Sunday, August 17, 2025

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu tuần thứ 20th Thường niên.

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu tuần thứ 20th Thường niên.
Thương yêu rất nhiều nghĩa, chẳng hạn như Thương yêu có nghĩa là sự trung thành, trung thực, và luôn biết nghĩ đến người khác. Trong bài đọc thứ nhất, chúng ta thầy bà Ruth đã có tất cả những phẩm chất này. Ruth không phải là một người Israel nhưng người xứ Moab (ngoại đạo). Những người Moab thường bị người Israel rất kinh bỉ và không coi họ ngang hàng với người Israel. Sau khi chồng là người Israel qua đời Israel, bà Ruth đã có cơ hội để trở về quê hương, xứ sở của bà, bà Naomi là mẹ chồng của bà cũng khuyên bà nên về xứ, nhưng bà đã một lòng theo mẹ chồng và yêu quý mẹ chồng đáng kình của bà. Mặc dù quyết định này của bà có thể đem tới những nguy cơ đến cho bà. Ba đã đi theo bà Naomi (mẹ chồng) đến bất cứ nơi nào và chấp nhận Thiên Chúa của Mẹ Chồng. Thiên Chúa của Israel, như là Thiên Chúa của riêng mình. Đây là một câu chuyện thật cảm động và đầy thách thức trong một thế giới mà sự cam kết và lòng trung thành dường như đang biến mất.
            Điền răn nào là đìền răn quan trọng nhất của các điều răn của Chúa? Chỉ có một điều răn duy nhất đó là yêu mến Thiên Chúa hết ình, hết cả tâm hồn và hết cả trí không của chúng ta, hai yêu thương những người lân cận như chính mình, đây một phần mở rộng của đèu răn thứ nhất. cả hai điều nàu luôn luôn phải được đi với nhau và không thể tách rời. Thương yêu không nhất thiết phải là những cảm xúc hay thậm chí thích một ai đó. Nhưng còn có nghĩa biết trung thành, trung tín, có tâm hồn quảng đạibiết quan tâm đến những phúc lợi và hạnh phúc của những người khác, thậm chí cả những người không ưa mà còn ghét chúng ta và không thèm đáp trả lại tình yêu của chúng ta.
            Trong Kinh Thánh, Luân lý và Đạo đức học đều được tóm gọn trong đó một điều răn. Để tuân giữ và sống với điều răn này là để đi trong đường lối của Thiên Chúa; Nếu như không làm như vậy tự mình lìa tách xa ra khỏi tình yêu của Thiên Chúa bất kể là chúng ta có đạo đức như thế nào", một người có thể được.  Chúng ta hãy cố gắng đặt ý chí, lời nói và hành động của chúng ta trong sự biểu hiện của giới răn này.
            Lạy Chúa, xin Chúa dạy cho chúng con những bài học về tình yêu. Và cũng xin Chúa mởi rộng trái tim của chúng con để chúng con biết sẵn sàng đón nhận tình yêu của Chúa qua những người anh chị em khốn khó của Chúng con.
 
Reflection Friday 20th Ordinary Time: Love means many things, such as loyalty, fidelity, and always thinking of the other. Ruth showed all of these qualities. Ruth was not an Israelite but from Moab. The folks from Moab were not regarded very highly by Israelites. After her Israelite husband died, she had the opportunity to return to her people — her mother-in-law Naomi released her from all obligations. But she stayed — she cast her lot with her beloved mother-in-law even though it involved risk. Wherever Naomi would go, so would Ruth, and she would adopt the God of Israel as her own. This is a touching and challenging story in a world where commitment and loyalty seem to be disappearing.\
            What is the greatest of the commandments? There is only one — love God with everything that you have and all that is in you. The second part — to love your neighbor as yourself — is an extension of the first. The two go together and cannot be separated. Love is not necessarily warm feelings or even liking someone. It means being faithful, loyal, kind, and concerned for the well-being and happiness of others, even those who do not return that love. The Bible, ethics, and morality are all summed up in that one commandment. To live this commandment is to walk in God’s ways; not to do so is to walk away from God regardless of how 'religious' a person might be. Let every thought, word, and action be an expression of this commandment.
Lord, teach me the lessons of love.
 
