Sunday, September 17, 2023

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật 24 Thường Niên -A

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật thứ 24 Thư
ờng Niên A
Trong bài Tin Mừng hôm nay, khi ông Phêrô hỏi Chúa Giêsu về sự tha thứ, ông đặc biệt tự đưa ra một câu trả lời mà ông nghĩ rằng Chúa Giê-su sẽ hài lòng.
Có phải là chúng ta phải tha thứ bảy lần?!
Thật không thể tưởng tượng nổi khi Chúa Giêsu phản bác lại lời đề nghị của ông Phêrô:  chúng ta không phải chỉ tha thứ 7 lần mà chúng ta phải tha thứ bảy mươi lần bẩy. Chúa Giêsu nói rõ là việc tha thứ và việc nhận sự tha thứ không có giới hạn. Để chứng minh sự tổn thương, hay sư đau khổ của Ngài, Chúa Giêsu đã cho chúng ta một dụ ngôn về hai loại nợ nần rất khác nhau. Người đàn ông đầu tiên nợ một số tiền khổng lồ, hàng triệu đô la tiền ngày nay. Vào thời Chúa Giêsu, số tiền này lớn hơn tổng doanh thu của một tỉnh; nhiều hơn giá chuộc cho một vị vua! Tuy nhiên, người đàn ông này đã được tha một món nợ đáng kinh ngạc như vậy thế nhưng lại không thể tha cho một trong những người cộng sự của mình một món nợ rất nhỏ, khoảng một phần trăm nghìn cái món nợ của chính anh ta đã được tha. Sự tương phản không thể lớn hơn!
Không có một sự xúc phạm nào mà người xung quanh chúng ta đã xúc phạm đến chúng ta có thể so sánh với sự xúc phạm riêng của chúng ta với Thiên Chúa! Chúng ta đã được tha một món nợ rất khổng lồ mà chúng ta không bao giờ có thể trả được. Đó là lý do tại sao Thiên Chúa Cha trên trời đã sai Con một của Ngài là Chúa Giêsu Kitô, Người mà đã tự hiến thân xác của Ngài và sẵn lòng hy sinh mạng sống của Ngài để chuộc chúng ta khỏi mọi sự nô lệ của tội lỗi, của Satan và sự chết. Như thơ của Thánh Phaolô gởi cho cho dân thành Corintô đã viết, " Anh em đã được mua chuộc rồi, giá cả hẳn hoi! Anh em chớ nên nô lệ cho người phàm!" (1 Cô-rinh-tô 7:23) và giá đó là cái chết của Chúa Giêsu trên thập giá. Qua việc đổ máu của Ngài trên thập tự giá, Chúa Giêsu không những chỉ mang lại sự tha thứ cho tất cả tội lỗi của chúng ta, mà còn giải phóng chúng ta khỏi sự giam cầm của ma quỷ Sa-tan và sự trói buộc của tội lỗi.
            Chúa Giêsu giải cứu chúng ta thoát khỏi lối sống trong tội lỗi và bóng tối tử thần. Trong thơ thứ nhất thánh Phêrô  đã viết " Không phải bằng những của hư nát, bạc hay vàng mà anh em đã được mua chuộc khỏi cách sống hư phiếm tổ truyền của anh em, nhưng là nhờ Máu châu báu của Con Chiên vô tội, vô tì, Ðức Kitô, " (1 Phi-e-rơ 1:18).  Đức Kitô “Ðấng đã thí mình vì ta để chuộc ta khỏi mọi tội ác ... ” (Títô 2:14). Sự gian ác mô tả là những lối suy nghĩ sai lầm vô ích, thái độ tội lỗi và hành vi sai trái, đồng thời coi thường hoặc coi nhẹ các điều răn của Thiên Chúa. Chúng ta đã được tha một món nợ khổng lồ mà chúng ta không bao giờ có thể trả được. Chúng ta nợ Thiên Chúa một món nợ biết ơn vì lòng thương xót và những ân sủng mà Ngài đã ban cho chúng ta qua Con Ngài, là Chúa Giêsu Kitô.
Nếu Thiên Chúa đã bày tỏ lòng thương xót đối với chúng ta khi Ngài ban cho chúng ta sự tha thứ những tội lỗi của chúng ta, thì đến lượt chúng ta, chúng ta cũng phải bày tỏ lòng thương xót và sự tha thứ đối với mọi người đã xúc phạm đến chúng ta. Sẵn sàng tha thứ cho những người xúc phạm chúng ta là một nghĩa vụ thiêng liêng. Nếu chúng ta mong đợi Thiên Chúa tha thứ và bày tỏ lòng thương xót của Ngài khi chúng ta phạm tội và không tuân theo các điều răn của Ngài, thì chúng ta phải sẵn lòng trút bỏ mọi oán giận, bất bình, hoặc ác ý đối với những người xung quanh. Chúa Giêsu dạy chúng ta cầu nguyện hàng ngày để chúng ta có ân sủng và sức mạnh để tha thứ cho người khác theo như cách mà Thiên Chúa đã tha thứ cho chúng ta (Mt 6: 12,14-15). Nếu chúng ta không tỏ lòng thương xót và tha thứ cho người xung quanh, thì làm sao chúng ta có thể mong đợi Chúa tha thứ cho chúng ta? Thánh Giacôbê đã nói “Án xử tàn nhẫn cho người bất nhân; lòng nhân thời thênh thênh thắng án” (James 2:13).
Lòng nhân từ là mặt trái của công lý Thiên Chúa. Không có lòng thương xót, công lý lạnh lùng, toan tính và thậm chí tàn nhẫn. Thương xót trong công lý giống như muối được ướp thịt cho thêm hương vị. Lòng thương xót tuân theo công lý và hoàn thiện nó. Công lý đòi hỏi cái sai phải được giải quyết. Để thể hiện lòng thương xót mà không giải quyết sai lầm và để tha thứ cho người không ăn năn không phải là lòng thương xót thực sự mà là giấy phép. CS Lewis, một tác giả Cơ đốc giáo ở thế kỷ 20 đã viết: "Lòng nhân ái sẽ chỉ nở hoa khi nó mọc trong những kẽ hở của tảng đá Công lý: khi cấy vào vùng đầm lầy của chủ nghĩa Nhân đạo đơn thuần, nó trở thành một loài cỏ dại ăn thịt người, càng nguy hiểm hơn bởi vì nó vẫn được gọi bằng tên giống núi ”. Nếu chúng ta muốn lòng thương xót được bày tỏ cho chúng ta, chúng ta phải sẵn sàng tha thứ cho người khác từ tận đáy lòng như Chúa đã tha thứ cho chúng ta.
Chúng ta có thù hận hay oán giận ai không? Chúng ta hãy cầu xin Chúa thanh tẩy trái tim của chúng ta để chúng ta có thể tỏ bày lòng thương xót và nhân từ đối với tất cả mọi người; và đặc biệt là với những người đã gây cho chúng ta những sự phiển toái và sự đau buồn trong ác ý.
 
