Suy
Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Thứ 3 Mùa Vọng. A Mathêu 12:2 11
Bài giảng Chúa Nhật thứ Ba Mùa Vọng Năm A
“Hãy vui mừng trong Chúa luôn luôn. Tôi nhắc lại, hãy vui mừng!” Đó là những gì chúng ta nghe được từ bài ca nhập lễ hôm nay.
Thưa quý ông bà anh chị em, có câu chuyện kể: Một ngày nọ, Mẹ Thánh Têrêsa Calcutta đã nhìn thấy một người đàn ông già yếu nghèo khổ trên đường phố và mẹ đã đưa ông về nhà dòng để chăm sóc với vẻ mặt rạng rỡ. Khi đấy một người lạ thấy vậy, ông đến hỏi mẹ nguồn gốc niềm vui của mẹ là gì? Sao mẹ vui thế?
Mẹ Têrêsa trả lời: “Niềm vui là lời cầu nguyện; niềm vui là sức mạnh; niềm vui là tình yêu và niềm vui là một mạng lưới tình yêu. Một trái tim vui vẻ là kết quả tự nhiên của một trái tim bừng cháy trong tình yêu, yêu thương như Chúa yêu thương, giúp đỡ như Chúa giúp đỡ, cho đi như Chúa cho đi, phục vụ như Chúa phục vụ, cứu giúp như Chúa cứu giúp, và ở bên Chúa suốt hai mươi bốn giờ, chạm vào Chúa trong hình dạng đau khổ của Ngài.”
Cuộc đời của Mẹ Thánh Têrêsa tiếp tục làm chứng cho niềm vui này, đó là dấu hiệu thực sự của mỗi Kitô hữu và là di sản chính đáng của tất cả những người nghèo.
Chúa Nhật thứ ba của Mùa Vọng hôm nay được gọi là “Chúa Nhật Gaudete hay Chúa Nhật Vui Mừng”, bài ca nhập lễ chúng ta đã hát “Hãy vui mừng trong Chúa luôn luôn. Tôi nhắc lại, hãy vui mừng. Thật vậy, Chúa đang đến gần.” Với điều này, Giáo hội mời gọi chúng ta hãy vui mừng trước sự tái sinh của Chúa Giêsu trong cuộc sống của chúng ta khi chúng ta chuẩn bị cho lễ Giáng Sinh hàng năm. Vì vậy, để bày tỏ niềm vui của chúng ta trước sự sắp đến của Chúa Giêsu, Đấng Cứu Thế vào trong trái tim và cuộc sống của chúng ta, chúng ta thắp lên ngọn nến màu hồng trên vòng hoa Mùa Vọng, và Chủ tế và phó tế mặc áo lễ màu hồng hôm nay.
Chủ đề chung của các bài đọc Thánh Kinh hôm nay là niềm vui và sự khích lệ. Và các bài đọc này thúc giục chúng ta chuẩn bị cần thiết cho chính mình khi chúng ta chờ đợi sự tái sinh của Chúa Giêsu trong trái tim và cuộc sống của chúng ta. Và Kinh Thánh cũng nhắc nhở chúng ta rằng cái đến của Chúa Giêsu, trong quá khứ, hiện tại và tương lai, là lý do cho niềm vui của chúng ta.
Tiên tri Isaia, trong bài đọc thứ nhất hôm nay, đã khuyến khích những người Do Thái bị lưu đày ở Babylon hãy vui mừng vì Thiên Chúa của họ sắp giải thoát họ khỏi cảnh nô lệ và dẫn họ trở về quê hương an toàn.
