Suy
Niệm Chúa Nhật XVIII Mùa Thường Niên (Năm C)
Một người trong đám đông thưa với Chúa Giêsu: "Thưa Thầy, xin Thầy bảo anh tôi chia gia tài cho tôi." Người đáp: "Này bạn, ai đã đặt tôi làm người xét xử và phân xử cho các anh?" (Lc 12:13–14)
Nhiều điều trong cuộc sống của chúng ta có lẽ không đuọc công bằng cho lắm. Trẻ em nhận thức rõ điều này mỗi khi chúng cảm thấy mình bị anh chị em lừa dối. Chúng phàn nàn với cha mẹ, giống như người trong đám đông được nói đến trong bài Phúc âm ở trên đã phàn nàn với Chúa Giêsu về anh trai mình. Chúng ta muốn có sự công bằng, hay sự công lý và có thể chúng ta sẽ cảm thấy rất khó chịu khi thấy mình bị đối xử bất công.
Đoạn
Tin Mừng trên rất thú vị vì Chúa Giêsu nhẹ nhàng nhưng rõ ràng
từ chối làm người phân xử công lý cho người đàn ông này. Chúng ta có
thể thấy đúng
là anh ta đã bị anh trai lừa gạt mất quyền thừa kế và đối sử bất công với anh. Nhưng điều thú vị là Chúa Giêsu không chỉ từ chối giải
quyết tranh chấp cho anh ta mà còn tiếp tục dạy anh ta về
lòng tham, với ngụ ý rằng người anh trai lừa
gạt anh ta đã hành động vì lòng tham.
Nếu
chúng ta
bị anh chị em mình lừa gạt mất quyền thừa kế, chúng ta sẽ phản ứng thế nào? Nếu một người anh chị em
làm điều này, rõ ràng đó là phạm tội tham lam
và bất công. Nhưng câu hỏi đặt ra là phản ứng của chúng ta khi bị lừa dối. Bị
người khác lừa dối có thể dẫn đến một trong hai phản ứng. Phản ứng phổ biến nhất
là ngay lập tức tìm kiếm công lý, chống trả lại sự bất công.
Nhưng đây không phải lúc nào cũng là điều Chúa muốn chúng
ta làm. Thay vào đó, khi trải qua sự bất công, chúng
ta được Chúa trao
cho cơ
hội để yêu thương ở một mức độ rất sâu sắc. Và đây phải là sự phản
ứng của chúng ta. Đây là lý do tại sao Chúa Giê-su nói rằng chúng ta phải yêu
thương kẻ
thù và cầu nguyện cho những người ngược đãi chúng ta. Trong một viễn ảnh to lớn
của cõi vĩnh hằng, những bất công trong trần thế luôn là
cơ hội cho ân sủng của Thiên Chúa. Điều này được chỉ
thể hiện rõ ràng bằng cách nhìn vào sự bất công nghiêm trọng nhất trong đau khổ
và cái chết của Con Chúa Trời. Chúa Giêsu không phàn nàn về việc bị đối xử tàn
nhẫn như vậy. Ngài không kêu gọi các thiên thần trên Thiên Đàng tiêu diệt những
người Pharisiêu và người La Mã đã tấn công tàn nhẫn vớiNgài.
Thay vào đó, Chúa Gi-su đã sử dụng sự bất công mà Ngài phải chịu làm nền tảng
cho món quà cứu rỗi của Ngài.
Trong
hành trình cuộc đời này, chúng ta cần quyết định xem mình sẽ sống cho cuộc đời
này hay cho cõi sống đời
đời trong Thiên Chúa. Chúng ta không thể có cả hai. Tuy nhiên,
bằng cách chọn sống đời đời trong Thiên Chúa, chúng ta cũng
làm cho cuộc sống của mình trên trần thế này thêm phong phú
theo những cách mà không gì trên thế gian này có thể sánh bằng.