Friday of the Twentieth Week in Ordinary Time
“You shall love the Lord, your God, with all your heart, with all your soul, and with all your mind. This is the greatest and the first commandment. The second is like it: You shall love your neighbor as yourself.” Matthew 22:37–39
We are very familiar with this passage above. It is Jesus’ answer to the Pharisees who came to test Jesus. Prior to this, a group of Sadducees tried to trap Jesus and failed. So now it was the Pharisees who gave it their best shot to trap our Lord. Of course, Jesus’ answer was perfect. And upon the conclusion of this answer, Jesus returned the favor by asking the Pharisees some questions that they could not answer, and they dared not ask Him any further questions at that time.
Sometimes, being challenged by another in matters of faith helps us, in that it allows us to clarify what we actually believe. Though Jesus did not need clarity for His own sake, He did offer this clarity in the face of trickery so as to help both the Pharisees as well as His followers who were listening attentively.
Have you ever been challenged by another about matters of faith? If so, what was your response? Were you able to respond by the inspiration and clarity given by the Holy Spirit? Or did you walk away confused and unable to respond? Having our faith challenged by another will either result in our own confusion or in our deeper understanding.
By answering this question in the way that Jesus did, He presented the entire Law given by Moses in the Ten Commandments in a new and summarized way. The first three of the Ten Commandments have to do with love of God, and the last seven have to do with love of neighbor. The second commandment Jesus gives, “You shall love your neighbor as yourself,” is a consequence of the first commandment. How do you “love yourself?” You do so by fulfilling the first commandment Jesus gave: “love the Lord, your God, with all your heart, with all your soul, and with all your mind.” When God is loved above all, then loving your neighbor simply means that you love God Who dwells within your neighbor in accord with the way God loves them.
It is also helpful to note that it is possible to “love” our neighbor in such a way that is contrary to the love of God. For example, if our love of neighbor is expressed in such a way that is contrary to the Love of God, then this is not true love. Let’s say that your neighbor has chosen a gravely immoral lifestyle. How do you love them with the love of God? You don’t say to them “I support you in your immoral living.” Doing so is not love of God; it’s a selfish form of love that cares more about how the person will respond back to you than caring for their eternal soul. The right form of love for one who has gone astray in an objectively immoral way is to let them know you love them but do not support the choices they are making. And though they may respond negatively to this, caring for their eternal salvation must supersede every desire to simply get along with them.
Love of neighbor, at times, especially when the “neighbor” is a family member who has turned from God, can be challenging. But when it is, think about the way that the Sadducees and Pharisees tried to constantly trap Jesus. He always gave the perfect response of love and never allowed their misguided conversation to leave confusion. So with us, we must rely upon the wisdom and love of God when loving another is difficult. God must guide our every conversation in that case so that the other knows they are loved and so that our love does not deviate from the pure love of God.
Reflect, today, upon the high calling you have been given to love God above all and to love your neighbor with that same love that you have for God. If you find loving someone is difficult, pray for the wisdom you need to remain faithful to them in God’s love alone. And if you find your love challenged, rely upon our Lord to lead you and to give you the words you need when you need them the most.
My loving Lord, You love all people with a perfect love, and You call us all to love You with our whole heart, soul and mind. And You call us to love others with the love You have for them. Fill my heart with love of You and all people, especially those who are most difficult to love. Give me wisdom, dear Lord, to know how to love others in You so that they will experience Your perfect love in their lives. Jesus, I trust in You!
 
