Monday, January 8, 2024

Suy Niệm Thứ Hai - Lễ Kính Chúa Giêsu Chịu Phép Rửa –

Suy Niệm Thứ Hai - Lễ Kính Chúa Giêsu Chịu Phép Rửa

Hôm nay chúng ta mừng lễ Chúa Giêsu Chịu Phép Rửa, cũng là ngày cuối cùng của mùa phụng vụ Giáng sinh. Trong Tin Mừng hôm nay, Thánh Luca đã thuật lại cho chúng ta nghe lại câu chuyện rất hấp dẫn về việc Chúa Giê-su được Thánh Gioan Tẩy giả làm phép rửa tại sông Jordan. Trong khi Chúa Giêsu cầu nguyện sau khi chịu phép Thanh tẩy thì “các tầng trời mở ra, và Người thấy Thánh Thần Chúa ngự xuống như một bồ câu và đậu trên Người. Và ngay lúc ấy, có tiếng từ trời phán “Con là Con yêu dấu của Cha, Con đẹp lòng Cha." (LC 3:17)            Những người có mặt đã chứng kiến cảnh Chúa Chịu phép Rửa và chắc hẳn đã phải kinh ngạc về những sự kiện đã xảy ra sau khi Chúa Giêsu đã chịu phéu Rửa.
            Chúng ta có thể tưởng tượng rằng Chúa Giêsu cũng kinh ngạc về những gì đã xảy ra cho Ngài. Và chúng ta cũng chắc hẳn đó là một khoảnh khắc khích lệ đích thực đối với Chúa Giê-su khi nghe những lời Thiên Chúa Cha đã khen ngợi Ngài. Chúng ta có lẽ nghĩ đây có phải là một hành động mà Thiên Chúa Cha đã tác động để khuyến khích Chúa Giêsu vì Ngài muốn thấy một kết quả mà Ngài mong muốn nơi Chúa Giêsu?  “Con là Con yêu dấu của Cha, Con đã làm đẹp lòng Cha,” Chúa Cha đã hài lòng về những việc mà Chúa con Giêsu đã làm khi được sai xuống thế trần và làm người như chúng ta.
            Một câu trả lời khả dĩ cho câu hỏi này được giải đáp là điều mà chúng ta đã ăn mừng và tưởng nhớ hâng năm trong suốt mùa Giáng sinh đó là: Ngôi Lời vĩnh cửu, đã làm người. Hành động khiêm tốn của Con Thiên Chúa, tự hạ mình xuống trần gian để mặc lấy bản tính con người hè hạ như chúng ta. Hành động hoàn toàn khiêm tốn này của đấng vĩ đại nhất và cũng là đấng đã sáng tạo tất cả mọi loài vật, đã bước vào thế giới và trải nghiệm cuộc sống của con người như một hài nhi bình thường, yếu ớt, phụ thuộc và bố mệ, và cũng là một món quà mà Thiên Chúa đã ban tặng cho toàn thể tạo vật. Đấng vĩ đại nhất của mọi loài, đã trở thành một tạo vật nhỏ nhất. Ngôi Lời đã trở thành một em bé sơ sinh, không biết nói. Ngay từ khi bắt đầu cuộc sống trên đất, Con Thiên Chúa đã thể hiện đức tính khiêm tốn và đức tính này tiếp tục được thể hiện trong suốt thời gian của Ngài trên thế gian.
            Lễ Kính Chúa Giêsu chịu Phép Rửa hôm nay là một ví dụ khác về lòng khiêm tốn của Chúa Giêsu. Để tham dự vào tất cả những gì trong cuộc sống của con người, Con Thiên Chúa cũng đã tham gia vào nghi lễ thế tục như con người. Ngài đã đến Thánh Gioan xin nhận phép Rữa như một con người tội lỗi chúng ta, mặc dù Ngài là Đấng vô tội. Người là đấng Thánh, vô tội nhưng vẫn hạ mình chấp nhận thanh tẩy qua phép Rửa, không phải Chúa muốn như thế để tự tôn mình như là người có uy quyền cao cả hơn tất cả những người khác, mà trái lại, Ngài làm vậy là để cống hiến cho thế giới con người cái gương khiêm tốn là sẵn sàng vâng nhận mối quan hệ hiếu thảo của mình với Thiên Chúa là Cha. Đây là hành động khiêm tốn của Chúa Giêsu đã khiến Thiên Chúa Cha hoan hỉ: "Con là Con yêu dấu của Cha, Con đã làm đẹp lòng Cha."