Ví dụ, giả sử chúng ta đã trải qua hoàn cảnh bất hạnh là nghèo đói cùng cực. Giả sử chúng ta bị lừa mất nhà cửa, tài sản và chẳng còn lại gì. Liệu điều này có khiến chúng ta đau khổ không? Có thể, nhưng không nhất thiết phải như vậy. Thay vào đó, một hoàn cảnh bất hạnh như vậy có tiềm năng giúp chúng ta sống từng ngày, tin tưởng vào sự quan phòng của Chúa và bày tỏ lòng thương xót trước bất công. Và điều đó là tốt. Nó tốt cho linh hồn vĩnh cửu của chúng ta. Nó tốt bởi vì nó sẽ thúc đẩy chúng ta tin cậy Chúa ở một mức độ rất sâu sắc và trở thành ngọn hải đăng của lòng thương xót Chúa.
Ngược lại, nếu chúng ta có mọi thứ chúng ta có thể mong muốn trên thế gian này, chúng ta sẽ rất dễ bị cám dỗ để nương tựa ít hơn vào Thiên Chúa và sẽ nương tựa nhiều hơn vào những thứ chúng ta sở hữu trên thế gian này. Nhưng những thứ của thế gian này không thể cứu rỗi linh hồn vĩnh cửu của chúng ta.
Trên thực tế, chúng là một trở ngại nghiêm trọng đối với khả năng tin cậy duy nhất của chúng ta vào Thiên Chúa. Vậy nên, sự thật là sự nghèo đói và bất công thực sự mở ra cánh cửa cho chúng ta có một cơ hội để có được nhiều ân sủng hơn trong cuộc sống so với của cải vật chất. Nhưng chúng ta vẫn thường khao khát có được nhiều thứ của cải vật chất một ngày càng nhiều hơn.
Hôm
nay, chúng ta hãy suy ngẫm về những phước lành trong tâm
linh và vĩnh cửu đến từ việc chỉ nương tựa vào Thiên Chúa
chứ không phải vào của cải vật chất. Đây là một bài học khó khăn đối với hầu hết
mọi người chúng ta. Nếu đây chính là cuộc đấu tranh
của chúng ta, chúng ta hãy cố gắng nhìn
nhận theo quan điểm về sự sống vĩnh cửu. Hãy cố
nhìn xa hơn sự ổn định và thú vui tạm thời đến từ việc tích lũy của cải trần
gian, để chúng ta thấy được sự giàu có vĩnh cửu đến từ việc tìm kiếm Chúa mà thôi.
Mọi thứ trên thế gian này một ngày nào đó sẽ qua đi. Dưới ánh sáng của sự thật
đó, hãy tái cam kết đón nhận sự giàu có của Thiên
Chúa bằng cách yêu thương người khác qua tất cả những
bất công mà chúng ta gặp phải trong cuộc sống.
Eighteenth
Sunday in Ordinary Time (Year C)
Someone in the crowd said to Jesus, “Teacher, tell my brother to share the inheritance with me.” He replied to him, “Friend, who appointed me as your judge and arbitrator?” Luke 12:13–14
Many things in life are not fair. Children are keenly aware of this any time they sense they have been cheated by a sibling. They complain to their parents, just as the person in the crowd quoted above complained to Jesus about his brother. We want justice and can become quite upset when we feel that we have been dealt an injustice.
The passage above is interesting because Jesus gently but clearly refuses to be the arbiter of justice for this man. It may indeed be the case that he was cheated out of his inheritance by his brother. But it’s interesting that Jesus not only refuses to resolve the dispute, He then goes on to teach about greed, suggesting that the cheated man was acting out of greed.
If you were cheated out of your inheritance by a sibling, how would you react? If a sibling were to do this, it would clearly be a sin and an injustice. But the question at hand is your reaction to being cheated. Being cheated by another might result in one of two responses. The most common response is to immediately seek justice, to fight back. But this is not always what God will inspire us to do. Instead, when we experience injustice, we are given an opportunity to love on a very deep level. And this must be our response. This is why Jesus said we must love our enemies and pray for those who persecute us. In the big picture of eternity, earthly injustices are always an opportunity for grace. This is evident by simply looking at the gravest injustice of the suffering and death of the Son of God. Jesus did not complain about being so cruelly treated. He did not call on the angels of Heaven to destroy the Pharisees and Romans who attacked Him. Instead, Jesus used the injustice inflicted upon Him as a foundation for His gift of salvation.
