Monday, September 29, 2025

Bài Giảng Chúa Nhật thứ 25 Thường Niên Năm C

Bài Giảng Chúa Nhật thứ 25 Thường Niên Năm C
Trong bài đọc Tin Mừng hôm nay, Chúa Giêsu nói rằng chúng ta không thể phục vụ cả Thiên Chúa Trời và Tiền bạc. Chúa Giê-su muốn chúng ta nên biết đặt Thiên Chúa trên tất cả mọi sự và phải biết ưu tiên hàng đầu việc thờ phượng trước mọi việc. Tiền của thường bị hiểu lầm là chỉ đề cập đến tiền.
Ý tưởng về chữ Mammon theo tiếng Anh hay tiền của, hay “thần của vật chất” còn phức tạp hơn một chút. Mammon được định nghĩa là "sự giàu có, sự tham lam, và lợi lộc thế gian được nhân cách hóa thành “thần của vật chất” trong Tân Ước." Mammon được định nghĩa là "sự giàu có được coi là ảnh hưởng xấu của vật chất hoặc sự tôn kính hay thờ cúng tiền bạc, vật chất." Thay vì câu hỏi, chúng ta sở hữu cái gì, thì câu hỏi bị trở thành, thứ gì sở hữu chúng ta?
Nhiều người mơ ước được giàu có. Có nhiều tiền sẽ mang lại sự an toàn nhất định và sự tự do để làm nhiều việc mà hầu hết mọi người không thể làm nếu không có tiền.. Việt nam chúng ta có câu có tiền mua tiên cũng được. Thật sự tiền bạc không tốt cũng không xấu. Nếu một người giàu có nhiều tiền, của cải, điều đó là tốt. Nếu một người khó khăn không có nhiều tiền và các thứ vật chất khác thì điều đó lcuxng chẳng có gì là xấu. Theo quan điểm của Thiên Chúa thì số tiền chúng ta có được không có gì là quan trọng.
Như đã nói, sự nguy hiểm với tiền sẽ đến khi chúng ta vì chúng ta cho phép nó trở thành “chủ nhân” của chính mình. Điều thú vị là ngay cả những người nghèo cũng có thể cho phép tiền trở thành chủ nhân của họ khi họ có lòng tham muốn vật chất họ đã để cho sự ham muốn đó cám dỗ và ho muốn có nhiều tiền hơn và số tiền ấy sẽ làm chi phối cuộc sống của họ.
Điều quan trọng là ở đây là chúng ta không nên để tiền bạc của cải thế gian thao túng. Tiền bạc của cải chỉ là một phương tiện để giúp chúng ta có thể có được những thứ cần thiết cho cuộc sống của chúng ta cũng như đem lại hạnh phúc cho gia đình và cộng đồng của chúng ta. Tuy nhiên, tiền của vật chất là sự trụy lạc, theo đó tiền bạc hoặc của cải không còn là phương tiện để kết thúc và thay vào đó trở thành mục đích cuối cùng, do đó tự tiền bạc hoặc của cải đã thể hiện mình quan trọng hơn Thiên Chúa và những người xung quanh chúng ta như chúng ta thấy rõ ràng trong bài đọc thứ Nhất trong sách Tiên tri Amos. Khi tiền bạc hoặc của cải trở nên quan trọng hơn các thành viên trong gia đình, chúng ta biết rằng tiền bạc không còn là thứ trung lập nữa.
Chúng ta biết rằng tiền bạc hoặc của cải không bao giờ được cho là quan trọng hơn những con người khác. Đó là một vấn đề ưu tiên. Tiền bạc trở thành Mommon, hay thần của. Có rất nhiều người trong chúng ta ở đây là những người quản lý tốt tiền của họ. Có rất nhiều người trong chúng ta ở đây đang làm việc quản ly tốt đó. Những người quản lý tốt sẽ không bị mắc nợ thẻ tín dụng hay vay nợ cho những thứ không cần thiết.
Những người quản lý tốt không mua những thứ mà họ không có khả năng chi trả. Họ có tiền tiết kiệm để phòng khi có chuyện không mong muốn xảy ra với họ. Gia đình là ưu tiên hàng đầu của họ và họ biết dâng hoa trái đầu mùa mà họ thu hoạch được cho Chúa, điều này có nghĩa là họ lên kế hoạch dâng cúng cho nhà thờ những tổ chức từ thiện xứng đáng hơn là họ bố thí những đồng lẻ còn dư trong túi của họ. Quan điểm của bài Tin Mừng hôm nay là: Mọi sự đều là quà tặng của Thiên Chúa. Mọi thứ đều là quà tặng của Chúa. Chúng ta phải luôn nhớ rằng Thiên Chúa không nợ chúng ta bất cứ thứ gì hay điều gì, và Ngài đã ban cho chúng ta tất cả.