Trong bài đọc thứ hai, Thánh Giacôbê Tông đồ khuyến khích các Kitô hữu thời sơ khai hãy vui mừng và kiên nhẫn chờ đợi sự tái sinh sắp xảy ra của Chúa Giêsu. Trong phần đầu của bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giê-su đã khuyến khích Gioan Tẩy Giả đang ở trong tù hãy vui mừng bằng cách loại bỏ những kỳ vọng sai lầm về Đấng cứu Thế (Messiah) và chỉ đơn giản chấp nhận chức vụ chữa lành và rao giảng của Chúa Giê-su như là sự hoàn thành lời tiên tri về Đấng Messiah của tiên tri Isaia. Trong phần thứ hai của Phúc Âm, chúng ta thấy thánh Mát-thêu trình bày Chúa Giêsu, Đấng Messiah đích thực đã dành những lời khen ngợi cao nhất cho Gioan Tẩy Giả như là người tiền hô và là vị tiên tri cuối cùng, và Ngài còn đặc biệt ca ngợi lòng can đảm và niềm tin tiên tri của thánh Gioan, vì ông đã yêu cầu những người nghe ông hãy vui mừng trước sự vĩ đại của người tiền hô của Ngài.
Hôm nay, Giáo hội muốn chúng ta học cách vượt
qua sự khủng hoảng đức tin: Nếu Gioan Tẩy Giả, ngay cả sau khi đã trực tiếp gặp
gỡ Chúa Giê-su, Đấng Messiah, vẫn còn nghi ngờ về Chúa Giêsu và những lời dạy của Ngài, thì chúng ta
cũng có thể phải trải qua những khủng hoảng về đức tin. Trong những trường hợp
như vậy, chúng ta hãy nhớ rằng tất cả các tín điều Kitô giáo của chúng ta đều dựa
trên niềm tin vững chắc vào Thiên tính của Chúa Giêsu, Đấng đã dạy chúng, và
vào quyền năng thiêng liêng mà Ngài đã ban cho Giáo hội để dạy những gì Ngài đã
dạy. “Hãy đi và kể cho người khác những gì các con nghe và thấy.”
Chúng ta cần phải học hỏi đức tin của mình một
cách sâu sắc và cầu xin Chúa loại bỏ những nghi ngờ của chúng ta. Chúng ta vui
mừng khi nghĩ rằng Chúa Giêsu sẽ được tái sinh trong cuộc sống của chúng ta,
làm sâu sắc thêm những ơn huệ của tình yêu, lòng thương xót, sự tha thứ và tinh
thần phục vụ khiêm nhường và hy sinh trong mùa Giáng sinh này.
Hôm nay, chúng ta hãy vui mừng chia sẻ ân sủng dồi dào, sự tha thứ và lòng thương xót của Chúa với người khác. Điều mà Chúa Giêsu đã yêu cầu các môn đệ của thánh Gioan Tẩy Giả, và Ngài cũng yêu cầu chúng ta là: “Hãy đi và kể cho người khác những gì các con nghe và thấy.” Điều này có nghĩa là chúng ta phải chia sẻ với người khác kinh nghiệm về niềm vui và sự tái sinh của Chúa Giêsu trong chúng ta. Chúng ta cần mở rộng trái tim tâm hồn và để Chúa biến đổi cuộc sống của chúng ta:
Thông điệp của Mùa Vọng là Chúa hiện diện giữa chúng ta, trong cuộc sống hàng ngày của chúng ta. Chúng ta được mời gọi đổi mới cuộc sống của mình thông qua lời cầu nguyện hàng ngày, thường xuyên lãnh nhận Bí tích Hòa giải, tham dự Thánh lễ, đọc Kinh Thánh một cách sốt sắng và thực hiện các việc bác ái thể xác và tinh thần.
Các bài đọc hôm nay nhắc nhở chúng ta rằng cuộc sống của chúng ta cũng có thể được biến đổi nếu chúng ta kiên nhẫn và đặt niềm tin vào Chúa. Chúng ta phải chuẩn bị tâm hồn để nhận biết và chào đón Người bằng cách thay đổi cách suy nghĩ về Chúa, về bản thân và thế giới; với sự giúp đỡ của Chúa Thánh Thần và sự sẵn lòng hợp tác của chúng ta; chắc chắn, niềm vui sẽ đến với chúng ta trong mùa Vọng.