As we journey through this life, we need to decide whether we are going to live for this life or for eternity. We cannot have both. However, by choosing to live for eternity, we also enhance our lives here on earth in ways that nothing in this world can match. For example, say you experienced the unfortunate situation of extreme poverty. Say you were cheated out of your home and possessions and were left with nothing. Would this make you miserable? It might, but it doesn’t have to. Instead, such an unfortunate circumstance has the potential for you to live day-by-day, trusting in God’s providential care and to offer mercy in the face of injustice. And that is good. It is good for your eternal soul. It is good because it will motivate you to trust God on a very deep level and to become a beacon of God’s mercy. By contrast, if you had everything you could ever want in this world, it would be seriously tempting to rely less upon God and more upon the things you possess in this world. But the things of this world cannot save your eternal soul. In fact, they are a serious hindrance to your ability to trust in God alone. So, truth be told, poverty and injustice actually open the door to an opportunity for much more grace in our lives than material wealth does. But so often we still long to have more and more of the things of this world.
Reflect, today, upon the spiritual and eternal blessings that come from relying solely upon God and not upon material wealth. This is a hard lesson for most people to learn. If this is your struggle, then try to take on the eternal perspective. Try to look beyond the temporary stability and pleasures that come from accumulating earthly wealth, so that you will see the eternal riches that come from seeking God alone. Everything in this world will one day pass away. In the light of that fact, recommit yourself to the embrace of God’s riches by loving others through every injustice you encounter in life.
Most merciful Lord, You endured the greatest injustice ever known. But in the face of that injustice, You offered mercy and the gift of salvation, transforming that injustice into the greatest act of love ever offered. Help me to imitate Your merciful heart and to see injustice, poverty, and every difficulty I encounter as an opportunity to turn more fully to You. Jesus, I trust in You.
Sunday
in Ordinary Time 2025 (Year C)
Opening Prayer: Lord God, you give my life and existence profound meaning. I come from you and am returning to you. My life is a journey, and I am always walking either toward or away from your house. I am a member of your household and seek to store up treasure with you through merciful deeds of charity empowered by your divine grace.
Encountering
the Word of God
1. The Most Philosophical Book in the Bible: The First Reading is taken from the Book of Ecclesiastes. The book has been called the most philosophical book of the Bible. It feels like a thought experiment in which faith is bracketed and the world is pondered exclusively from the standpoint of human reason. The existence of God and God’s sovereignty over history and the world are not denied in the book. By bracketing faith, the book suggests that “all things are vanity”. And so, life, from a merely human point of view, appears to be meaningless if death is our ultimate destiny and if man has no hope for happiness that reaches beyond the grave (see Ignatius Catholic Study Bible, 1002). The grim reality is that man toils and leaves the world with nothing. The little he gains is destined to be left to another. Possessions and pleasure are fleeting and can’t be the ultimate meaning of life. If there is no afterlife and if the injustices in this world are not rectified in the next, then the best we can do, says Qoheleth, is to enjoy the good things in life as much as circumstances allow (Ecclesiastes 2:24; 3:12, 22; 8:15).
2.
The Foolish Rich Man in the Gospel: This attitude of “rest, eat, drink,
and be merry” is exemplified in the Gospel by the rich man in the parable. He
had a bountiful harvest one year and didn’t have space in his barns to store it
all. He decided to tear down his barns and build larger ones, and enjoy the
rest of his life in leisure. God points out how foolish this attitude was: “You
fool, this night your life will be demanded of you.” Instead of storing up
earthly treasure like the rich man, we need to store up heavenly treasure. The
rich man didn’t need to build bigger barns to store the grain. He needed to
contemplate the material needs of the people around him. Why not
sell the excess grain and extra goods and give the money to the poor? Why not
support a hospital or school with the extra money? Why not give the grain to
the poor so that they can have bread? Why not act as a kinsman redeemer and pay
off the debt of those in servitude? The rich man foolishly thinks the meaning
of life is found in comfort and things rather than in loving sacrifice.
3.