Sự thách thức của chúng ta là không để bất kỳ món quà nào của Thiên Chúa trở thành Mamom hayThần của cải, và coi những món quà của Ngài đó như thể chúng quan trọng hơn cả Thiên Chúa, gia đình hay những người khác.
Tôi nghĩ thế hệ ông bà của chúng ta hiểu điều này hơn thế hệ hiện tại của chúng ta. Trong lớp học lịch sử Hoa Kỳ, tôi được biết rằng trong cuộc suy thoái kinh tế của Hoa kỳ trong những năm 1930-40, có rất nhiều người chết đói vì khan hiếm thực phẩm. Sự đói ăn vì thiếu thực phẩm không chỉ xảy ra ở đây ở Hoa Kỳ, mà còm có thể thấy xảy ra ở những nơi khác trên thế giới.
Tôi nhớ ông bà tôi đã kể, trong Thế chiến thứ 2, lính Nhật đã thu thập tất cả ngũ cốc của dân chúng để họ cho ngựa của họ ăn và người dân không còn gạo hay ngô để ăn nữa, thậm chí người có tiền cũng không mua được gạo hay ngô vì không còn để bán trong các cửa hàng. Người ta phải buộc phải ăn rễ cây, vỏ cây hoặc bất cứ thứ gì họ có thể tìm thấy và ăn được cho khỏi đói. Bằng cách nào đó, ông bà của chúng tôi sống sót vì họ có đất đai tự trồng tự sinh nhai và họ cũng biết cách dành dùng nguồn tài nguyên sẵn có đúng cách. Không có bất cứ phương tiện nào để giải trí trong nhà của ông bà của chúng tôi. Sau bữa tối, mọi người tụ tập lại để cầu nguyện và lần hạt môi côi trước khi đi ngủ.
Tôi đề cập đến thế hệ của ông bà của tôi bởi vì, trong những năm gần đây, khoản nợ thẻ tín dụng trung bình ở nước Mỹ đang đạt mức cao kỷ lục và tiết kiệm cá nhân đang ở mức thấp kỷ lục, nạm lạm phát hiện nay đang gia tăng rất cao, giá xăng tăng, chi phí thực phẩm và mọi thứ đều đắt đỏ trong thời bổi hiên tại bây giờ.
Không ngoa khi nói đến mối quan hệ của thế hệ chúng ta với tiền bạc, tài sản và giải trí rõ ràng là khác biệt so với các thế hệ cha ông trước chúng ta. Điều này có cho chúng ta thấy một vấn đề tâm linh ở đát nước chúng ta trong xã hội ngày nay không?  Vâng, tôi nghĩ là có. Và vì vậy, chúng ta có thể tự hỏi, mối quan hệ cá nhân của chúng ta với tiền bạc và của cải trông như thế nào?  Chúng ta là người quản lý tốt các nguồn tài nguyên và nguồn lực của mình hay chúng ta liều lĩnh? Chúng ta đặt mối quan hệ của mình với Thiên Chúa, các thành viên trong gia đình và cộng đồng lên hàng đầu hay đặt tiền bạc và của cải của chúng ta lên trên hết tất cả mọi thứ?  Có những thứ nào trong cuộc sống của chúng ta có thể phù hợp đúng theo định nghĩa của “thần của vật chất”, hay tiền bạc không?