            Qua lời tiên tri Isaia trong bài đọc thứ nhất ngày hôm nay chúng ta nghe: Đây lời Chúa phán: "Này là tôi tớ Ta mà Ta nâng đỡ, là người Ta chọn, Ta hài lòng về người. " Một lối sống và thái độ khiêm tốn cũng được khuyên khích trong thư gửi Titô, Thánh Phao-lô cho chúng ta biết là, “hãy từ chối những đường lối và ham muốn trần tục, và sống tiết độ, công bình và đạo đức trong thời đại này”. Trong lá thư này, chúng ta nghe nói đến đức khiêm nhường này được ca ngợi và khích lệ nơi những người sống khiêm tốn và do đó, phù hợp với Kinh Thánh nói rằng Thiên Chúa là Cha, và Ngài sẽ khẳng định đức tính này nơi Con Ngài.
            Truyền thống của Giáo hội chúng ta tiếp tục coi trọng và ca ngợi đức tính khiêm tốn. Chẳng hạn, trong một lần trình bày về Thánh Vịnh, Thánh Augustinô đã giảng cho những người trong giáo đoàn của mình: “Để tự tôn vinh mình về những ân sủng dồi dào mà chúng ta đã nhận được là một mối nguy hiểm mà chúng ta phải hết sức cảnh giác. Không ai nên tự hào về bất kỳ món quà nào của Thiên Chúa, nhưng hãy giữ gìn sự khiêm tốn và tuân theo lệnh truyền của thánh thư:  anh chị em càng làm lớn, anh chí em càng phải hạ mình sâu hơn; thì chúng ta sẽ tìm được ân huệ nơi Thiên Chúa (Sir 3:20). Hỡi anh chị em yêu dấu, tôi không thể nhấn mạnh đủ với anh chị em  là việc tự hào về bất cứ món quà nào nhận được từ nơi Thiên Chúa là điều nguy hiểm đến mức nào. ” (giải thích của Thánh Vịnh 130, 7)
            Chúng ta có chức vụ càng lớn, thì chúng ta càng phải hạ mình nhiều hơn; và chúng ta sẽ được Chúa ban cho nhiều ân huệ của Chúa. Vì vậy, Con của Thiên Chúa Cha, Hoàng tử Hoà bình, đã có được ân huệ với Thiên Chúa Cha trên Trời, qua hành động khiêm tốn và lòng yêu thương vâng phục để trở nên một con người giống như chúng ta. Phần chúng ta phải đáp ứng như thế nào trong cuộc sống của mình? Làm thế nào để những gì đã diễn ra trong Phép Rửa của Chúa Giê-su, sẽ làm ảnh hưởng đến việc nhận diện cá nhân của chúng ta “chúng ta là ai và chúng ta sẽ làm gì ngày hôm nay”? Chúng ta phải dò xét lòng mình và cầu xin Chúa giúp chúng ta sống theo sự  khiêm tốn. Giống như Con Thiên Chúa, chúng ta phải dọn mình và sống khiêm tốn và luôn luôn tìm kiếm con đường khiêm tốn.
            Qua phép Rửa của chúng ta, Chúng ta chắc chắn được Thiên Chúa ban cho muôn vàn ơn phước cho chúng ta và chúng ta hãy kính trọng những ân sủng của Chúa ban cho trong sự khiêm tốn, không nên vì những ơn Chúa ban cho chúng ta cách riêng để tự tôn vinh mình, nhưng chúng ta nên hạ mình xuống trong sự khiêm tốn.      Chúng ta nên tin rằng điều này sẽ là cách giúp chúng ta dọn đường cho chúng ta để chúng ta khám phá ra nhiều cách giúp chúng ta có thể sống, với tư cách là con cái của Thiên Chúa. Để sống trong sự Khiêm tốn đó,  chúng ta cần thể hiện sự tha thứ, hay cầu xin sự tha thứ. Sự Khiêm tốn có thể giúp chúng ta phục vụ những nhu cầu vật chất, tinh thần, tình cảm, giáo dục hoặc tài chính cho những người thiếu thốn,   nghèo khổ trong chúng ta. Và sự khiêm tốn cũng giúp chúng ta biết cởi mở để đáp lại lời kêu gọi của Thiên Chúa để phục vụ Hội thánh với tư cách là những người tu sĩ hay linh mục. Có nhiều cách để chúng ta có thể khiêm tốn phụng sự Thiên Chúa của chúng ta. Sau hết chúng ta được mời gọi để hướng tới cuộc sống khiêm tốn, noi gương người anh của chúng ta là Chúa Giêsu Kitô, người đã nghe được những lời cảm kích và khích lệ của Chúa Cha khi chịu phép Rửa, “Con là Con yêu dấu của Cha, Con đẹp lòng Cha”
 
