Trong các Bài Đọc hôm nay, Giáo Hội đã luôn luôn nhắc nhở chúng ta về những dấu ấn tình yêu mà Thiên Chúa đối với thế giới trong việc đem con một Ngài đến để hy sinh cho chúng ta cũng chỉ vì tình yêu.
Trong Thư của thánh Phaolô tông đồ hôm nay. Thánh Phaolô sử dụng từ ngữ chính xác rút ra từ câu chuyện Tình Yêu này để mô tả cách mà Thiên Chúa, đã làm cũng giống như ông Abraham, đã không tiếc người con yêu dấu của mình, nhưng Ngài đã trao Người Con duy nhất này đễ làm của lễ hiến tế lên Thiên Chúa cho chúng ta trên thập giá (Rm 8:32; Genesis 22: 12,16).
Trong Tin Mừng hôm nay, cũng như Thánh Phêrô, Giacôbê và Gioan, chúng ta đã nghe tiếng Chúa vang lên trong tâm hồn chúng ta. Chúa Giêsu được gọi là "Con yêu dấu" của Thiên Chúa Cha, như Isaac được mô tả như là con trai yêu quý duy nhất của Abraham.
Giáo hội muốn dùng những bài đọc này trong Mùa Chay để tỏ lộ Chúa Kitô cho chúng ta thấy và để củng cố tinh thần chúng ta trong những lúc chúng ta phải gặp những cảnh phiền não hay ưu buồn. Chúa Giêsu được coì như là Isăc người con duy nhất mà Abraham nức lòng mong đợi được sinh ra để có người nối dõi tông đừơng (Matthew 1: 1; John 8:56).
Trong việc biến hình của Ngài, Chúa Giêsu được tỏ lộ như là "vị tiên tri vĩ đại như Moses" được Thiên Chúa tiên báo qua những thời đại, sống và lớn lên với những người bà con nối xóm của Ngài, Có uy quyền của Thiên Chúa để giảng dạy. Giống như Moses, Ngài lên núi với ba người bạn và được tỏ ra trong vinh quang của Thiên Chúa giữa đám mây (Exodus 24: 1,9,15).
Ngài là một tiên tri đến sau tiên tri Ê-lisha trở lại (Huấn Ca 48: 9-10; Malachi 3: 1,23-24). Và, như Ngài đã tiết lộ với các tông đồ, chính Ngài là Con của Thiên Chúa được sai đến để chịu đựng những sự đau khổ và phải chịu chết cho tội lỗi của chúng ta (Isaiah 53: 3).
Như trong Thánh Vịnh chúng ta hát hôm nay,” Tôi tin đã tin cậy ngay cả trong lúc tôi nói: "Tấm thân tôi trăm phần khổ cực!" Trước mặt Chúa thật là quý hoá cái chết của những bậc thánh nhân Ngài là Ngài đã phải gánh những sự phiền toái u buồn, Thiên Chúa cởi gỡ cái chết đã trói buộc con người chúng ta Ngài đã bẻ gãy xiềng xích cho con. Ôi lạy Chúa, con là tôi tớ Chúa, con là tôi tớ Ngài, con trai của nữ tỳ Ngài, Ngài đã bẻ gãy xiềng xích cho con. Con sẽ hiến dâng Chúa lời ca ngợi làm sinh lễ, và con sẽ kêu cầu danh Chúa;” (Thánh Vịnh 115: 15-17).
Sự sống lại của Chúa Kitô sẽ ban cho chúng ta có sự can đảm để đối đầu với những thử thách của chúng ta, để dâng lên Thiên Chúa Cha chính chúng ta một cách trọn vẹn như Chính Chúa đã làm, như Abraham và Isaac đã làm. Để giải thoát khỏi cái chết bởi sự chết của Chúa Kitô, chúng ta đến với Thánh Lễ hôm nay để dâng lên Ngài của lễ tạ ơn, và đổi mới lời thề hứa của chúng ta cũng như tôi tớ của Ngài là Abraham và những người đã trung thành với Thiên Chúa
Reflection on 2nd Sunday of Lents
The Lenten season continues with another story of testing. The Church has always read this story as a sign of God’s love for the world in giving His only begotten son.
In today’s Epistle, Paul uses exact words drawn from this story to describe how God, like Abraham, did not withhold His only Son, but handed Him over for us on the cross (see Romans 8:32; Genesis 22:12,16).