    Tôi nghĩ rằng thỉnh thoảng hỏi câu hỏi đó sẽ trở nên rất hữu ích về mặt tinh thần. Với tinh thần đó, tôi muốn kết thúc với sự khôn ngoan của Thánh Robert Bellarmine, vị thánh chúng ta mừng lễ quan thầy ngày hôm qua. Ông viết, “Nếu bạn khôn ngoan, bạn hãy nên biết rằng bạn đã được tạo ra là để vinh danh Thiên Chúa và sự cứu rỗi đời đời của chính bạn. Đây là mục tiêu của bạn; đây là trung tâm cuộc sống của bạn; đây là kho báu của trái tim bạn. Nếu bạn đạt được mục tiêu này, bạn sẽ tìm thấy hạnh phúc. Nếu bạn không đạt được nó, bạn sẽ thấy khổ sở. Mong bạn thực sự thực hiện những việc tốt trong bất cứ điều gì dẫn đến mục tiêu của bạn và biết tránh xa những điều gì thực sự là những thứ xấu xa. Sự thịnh vượng và nghịch cảnh, giàu có và nghèo khó, sức khỏe và bệnh tật, danh dự và sự nhục nhã, sự sống và cái chết, trong tâm trí của người khôn ngoan, không được phép tìm kiếm vì lợi ích của mình, cũng không nên phải trốn tránh vì lợi ích của mình. Nhưng nếu chúng góp phần vào sự vinh hiển của Thiên Chúa và hạnh phúc vĩnh cửu của bạn, thì đó là việc tốt và nên được tìm kiếm. Nếu những việc đó làm dịp tội cho kẻ khác gièm pha, thì đó là những điều xấu xa và cần phải tránh xa. "
    Chúng ta biết rằng Thiên Chúa muốn mọi người được cứu độ và hiểu biết về lẽ thật. Chúa Giêsu muốn chúng ta tìm thấy niềm vui trong cuộc sống này và cuộc sống đời sau. Không gì có thể ngăn cản chúng ta thoát khỏi thiên chức đó ngoại trừ chính chúng ta.
  
25th Sunday of Ordinary Time year C- “Mammon and Discipleship”
A young man once asked God how long a million years was to him. God replied, "A million years to me is just like a single second to you." The young man asked God what a million dollars was to him. God replied, "A million dollars to me is just like a single penny to you." Then the young man got his courage up and asked, "God, could I have one of your pennies?" God smiled and replied, "Sure, just a second."
In our Gospel reading this weekend, Jesus says that we cannot serve both God and mammon. Jesus is asking us to make God the first priority in everything. Mammon is commonly misunderstood as referring to just money. The idea of mammon is a little more complex. Mammon is defined as “riches, greed, and worldly gain personified as a false god in the New Testament.” Mammon is defined as “riches considered as an evil influence of object or worship.” Instead of the question, what do we own, the question becomes, what owns us? Many people dream of being rich. Having a lot of money brings with it a certain amount of security and freedom to do many things that most people could not. Money, in and of itself, is neither good nor bad. If one is rich, that is fine. If one is poor, that is fine. From the perspective of God, the amount of money we have matters little. With that said, the danger with money comes when we allow it to become our “master.”
    Interestingly, even those who are poor can allow money to become their master when they allow the desire for more to dominate their lives. The key is in the desire and the healthy detachment. Money is a means to an end whereby we are able to get things necessary for our well-being, and the well-being of our family and community.  Mammon, however, is the perversion whereby money or possessions cease to be the means to an end and rather becomes the end unto itself, thereby manifesting itself as more important than God and the people around us as we see so clearly in the first reading from the Prophet Amos. When money or possessions become more important than our family members, we know that money ceases to be neutral.
    We know that money or possessions ought to never be more important than other human beings. It is a priority issue. Money becomes mammon. There are many of us here who are good stewards of their money. There are many of us here who are working on it. Good stewards don’t get caught by credit card debt. Good stewards don’t buy things that they can’t afford. They have savings to draw from when unexpected things happen. Their family is their first priority and they give their first fruits to God, which is to say they plan their giving to worthy charities organizations rather than giving what happens to be left over at the end of the month.    The point of the Gospel today is: Everything is a gift from God. We must always remember God does not owe us anything, and yet He gives us everything. The challenge is to not let any of God’s gifts to become mammon, treating His gifts as if they are more important than God, family, or neighbor. I think our grandparents’ and great-grandparents’ generations understood this better than our present generation.
    I remember my grandfather told me, During WW2, Japanese soldiers collected all our grains to feed their horses and people did not have any more rice or corn to eat. Even people had money they could not buy any rice or corn because people was not allowed to sale grains. People were forced eat roots, tree bark or anything they could find. Somehow our grandparents and parents survived because they lived in the farm and they knew how to stretch out their resources. There was no means for entertainment in our grandparents house. After dinner, people gathered to pray and said a rosary before bedtime. I mention my grandparent’s generation because, given that in recent years the average credit card debt in our country is achieving record highs and personal savings are achieving record lows, the inflation is very high now, gas price is up, food cost and everything are expensive now. I knew my grandparents were more generous and give more money to the church in the past than I do today. It isn’t exaggeration to say our generations’ relationship with money, possessions and entertainment is clearly different than previous generations. Does this point to a spiritual problem in our country today?