Homily for 3rd Sunday of Advent Year A
“Rejoice in the Lord always. Again, I say, rejoice.” That’s what we hear from the Antiphon today.
One
day, Saint Mother Teresa of Calcutta picked up an old poor sick man on street
with joy in her face. When the stranger saw that he came to her and asked what
was the source of her joy?
Mother Teresa replied: “Joy is prayer; joy is strength; joy is love and joy is a net of love. A joyful heart is the normal result of a heart burning with love, loving as He loves, helping as He helps, giving as He gives, serving as He serves, rescuing as He rescues, being with Him twenty-four hours, touching Him in His distressing disguise.” Saint Mother Teresa’s life continued to witness this joy, which is the true hallmark of every Christian and the rightful inheritance of all the poor.
This third Sunday of Advent is called “Gaudete Sunday or Rejoice Sunday” the opening antiphon we sang “Rejoice in the Lord always. Again, I say, rejoice. Indeed, the Lord is near” The Church invites us to rejoice at the rebirth of Jesus in our lives as we are preparing for our annual Christmas celebration. So, to express our joy in the coming of Jesus as our Savior into our hearts and our lives, we light the rose candle of the Advent wreath, and the Father and I are wearing rose vestment today.
The common theme of the Scripture readings today is one of joy and encouragement. And the readings urge us to make the preparations required for ourselves as we await the rebirth of Jesus in our hearts and in our lives. And the Holy Scripture reminds us that the coming of Jesus, past, present, and future, is the reason for our rejoicing.
The prophet Isaiah, in today’s first reading, encouraged the exiled Jews in Babylon to rejoice because their God was going to liberate them from slavery and lead them safely back to their homeland.
In the second reading, St. James the Apostle encourages the early Christians to rejoice and wait with patience for the imminent second coming of Jesus.
In the first part of today’s Gospel, Jesus encouraged John the Baptist in prison to rejoice by casting away his wrong expectations about the Messiah and simply accepting the healing and preaching ministry of Jesus as the fulfillment of the Messianic prophecy of Isaiah. In the second part of the Gospel, we see saint Matthew presents Jesus, the true Messiah, paying the highest compliments to John the Baptist as his herald and the last of the prophets, and giving special credit to the courage prophetic convictions of saint John, asking his listeners to rejoice in the greatness of his herald.
The church today, wants us to learn how to survive a Faith crisis: If John the Baptist, even after having had a direct encounter with Jesus, the Messiah, had his doubts about Jesus and his teachings, we, too, can have our crisis of Faith. On such occasions, let us remember the truth that all our Christian dogmas are based on our trusting Faith in the Divinity of Jesus who taught them, and on his Divine authority which He gave to his Church to teach what He taught. “Let us go and tell others what we hear and what we see.”
It is up to us to learn our Faith in depth and ask the Lord to remove our doubts. We rejoice at the thought that Jesus is going to be reborn in our lives, deepening in us his gifts of love, mercy, forgiveness and the spirit of humble and sacrificial service during this Christmas season.
Today, let us joyfully share God’s bountiful grace, forgiveness, and mercy with others. What Jesus demanded of John’s disciples, and He also demands of us as well: “Go and tell others what you hear and see.” This means that we have to share with others our experience of Joice and the rebirth of Jesus within us. We need to open our hearts and let God transform our lives:
The message of Advent is that God is present among us, in our everyday lives. We are called renewing our lives through our daily prayers, frequenting the Sacrament of Reconciliation, taking part in the Eucharistic celebration, reading the Holy Bible in prayerful fashion, and performing the corporal and spiritual works of mercy.
Today’s readings remind us that our lives can also be transformed if we are patient and place our trust in God. We must prepare our hearts to recognize and welcome him by allowing us to change the way we are thinking about God, about ourselves, and the world; with help from the Holy Spirit, and with our readiness to corporate; of course, the joy will take place in us during Advent.
