Thursday, November 13, 2025

Suy Niệm Tin Mừng thứ SáuTuần 32 Thường Niên

Chúng ta hãy thường xuyên suy ngẫm và phản ảnh về cuộc sống của chúng ta, hãy kiểm tra, rà xét những gì mà chúng ta cho là quan trọng nhất, những gì mà có thể sẽ giúp chúng ta chuẩn bị để đối mặt với ngày Chúa phán xét. Chúa Giêsu đã luôn nhắc chúng ta về sự phán xét, không phải để đe dọa chúng ta, nhưng để giúp chúng ta nhận thức được sự thưởng phạt phân minh. Chúng ta hãy thử tưởng tượng rằng, trong khi chúng ta đang đọc bài suy niệm này, Con Người chợt đến bất ngờ, và đến lượt sắp tới của chúng ta, chắc chắn chúng ta không kịp trở tay để sám hối ăn năn và cầu xin Chúa cho sự tha thứ, để tha thứ cho những người khác đang mắc nợ chúng ta, để chúng ta được hòa giải với con cái, với cha, để nói lên yêu thương với cha mẹ và gia đình, để giúp đỡ người nghèo và những người đang có nhu cầu đê được giúp đỡ.
Khi nào Chúa sẽ lại đến lần cuối cùng? Chúng ta đã gần kề chưa? Những câu hỏi này và những câu hỏi khác rất là phổ biến và dễ hiểu. Tuy nhiên, Giáo hội đã liên tục dạy chúng ta rằng mặc dù sự trở lại của Chúa Kitô sắp xảy ra, nhưng “mặc dù chúng ta “không biết thời giờ và kỳ hạn Chúa Cha đã toàn quyền sắp đặt” (Cv 1,7). Biến cố cánh chung này có thể xảy ra bất cứ lúc nào, mặc dù chính biến cố đó cũng như cuộc thử thách cuối cùng phải xảy ra trước biến cố đó, còn được “trì hoãn”. (GLCG 673). Chúa sẽ trở lại, nhưng chúng ta không biết ngày nào và giờ nào. Vì vậy, chúng ta không nên bối rối khi nghe nhiều lời tiên tri tiên đoán rằng ngày tận thế đã gần kề. Chúng ta không nên quá lo lắng về ngày tận thế, mà hãy chuẩn bị tinh thần mỗi ngày cho một cuộc sống thánh thiện và một cái chết bình an. “Ai tìm cách bảo tồn mạng sống mình thì sẽ mất, còn ai mất mạng sống thì sẽ cứu được mạng sống.” Chúa Kitô đang mời gọi chúng ta nên nhận ra rằng những sự vật của thế gian này đang qua đi và chỉ có Ngài mới là sự tồn tại. Nếu chúng ta tìm cách cứu mạng sống mình bằng cách chỉ biết chạy theo những thú vui ham muốn và danh vọng của cuộc đời này thì chúng ta sẽ có nguy cơ đánh mất chính Chúa Kitô, viên ngọc quý giá mà chúng ta sẵn sàng bán đi tất cả những thứ chúng ta có (Mt 13:45-46).
The Lord will return, but we do not know the day or the hour. Therefore, we should not be troubled by the many prophecies that predict the end of the world is near. We should not be overly anxious about the end of the world, but prepare ourselves every day for a holy life and a peaceful death. “Whoever seeks to preserve his life will lose it, and whoever loses his life will save it.” Jesus Christ is calling us to realize that the things of this world are passing away and that only He remains. If we seek to save our lives by pursuing only the pleasures and glory of this life, we risk losing Christ himself, the pearl of great price for which we would sell everything we have (Mt 13:45-46). Rooted in a deep love and trust in Christ, we will not fear death or the end of the world. Then, with St. Paul, we will also confess: “For to me, to live is Christ, and to die is gain. If I live in the body, it is a fruitful work for me. Yet… I desire to depart and be in Christ my Savior, for that is better” (Philippians 1:21-23).
1. Noah, Lot, and the Son of Man: In the Gospel, Jesus turns from the Pharisees’ question about the coming (advent) of the Kingdom of God to teaching his disciples about the coming of the Kingdom. Jesus invites his disciples to learn about the Kingdom’s advent from two examples from Genesis. The first example is taken from the story of Noah. The generation of people “in the days of Noah” were absorbed in their everyday lives and were oblivious to their need for repentance. Noah, by contrast, listened to the word of God and saved his family by building and entering the ark. The second example is taken from the story of Lot. Lot and his family left the sinful city of Sodom, but Lot’s wife looked back. She symbolically longed for and returned, so to speak, to the life of sin she left behind. Meditating on the story of Noah encourages Jesus’ disciples to heed the Word of God. Just as Noah lived among an evil generation, so also did Jesus’ disciples. Meditating on the story of Lot and his wife encourages Jesus’ disciples to persevere in their decision to heed and follow God’s Word. To lose and leave behind their old life to gain eternal life. Christians, through their washing in the waters of Baptism, have embraced new life and left behind the life of sin – symbolized by life in the cities of Sodom and Gomorrah. 
2. The Beauty of Created Things: In the First Reading, the Wisdom of Solomon makes a digression to attack false worship. While it is wise to worship the Lord God, it is folly to worship idols. The author has in mind especially the pagan worship of animals by the Egyptians and the Canaanites. The beauty of created things can lead us to know the existence of God as their cause. The same beauty can also become a temptation. For centuries, philosophers have developed proofs for God’s existence that start with creatures. The movement of created things demands a First Mover. The dependence of caused things demands an uncaused cause. The perfections we see in things – like being, truth, goodness, and beauty – all demand a perfect cause. Creatures have been produced by God from nothing, imitate the perfections of God, and are all ordered to God according to their natures. St. Paul reflected on this in the opening paragraph of his Letter to the Romans. While the Gentiles didn’t have the revelation of the Law of Moses to guide them, they did have their use of reason and could discern the existence and power of the invisible God from visible creatures. As well, the Gentiles had the natural law to guide them and their morality.
3. From Creatures to the Creator: The sad reality is that many Gentile nations went astray. They sought God and wished to find him; they sought busily among God’s works, but they were distracted by what they saw. As St. Paul would later teach: “While claiming to be wise, they became fools and exchanged the glory of the immortal God for the likeness of an image of mortal man or of birds or of four-legged animals or of snakes” (Romans 1:22-23). The author of Wisdom laments that Gentiles, he is especially thinking about the Greeks, succeeded in gaining knowledge through speculating about the world, yet did not quickly find the Lord of all creation. In our day, there is the false idea that progress in science leads away from belief in God. Rather than explain everything without God, science points to an intelligent and provident origin for what it studies. As we ponder the origin of the world, the emergence of life, the complexity of a single cell, the information stored and transmitted through DNA, and the deep questions about human existence, we should be brought to marvel at the excellence, beauty, and power of the divine Source of all things.

No comments:

Post a Comment