Lạy Chúa chúng con, cảm ơn
Chúa vì đã sai Chúa Giêsu đến với chúng con! Và Lạy
Chúa Giêsu Thánh Thể, chúng con tin Chúa là bánh hằng sống
từ trời xuống! Chúa đã ban cho chúng con Bí tích Thánh Thể
là món quà yêu thương, bí ẩn và tuyệt vời nhất của Chua. Lạy Chúa, xin dạy
chúng con để chúng con ngày càng hiểu biết và yêu mến Chúa
Thánh Thể hơn nhất là trong
thời gian cầu nguyện này.
Lạy
Chúa tất cả là vinh
quang cho Chúa, Lạy Thiên Chúa Cha là Chúa của chúng
con, chúng
con cảm ơn Chúa vì Chúa đã sai Con của Chúa đến để
giải cứu chúng con khỏi tội lỗi và sự chết đời đời! Lời của Chúa là Sự thật và
là Sự sống! Xin Chúa giúp chúng con khắc ghi những lời của Chúa vào trai tim của
chúng con.
Bài
Tin Mứng hôm Chúa Giêsu có
nói với dân Do thái rằng: ““Chẳng ai đến với tôi được, nếu CHÚA Cha là Đấng đã
sai tôi, không lôi kéo người ấy …”
Thưa Quý OBACE,
Không phải ý riêng của chúng ta đã thúc đẩy chúng ta đến với Chúa Giêsu, nhưng chính tình yêu của Thiên Chúa Cha dành cho mỗi người chúng ta. Ngài hành động trước, Ngài đến để gọi chúng ta, chúng ta cần đáp lại bằng cách chấp nhận lời mời gọi của Chúa Giêsu và đến với Ngài. Chúng ta cũng giống như những mảnh sắt nhỏ xíu bị “hút” vào tảng nam châm; Tình yêu của Thiên Chúa thì không thể cưỡng lại sự yêu thương dành cho con người! Vâng, đúng như thế. Đôi khi chúng ta đã làm ngơ mà còn có khi chống lại tình yêu của Ngài. Chúng ta chọn từ chối những thứ tốt nhất mà Chúa đã dành cho chính bản thân của chúng ta. Ý chí tự do của chúng ta thật là một “món quà” rất tốt đẹp và quý giá nhưng sự tư do này nếu chúng ta dùng không đúng cũng có khả năng tự hủy hoại bản thân của chúng ta. Chúng ta hay xin Chúa làm cho chúng ta biêt khôn ngoan và biêt yêu thương!
Hôm nay Chúa
nói: “Hết mọi người sẽ được THIÊN CHÚA dạy dỗ” điều này ám chỉ đến những lời
tiên tri trong Cựu Ước. Như trong sách Tien tri
Ê-sai 54:13 đã nói,
"T0ất cả con cái ngươi sẽ được Chúa dạy dỗ." sách Tiên tri Giê-rê-mi
31:33 nói, “Ta sẽ đặt luật pháp của ta trong lòng họ, và khắc ghi vào lòng họ…”
Sách tiên tri Giô-ên 3:1 nói, “Sẽ xảy ra, ta sẽ đổ thần ta trên mọi xác thịt.
Con trai con gái các ngươi sẽ nói tiên tri, các cụ già các ngươi sẽ chiêm bao,
các thanh niên các ngươi sẽ thấy thị kiến.”
Sự truyền đạt âm thầm và yêu thương của
Thiên Chúa đến trong trái tim của chúng ta thật mầu nhiệm; Sự truyền đạt nay chắc
chắn nằm ngoài sự tưởng tượng và trí tuệ của con người chúng ta thường mong
muốn hệ thống hóa kiến thức trên các biểu đồ! Hoàn toàn tin tưởng và đầu phục Chúa, Chúa
Thánh Linh sẽ mở cửa tâm hồn và làm dịu trái
tim của chúng ta, giúp mỗi người chúng ta có được biểu
hiện siêu phàm làcó thể nghe được
tiếng hơi
thở của Thiên Chúa trong sự im lặng bên ngoài
“Tôi
là bánh hằng sống từ trời xuống. Ai ăn bánh này, sẽ được sống muôn đời. Và bánh
tôi sẽ ban tặng, chính là thịt tôi đây, để cho thế gian được sống.”
