Friday, June 17, 2022

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Hai 11th Thường Niên

Suy Niệm Tin Mừng thứ Hai Tuần 11 Thường Niên

Hôm nay Chúa Giêsu dạy chúng ta nên đưa má bên kia cho người ta đánh chứ không phải chúng ta được kêu gọi để làm ngơ hay trả thù. Ý Nghĩa của lời nói của Chúa Giêsu trong đoạn Tin Mừng hôm nay có vẻ thụ động.

            Điều ác sẽ không hoành hành nếu những người Công giáo chúng ta nghe lời Chúa dạy là đưa cái má bên kia một cách đơn giản và thụ động? “Điều duy nhất cần thiết để chiến thắng cái ác là những người ngay lành không làm gì cả” (Edmund Burke). Giáo hội chưa bao giờ thụ động. Trong khi chúng ta tha thứ cho những người xấu xa, chúng ta cố gắng vượt qua những tệ nạn xã hội. Chúa Giê-su yêu cầu chúng ta không chỉ trao cái áo trong cho người đòi chiếc áo mà còn trao luôn cả chiếc áo choàng ngoài, còn phải đi xa hơn gấp đôi nữa. Kể từ khi Chúa Giêsu lập Giáo hội, người Công giáo đã đi xa hơn để rao truyền và đêm nước Chúa đến mọi nơi trên thế giới.

            Thật tuyệt vời khi chúng ta nhớ lại tất cả những gì Giáo hội đã ban tặng cho thế giới khi chúng ta đi xa hơn nữa. Người Công giáo thành lập những trường học đầu tiên cho người nghèo. Giáo hội đã tạo ra những trường đại học đầu tiên, lập ra cái trại nuôi trẻ mồ cỏi, các người phong cùi.... . Người La Mã hầu như không ngừng bắt bớ các Kitô hữu khi hội đồng Nicea yêu cầu các giám mục xây dựng bệnh viện ở mọi thị trấn có giáo đông người. Ngày nay, Giáo hội Công giáo là nơi cung cấp các dịch vụ chăm sóc sức khỏe phi chính phủ lớn nhất, cung cấp 26% cơ sở chăm sóc sức khỏe trên thế giới và có tới hơn 5.500 bệnh viện, 3.500 trong số đó ở các nước đang phát triển và 18.000 phòng khám bệnh miễn phí. Giáo hội Công giáo cũng là nguồng cung ứng các từng lớp giáo dục lớn nhất trên toàn thế giới, với 92.000 trường tiểu học, 43.000 trường trung học và 1.800 trường đại học Công giáo trên toàn thế giới. Trong khi bản thân chúng ta ai cũng lả người có tội trước mặt Chúa, trước mặt nhân loại. chúng ta cần được tha thứ, những sự thật đơn giản như thế này có thể khiến chúng ta tự hào là người Công giáo. Ngay cả khi đưa cái má bên kia, chúng ta vẫn có thể ngẩng cao đầu.

            Rất ít người trong chúng ta sẽ là người đứng đầu các bệnh viện hoặc trường đại học. Tuy nhiên, mỗi người chúng ta, theo cách riêng của mình, đang thực hiện cùng một sứ mệnh. Chúng ta thấy tội lỗi, nhưng thay vì trả đũa, chúng ta tha thứ cho những người đã thất bại. Tội lỗi là ma quỷ, là  kẻ thù, Tội lỗi không phải là anh chị em của chúng ta. Và khi chúng ta tìm cách khắc phục những nguyên nhân của tội lỗi đó, chúng ta không chỉ cho đi những gì chúng ta phải có, mà còn cho đi cả tình yêu thương. Mỗi người trong chúng ta có một "dặm thêm" khác nhau để cho đi. Đôi khi chúng ta chỉ cần không ghét ai đó cũng là sự hy sinh lớn nhất. Đôi khi chúng ta chia sẻ niềm vui của chúng ta với người khác thì sự chia sẻ đó chính là những gì chúng ta cho đi. Đôi khi chúng ta phục vụ người khác qua lời nói, hành động hoặc quà tặng thì đó là cách chúng ta đưa lời của Chúa Giêsu Kitô thành hành động.