    Yes, I think it does. And so, we can ask ourselves, what do our personal relationship with money and possessions look like? Are we good steward of our resources or are we reckless? Do we put our relationship with God, family members and community first or does money and possessions come first? Are there things in our life that can properly fit under the definition of mammon?
    We think it is spiritually helpful for us to ask that question from time to time.
    In that spirit, I would like to conclude with the wisdom of St. Robert Bellarmine whose feast day was yesterday. He writes, “If you are wise, know that you have been created for the glory of God and your own eternal salvation. This is your goal; this is the center of your life; this is the treasure of your heart. If you reach this goal, you will find happiness. If you fail to reach it, you will find misery. May you consider truly good whatever leads to your goal and truly evil whatever makes you fall away from it. Prosperity and adversity, wealth and poverty, health and sickness, honor and humiliations, life and death, in the mind of the wise man, are not to be sought for their own sake, nor avoided for their own sake. But if they contribute to the glory of God and your eternal happiness, then they are good and should be sought. If they detract from this, they are evil and to be avoided.”
    We know that God wills everyone to be saved and come to knowledge of the truth. Jesus wants us to find joy in this life and in the next. Nothing can keep us from that vocation except ourselves.
 
Sunday 25th Ordinary Time C
And the master commended that dishonest steward for acting prudently. “For the children of this world are more prudent in dealing with their own generation than are the children of light.” Luke 16:8
These lines conclude the Parable of the Dishonest Steward. At that time, there was a Palestinian custom in which agents acted on behalf of a wealthier master’s money, making loans and obtaining them back with interest. It is similar to our modern banking system. The problem presented in this parable was that the steward was dishonest, skimming some of the profits for himself. As a result, the master told the steward to get his financial affairs in order because he was going to fire him. The shrewd steward, acting on the authority he still had for the moment, then went forth and reduced the debt of each of his master’s debtors so as to win favor with each of them so that he could do business with them after he was fired by his master.
Obviously, Jesus does not tell this parable because He approves of dishonest and shrewd deception in business practices. Instead, He tells it to illustrate the fact that many people who are motivated by selfishness and worldly goals use the natural gift of prudence with much more zeal than many of the “children of light.” Think about your goals in life. If you were to make a list of your goals, what would it look like? And if you were to order that list according to the importance of those goals, what would be first? Hopefully, on the top of that list, you would have as your primary goal the love, service and glory of God. In the end, that is all that matters in life. Every other goal in life will fall into place when that is our central goal. 
However, if you were to order your list according to how much time, energy and prudence you put into each endeavor, how would it look? Would it look different? Most likely. Many people go about their lives putting a tremendous amount of time and effort into the passing things of this world. Many make their financial advancement the goal with which they spend the most time and energy. Others devote countless hours to hobbies, entertainment, home improvements, sports, and even wasteful activities such as binging on television. When it comes to the practice of the faith, it is a rare person who devotes a significant amount of time and energy to daily prayer, studying the Scriptures, learning the Catechism, and studying the lives of the saints. Many experience Sunday Mass as a burden. Charitable service can become undesirable. Many rarely work at the proclamation of the Gospel.
Though it is true that much of your time might need to be devoted to the ordinary duties of life, such as making a living and caring for the home and family, it is also true that most people need to reorder their priorities by making sure that the will of God is the central mission of their lives. How is this best accomplished? It begins with the virtue of prudence. Prudence is both a natural virtue and a supernatural one. On a natural level, prudence is called the “mother of all virtues” because it is the quality by which every other virtue, all our time and energy, goals and ambitions are directed. Prudence is the act of vigorously using our minds to creatively and zealously work to achieve the most important goals in life. Supernatural prudence is a spiritual gift by which our natural abilities of prudence are infused with the grace of God, and we are better equipped to know how to accomplish God’s will for our lives.
Reflect, today, upon what your list would look like if you were to make it honestly. What do you spend the most time and energy doing? Even if you need to spend most of your time on the ordinary aspects of life, this becomes a holy endeavor when you do it because God is inspiring you to do so. In that case, even the ordinary becomes grace-filled and becomes a way by which you glorify God. The only way for you to know if you are using your time and energies properly is by being open to the gift of supernatural prudence. Pray for that gift today and ask our Lord to more directly order your life so that everything you do is for the glory of God and the salvation of souls.
Lord, You are perfect Wisdom; You are Prudence Itself. Please flood my mind and will with Your divine presence and fill me with a desire to make Your perfect will the central mission of my life. Please help me to know how to order my days so that everything I do gives You glory and works toward the salvation of souls, beginning with my own. Jesus, I trust in You.