Manna, là bánh từ trời rơi xuống đẻ nuôi sống dân Do Thái trong sa mạc, Đây là hình ảnh báo trước của bánh hằng sống mới chính là thịt và máu của Chúa Giêsu Kitô. Trong khi mana từ trời rơi xuống để cung cấp dưỡng chất cho thể xác con người trong 40 năm trong sa mạc, Bánh này không có tác dụng thuộc linh cũng như không thể ngăn cản con người không phải chết, nhưng Chúa Giêsu, được Chúa Cha sai đến, hứa ban cho con người chúng ta một loại bánh mới, bánh này sẽ cung cấp thức ăn thuộc linh cho con người chúng ta và còn giúp cho chúng ta có được tràn đầy ân sủng thiêng liêng cần thiết cho sự sống đời đời.
Làm sao chúng ta có thể chia sẻ sự thật về
Bí tích Thánh Thể khi có quá nhiều người đang lìa xa giáo hội rời bỏ
Tiệc Thánh Thể?
Hôm nay, hãy suy ngẫm về những lời cực thánh mà Chúa Giê-su lần đầu tiên đã nói: “…bánh tôi sẽ ban tặng, chính là thịt tôi đây, để cho thế gian được sống.” Khi chúng ta thành tâm suy ngẫm về những lời này, chúng ta hãy suy ngẫm xem chúng ta có tin những lời này một cách sâu sắc biết bao. Đức tin của chúng ta tin vào trong Bí tích Thánh Thể sâu đậm đến mức nào? Bí tích Thánh Thể là sự hoàn thành của đoạn Tin Mừng hôm nay, và bản tính Thiên Chúa của Chúa Giêsu, như Chúa đang mời gọi chúng ta là không những chỉ tin vào những lời thánh thiện của Ngài mà chúng ta còn phải để cho chân lý sự thật này biến đổi chúng ta theo những cách vượt xa tất cả những sức tưởng tượng của con người chúng ta.
Ngợi khen Chúa vì thời gian cầu nguyện này! Chúng con có thể thưởng thức được món quà đáng kính và tuyệt vời mà Chúa đã gởi đến và làm ngập cả tâm hồn chúng con qua Bí tích Thánh Thể! Lạy Chúa Thánh Thần, xin Thánh Thần ban cho chúng con có được ơn phúc ngoan ngoãn để chúng con có thể nhận ra những lời thì thầm dịu dàng của Chúa trong sự thinh lặng cầu nguyện
Lạy
Chúa Thánh Thể của con, Chúa thực sự là Bánh Hằng Sống, và tất cả những ai ăn
Thịt và uống Máu Chúa sẽ được thừa hưởng sự sống đời đời. Chúng con luôn
tin điều này, thưa Chúa. Chúng con tin rằng Bí
tích Thánh Thể Chí Thánh là Chúa, Linh hồn và Thần tính của Chúa, đã ban
cho chúng con
để chúng con
có thể được chia
sẻ đời sống thánh hiến của Chúa. Xin ban Chúa cho Chúng con
những ân
sủng cần thiết để đào sâu đức tin của chúng con trong Bí Tích
Thánh Thể Cực Thánh để chúng con được lôi cuốn trọn vẹn hơn vào
niềm vui trong Thiên Quốc Đời Đời của Chúa. Amen.
Thursday of the Third Week of Easter
Opening Prayer: Lord, thank you for sending Jesus to us! Jesus, I believe you are the living bread come down from heaven! The Eucharist is your most loving, mysterious, and awesome gift. Teach me, Lord, so that I might grow in deeper understanding and love for the Eucharist during this time of prayer.
Encountering Christ:
1. Draw Me: “No one can come to me unless the Father who sent me draw him…” It is not our own will that first prompts us to come to Jesus, but it is God the Father’s love for each of us. He acts first, and we, in turn, respond by accepting Jesus’s invitation to come to him. We are like the tiny shavings of iron that are “drawn” to a magnet; God’s love is irresistible! Well, almost. We do, at times, resist his love. We choose to deny ourselves our greatest good. What an awesomely beautiful but potentially self-destructive “gift” our free will is. Lord, make us wise and loving!
2. Ear of the Heart: “They shall be taught by God” is a reference to Old Testament prophecies. Isaiah 54:13 says, “All thy children shall be taught of the Lord.” Jeremiah 31:33 says, “I will place my law within them, and write it upon their hearts…” Joel 3:1 says, “It shall come to pass I will pour out my spirit upon all flesh. Your sons and daughters will prophesy, your old men will dream dreams, your young men will see visions.” So mysterious is Our Lord’s communication lovingly whispered into the heart; it is certainly beyond the human intellect that often wishes to codify knowledge on charts! Complete trust and total surrender to the Spirit unlocks and softens the heart, enabling a person to hear in external silence the sublime expression, the very breath of God!