Friday 20th Ordinary Time: 2024
Opening Prayer: Lord God, I love you with all my heart. Reign in my heart. I love you with all my soul. Fill my soul with your grace. I love you with all my mind. Bestow the gift of your wisdom upon my mind.
Encountering the Word of God
1. Testing Jesus: The Pharisees were unable to trap Jesus with the question about paying taxes to Caesar (Matthew 22:15). So, they sent a scholar of the Law to ask Jesus another question. The intention of this question was not to trap Jesus but to test Jesus. Unlike the question about paying taxes, this question doesn’t seem to have ill will toward Jesus. “There is not necessarily a trap here. Rabbis often debated which laws within the Torah carried precedence, and discovering the way an individual Rabbi prioritized or ranked the Mosaic laws gave insight into his interpretive approach or legal system” (Bergsma, The Word of the Lord: Year A, 452). There were 613 laws to choose from. Here, the Pharisees wanted to see if Jesus was truly a Rabbi and scholar of the Law of Moses. They were testing whether this carpenter from Nazareth, with no formal training in a Rabbinic school in Jerusalem, could answer a question about the Law.
2. These Two Commandments: According to Jesus, the entire Torah (the first five books of the Bible) and the Prophets hang on the two commandments to love. Jesus first cites Deuteronomy 6:5 from the Shema, “the monotheistic creed of Israel that the faithful recited as part of their daily prayers” (Mitch and Sri, The Gospel of Matthew, 288). We are called to love God with our entire being. Love is not a passing emotion or feeling. Love is an action, a giving of oneself, a commitment to keep the covenant relationship with someone. Jesus then cites Leviticus 19:18 about loving our neighbor. “Neighbor” includes our family, our friends, the people in our community, and even our enemies. John will teach in his First Letter that love of God and love of neighbor go together. We are liars if we say we love God without loving our brothers and sisters. The flip side is also true: we cannot truly love our brothers and sisters without divine love.  
3. The Vision of the Valley of Dry Bones: In the First Reading, the prophet Ezekiel has a vision of a valley full of dry bones. This vision is part of the Book of Ezekiel that deals with the aftermath of the Fall of Jerusalem (chapters 33-39). It is from a section called the “Book of Comfort” (Ezekiel 34:1-37:28). “Many of the prophecies in these chapters can be understood as being fulfilled in Jesus and his ministry as recorded in the Gospels. Ezekiel even predicts the coming of a new covenant, although his preferred term for it is ‘covenant of peace.’ (Ignatius Catholic Study Bible: Ezekiel, 58). God has just promised to lead the people of Israel on a New or Second Exodus, cleanse them with water, give them a new heart, pour out his Spirit upon them, and make a new covenant with them (Ezekiel 36:24-28). The vision of the dry bones develops these promises. The unclean, dead bones are dried up, meaning that it seems like there is no hope for restoration. But what Ezekiel promises is that there is hope. One day, in the future, the people will receive God’s Spirit who will restore them to life. From a historical point of view, Ezekiel promises that God will restore the nation of Israel from exile in Babylon. From a deeper point of view, Ezekiel is promising that God will bestow new life upon humanity. Human beings will be raised from the dead to share in the eschatological blessings of eternal life, divine sonship, and divine glory.
Conversing with Christ: Lord Jesus, I humbly ask you to bestow your blessing upon me. Bless me with the gift of eternal life. Bless me with the gift of divine sonship. Bless with the gift of divine glory. I will strive to correspond to this blessing and love the Father with all my heart, soul, and mind, and my neighbor as myself.
 