 
Sunday 25th Ordinary Time C
Opening Prayer: Lord God, give me more! I have received the gift of your grace and have set out to work in your vineyard. I have seen the fruits of my labor. I ask that you accept them as my sacrifice united to that of your Son. Grant me an abundance of your grace so that I may bear even more fruit for your Kingdom.
Encountering the Word of God
1. The Word of God and the Light of Salvation: In the Gospel, Jesus has just spoken about the Word of God as a seed sown in human hearts. In today’s passage, he follows this up and uses a lamp as an image for God’s Word. Just as the seed is sown in soil to yield a fruitful harvest and just as the lamp placed on a lampstand to give light to the house, so the Word of God is to be welcomed by the human heart and, in turn, is to be given to others. “Thus, the person who, when hearing God’s word, embraces and understands it (Luke 8:10, 15) is filled with light and becomes a visible lamp so that others may see the light. Those who have been granted knowledge of the mysteries of the kingdom must make them known. Hence, this parable complements the previous one: a person receives the word in order to believe and be saved (v. 12), thus becoming a lamp that enlightens others so that they too may be saved” (Gadenz, The Gospel of Luke, 160). How have I welcomed and shared the light of Christ?
2. The Book of Ezra: During the next three weeks, the First Reading will be taken from the Book of Ezra and Nehemiah, the Book of Baruch, and five of the 12 minor prophets (from Haggai, Zechariah, Jonah, Malachi, and Joel). What Church, through the Liturgy of the Word, principally wants us to consider is the aftermath of the end of the Babylonian Exile (586-538 B.C.). The Book of Ezra narrates the return of the tribes of Judah, Benjamin, and Levi, who start to rebuild the foundations of Jewish life (Ezra 2). The tribes who returned to Jerusalem initially focused their efforts on restoring the sacrifices and rebuilding the Temple of the Lord, which had lain in ruins since the Babylonian conquest of Judah in 586 B.C. (Ezra 3-6). “Once these tasks are completed despite harassment and delay, the narrative springs forward into the next century, when another wave of Jewish exiles returns to the homeland under the wise leadership of Ezra the priest (Ezra 7-8). This time, the focus of reconstruction is spiritual. Ezra finds a community in Judea that is religiously apathetic and out of alignment with the commandments of God regarding marriage. Immediately he begins a campaign of reform, calling the community to repentance and insisting that interreligious marriages between Jews and Gentiles be dissolved, since unions between Israelites and non-Israelites are forbidden by the Torah (Ezra 9-10)” (Ignatius Catholic Study Bible, 676). 
3. Divine Providence in the Book of Ezra: The Book of Ezra emphasizes the hand of God’s providence in shaping the history of the covenant people. “The divine hand is the unseen power ensuring that the Lord’s plan for his people unfolds according to his will. It is no accident that Cyrus of Persia granted the exiles in Babylon their freedom and generously funded the rebuilding of the Temple in Jerusalem. It is because ‘the Lord stirred up the spirit of Cyrus’ to fulfill the words of “Jeremiah” and other prophets that this took place (Ezra 1:1). The Lord thus appears as one who inspires even Gentile kings to accomplish what he desires for Israel (6:22; 7:27). Just as God was free to use a wicked king like Nebuchadnezzar of Babylon to bring destruction on the Temple and city of Jerusalem (Jeremiah 25:9-10), so he could use a benevolent monarch like Cyrus to rebuild them (Isaiah 44:28). Besides this, the Lord is the one who preserved a remnant of his people in the first place (Ezra 9:8). And he produced in them a desire to rebuild the sanctuary (Ezra 1:5), just as he will later inspire Ezra’s work (Ezra 7:6) and give him favor in the eyes of Persian authorities (Ezra 7:28). Elsewhere in the book we see God shielding the Jewish community from enemy plots (Ezra 5:5; 9:9), sending them prophets with words of encouragement (Ezra 5:1-2; 6:14), and making their hearts joyful in celebrating Israel’s great liturgical feasts (6:22). In these and other ways, the Book of Ezra is as much about God’s activity as about the life and labors of the postexilic community” (Ignatius Catholic Study Bible, 676). 
Conversing with Christ: Lord Jesus, you are my light and my salvation, of whom should I be afraid? You guide me along right paths and protect me from danger. You lead me to restful waters and good pasture. Guide my steps always so that I may reach the glory of eternal life with you.

No comments:

Post a Comment