3. Manna versus Living Bread: “I am the living bread that came down from heaven; whoever eats this bread will live forever; and the bread that I will give is my flesh for the life of the world.” Manna, the bread of heaven that fed the Israelites in the desert, prefigures the new living bread that is Jesus’s flesh. While the heaven-sent manna provided bodily nourishment, it had no spiritual effect nor prevented them from dying, but Jesus, sent by the Father, promises a new bread that gives spiritual nourishment and fills us with the divine grace necessary for eternal life. How might we share the truth of the Eucharist when so many are walking away?
Conversing with Christ: Praise you, Lord, for this time of prayer! I relish the awesome yet overwhelming gift of the Eucharist! Oh Holy Spirit, bestow on me a docile beatitude that I might discern your tender whispers in the silence of prayer.
Thursday of the Third Week of Easter
I am the living bread that came down from heaven; whoever eats this bread will live forever; and the bread that I will give is my Flesh for the life of the world.” John 6:51
Jesus was starting to stir up the emotions of some within the crowd. They began to ridicule Him because He had said that He was the “bread that had come down from heaven.” Thus, many of those who had sought Jesus out in hopes of another miraculous free meal began to murmur among themselves and ridicule Him. As a result, Jesus began to speak even more clearly and shockingly. He then went even further and said that He is not only the “living bread that came down from heaven” but that those who want to “live forever” must also eat His “Flesh.”
How would you have reacted to such a statement if you were among those within the crowd? Consider the fact that you would have recently seen, with your own eyes, the miracle of the multiplication of the loaves and fishes. Therefore, you would have realized that Jesus was someone special, to say the least. But how would you have reacted to this statement of Jesus, “and the bread that I will give is my Flesh for the life of the world,” if you had heard it spoken at that time? Most likely, your reaction would have been the same reaction that you have right now to the teaching of the Most Holy Eucharist.
Many who heard Jesus speak this way may have thought it was a bit of an unusual thing to say. Some would have reacted strongly, while others would have reacted with indifference. But some would have had an entirely different reaction. Some would have heard Jesus speak these new and shocking words, would have realized that they did not fully understand what He meant, but would have believed deeply on account of the gift of faith. Somehow they would have known, in the depths of their consciences, that they did indeed need to eat the Flesh of Him Who came down from Heaven since He was indeed the Bread of Life.
Believing in the Eucharist, in the fact that these tangible and visible gifts of the Sacred Host and the Precious Blood are, in fact, the Body and Blood, Soul and Divinity of the Eternal Son of God, can only happen through the interior and transforming gift of faith. How else can you believe such a teaching? How else could you believe that these words in today’s Gospel have come true? And that the reception of the Most Holy Eucharist is the pathway to eternal life? The gift of faith in the Most Holy Eucharist is the one and only way to understand, accept and deeply believe what our Lord has spoken in this Holy Gospel.
Reflect, today, upon Jesus speaking these most holy words for the first time: “…the bread that I will give is my Flesh for the life of the world.” As you prayerfully reflect upon these words, ponder how deeply you believe them. How deep is your faith in the Most Holy Eucharist? The Eucharist is the fulfillment of this passage, and our divine Lord invites you to not only believe in His holy words but to allow this truth to transform you in ways beyond what you could ever imagine.
My Eucharistic Lord, You are truly the Bread of Life, and all those who eat Your Flesh and drink Your Blood will inherit eternal life. I do believe this, dear Lord. I believe that the Most Holy Eucharist is You, Your Soul and Divinity, given to me so that I can share in Your holy life. Give me the grace I need to deepen my faith in the Most Holy Eucharist so that I will be drawn more fully into the joys of Your Eternal Kingdom. Jesus, I trust in You
Thursday 3rd week of Easter 2025
Opening Prayer: Lord God, you will that your Word
spread to the ends of the earth and reach all nations. There are so many today
who are unfamiliar with you and your Word. I pray for those who do not know
you, and I promise to do what I can to spread the Gospel message to those
around me.
Encountering the Word of God
1. Taught by God: In the ancient world, in the time of Jesus, a person would ask a rabbi to become their disciple (talmid). And, if a rabbi approved of a student, they would accept them as a disciple. Now, it was the custom of every Rabbi to have five disciples (see Luke 5:27). Jesus, though, points out that he is doing something new and different. He points out that the Father is working to bring people to him. As Jesus says at the Last Supper: “It was not you who chose me, but I who chose you” (John 15:16). As well, “When Jesus went from five disciples to 12 (see Luke 9:1-6), the newness of his mission became evident: he was not one of the numbers rabbis but had come to gather together the eschatological Israel, symbolized by the number 12, the number of the tribes of Israel” (Benedict XVI, Wednesday Audience, May 17, 2006). In his teaching, Jesus is responding to the challenge and grumbling of his listeners. They think that because they know Jesus’ father and mother from Nazareth, Jesus cannot claim to have come down from heaven. Jesus responds by quoting Isaiah 54:13: “They shall all be taught by God.” What the prophet Isaiah envisioned is coming to fulfillment in Jesus: “Isaiah envisions the messianic age as a time when Yahweh will restore, prosper, and teach the children of Israel” (Ignatius Catholic Study Bible: Old and New Testament, 1901).
