Wednesday, June 5, 2019

Suy Niệm Thứ Sáu Tuần thứ 7 Phục Sinh


Suy Niệm Thứ Sáu Tuần thứ 7 Phục Sinh
Phêrô đã chối Chúa ba lần, nên Chúa Giêsu đã bắt ông phải tuyên xưng tình yêu của ông với Ngài ba lần. Nhưng thực tế còn nhiều hơn con số ba mà chúng ta sẽ thấy có liên quan đến hai câu chuyện này. Ngoài ra trên thực tế có thể cả hai sự việc đã xảy ra trong cùng một dữ kiện đó là bên một ngọn lửa.  Khi Phêrô chối Chúa, là lúc Phêrô đang sưởi ấm ngay bên một đóng lửa. Khi Chúa Giêsu hỏi ông ta : "Con có yêu mến thầy không?", Ông cũng đang ngồi quanh với Chúa và các môn đệ khác bên một đóng lửa đang nướng cá trên đó.
            Ngoài ra  là cả hai câu chuyện cũng đều được xảy ra trong lúc trời sắng sang (bình minh): Câu chuyện chối Chúa, là câu truyện thật là một bi kịch sâu sắc trong tâm trạng, được đặt trong một bóng tối của màn đêm, ngay vào lúc  trước khi bình minh được những con gà trống gáy báo hiệu một ngày mới. Còn cảnh tuyên xưng tình yêu, thì là một cảnh vyu mừng và tràn đầy hy vọng  trong những tâm trạng tích cực, được thiết lập ngay lúc bình minh vừa ló dạng, trong ánh sáng đang tăng dần của một buổi sáng sớm.
            Chúa Giêsu đã chọn quang cảnh này với ý tưởng là mang lại một sự tha thứ và chữa lành những vết thương “tội phạm đang nén đè trong trong tâm trí và ký ức của thánh Phêrô.  Như là muốn  phủi sạch  những vết bụi than trong lòng của ông Phêrô.  Cũng như Khi những miếng cá thơm vửa chin tới trên đống lửa hồng trên bờ biển, Phêrô có thể đã bừng tỉnh trong sự vui mừng, (Có, có) Lạy Chúa, Chúa biết con yêu mến Chúa."
            Ngay tại đống lửa lần đầu, Phêrô  đã "khóc lóc thảm thiết." Tin Mừng không nói ra, nhưng chúng ta cũng có thể mong rằng ngay trong lúc ngồi bên đống lửa thứ hai , Phêrô cũng khóc, nhưng ông khóc với nước mắt của niềm vui trong tình yêu Chúa.
            Để mang lại sự chữa lành sâu đậm hơn và để tẩy sạch những vết nhơ và nỗi buồn trong tâm hồn của chúng ta, chúng ta có thể nhớ đến những đống lửa vừa ló dạng riêng trong lòng của chúng ta, để chúng ta có thể nói như thánh Phêrô trong nước mắt của chúng ta: "Lạy Chúa, Chúa biết chúng con yêu mến Chúa,  Chúa biết Con yêu Chúa. Lạy Chúa, Chúa đã biết Con yêu Chúa "

Friday 7th Week of Easter
Peter had denied Jesus three times, so Jesus got him to profess his love three times. But there’s more than the number three linking these two stories. There’s also the fact that both happened near a fire. When Peter denied Jesus, Peter was warming himself near a fire. When Jesus asked “Do you love me?”, he was near a fire with fish cooking on it.
            There’s also the fact that both stories happened near dawn: The denial story, which is profoundly tragic in mood, is set in the dark of night, just before the dawn is signaled by a cock. The profession of love scene, hope-filled and positive in mood, is set just after the dawn, in the increasing light of early morning.
            Jesus chose this scene-of-the-crime setting to bring about a complete healing of memories in Peter’s mind. To scrub every bit of charcoal from his heart. As the penny fell about being in a fire place for a second time, Peter might well have said “touché`, (Yes) Lord, you know I love you.”
            At the first fire, Peter “wept bitterly.” The Gospel doesn’t say it, but we might well expect that at the second fire Peter also cried — tears of joy and love as well as sorrow
            To bring about deeper healing and cleansing in our own minds and hearts, we can recall our own fireplaces and dawns, as we say with Peter and maybe with tears:
“Lord, You know I love you. Lord, You know I love You. Lord, you know I love you."

 Friday 7th of Easter (May 22):  Scripture: John 21:15-19
Introductory Prayer: Lord, I believe in you and all that you have revealed for our salvation. I hope in you because of your overflowing mercy. Every single act of yours on this earth demonstrated your love for us. Your ascent into heaven before the eyes of the Apostles inspires my hope of one day joining you there. I love you and wish you to be the center of my life.
Petition: Lord, help me to respond with love to your self-giving love.
1. “Do You Love Me?” The moment for which Christ has been preparing ever since his Resurrection has arrived. He is alone with Peter. Their last encounter before Jesus’ death was that sad occasion when Christ looked at Peter, forgiving him after his threefold denial. Now Christ takes Peter a little apart from the others and gives him the opportunity to affirm a threefold pledge of his love. The one, supreme condition for Christ to renew Peter’s commission to tend his sheep is Peter’s love for his Master. Love is the one, supreme condition for each of us who aspires to be an apostle. Peter’s love has been purified by his betrayal of Christ during the Passion: It has been chastened and humbled. Now Peter entrusts everything -- even his love -- into Christ’s hands: “Yes, Lord, you know that I love you.” Do my failures enable me to love Christ more, with greater trust?
2. “Can Love Be Commanded?” Pope-Emeritus Benedict XVI posed a provocative question in his first encyclical, Deus Caritas Est (God is Love). How can Christ demand love from us for us to be his followers, his apostles? In other words, “Love cannot be commanded; it is ultimately a feeling that is either there or not, nor can it be produced by the will” (no. 16). The response to this apparent quandary is twofold. In the first place, love can be commanded because it has first been given. “God does not demand of us a feeling which we ourselves are incapable of producing. He loves us, he makes us see and experience his love, and since he has ‘loved us first,’ love can also blossom as a response within us” (no. 17). In the second place, “it is clearly revealed that love is not merely a sentiment. Sentiments come and go. A sentiment can be a marvelous first spark, but it is not the fullness of love” (no. 17).
3. “Love in Its Most Radical Form” What, then, is the essence of love, that love which Christ first gave to us and which he in turn demands of us as his followers? “It is characteristic of a mature love that it calls into play all man’s potentialities; it engages the whole man. Contact with the visible manifestations of God’s love can awaken within us a feeling of joy born of the experience of being loved. But this encounter also engages our will and our intellect. Acknowledgment of the living God is one path towards love, and the ‘yes’ of our will to his will unites our intellect, will and sentiments in the all-embracing act of love” (Deus Caritas Est, no. 17). As Pope John Paul the Great has phrased it so many times, true love is the gift of one’s entire self.
Conversation with Christ: Thank you, Lord, for helping me to see, through Pope Saint John Paul the Great and Pope-Emeritus Benedict XVI, the meaning of authentic love. Thank you for your limitless love for me. Your love is the standard to which my poor love must rise.
Resolution: I will give myself to Christ today in acts of love that embrace my whole person: intellect, will, and sentiments.

No comments:

Post a Comment