Third Sunday of Advent (Year A) 2025
“Go and tell John what you hear and
see: the blind regain their sight, the lame walk, lepers are cleansed, the deaf
hear, the dead are raised, and the poor have the good news proclaimed to them.
And blessed is the one who takes no offense at me.” Matthew 11:4–6
Suppose a priest came to your church to put on a parish mission, and during that mission he miraculously healed the blind, crippled, terminally ill, and deaf. What if he even raised the dead to life? How would you respond? Most likely with amazement! You’d contact everyone close to you and tell them about those miracles, encouraging them to attend the next session.
Though Jesus’ ministry was filled with miracles, they were far from the most important part of His mission. His miracles healed bodies that would eventually die, but His preaching healed souls that would live forever because His preaching ultimately pointed to His greatest work—to suffer and die for the salvation of souls.
If you were alive as Jesus walked the earth, performed miracles, preached the Good News, suffered death, and rose again, which of His actions would have had the greatest effect on you? When we consider our Lord’s mission, we must consider it all as one unified whole, not missing the most important aspects. From a faith perspective, Jesus’ suffering, death, and Resurrection are clearly His greatest acts. By freely embracing suffering and death, He transformed the worst into the best: the consequence of sin—which is death—into the instrument of eternal life. When Jesus said, “And blessed is the one who takes no offense at me,” He was identifying those as blessed who discovered the great value of His Cross.
If we were to ask Jesus’ first followers whether they would prefer to see Jesus perform miracles or suffer and die, most likely they would prefer the miracles. Such a question might have even left them confused. Why would anyone want to see a great prophet suffer and die? Yet, today, from a theological perspective, it is clear that Jesus’ suffering, death, and Resurrection are the greatest acts in human history.
Imagine being our Blessed Mother who witnessed it all, stood by her Son as He endured His Cross, and rejoiced with Him when He rose. Unquestionably, if we asked our Blessed Mother whether she preferred to see a few miracles from her Son or to witness His perfect sacrifice that brought salvation to the world, her holy and sorrowful heart would choose the latter.
Reflect today on these questions within the context of your own life. When you pray, do you primarily ask for favors, blessings, or miracles? Or do you primarily pray for the Cross? Do you see greater value in having God remove some suffering from your life or in transforming your suffering by the power of His Cross? Ask for the grace to die with our Lord, to become a living sacrifice of love, and to have the strength to lay down your life for others. By choosing that which has eternal value, you choose the better part and will rejoice in that better part forever.
My sacrificial Lord, You invite me to take no offense at Your suffering and death; to see beyond the pain, blood, and physical death; and to discover the unfathomable riches of Your Sacrifice. Please give me the eyes of faith to see the value of not only accepting Your Cross, but also to see the value of living Your Passion in my own life by laying down my life with You. Jesus, I trust in You.
Third
Sunday of Advent (Year A) 2025
Opening
Prayer: Lord God, open the ears of my heart
to hear your Word. I want to respond generously and courageously to all you ask
of me. Help me today overcome any selfish desires or temptations to sin.
Encountering
the Word of God
1. The Works of the Messiah: While in prison, John heard what Jesus had been doing, especially things about his healings, miracles, and exorcisms. It is not clear why John sent his disciples to ask his cousin whether he was the “one who is to come.” While some think that John began to have doubts about Jesus as he languished in prison, others think that he wanted his disciples to leave him and begin to follow Jesus. In either case, Jesus invited John and John’s disciples to meditate on the meaning of his works. Six works are referenced, and each of them points to a greater work. Jesus cured not only physical blindness, but also spiritual blindness through the invitation to faith. Jesus enabled the lame to walk, but also invited people to walk in his footsteps and carry their cross. Jesus cleansed not only physical leprosy but also the spiritual leprosy of sin. Jesus opened the ears of the deaf and preached the Word of God that truly opens our ears. Jesus raised the physically dead and restored them to life, and this prefigures our resurrection from the dead. Lastly, Jesus proclaimed the Gospel to the poor in spirit and humble of heart.