2. Faith and Life: Throughout the first part of his Bread of
Life Discourse, Jesus has been emphasizing the essential role of faith. And
this culminates in an “Amen, amen” teaching: “Amen, amen, I say to you, whoever
believes has eternal life.” If the discourse stopped here, we would have reason
to think that when Jesus declared, “I am the Bread of Life,” he was only using
a metaphor. Believing in Jesus and welcoming him into our lives is similar to
eating bread. But Jesus doesn’t stop his discourse there. No, he moves to a deeper
teaching: “The bread that I will give is my flesh!” Belief in Jesus, then, is
not only connected to the Sacrament of Baptism (see John 3:1-21) but is also
connected to the Sacrament of the Eucharist.
3. The Living Bread and Manna of
the Messiah: Jesus’ teaching
about the Eucharist has deep roots in the history of Israel and their
experience in the desert. Jesus chose to surround his teaching about the
mystery of his presence in the Eucharist with references to the manna from
heaven. He could have chosen the Passover Lamb to explain the Eucharist or the
Bread of the Presence in the Temple. “But when he wanted to emphasize the
necessity of eating his flesh and drinking his blood and the fact that it would
somehow become ‘real food’ and ‘real drink,’ he didn’t choose either of these.
He used the Jewish hope for new bread from heaven, and identified the Eucharist
with the manna of the Messiah” (Pitre, Jesus and the Jewish Roots of
the Eucharist, 102). Jesus invites us to ponder the comparison: “if the old
manna of the first exodus was supernatural bread from heaven, then the new
manna of the Messiah must also be supernatural bread from heaven” (Pitre, Jesus
and the Jewish Roots of the Eucharist, 103).
Conversing with Christ: Lord Jesus, the Father has drawn me to you. I
have found you, and I love you. I humbly ask that you raise me up on the last
day to be with you and the Father. You are everything to me.
Thursday 3rd week of Easter 2024
Opening Prayer: Lord God, you will that your Word spread
to the ends of the earth and reach all nations. There are so many today who are
unfamiliar with you and your Word. I pray for those who do not know you and I
promise to do what I can to spread the Gospel message to those around me.
Encountering the Word of God
1. Believing in Jesus: In the Gospel of John, Jesus urges the crowds to believe in him. Those who believe in Christ, receive him within themselves, for he dwells in our hearts through faith (Ephesians 3:17). Our minds are enlightened by faith; our hearts are inflamed by love. Jesus proclaims that although we have not seen God the Father, he, as the eternal Son of God, has seen the Father. He teaches us everything the Father has taught him. He reveals to us what the Father wishes to be revealed for our salvation. He does the works of his Father so that we might believe and, by believing receive eternal life. Jesus’ communion with the Father is so deep that Jesus can say to Philip the Apostle: “He who has seen me has seen the Father” (John 14:9)
2. Parallels between Philip the Deacon and
Jesus: Just as the Ethiopian
eunuch struggled to understand the meaning of the suffering servant in the Book
of the prophet Isaiah, so also the crowds struggled to understand the true
meaning of the multiplication of the loaves. Philip will enlighten the eunuch
about Jesus Christ and his death on the Cross; Jesus will enlighten the crowds
about who he is and what his mission is. Philip introduces the eunuch into
divine life through the Sacrament of Baptism; Jesus begins to reveal to the
crowds the Sacrament of the Eucharist, through which we receive eternal life.
3. Philip Interprets the Prophet Isaiah: In the First Reading, Philip finds the eunuch
in his chariot reading aloud a passage from Isaiah. It seems that the eunuch
had come to believe in the one God whom the Jews worshiped. However, as a
eunuch, “he was barred from becoming a full member of God's people and entering
the inner courts of the temple (Deut 23:2)” (Kurz, Acts of the Apostles,
p. 146). Through the prophet Isaiah, God promises that in the age of the
Messiah, foreigners, even eunuchs, will be welcomed into the temple as members
of God's people: “To the eunuchs who keep my Sabbaths, who choose what pleases
me, and who hold fast to my covenant, I give in my house and within my walls a
monument and a name” (see Isaiah 56:3-7). Philip is docile and obedient to the
action of the Holy Spirit. He hears the Spirit’s voice telling him: “Go and
join up with that chariot.” God wants the Gospel to be spread to all nations
and he chooses Philip to be a part of that mission. Philip, one of the seven
deacons of the early Church, eventually settles in Caesarea and is known as
“the evangelist” (Acts 21:8). As an evangelist, Philip helps the Ethiopian
understand one of Isaiah’s four passages on the Suffering Servant of the Lord.