Suy Niệm Tin Mừng Thứ Sáu tuần thứ 20th Thường niên.
Khi chúng ta yêu một ai đó, chúng ta luôn cố gắng hết sức làm vui lòng người ấy. Chúng ta muốn làm cho người mình yêu được hạnh phúc, vui vẻ. Chúng ta thể hiện tình yêu theo nhiều cách khác nhau; bằng lời nói thật lòng, chân thật tỏ lộ tình yêu, trong việc tặng quà và phục vụ, trong sự cảm thông và có mắt với người mình thương khi có việc….
Đôi với Thiên Chúa, chúng ta thể hiện tình yêu với Thiên Chúa như thế nào? Chúng ta nói chúng ta yêu mến Thiên Chúa trong những lời cầu nguyện của chúng ta. Chúng ta dành thời gian quý báu với Chúa trong những lời kinh nguyện, trong các Thánh lễ và các việc mục vụ tôn giáo. Chúng ta phục vụ Chúa qua những người chung quanh và Giáo hội của Ngài. Chúng ta thể hiện tình yêu và sự tôn trọng với Thiên Chúa bằng cách thể hiện tình yêu và sự tôn trọng đối với những người khác, những thứ của cải của người khác và những nơi tôn nghiêm.
Làm thế nào để chúng ta có thể thể hiện được tình yêu vợi những người hàng xóm? Lời Chúa Giêsu dạy các môn đệ về ngày phát xét chính là hình ảnh để chúng ta học noi gương Ngài về cách yêu đối với người hàng xóm: "Hãy đến! hỡi những kẻ được Cha Ta chúc phúc, hãy lĩnh lấy làm cơ nghiệp Nước đã dọn cho các ngươi từ tạo thiên lập địa.  Vì xưa Ta đói mà các ngươi đã cho Ta ăn, Ta khát mà các ngươi đã cho Ta uống, Ta là khách lạ mà các ngươi đã tiếp rước,  Ta mình trần mà các ngươi đã cho Ta mặc, Ta đau yếu mà các ngươi đã thăm viếng, Ta ở tù mà các ngươi đã đến với Ta".(Mt 25: 34 - 36).
"Lạy Chúa, khi nào chúng ta thấy Chúa đói khát, hay là một người lạ, hay Chúa trần truồng, hoặc thấy Chúa ốm đau hoặc ở Chúa ở tù ...?" nhà Vua trả lời "Quả thật, Ta bảo các ngươi: những gì các ngươi đã làm cho một người trong các anh em hèn mọn nhất này của Ta, là các ngươi đã làm cho chính mình Ta".'" (Mt 25: 37 - 40) Và với những người bên trái Người phán, “Hỡi phường bị chúc dữ, hãy xéo đi xa Ta, mà vào lửa đời đời đã dọn sẵn cho ma quỉ cùng chư thần của nó.  Vì xưa Ta nói mà các ngươi không cho Ta ăn, Ta khát mà các ngươi không cho Ta uống,  Ta là khách lạ mà các ngươi không tiếp rước, Ta mình trần mà các ngươi không cho mặc, Ta đau yếu và ở tù mà các ngươi đã không thăm viếng" ... vì những gì các ngươi đã làm cho một người trong các anh em hèn mọn nhất này của Ta, là các ngươi đã làm cho chính mình Ta". (Mt 25: 41 - 45)
Theo Chúa, chúng ta có cách nào tốt hơn để bắt chước Chúa Giêsu để thể hiện thế nào là tình yêu thương người hàng xóm như yêu chính mình?"
 
REFLECTION
When we love someone, we try to give our very best. We wish to make the loved one happy. We show love in various ways – in words of affirmation and love, in giving of gifts and service, in presence and touch.
How do we show our love of God? We declare our love in our prayers. We spend quality time with God in prayer, at Masses and religious services. We serve God through people and his Church. We show love and respect to God by showing love and respect to religious objects and places.
How do we show our love of neighbor? Jesus' account of the Last Judgment is his model for love of neighbor: "Come, blessed of my Father! Take possession of the kingdom prepared for you from the beginning of the world. For I was hungry and you fed me, I was thirsty and you gave me drink, I was a stranger and you welcomed me into your house, I was naked and you clothed me, I was sick and you visited me, I was in prison and you came to see me." (Mt 25: 34 – 36)
"Lord, when did we see you hungry, thirsty, a stranger, naked, sick or in prison?" "The King will answer, 'Truly, I say to you: whenever you did this to these little ones who are my brothers and sisters, you did it to me.'" (Mt 25: 37 – 40)And to those on his left, "Go, cursed people, out of my sight into the eternal fire which has been prepared for the devil and his angels! . . . Whatever you did not do for one of these little ones, you did not do for me." (Mt 25: 41 – 45) Is there a better way to express or describe how to "love your neighbor as yourself?"

No comments:

Post a Comment