Twenty-fourth Sunday in Ordinary Time A
In today Gospel reading, When Peter posed the question of forgiveness, he characteristically offered an answer he thought Jesus would be pleased with.
Why not forgive seven times!
How unthinkable for Jesus to counter with the proposition that we must forgive seventy times that.  Jesus makes it clear that there is no limit to giving and receiving forgiveness. To prove his lesion, Jesus give us a parable about two very different kinds of debts. The first man owed an enormous sum of money, millions in our currency. In Jesus' time this amount was greater than the total revenue of a province; more than it would cost to ransom a king! The man who was forgiven such an incredible debt could not, however, bring himself to forgive one of his collogues   a very small debt which was about one-hundred-thousandth of his own debt. The contrast could not have been greater!
No offense our neighbor can do to us can compare with our own personal debt to God for offending him! We have been forgiven an enormous debt we could not repay on our own. That is why the Father in heaven sent his only begotten Son, the Lord Jesus Christ, who freely and willing gave up his life for our sake to ransom us from slavery to sin, Satan, and death. Paul the Apostle states, "you were bought with a price" (1 Corinthians 7:23) and that price was Jesus' death on the cross. Through the shedding of his blood on the cross, Jesus not only brought forgiveness and pardon for our offenses, but release from our captivity to Satan and bondage to sin.
The Lord Jesus sets us free from a futile mind and way of living in sin and spiritual darkness. "You were ransomed from the futile ways inherited from your fathers ...with the precious blood of Christ" (1 Peter 1:18). Christ "gave himself to redeem us from all iniquity" (Titus 2:14). Iniquity describes the futile ways of wrong thinking, sinful attitudes and wrong behavior, and disregarding or treating God's commandments lightly. We have been forgiven an enormous debt which we could never possibly repay. We owe God a debt of gratitude for the mercy and grace he has given us in his Son, Jesus Christ.
Brothers and sisters in Christ,
We could never pay back the debt on our own for our sins. Some sin can cost us our very lives, “for the wages of sin is death” (Romans 6:23). This is why God the Father sent his beloved Son to ransom us. Christ literally paid the price for our sins with his own blood: “...you do not belong to yourself. You have been purchased at a price” (1 Corinthians 6:19-20). None of us are exempt from the need for God’s mercy: “...all have sinned and are deprived of the glory of God. They are justified freely by his grace through the redemption in Christ Jesus, whom God set forth as an expiation, through faith, by his blood” (Romans 3:23-25). How cognizant are we of the price Christ paid for our sinfulness?
Because God is love, the Justice we deserve is overcome by his mercy.
Pope Francis said, “Justice and mercy in God are one thing. Mercy is just, and Justice is merciful.”
There at the cross, justice and mercy met in the person and sacrifice of Christ. Jesus endured the punishment we deserve and paid every ounce of the penalties we deserve to pay. Because we all have sinned, we have therefore received the gift of God’s mercy; we are called to act accordingly by being merciful and compassionate, like God (see Psalms 103).
3. Choose to Forgive: When we forgive others, even and especially when they cannot make amends for how they have hurt us, we are acting in imitation of Christ: “[And] be kind to one another, compassionate, forgiving one another as God has forgiven you in Christ” (Ephesians 4:32). We must choose to forgive whoever has wronged us. Forgiveness is not a feeling; it is an act of the will. What happens when we do not choose to forgive? We run the risk that our own sins will be held against us. Our first reading for Mass today considers this point: “Forgive your neighbor the wrong done to you; then when you pray, your own sins will be forgiven. Does anyone nourish anger against another and expect healing from the Lord? Can one refuse mercy to a sinner like oneself, yet seek pardon for one’s own sins?” (Sirach 28:2-4).
 