This servant was called by God and commissioned by God to suffer in silence for
the sins of the people. This prophesy is realized perfectly in the passion of
Jesus Christ. The eunuch was taught many other things that day about Jesus
Christ and his Church. Baptism was among these things. The eunuch, on seeing
water beside the road, asks Philip: “What is to prevent my being baptized?” The
answer is that nothing does. As Kurz comments: “Until then, even if he desired
to convert to Judaism, he was barred from full membership in God’s people (Deut
23:2). Now he sees there is no longer anything to hinder him! His faith in
Jesus was enough for him to be incorporated into the people of God through
baptism” (Kurz, Acts of the Apostles, p. 148). Through his baptism, the
eunuch becomes an adopted son of God, a member of Christ’s mystical body, and a
temple of the Holy Spirit. On coming out of the waters, he will go and spread
the Gospel in his native land. Through his faith in Jesus Christ, the Ethiopian
eunuch receives eternal life, and now he will bring others to enjoy that same
life.
Conversing with Christ: Lord Jesus, the Father has drawn me to
you. I have found you and I love you. I humbly ask that you raise me up on the
last day to be with you and the Father. You are everything to me.
Suy Niệm Thứ Năm tuần thứ Ba Phục Sinh
Qua bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu nói với chúng ta về mối quan hệ “tay ba” (Giữa ba người) đó mối quan hệ giữa Ngài với Đức Chúa Cha, và với chúng ta là những người đã tin vào Chúa. Đó là một mối quan hệ của ngưòi được sai đi, người bị thu hút, và mối quan hệ thụ động. Người Cha sai Người Con ra đi, và phản ứng của người con là vâng phục Chúa Cha hết lòng. Chúng ta đến để biết Chúa Cha bằng cách mở rộng chính tâm hồn của mình để thu hút người đó là Chúa Giêsu. Tự do và thụ động đoàn kết trong công việc của Chúa Thánh Thần.
Trong bài đọc thứ nhất Câu chuyện tuyệt vời giữa Philiphê (thầy 6, chứ không Philiphê tông đồ) và quan thái giám người Ethiôpia đã minh họa cách Chúa Thánh Thần hoạt động trong sự tự do, trong sự thụ động, và trong cách mà người tín hữu hợp tác. Thánh Thần đã khích lệ Philiphê biết sẵn sàng để ra đi và đến tất cả mọi nơi mà Chúa sai đi, cho dù là sa mạc, hay thành thị để truyền bá Tin Mừng của Chúa Kitô đã sống lại cho một người dân ngoại duy nhất!
Giống như Chúa Kitô Phục Sinh trên đường đi Êmau (Lc 24:45), Philiphê đã giải thích cho qua thái giám biết về một người mà ông đang đọc về trong sách tiên tri Isaia (52: 13-53-12) chính là Đức Giêsu, Con Thiên Chúa, người bị dân Do Thái bắt, giết chết trên cây Thập giá và đã sống lại. Quan thái giám đã được ơn Chúa Thánh Thần cải hoá, và ông đã yêu cầu xin được chịu phép rửa.\
Chúa Thánh Thần đã dẫn chúng ta ra khỏi sa mạc và đến với nước hằng sống, từ sự
thiếu hiểu biết để đến với sự giác ngộ, từ sự vô sinh cho sự sống dồi dào. Thiên Chúa đã chủ động. Chúng ta nên để cho Thiên Chúa hướng
dẫn chúng ta trong lời cầu nguyện của chúng ta
nữa. Lạy Chúa Giêsu, Xin Chúa cho Thánh Linh của Ngài làm cho lời cầu nguyện của chúng con
thành những lời chúng con đáp lại lời Chúa. Xin giúp chúng con luôn biết tiến gần đến với trái tim của Chúa hơn.
Reflection:
Jesus speaks to us about the triple relationship between himself, God the Father, and us believers. It is a relationship of being sent and being attracted; a relationship of passivity. The Father sends the Son, and the Son’s response is total obedience to the Father. We come to know the Father by opening ourselves to the attraction that is the Son. Freedom and passivity unite in the working of God’s Spirit.