2.
Here is Your God: The First
Reading, from Isaiah, highlights the desert. Jesus asked the crowds: “What did
you go out to the desert to see?” Isaiah envisions the desert coming alive and
flowers blossoming in the wilderness. This prophecy of Isaiah comes to
fulfillment not by a physical outpouring of water, but through the outpouring
of the Holy Spirit in the hearts of God’s people. Thus, the desert and parched
land are the hearts and souls of God’s people, who have become resistant to
God’s word (see Bergsma, Word of the Lord: Year A, 26-27). Isaiah
urges the people: “Be strong! Fear not! Here is your God!” Miraculous signs,
Isaiah prophesies, will accompany the appearance of our Lord. All of these
signs – healing the blind, deaf, lame, and mute – are accomplished by Jesus.
This means that, with the appearance of Jesus, the time of redemption and the
end of the exile has come: “Those whom the Lord has ransomed will return and
enter Zion singing, crowned with everlasting joy; they will meet with joy and
gladness, sorrow and mourning will flee” (Isaiah 35:10).
3.
Be Patient: In the Second Reading, James
counsels us to be patient. He is speaking to all Christians who await the
coming (advent) of the Lord. He invites us to contemplate the example of a
farmer who works and waits patiently for his crops to grow. James recalls how
the farmer is at the mercy of the seasonal cycle and the early (spring) and
late (autumn) rains. In like manner, we need to be patient and have steadfast
hearts. As we patiently await the coming of the Lord, James urges us not to
complain to one another about our brothers and sisters. This is sound advice.
He recalls the Lord’s admonition in the Sermon on the Mount: “Stop judging,
that you may not be judged.” Finally, James recalls the example of the
prophets, who spoke in the name of the Lord and patiently endured hardship and
persecution. The prophets did not see the fulfillment of their words about the
coming of the Lord, and yet they believed and continued to hope. We have
experienced the fruit of the first coming (advent) of the Lord in humility. We
look forward and prepare ourselves – following the example of the prophets like
John the Baptist – to the second coming (advent) of the Lord in glory.
Conversing
with Christ: Lord Jesus, you have come to us in
humility and will return in glory. When I contemplate the cross, I see the
depth of your love. Look upon me with love today, inspire my thoughts, words,
and actions so that they may be conformed to your likeness.
Third
Sunday of Advent (Year A)
Change and Newness in Christ
When John the Baptist heard in prison of the works of the Christ, he sent his disciples to Jesus with this question, “Are you the one who is to come, or should we look for another?” Matthew 11:2–3
Why did Saint John the Baptist send his disciples to Jesus to ask this question? Recall that John had previously stated about Jesus, “Behold, the Lamb of God, who takes away the sin of the world” (John 1:29). So if John knew that Jesus was the “Lamb of God, who takes away the sins of the world,” then why would he send his disciples to ask Jesus if He is the one who is to come?
The Church Fathers explore many reasons, but most arrive at
the conclusion that John did this not because he didn’t know Who Jesus was, but
for the sake of his disciples, so that they would come to follow our Lord once
John was killed by Herod. So this was a way of trying to point his disciples to
Jesus and to encourage them to embrace this new change in their life of faith.
Jesus understood the reason John sent his disciples to Him. As a result, Jesus gave these disciples what they needed so as to come to believe themselves. He points them to the works that He has done as the Christ so that they would be able to interpret these works on their own and, thus, come to the newness of faith. Jesus points out that the blind regain their sight, the lame walk, lepers are cleansed, the deaf hear, the dead are raised, and the poor have the good news proclaimed to them. Who could argue with such miraculous signs from Heaven? But Jesus goes even further and states something very subtle. He says, “And blessed is the one who takes no offense at me.” This line appears to be one way that Jesus gently reproached these disciples for what appears to be their own personal struggle with this change of spiritual leaders. Jesus identified a certain “offense” that they were dealing with. They were “offended” by the fact that Jesus was indeed increasing while John was decreasing.