In the Gospel today, too, we hear another echo. Jesus is called God’s “beloved Son” - as Isaac is described as Abraham’s beloved firstborn son. These readings are given to us in Lent to reveal Christ’s identity and to strengthen us in the face of our afflictions.
Jesus is shown to be the true son that Abraham rejoiced to see (see Matthew 1:1; John 8:56).
- In His transfiguration, He is revealed to be the “prophet like Moses” foretold by God - raised from among their own kinsmen, speaking with God’s own authority (see Deuteronomy 18:15,19). Like Moses, He climbs the mountain with three named friends and beholds God’s glory in a cloud (see Exodus 24:1,9,15).
And, as He discloses to the apostles, He is the Son of Man sent to suffer and die for our sins (see Isaiah 53:3).
As we sing in today’s Psalm, Jesus believed in the face of His afflictions, and God loosed Him from the bonds of death (see Psalm 116:3). His rising should give us the courage to face our trials, to offer ourselves totally to the Father - as He did, as Abraham and Isaac did.
Freed from death by His death, we come to this Mass to offer the sacrifice of thanksgiving, and to renew our vows - as His servants and faithful ones.
Sunday 2nd Week of Lent 2025
Opening Prayer: Lord God, you reveal your beloved Son to us and cry out to me today, “Listen to him!” Open my ears to hear your Word today and put it into practice.
Encountering the Word of God
1. Moses and Elijah Spoke of His Exodus: When the Gospel of Luke narrates the transfiguration of Jesus, he is the only one who tells us what Moses and Elijah spoke about with Jesus. They spoke about Jesus’ exodus. Moses had led the people of Israel out of Egypt and into the wilderness on the way to the earthly promised land. Jesus will lead all people out of the slavery of sin to the heavenly promised land: “Jesus is gathering the new Israel around him as he journeys to Jerusalem in a new exodus that will culminate in a new Passover (the Institution of the Eucharist), marking the deliverance of Israel not from Egyptian bondage but the bondage to sin” (Bergsma, The Word of the Lord: Year C, 82). The transfiguration reveals the glory Jesus has as the Son of God and the Son of Man. It gives the three disciples – Peter, James, and John – a foretaste of the glory of the kingdom.
2. The First Promise to Abraham: In the First Reading, we are looking at some of the most important moments in the history of salvation. In particular, we read about the first promise that God made to Abram and how the promise was elevated to a covenant. When God first called Abram, he promised that Abram would become a great nation (Genesis 12:1-3). Three chapters later, we learn that “God’s first promise, that Abram’s descendants would become a landed nation, was upgraded to covenant status in Genesis 15, when God appeared in the form of a fiery torch, which passed between the pieces of divided animals” (Hahn, A Father who Keeps His Promises, 95). Under the Mosaic Covenant, Abram’s descendants saw the fulfillment of this covenant promise. They became a nation and conquered the land of Canaan, the land promised to Abram and his descendants. Abram didn’t see this fulfillment, but he believed. Just as Abram looked up during the day and couldn’t see the stars God referred to, Abram never lived to see the vast number of his descendants or the land occupied by his descendants. As the Letter to the Hebrews teaches: Faith is the assurance of things hoped for, the evidence of things not seen (11:1).
3. Citizens of Heaven: In the Second Reading, from the Letter to the Philippians, Paul reminds the community that their true citizenship is not attached to an earthly empire, but is of heaven. “The Roman citizens who lived in Philippi looked to Rome as the source of their identity, allegiance, and security. Indeed, they even worshiped the emperor as ‘Lord’ and ‘Savior.’ The Christian community, too, included both citizens and noncitizens. Therefore, when Paul asserts that the citizenship of Christians truly is in heaven, he is not saying they do not have a life in Philippi, but rather that the source of their security and identity is the risen Messiah, whom they worship as Lord and Savior. If Jesus is Lord and Savior in the most absolute sense, then Caesar is not. So the point is not that the Philippian Christians are in exile but that as members of the church, they live as a colony of heaven, not of the Roman Empire; their ultimate allegiance is to the Lord Christ, not to Lord Caesar. And they await a visitation not from the Roman savior but from the Savior Christ” (Hamm, Philippians, Colossians, Philemon, 136).
Conversing with Christ: Lord Jesus, you revealed your glory to Peter, James, and John. Allow me to contemplate the glory of your face. May it be a source of strength in time of trial.
No comments:
Post a Comment