Seek What is Above: In the Letter to the Colossians, Paul contrasts
seeking what is above with seeking what is earthly: “The seeking of ‘what is on
earth’ – namely, wealth, physical pleasure, and pride – is at the root of all
the sins that St. Paul describes as ‘earthly’: immorality, impurity, passion,
evil desire, greed, lying” (Bergsma, Word of the Lord: Year C,
348). Putting on Christ’s life through Baptism means putting off their old
sinful ways. “When calling Christians to be who they have been made to be in
Christ, Paul can command them to ‘put on’ new life, virtues, even their ‘new
self,’ and to ‘put off’ evil ways and their old self (Colossians 3:12; see
Romans 13:12, 14; Ephesians 4:22, 25). This putting on/off will be complete on
the last day, when all that they are is clothed and transformed to be like
Christ. … When calling believers to Christian morality, therefore, Paul can
call them to ‘crucify’ or ‘put to death’ their old selves and desires (Romans
8:13; Colossians 3:5) and to live and act in the new life that will be complete
on the last day” (Prothro, The Apostle Paul and His Letters, 215).
The solution, then, to the problem of the meaning of life, pondered in
Ecclesiastes, is ultimately found in Christ.
Conversing
with Christ: Lord
Jesus, guide me as I use the things of this passing world. Help me to see
myself as a steward of many good things and how I use them to alleviate the
sufferings of others and help them flourish as children of God.
Một người trong đám đông thưa với Chúa Giêsu: "Thưa Thầy, xin Thầy bảo anh tôi chia gia tài cho tôi." Người đáp: "Này bạn, ai đã đặt tôi làm người xét xử và phân xử cho các anh?" (Lc 12:13–14)
Nhiều điều trong cuộc sống của chúng ta có lẽ không đuọc công bằng cho lắm. Trẻ em nhận thức rõ điều này mỗi khi chúng cảm thấy mình bị anh chị em lừa dối. Chúng phàn nàn với cha mẹ, giống như người trong đám đông được nói đến trong bài Phúc âm ở trên đã phàn nàn với Chúa Giêsu về anh trai mình. Chúng ta muốn có sự công bằng, hay sự công lý và có thể chúng ta sẽ cảm thấy rất khó chịu khi thấy mình bị đối xử bất công.
Ví dụ, giả sử chúng ta đã trải qua hoàn cảnh bất hạnh là nghèo đói cùng cực. Giả sử chúng ta bị lừa mất nhà cửa, tài sản và chẳng còn lại gì. Liệu điều này có khiến chúng ta đau khổ không? Có thể, nhưng không nhất thiết phải như vậy. Thay vào đó, một hoàn cảnh bất hạnh như vậy có tiềm năng giúp chúng ta sống từng ngày, tin tưởng vào sự quan phòng của Chúa và bày tỏ lòng thương xót trước bất công. Và điều đó là tốt. Nó tốt cho linh hồn vĩnh cửu của chúng ta. Nó tốt bởi vì nó sẽ thúc đẩy chúng ta tin cậy Chúa ở một mức độ rất sâu sắc và trở thành ngọn hải đăng của lòng thương xót Chúa.
Ngược lại, nếu chúng ta có mọi thứ chúng ta có thể mong muốn trên thế gian này, chúng ta sẽ rất dễ bị cám dỗ để nương tựa ít hơn vào Thiên Chúa và sẽ nương tựa nhiều hơn vào những thứ chúng ta sở hữu trên thế gian này. Nhưng những thứ của thế gian này không thể cứu rỗi linh hồn vĩnh cửu của chúng ta.
Trên thực tế, chúng là một trở ngại nghiêm trọng đối với khả năng tin cậy duy nhất của chúng ta vào Thiên Chúa. Vậy nên, sự thật là sự nghèo đói và bất công thực sự mở ra cánh cửa cho chúng ta có một cơ hội để có được nhiều ân sủng hơn trong cuộc sống so với của cải vật chất. Nhưng chúng ta vẫn thường khao khát có được nhiều thứ của cải vật chất một ngày càng nhiều hơn.
Someone in the crowd said to Jesus, “Teacher, tell my brother to share the inheritance with me.” He replied to him, “Friend, who appointed me as your judge and arbitrator?” Luke 12:13–14
Many things in life are not fair. Children are keenly aware of this any time they sense they have been cheated by a sibling. They complain to their parents, just as the person in the crowd quoted above complained to Jesus about his brother. We want justice and can become quite upset when we feel that we have been dealt an injustice.