In many ways, this is a common experience any time there is a change in our spiritual lives. When something is new, we often struggle with various aspects of the change and newness. But the Christian life is all about change, transformation and newness of life. And this is good. We must seek to change, be transformed, build better and new relationships, learn new ways of loving and reaching out, and become very comfortable with any and every new experience that our Lord places in our lives.
Reflect, today, upon any way that you have struggled with changes in your spiritual life. Oftentimes, those things we struggle with are actually glorious opportunities to live our Christian faith and charity on a new level. Seek out the changes God is calling you to embrace in your life and know that even if they are difficult, they are the surest pathway to a life of greater holiness for you.
Dear Lord, I know You call me to embrace the newness of life and the changes that I must endure so as to follow You more faithfully. Help me to be open to all that You call me to so that I will continually become a new creation in Your grace. Jesus, I trust in You.
Bài giảng Chúa Nhật thứ Ba Mùa Vọng Năm A
“Hãy vui mừng trong Chúa luôn luôn. Tôi nhắc lại, hãy vui mừng!” Đó là những gì chúng ta nghe được từ bài ca nhập lễ hôm nay.
Thưa quý ông bà anh chị em, có câu chuyện kể: Một ngày nọ, Mẹ Thánh Têrêsa Calcutta đã nhìn thấy một người đàn ông già yếu nghèo khổ trên đường phố và mẹ đã đưa ông về nhà dòng để chăm sóc với vẻ mặt rạng rỡ. Khi đấy một người lạ thấy vậy, ông đến hỏi mẹ nguồn gốc niềm vui của mẹ là gì? Sao mẹ vui thế?
Mẹ Têrêsa trả lời: “Niềm vui là lời cầu nguyện; niềm vui là sức mạnh; niềm vui là tình yêu và niềm vui là một mạng lưới tình yêu. Một trái tim vui vẻ là kết quả tự nhiên của một trái tim bừng cháy trong tình yêu, yêu thương như Chúa yêu thương, giúp đỡ như Chúa giúp đỡ, cho đi như Chúa cho đi, phục vụ như Chúa phục vụ, cứu giúp như Chúa cứu giúp, và ở bên Chúa suốt hai mươi bốn giờ, chạm vào Chúa trong hình dạng đau khổ của Ngài.”
Cuộc đời của Mẹ Thánh Têrêsa tiếp tục làm chứng cho niềm vui này, đó là dấu hiệu thực sự của mỗi Kitô hữu và là di sản chính đáng của tất cả những người nghèo.
Chúa Nhật thứ ba của Mùa Vọng hôm nay được gọi là “Chúa Nhật Gaudete hay Chúa Nhật Vui Mừng”, bài ca nhập lễ chúng ta đã hát “Hãy vui mừng trong Chúa luôn luôn. Tôi nhắc lại, hãy vui mừng. Thật vậy, Chúa đang đến gần.” Với điều này, Giáo hội mời gọi chúng ta hãy vui mừng trước sự tái sinh của Chúa Giêsu trong cuộc sống của chúng ta khi chúng ta chuẩn bị cho lễ Giáng Sinh hàng năm. Vì vậy, để bày tỏ niềm vui của chúng ta trước sự sắp đến của Chúa Giêsu, Đấng Cứu Thế vào trong trái tim và cuộc sống của chúng ta, chúng ta thắp lên ngọn nến màu hồng trên vòng hoa Mùa Vọng, và Chủ tế và phó tế mặc áo lễ màu hồng hôm nay.
Chủ đề chung của các bài đọc Thánh Kinh hôm nay là niềm vui và sự khích lệ. Và các bài đọc này thúc giục chúng ta chuẩn bị cần thiết cho chính mình khi chúng ta chờ đợi sự tái sinh của Chúa Giêsu trong trái tim và cuộc sống của chúng ta. Và Kinh Thánh cũng nhắc nhở chúng ta rằng cái đến của Chúa Giêsu, trong quá khứ, hiện tại và tương lai, là lý do cho niềm vui của chúng ta.