Monday Jan 8-2024 – Feast the Baptism of the Lord.
Today we celebrate the feast of the Baptism of the Lord, the last day of the liturgical season of Christmas. In the Gospel of Luke, we hear of the tremendous and fascinating account of Jesus being baptized by John. While Jesus was praying after his baptism, “heaven was opened and the Holy Spirit descended upon him in bodily form like a dove.” Then we are told of voice which came from heaven and said, “You are my beloved Son, with whom I am well pleased.” How’s THAT for positive reinforcement? The witnesses of Jesus’ baptism and of the events immediately following must have been in awe at what was happening. I like to imagine that Jesus was also in awe at what took place. It must have been a real moment of affirmation for Jesus to hear those complimentary words coming from God, his Father. Was it an action of positive reinforcement on the part of God to influence a desired behavioral outcome? If it was, what then was the desired behavior that was being positively reinforced with those words, “You are my beloved Son, with whom I am well pleased”?
            A possible answer to this question comes from what we have been celebrating throughout this Christmas season: the eternal Word, made human. The humble action of the Son of God, empties himself to take on human nature. This act of complete humility, where the greatest of all and creator of all, enters the human experience as a weak, dependent baby is a gift that God offers to the whole of creation. The greatest of all, becomes the least. The Word becomes an infant, without words. From the beginning of his earthly life, the Son of God demonstrates the virtue of humility and this virtue continues to be demonstrated throughout his time on earth.
            Today’s celebration of the baptism of the Lord, is another example of his humility. The Son of God, in order to participate in all that is human, also participated in the ritual of baptism. The sinless one, participated in the cleansing waters of baptism, not to exalt himself as having something greater than all others, rather, to offer to the world the example of humbly accepting his filial relationship with God, the Father. I believe that this act of humility is the behavior that God, the Father was reinforcing in a positive way with the encouraging words, “You are my beloved Son, with whom I am well pleased.”
            This is supported by the prophecy of the first reading today from Isaiah, “Thus says the LORD: Here is my servant whom I uphold, my chosen one with whom I am pleased.” A humble lifestyle and attitude to life was also reinforced in our second reading from Paul’s letter to Titus, “reject godless ways and worldly desires and live temperately, justly and devoutly in this age.” Throughout the scriptures we hear of this virtue of humility being praised and encouraged in those who live it and so it is consistent with Scriptures that God, the Father, would affirm this virtue in his Son.
            The tradition of our Church continued to value and praise the virtue of humility. For example, in one of his expositions on the Psalms, St. Augustine preached to the people of his congregation: “To glorify ourselves over the abundant graces we have received is a danger of which we must be extremely wary. No one must be proud over any gift of God, but rather preserve humility and obey the injunction given by scripture, The greater you are, the more deeply you are to humble yourself; then you will find favor with God (Sir 3:20). I cannot emphasize enough to you, beloved, how perilous it is to be proud about any gift received from God.” (Exposition of Psalm 130, 7)
            The greater you are, the more deeply you are to humble yourself; then you will find favor with God. So the Son of God, the Prince of Peace, found favor with God, through the deep and loving humble act of becoming one like us. How then can we respond in our lives? How does what took place at Jesus’ Baptism, affect who we are and what we do today? We must search our hearts and ask God to assist us to live the way of humility. We must, like the Son of God, empty ourselves and live humble lives and search always for the way of humility.
            We are certainly blessed with the grace of God we receive through baptism, let this grace not be a reason to glorify ourselves, but to humble ourselves. This, I believe will clear the way for us to discover the many ways we can live, as sons and daughters, in response to our relationship with God. Our response may come in the form of forgiveness, or asking for forgiveness. It may come in serving the physical, spiritual, emotional, educational or financial needs of the poorest among us. It may come in being open to respond to the vocational call of God to serve the church as a religious sister, brother or priest. There are many ways we can humbly serve our God. The humble lives we are called to lead then, will be in imitation of our brother, Jesus Christ, who at his baptism heard those affirming and encouraging words, “You are my beloved Son, with whom I am well pleased.”
 