The story of Philip and the Ethiopian eunuch beautifully illustrates how God’s Spirit works through freedom and passivity, and how believers cooperate. The Spirit moves Philip to get ready to go to, of all places, the desert, to spread the Good News to one single gentile! Like the Risen Lord on the road to Emmaus (Luke 24:45), Philip explains to the Ethiopian that the one whom he is reading about in Isaiah’s prophecy (52:13-53-12) is Jesus, Son of God, who suffered, died and rose again. The eunuch is converted and he asks to be baptized.
The Spirit leads us out of the desert to living water, from ignorance to enlightenment, from sterility to life in abundance. God takes the initiative. We should let God take the lead in our prayer too.
Lord Jesus, may Your Spirit make our prayer a response to You. Draw us ever closer to Your heart.
Không phải ý riêng của chúng ta đã thúc đẩy chúng ta đến với Chúa Giêsu, nhưng chính tình yêu của Thiên Chúa Cha dành cho mỗi người chúng ta. Ngài hành động trước, Ngài đến để gọi chúng ta, chúng ta cần đáp lại bằng cách chấp nhận lời mời gọi của Chúa Giêsu và đến với Ngài. Chúng ta cũng giống như những mảnh sắt nhỏ xíu bị “hút” vào tảng nam châm; Tình yêu của Thiên Chúa thì không thể cưỡng lại sự yêu thương dành cho con người! Vâng, đúng như thế. Đôi khi chúng ta đã làm ngơ mà còn có khi chống lại tình yêu của Ngài. Chúng ta chọn từ chối những thứ tốt nhất mà Chúa đã dành cho chính bản thân của chúng ta. Ý chí tự do của chúng ta thật là một “món quà” rất tốt đẹp và quý giá nhưng sự tư do này nếu chúng ta dùng không đúng cũng có khả năng tự hủy hoại bản thân của chúng ta. Chúng ta hay xin Chúa làm cho chúng ta biêt khôn ngoan và biêt yêu thương!
Manna, là bánh từ trời rơi xuống đẻ nuôi sống dân Do Thái trong sa mạc, Đây là hình ảnh báo trước của bánh hằng sống mới chính là thịt và máu của Chúa Giêsu Kitô. Trong khi mana từ trời rơi xuống để cung cấp dưỡng chất cho thể xác con người trong 40 năm trong sa mạc, Bánh này không có tác dụng thuộc linh cũng như không thể ngăn cản con người không phải chết, nhưng Chúa Giêsu, được Chúa Cha sai đến, hứa ban cho con người chúng ta một loại bánh mới, bánh này sẽ cung cấp thức ăn thuộc linh cho con người chúng ta và còn giúp cho chúng ta có được tràn đầy ân sủng thiêng liêng cần thiết cho sự sống đời đời.
Hôm nay, hãy suy ngẫm về những lời cực thánh mà Chúa Giê-su lần đầu tiên đã nói: “…bánh tôi sẽ ban tặng, chính là thịt tôi đây, để cho thế gian được sống.” Khi chúng ta thành tâm suy ngẫm về những lời này, chúng ta hãy suy ngẫm xem chúng ta có tin những lời này một cách sâu sắc biết bao. Đức tin của chúng ta tin vào trong Bí tích Thánh Thể sâu đậm đến mức nào? Bí tích Thánh Thể là sự hoàn thành của đoạn Tin Mừng hôm nay, và bản tính Thiên Chúa của Chúa Giêsu, như Chúa đang mời gọi chúng ta là không những chỉ tin vào những lời thánh thiện của Ngài mà chúng ta còn phải để cho chân lý sự thật này biến đổi chúng ta theo những cách vượt xa tất cả những sức tưởng tượng của con người chúng ta.
Ngợi khen Chúa vì thời gian cầu nguyện này! Chúng con có thể thưởng thức được món quà đáng kính và tuyệt vời mà Chúa đã gởi đến và làm ngập cả tâm hồn chúng con qua Bí tích Thánh Thể! Lạy Chúa Thánh Thần, xin Thánh Thần ban cho chúng con có được ơn phúc ngoan ngoãn để chúng con có thể nhận ra những lời thì thầm dịu dàng của Chúa trong sự thinh lặng cầu nguyện
Opening Prayer: Lord, thank you for sending Jesus to us! Jesus, I believe you are the living bread come down from heaven! The Eucharist is your most loving, mysterious, and awesome gift. Teach me, Lord, so that I might grow in deeper understanding and love for the Eucharist during this time of prayer.
1. Draw Me: “No one can come to me unless the Father who sent me draw him…” It is not our own will that first prompts us to come to Jesus, but it is God the Father’s love for each of us. He acts first, and we, in turn, respond by accepting Jesus’s invitation to come to him. We are like the tiny shavings of iron that are “drawn” to a magnet; God’s love is irresistible! Well, almost. We do, at times, resist his love. We choose to deny ourselves our greatest good. What an awesomely beautiful but potentially self-destructive “gift” our free will is. Lord, make us wise and loving!
