animals was out of question. St. John will define this new cultural relationship as «God is spirit, and his worshipers must worship in spirit and in truth» (Jn 4:24). The figure must give way to reality. St. Thomas Aquinas poetically said: «Et antiquum documentum / novo cedat ritui» («Lo! over ancient forms departing / newer rites of grace prevail»).
The New Rites are Jesus' Word. This is why St. Luke has joined to the scene of the purification of the temple Jesus preaching there every day. The new cult is centered in the prayer and in the audition of God's Word. But, in fact, the center's center of the Christian institution is the living person of the very Jesus, with his own flesh offered and his own blood shed at the Cross and given to us in the Eucharist. St. Thomas also beautifully remarks it: «Recumbens cum fratribus (...) se dat suis manibus» («Seated with His chosen band (...) gives Himself with His own hand»).
In the New Testament Jesus inaugurates, there is no need for veal or lamb merchants. In the same way as «all the people were listening to him and hanging on his words» (Lk 19:48), we do not have to go to the temple to make any sacrifices, but to receive Jesus, the true lamb sacrificed once for all when he offered himself for us (cf. Heb 7:27), and to join our life to His.

No comments:

Post a Comment