It happened in those days that Jesus came from Nazareth of Galilee and was baptized in the Jordan by John. On coming up out of the water he saw the heavens being torn open and the Spirit, like a dove, descending upon him. And a voice came from the heavens, “You are my beloved Son; with you I am well pleased.”  Mark 1:9–11 
The Feast of the Baptism of the Lord concludes for us the Christmas Season and transitions us into the beginning of Ordinary Time. From a Scriptural point of view, this event in Jesus’ life is also a transitional moment from His hidden life in Nazareth to the beginning of His public ministry. As we commemorate this glorious event, it’s important to ponder a simple question: Why was Jesus baptized? Recall that John’s baptism was one of repentance, an act by which he invited his followers to turn from sin and to turn to God. But Jesus was sinless, so what was the reason for His Baptism?
First of all, we see in the quoted passage above that Jesus’ true identity was made manifest through His humble act of baptism. “You are my beloved Son; with you I am well pleased,” spoke the voice of the Father in Heaven. Furthermore, we are told that the Spirit descended upon Him in the form of a dove. Thus, Jesus’ baptism is in part a public declaration of Who He is. He is the Son of God, a divine Person Who is one with the Father and the Holy Spirit. This public testimony is an “epiphany,” a manifestation of His true identity for all to see as He prepares to begin His public ministry.
Second, by His baptism, Jesus’ incredible humility is made manifest. He is the Second Person of the Most Holy Trinity, but He allows Himself to become identified with sinners. By sharing in an act that was focused upon repentance, Jesus speaks volumes through His action of baptism. He came to unite Himself with us sinners, to enter our sin and to enter into our death. By entering the water, He symbolically enters into death itself, which is the result of our sin, and rises triumphantly, allowing us to also rise with Him to new life. For this reason, Jesus’ baptism was a way of Him “baptizing” the waters, so to speak, so that water itself, from that moment onward, would be endowed with His divine presence and could be communicated to all who are baptized after Him. Therefore, sinful humanity is now able to meet divinity through baptism.
Lastly, when we share in this new baptism, through water that has now been sanctified by our divine Lord, we see in Jesus’ baptism a revelation of who we become in Him. Just as the Father spoke and declared Him as His Son, and just as the Holy Spirit descended upon Him, so also in our baptism we become the adopted children of the Father and are filled with the Holy Spirit. Thus, Jesus’ baptism gives clarity as to whom we become in Christian baptism.
Lord, I thank You for Your humble act of baptism by which You opened the Heavens to all who are sinners. May I open my heart to the unfathomable grace of my own baptism each and every day and more fully live with You as a child of the Father, filled with the Holy Spirit.  Jesus, I trust in You.
 
Monday Jan 8- The Baptism of the Lỏd
Opening Prayer: Today I contemplate the mystery of your baptism in the Jordan. It truly is a mystery and something that far surpasses my understanding. Your baptism anticipates your death and resurrection and, at the same time, looks forward to my own death and rising to new life.
 Encountering the Word of God
 1. Heaven was torn open: All four Gospels narrate Jesus’ baptism in the Jordan River by John the Baptist. The most unique aspect of Mark’s account is how he says that the heavens were torn open when Jesus rose up from the waters. Mark will use the same verb “to rip or tear open” at Jesus’ crucifixion when the veil of the Temple was torn open from top to bottom. Seen together, these two tearing events symbolize that the obstacle separating humanity from God has been removed. When Adam and Eve sinned, the way to paradise and eternal life with God was blocked. This was symbolized by the cherubim who was stationed at the entrance to the garden. When Moses constructed the Tabernacle and when Solomon constructed the Temple, cherubim and a veil guarded access to the inner sanctuary, to the Holy of Holies.
 2. Baptism as an Anticipation of His Death and Resurrection: Jesus’ death on the Cross opens the way to paradise for us! Jesus’ baptism in the Jordan was a powerful anticipation of his death and resurrection. He was plunged into the water by John and this symbolized his death and burial. When he emerges from the water and rises up out of it, this symbolizes his resurrection on the third day. At Jesus’ Baptism, the Holy Spirit descends like a dove upon him. At Jesus’ crucifixion, the Holy Spirit, symbolized by the water, is poured out from his side upon humanity.
 3. Come to the water! Isaiah 55 invites those who are thirsty to come to the water that the Lord provides. Not only will God give water to the thirsty, but he will give food, wine, and milk to the poor. The Lord asks us to heed his word and listen so that we may have life and enjoy the blessings of the everlasting covenant. One of the benefits assured to David and his royal sons was divine sonship. This benefit, through the life and death of Jesus, is now offered to us all. The way we receive this benefit, the way we become children of God, is through baptism, which is our participation in the death and resurrection of Jesus.
 Conversing with Christ: Lord Jesus, you are my savior. This fills me with confidence and I fear no evil. You are my strength and my courage. You have washed me with the water of salvation and given me to drink from the fountain of salvation. I thank you today and will do my best to make you known in the world so that all people may rejoice in your salvation.
 Resolution: The First Letter of John tells us that we are children of God through our faith in Jesus. Our response to God should be one of love and filial obedience to God’s commandments. God’s commandments are not tyrannical arbitrary mandates. They are the path that leads to eternal life and communion with God. John reminds us that God’s commandments are not burdensome. In fact, the yoke of Christ is light because we do not bear it alone. Christ is right beside us shouldering the load. And so, if we find one of the commandments difficult to follow, we need to entrust ourselves all the more to God, asking for strength and guidance in our journey toward heaven.

No comments:

Post a Comment