            Lạy Chúa, hôm nay nhờ ân sủng của Chúa, xin cho chúng con được đi xa hơn khi có cơ hội đến với chúng con.

 

Suy Niệm Tin Mừng Thứ Hai Tuần 11 Thường Niên

Hãy đưa cái má bên kia cho chúng, không chống lại những người muốn làm hại chúng ta, đấy là những gì Chúa đã dạy chúng ta trong bài Tin Mừng hôm nay, Những điều thật là khó khăn cho chúng ta thực hiện. Những điều mà chúng ta coi như không thực tế, vì chúng ta luôn có đầu óc nghĩ đến những sự kháng cự hay trả thù. Nhưng Chúa Giêsu đã dạy cho chúng ta bài học và cho chúng ta những công cụ để phá vỡ cái lòng ích kỷ, và bạo lực để sống trong sự  an bình với và trong Thiên Chúa. Hãy nhìn lấy chính gương của Cha Giêsu.

Chúa luôn muốn chúng ta quên đi những sự ăn thua đủ. Bằng mọi cách, chúng ta cần phải đứng lên để bảo vệ cho công lý và cho những gì là sự thật, là chân lý, nhưng chúng ta không cần phải dùng đến sự hận thù và bạo lực. Vi đấy là những cách của thế giới mà chúng ta đang sống, Chúng ta hãy nhìn vào thế giới kinh hoàng mà con người đã và đang tạo ra. Khi chúng ta thấy  mình bị xúc phạm, bị hạ nhục, hay bị ngược đãi, Chúng ta phải biết cưỡng lại sự cám dỗ. Mỗi khi chúng ta phải đáp ứng với lời nói hay những hành động hận thù bằng tấm lòng biết thương yêu, biết tha thứ để đem hòa bình cho mọi người chúng quanh với chúng ta; Hãy cầu nguyện cho những người quấy rầy, làm hại chúng ta. Chúng ta sẽ tìm thấy một sự khác biệt trong chính mình, và cuối cùng nơi những người khác nữa.  Lạy Chúa, giúp chúng con vượt qua khỏi mọi sự ác với lòng tốt và tử tế của chúng con.

 

Monday 11th  in Ordinary Time

Often something becomes desirable only because we cannot have it or it belongs to another. If it were ours for the taking, perhaps it would not be as attractive to us. King Ahab wanted the vineyard of Naboth, and when Naboth refused to sell it to him, his burning desire to have it made him sick and depressed and eventually led to poor Naboth’s murder. We can find ourselves competing with others for possession, recognition, power, relationships — all because we want them as our own possession. This is at the root of much of the world's conflict. When we recognize this tendency within ourselves, we can begin to break the vicious cycle and become free. Turn the other cheek — do not resist the evildoer - go the extra mile — give freely to others — these are some of the hardest words in the New Testament. They seem unrealistic, and we can think of so many situations that seem to call for resistance or retaliation. But Jesus was giving us the tools to break the cycle of violence and live in the peace of God.

Basically, he asked us to give up revenge and getting even. By all means, stand up for justice and what is right, but do not resort to hatred and violence. These are the world’s methods, and look at the terrible world they have created! When we find ourselves insulted, put down, or persecuted, resist the temptation to respond with hateful words and actions. Send out blessings of peace; pray for the other. You will find a difference in yourself  and eventually in others. Lord, help me to overcome evil with kindness.

 

Monday 11th  in Ordinary Time

Opening Prayer: Lord, your words are contrary to how the world operates. I can follow you only if you grant me the grace to do so. Please open my ears to your word. Open my eyes to your Way and open my heart to your Love. 

Encountering Christ:

1.      Eye for an Eye: This “eye for an eye and tooth for a tooth” justice was first instituted by Moses to moderate vengeance, “…But if injury ensues, you shall give life for life, eye for eye, tooth for tooth, hand for hand, foot for foot, burn for burn, wound for wound, stripe for stripe” (Exodus 21-23-27). The term the ancient Israelites used for this form of justice was called “talion,” which means “the principle that punishment should be equivalent or identical to the offense committed.” It was considered merciful justice by comparison to other forms of justice at the time that involved killing an entire tribe over the offense committed by one of them. 