The passage above is interesting because Jesus gently but clearly refuses to be the arbiter of justice for this man. It may indeed be the case that he was cheated out of his inheritance by his brother. But it’s interesting that Jesus not only refuses to resolve the dispute, He then goes on to teach about greed, suggesting that the cheated man was acting out of greed.
If you were cheated out of your inheritance by a sibling, how would you react? If a sibling were to do this, it would clearly be a sin and an injustice. But the question at hand is your reaction to being cheated. Being cheated by another might result in one of two responses. The most common response is to immediately seek justice, to fight back. But this is not always what God will inspire us to do. Instead, when we experience injustice, we are given an opportunity to love on a very deep level. And this must be our response. This is why Jesus said we must love our enemies and pray for those who persecute us. In the big picture of eternity, earthly injustices are always an opportunity for grace. This is evident by simply looking at the gravest injustice of the suffering and death of the Son of God. Jesus did not complain about being so cruelly treated. He did not call on the angels of Heaven to destroy the Pharisees and Romans who attacked Him. Instead, Jesus used the injustice inflicted upon Him as a foundation for His gift of salvation.
As we journey through this life, we need to decide whether we are going to live for this life or for eternity. We cannot have both. However, by choosing to live for eternity, we also enhance our lives here on earth in ways that nothing in this world can match. For example, say you experienced the unfortunate situation of extreme poverty. Say you were cheated out of your home and possessions and were left with nothing. Would this make you miserable? It might, but it doesn’t have to. Instead, such an unfortunate circumstance has the potential for you to live day-by-day, trusting in God’s providential care and to offer mercy in the face of injustice. And that is good. It is good for your eternal soul. It is good because it will motivate you to trust God on a very deep level and to become a beacon of God’s mercy. By contrast, if you had everything you could ever want in this world, it would be seriously tempting to rely less upon God and more upon the things you possess in this world. But the things of this world cannot save your eternal soul. In fact, they are a serious hindrance to your ability to trust in God alone. So, truth be told, poverty and injustice actually open the door to an opportunity for much more grace in our lives than material wealth does. But so often we still long to have more and more of the things of this world.
Reflect, today, upon the spiritual and eternal blessings that come from relying solely upon God and not upon material wealth. This is a hard lesson for most people to learn. If this is your struggle, then try to take on the eternal perspective. Try to look beyond the temporary stability and pleasures that come from accumulating earthly wealth, so that you will see the eternal riches that come from seeking God alone. Everything in this world will one day pass away. In the light of that fact, recommit yourself to the embrace of God’s riches by loving others through every injustice you encounter in life.
Most merciful Lord, You endured the greatest injustice ever known. But in the face of that injustice, You offered mercy and the gift of salvation, transforming that injustice into the greatest act of love ever offered. Help me to imitate Your merciful heart and to see injustice, poverty, and every difficulty I encounter as an opportunity to turn more fully to You. Jesus, I trust in You.
Opening Prayer: Lord God, you give my life and existence profound meaning. I come from you and am returning to you. My life is a journey, and I am always walking either toward or away from your house. I am a member of your household and seek to store up treasure with you through merciful deeds of charity empowered by your divine grace.
1. The Most Philosophical Book in the Bible: The First Reading is taken from the Book of Ecclesiastes. The book has been called the most philosophical book of the Bible. It feels like a thought experiment in which faith is bracketed and the world is pondered exclusively from the standpoint of human reason. The existence of God and God’s sovereignty over history and the world are not denied in the book. By bracketing faith, the book suggests that “all things are vanity”. And so, life, from a merely human point of view, appears to be meaningless if death is our ultimate destiny and if man has no hope for happiness that reaches beyond the grave (see Ignatius Catholic Study Bible, 1002). The grim reality is that man toils and leaves the world with nothing. The little he gains is destined to be left to another. Possessions and pleasure are fleeting and can’t be the ultimate meaning of life. If there is no afterlife and if the injustices in this world are not rectified in the next, then the best we can do, says Qoheleth, is to enjoy the good things in life as much as circumstances allow (Ecclesiastes 2:24; 3:12, 22; 8:15).
No comments:
Post a Comment