2. Ear of the Heart: “They shall be taught by God” is a reference to Old Testament prophecies. Isaiah 54:13 says, “All thy children shall be taught of the Lord.” Jeremiah 31:33 says, “I will place my law within them, and write it upon their hearts…” Joel 3:1 says, “It shall come to pass I will pour out my spirit upon all flesh. Your sons and daughters will prophesy, your old men will dream dreams, your young men will see visions.” So mysterious is Our Lord’s communication lovingly whispered into the heart; it is certainly beyond the human intellect that often wishes to codify knowledge on charts! Complete trust and total surrender to the Spirit unlocks and softens the heart, enabling a person to hear in external silence the sublime expression, the very breath of God!
3. Manna versus Living Bread: “I am the living bread that came down from heaven; whoever eats this bread will live forever; and the bread that I will give is my flesh for the life of the world.” Manna, the bread of heaven that fed the Israelites in the desert, prefigures the new living bread that is Jesus’s flesh. While the heaven-sent manna provided bodily nourishment, it had no spiritual effect nor prevented them from dying, but Jesus, sent by the Father, promises a new bread that gives spiritual nourishment and fills us with the divine grace necessary for eternal life. How might we share the truth of the Eucharist when so many are walking away?
Conversing with Christ: Praise you, Lord, for this time of prayer! I relish the awesome yet overwhelming gift of the Eucharist! Oh Holy Spirit, bestow on me a docile beatitude that I might discern your tender whispers in the silence of prayer.
I am the living bread that came down from heaven; whoever eats this bread will live forever; and the bread that I will give is my Flesh for the life of the world.” John 6:51
Jesus was starting to stir up the emotions of some within the crowd. They began to ridicule Him because He had said that He was the “bread that had come down from heaven.” Thus, many of those who had sought Jesus out in hopes of another miraculous free meal began to murmur among themselves and ridicule Him. As a result, Jesus began to speak even more clearly and shockingly. He then went even further and said that He is not only the “living bread that came down from heaven” but that those who want to “live forever” must also eat His “Flesh.”
How would you have reacted to such a statement if you were among those within the crowd? Consider the fact that you would have recently seen, with your own eyes, the miracle of the multiplication of the loaves and fishes. Therefore, you would have realized that Jesus was someone special, to say the least. But how would you have reacted to this statement of Jesus, “and the bread that I will give is my Flesh for the life of the world,” if you had heard it spoken at that time? Most likely, your reaction would have been the same reaction that you have right now to the teaching of the Most Holy Eucharist.
Many who heard Jesus speak this way may have thought it was a bit of an unusual thing to say. Some would have reacted strongly, while others would have reacted with indifference. But some would have had an entirely different reaction. Some would have heard Jesus speak these new and shocking words, would have realized that they did not fully understand what He meant, but would have believed deeply on account of the gift of faith. Somehow they would have known, in the depths of their consciences, that they did indeed need to eat the Flesh of Him Who came down from Heaven since He was indeed the Bread of Life.
Believing in the Eucharist, in the fact that these tangible and visible gifts of the Sacred Host and the Precious Blood are, in fact, the Body and Blood, Soul and Divinity of the Eternal Son of God, can only happen through the interior and transforming gift of faith. How else can you believe such a teaching? How else could you believe that these words in today’s Gospel have come true? And that the reception of the Most Holy Eucharist is the pathway to eternal life? The gift of faith in the Most Holy Eucharist is the one and only way to understand, accept and deeply believe what our Lord has spoken in this Holy Gospel.
Reflect, today, upon Jesus speaking these most holy words for the first time: “…the bread that I will give is my Flesh for the life of the world.” As you prayerfully reflect upon these words, ponder how deeply you believe them. How deep is your faith in the Most Holy Eucharist? The Eucharist is the fulfillment of this passage, and our divine Lord invites you to not only believe in His holy words but to allow this truth to transform you in ways beyond what you could ever imagine.