Sunday 24th Ordinary 2023
“‘You wicked servant! I forgave you your entire debt because you begged me to. Should you not have had pity on your fellow servant, as I had pity on you?’ Then in anger his master handed him over to the torturers until he should pay back the whole debt. So will my heavenly Father do to you, unless each of you forgives your brother from your heart.” Matthew 18:32–35
Love, kindness, gentleness, mercy…these and many like qualities are easy to think about. They inspire us to be holy by growing in virtue. But sometimes we need more. Sometimes pondering the beauty of the virtues and fruits of the Spirit do not suffice to help us embrace a life of holiness. This is one of the reasons for our parable today.
The Spiritual Exercises of Saint Ignatius of Loyola present us with a structure by which a spiritual director may lead a retreatant through a thirty day private retreat. Ignatius outlines thirty days worth of meditations. Interestingly, Ignatius does not begin by inviting a person to ponder the beautiful virtues to which they are called. Instead, for the first week, he has the retreatant ponder the horror of sin and the devastating effects that sin has upon a soul. By doing this, the person’s eyes are more fully opened to their own sin so that, in the subsequent three weeks, they will be more properly disposed to reflect upon the inspiring life of Christ and His many virtues.
In a sense, our Gospel today is an ideal Gospel to ponder during that first week of an Ignatian retreat. And for that reason, it is an ideal Gospel to ponder anytime we want to get our spiritual lives in order. It is very easy to become complacent in our Christian walk. It is easy to become lukewarm in our prayer and even in our moral life. If that is you to any degree, then this Gospel is worth your careful and thorough attention.
The sin that Jesus addresses in this passage is the sin of unforgiveness. It clearly depicts the wrath of God that will be inflicted upon those who refuse to forgive others. The “wicked servant” to whom this is addressed was a man who was forgiven a “huge amount” by God. This is all of us. Every one of us has been forgiven by God an amount that cost Jesus His very life. The consequence of our sins was the death of the Son of God. Each of us deserves the penalty of death. But death has now been transformed into the very means of new life through the forgiveness of sins. And if we want to receive the forgiveness of sins and the new life that awaits us, we must fully share in God’s forgiveness. Not only must we receive His forgiveness, we must also forgive those who have sinned against us. Completely. Totally. Without reserve.
In this parable, the wicked servant failed to forgive his servant’s small debt. In fact, every sin committed against us, no matter how grave in the eyes of God, is a small debt compared to the debt we owe God. For that reason, we must never hesitate to forgive. Never. If this is difficult, and if reflecting upon God’s mercy, kindness, compassion and love do not compel you to completely forgive everyone to the fullest extent, then spend time with this parable. “You wicked servant! I forgave you your entire debt because you begged me to. Should you not have had pity on your fellow servant, as I had pity on you?” These are words directed at us when we fail to forgive completely from the depths of our hearts. They are merciful words from Jesus to help us wake up to what we need to do.
In a commentary on this passage from St. Thomas Aquinas, the “torturers” spoken of, to whom we will be handed over if we do not forgive, are the demons. They will torment us when we lack forgiveness toward others. The torture, for now, will come in the form of obsessing over our wounds, dwelling upon thoughts of revenge, holding grudges, and lacking interior peace. This is the work of the demons, and they will torment us this way until we forgive.
Reflect, today, upon the absolute requirement of the Christian life to forgive. Mercy can seem unfair. From the perspective of strict justice, it is. But from the perspective of freedom and the virtues of Heaven, mercy makes perfect sense. Do not hesitate to forgive, for if you can do so from the bottom of your heart, God will lavish upon you the riches of the Kingdom of Heaven.
Most merciful Lord, You have forgiven me a huge debt. The cost of my sin was Your death on the Cross. Please fill my heart with such gratitude for this gift that I, in turn, offer the same depth of mercy to others. May I never waver in this depth of mercy so that I am freed from the torments that come from unforgiveness. Jesus, I trust in You.
 