2.      Resist No Evil: “But I say to you, offer no resistance to one who is evil. When someone strikes you on your right cheek, turn the other one to him as well.” Moses served on behalf of God as judge and dispenser of his Law. Jesus is God, the Divine Judge and Giver of the Law. Jesus wants to teach us more than merely how to mitigate evil. He is training his disciples on how to defeat it. Venerable Fulton J. Sheen said, “Hate is extremely fertile; it reproduces itself with amazing rapidity. How can all this hatred be stopped when one man is slapping another on the cheek? There is only one way, and that is by turning the other cheek, which means: ‘I forgive; I refuse to hate you. If I hate you, I will add my quota to the sum total of hate. This I refuse to do. I will kill your hate; I will drive it from the earth. I will love you.’” 

3.      One with God: “If anyone wants to go to law with you over your tunic, hand him your cloak as well. Should anyone press you into service for one mile, go with him for two miles. Give to the one who asks of you, and do not turn your back on one who wants to borrow.” Much more painful and difficult than turning the cheek to be slapped again is to give generously to the one who hurts you or asks too much of you. We can comply by considering Jesus’ words less a command and more an invitation. Jesus invites us into his life in the Father and Holy Spirit, the feast we just celebrated yesterday in the Solemnity of the Most Holy Trinity. The Catechism (2842) explains, “It is impossible to keep the Lord’s commandment by imitating the divine model from outside; there has to be a vital participation, coming from the depths of the heart, in the holiness and the mercy and the love of our God. Only the Spirit by whom we live can make ‘ours’ the same mind that was in Christ Jesus. Then the unity of forgiveness becomes possible and we find ourselves ‘forgiving one another, as God in Christ forgave’ us.” 

Conversing with Christ: Lord Jesus, you came not only to free us from sin but also to lift us into the very heart of your communion with the Father and the Holy Spirit. You call me into your Life and all you ask of me is to follow what you have already accomplished. Come, Holy Spirit, come! Help me follow Jesus, the Way, the Truth, and the Life!

Resolution: Lord, today by your grace I will bring to mind every person by name who has offended me and ask your help to forgive them because you have forgiven my offenses. 

Comment:

Today, Jesus teaches us that forgiveness can overcome hate. Talion's law meant some progress, as it limited the wish to retaliate down to a fair proportion: do unto others as you would have them to, unto you; otherwise, it would be unfairness; this is what the aphorism «eye for eye, tooth for tooth» actually means. It was, however, a limited progress, as Jesus Christ emphasizes in the Gospel the need that love overcomes revenge; this is how He expressed it when, on his Cross, He interceded for his executioners: «Father, forgive them, they know not what they do» (Lk 23:34).

            Nevertheless, truth should always accompany forgiveness. We do not just forgive because we feel helpless or gravely embarrassed. Quite often, the expression “to turn the other cheek” is misinterpreted as waiving our legitimate rights. Certainly, nothing of the sort. To turn the other cheek means to denounce and interpellate, with a peaceful but categorical gesture, whoever has done the injustice committed; it is like saying: «You slapped me on the cheek, ¿now what, you want to slap me on the other too? do you really think you are behaving rightly?». Jesus replied serenely to the high priest's rude servant: «If I said something wrong testify as to what is wrong. But if I spoke the truth, why did you strike me?» (Jn 18:23).   We can, therefore, see what our Christian behavior must be: not to retaliate, but to stay firm; to be open to forgiveness but clearly say things. It is certainly not an easy task to accomplish, but it is the only way to put a stop to violence and show the world the Divine Grace it is lacking of, so often. St. Basil advises us: «Believe me and you will forget the offences and insults you get from your fellow man. You will see how differently you will be named; he will be called angry and violent while you will be cited as meek and peaceful. One day, he will repent of his violence, but you will never regret your meekness».

No comments:

Post a Comment