My Eucharistic Lord, You are truly the Bread of Life, and all those who eat Your Flesh and drink Your Blood will inherit eternal life. I do believe this, dear Lord. I believe that the Most Holy Eucharist is You, Your Soul and Divinity, given to me so that I can share in Your holy life. Give me the grace I need to deepen my faith in the Most Holy Eucharist so that I will be drawn more fully into the joys of Your Eternal Kingdom. Jesus, I trust in You
1. Taught by God: In the ancient world, in the time of Jesus, a person would ask a rabbi to become their disciple (talmid). And, if a rabbi approved of a student, they would accept them as a disciple. Now, it was the custom of every Rabbi to have five disciples (see Luke 5:27). Jesus, though, points out that he is doing something new and different. He points out that the Father is working to bring people to him. As Jesus says at the Last Supper: “It was not you who chose me, but I who chose you” (John 15:16). As well, “When Jesus went from five disciples to 12 (see Luke 9:1-6), the newness of his mission became evident: he was not one of the numbers rabbis but had come to gather together the eschatological Israel, symbolized by the number 12, the number of the tribes of Israel” (Benedict XVI, Wednesday Audience, May 17, 2006). In his teaching, Jesus is responding to the challenge and grumbling of his listeners. They think that because they know Jesus’ father and mother from Nazareth, Jesus cannot claim to have come down from heaven. Jesus responds by quoting Isaiah 54:13: “They shall all be taught by God.” What the prophet Isaiah envisioned is coming to fulfillment in Jesus: “Isaiah envisions the messianic age as a time when Yahweh will restore, prosper, and teach the children of Israel” (Ignatius Catholic Study Bible: Old and New Testament, 1901).
1. Believing in Jesus: In the Gospel of John, Jesus urges the crowds to believe in him. Those who believe in Christ, receive him within themselves, for he dwells in our hearts through faith (Ephesians 3:17). Our minds are enlightened by faith; our hearts are inflamed by love. Jesus proclaims that although we have not seen God the Father, he, as the eternal Son of God, has seen the Father. He teaches us everything the Father has taught him. He reveals to us what the Father wishes to be revealed for our salvation. He does the works of his Father so that we might believe and, by believing receive eternal life. Jesus’ communion with the Father is so deep that Jesus can say to Philip the Apostle: “He who has seen me has seen the Father” (John 14:9)
Qua bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu nói với chúng ta về mối quan hệ “tay ba” (Giữa ba người) đó mối quan hệ giữa Ngài với Đức Chúa Cha, và với chúng ta là những người đã tin vào Chúa. Đó là một mối quan hệ của ngưòi được sai đi, người bị thu hút, và mối quan hệ thụ động. Người Cha sai Người Con ra đi, và phản ứng của người con là vâng phục Chúa Cha hết lòng. Chúng ta đến để biết Chúa Cha bằng cách mở rộng chính tâm hồn của mình để thu hút người đó là Chúa Giêsu. Tự do và thụ động đoàn kết trong công việc của Chúa Thánh Thần.
Trong bài đọc thứ nhất Câu chuyện tuyệt vời giữa Philiphê (thầy 6, chứ không Philiphê tông đồ) và quan thái giám người Ethiôpia đã minh họa cách Chúa Thánh Thần hoạt động trong sự tự do, trong sự thụ động, và trong cách mà người tín hữu hợp tác. Thánh Thần đã khích lệ Philiphê biết sẵn sàng để ra đi và đến tất cả mọi nơi mà Chúa sai đi, cho dù là sa mạc, hay thành thị để truyền bá Tin Mừng của Chúa Kitô đã sống lại cho một người dân ngoại duy nhất!
Giống như Chúa Kitô Phục Sinh trên đường đi Êmau (Lc 24:45), Philiphê đã giải thích cho qua thái giám biết về một người mà ông đang đọc về trong sách tiên tri Isaia (52: 13-53-12) chính là Đức Giêsu, Con Thiên Chúa, người bị dân Do Thái bắt, giết chết trên cây Thập giá và đã sống lại. Quan thái giám đã được ơn Chúa Thánh Thần cải hoá, và ông đã yêu cầu xin được chịu phép rửa.\
Jesus speaks to us about the triple relationship between himself, God the Father, and us believers. It is a relationship of being sent and being attracted; a relationship of passivity. The Father sends the Son, and the Son’s response is total obedience to the Father. We come to know the Father by opening ourselves to the attraction that is the Son. Freedom and passivity unite in the working of God’s Spirit.
The story of Philip and the Ethiopian eunuch beautifully illustrates how God’s Spirit works through freedom and passivity, and how believers cooperate. The Spirit moves Philip to get ready to go to, of all places, the desert, to spread the Good News to one single gentile! Like the Risen Lord on the road to Emmaus (Luke 24:45), Philip explains to the Ethiopian that the one whom he is reading about in Isaiah’s prophecy (52:13-53-12) is Jesus, Son of God, who suffered, died and rose again. The eunuch is converted and he asks to be baptized.
The Spirit leads us out of the desert to living water, from ignorance to enlightenment, from sterility to life in abundance. God takes the initiative. We should let God take the lead in our prayer too.
Lord Jesus, may Your Spirit make our prayer a response to You. Draw us ever closer to Your heart.
No comments:
Post a Comment