Sunday 24th Ordinary 2023
Opening Prayer: Oh my Jesus, as I begin this time of prayer, I realize that forgiving others can be difficult. Sometimes I am afraid of letting go of how others have hurt me. It makes me feel protected to hold on to that hurt. As I open my heart, help me empty the fear and remember that you are my protector and have forgiven me for so many sins. 
Encountering Christ:
1. A Priceless Debt: We could never repay the debt for our sins. Some sins can cost us our very lives, “for the wages of sin is death” (Romans 6:23). This is why God the Father sent his beloved Son to ransom us. Christ paid the price for our sins with his own blood: “...you do not belong to yourself. You have been purchased at a price” (1 Corinthians 6:19-20). None of us are exempt from the need for God’s mercy: “...all have sinned and are deprived of the glory of God. They are justified freely by his grace through the redemption in Christ Jesus, whom God set forth as an expiation, through faith, by his blood” (Romans 3:23-25). How cognizant are we of the price Christ paid for our sinfulness?
2. Justice and Mercy: Because God is love, the Justice we deserve is overcome by his mercy. Pope Francis said, “Justice and mercy in God are one thing. Mercy is just, and Justice is merciful.” At the cross, justice and mercy met in the person and sacrifice of Christ. Jesus endured the punishment we deserve and paid every ounce of the penalties we deserve to pay. Because we all have sinned, we have received the gift of God’s mercy; we are called to act merciful and compassionate, like God (see Psalms 103).
3. Choose to Forgive: When we forgive others, even and especially when they cannot make amends for how they have hurt us, we are acting in imitation of Christ: “[And] be kind to one another, compassionate, forgiving one another as God has forgiven you in Christ” (Ephesians 4:32). We must choose to forgive whoever has wronged us. Forgiveness is not a feeling; it is an act of the will. What happens when we do not choose to forgive? We run the risk that our own sins will be held against us. Our first reading for Mass today considers this point: “Forgive your neighbor the wrong done to you; then when you pray, your own sins will be forgiven. Does anyone nourish anger against another and expect healing from the Lord? Can one refuse mercy to a sinner like oneself yet seek pardon for one’s own sins?” (Sirach 28:2-4).
Conversing with Christ: Dear Jesus, thank you for paying the price for my sins with your precious body and blood. Help me to remember that I belong to you and to live with gratitude for that fact. Help me to choose to forgive others as you have forgiven me.
Resolution: Lord, today, by your grace, I will choose to forgive someone for a wrong they have done to me. I will pray and ask God to help me to forgive that person fully and with my whole heart.

No comments:

Post a Comment