Tiên tri Isaia, trong bài đọc thứ nhất hôm nay, đã khuyến khích những người Do Thái bị lưu đày ở Babylon hãy vui mừng vì Thiên Chúa của họ sắp giải thoát họ khỏi cảnh nô lệ và dẫn họ trở về quê hương an toàn.
Trong bài đọc thứ hai, Thánh Giacôbê Tông đồ khuyến khích các Kitô hữu thời sơ khai hãy vui mừng và kiên nhẫn chờ đợi sự tái sinh sắp xảy ra của Chúa Giêsu. Trong phần đầu của bài Tin Mừng hôm nay, Chúa Giê-su đã khuyến khích Gioan Tẩy Giả đang ở trong tù hãy vui mừng bằng cách loại bỏ những kỳ vọng sai lầm về Đấng cứu Thế (Messiah) và chỉ đơn giản chấp nhận chức vụ chữa lành và rao giảng của Chúa Giê-su như là sự hoàn thành lời tiên tri về Đấng Messiah của tiên tri Isaia. Trong phần thứ hai của Phúc Âm, chúng ta thấy thánh Mát-thêu trình bày Chúa Giêsu, Đấng Messiah đích thực đã dành những lời khen ngợi cao nhất cho Gioan Tẩy Giả như là người tiền hô và là vị tiên tri cuối cùng, và Ngài còn đặc biệt ca ngợi lòng can đảm và niềm tin tiên tri của thánh Gioan, vì ông đã yêu cầu những người nghe ông hãy vui mừng trước sự vĩ đại của người tiền hô của Ngài.
Hôm nay, chúng ta hãy vui mừng chia sẻ ân sủng dồi dào, sự tha thứ và lòng thương xót của Chúa với người khác. Điều mà Chúa Giêsu đã yêu cầu các môn đệ của thánh Gioan Tẩy Giả, và Ngài cũng yêu cầu chúng ta là: “Hãy đi và kể cho người khác những gì các con nghe và thấy.” Điều này có nghĩa là chúng ta phải chia sẻ với người khác kinh nghiệm về niềm vui và sự tái sinh của Chúa Giêsu trong chúng ta. Chúng ta cần mở rộng trái tim tâm hồn và để Chúa biến đổi cuộc sống của chúng ta:
Thông điệp của Mùa Vọng là Chúa hiện diện giữa chúng ta, trong cuộc sống hàng ngày của chúng ta. Chúng ta được mời gọi đổi mới cuộc sống của mình thông qua lời cầu nguyện hàng ngày, thường xuyên lãnh nhận Bí tích Hòa giải, tham dự Thánh lễ, đọc Kinh Thánh một cách sốt sắng và thực hiện các việc bác ái thể xác và tinh thần.
Các bài đọc hôm nay nhắc nhở chúng ta rằng cuộc sống của chúng ta cũng có thể được biến đổi nếu chúng ta kiên nhẫn và đặt niềm tin vào Chúa. Chúng ta phải chuẩn bị tâm hồn để nhận biết và chào đón Người bằng cách thay đổi cách suy nghĩ về Chúa, về bản thân và thế giới; với sự giúp đỡ của Chúa Thánh Thần và sự sẵn lòng hợp tác của chúng ta; chắc chắn, niềm vui sẽ đến với chúng ta trong mùa Vọng.
“Rejoice in the Lord always. Again, I say, rejoice.” That’s what we hear from the Antiphon today.
Mother Teresa replied: “Joy is prayer; joy is strength; joy is love and joy is a net of love. A joyful heart is the normal result of a heart burning with love, loving as He loves, helping as He helps, giving as He gives, serving as He serves, rescuing as He rescues, being with Him twenty-four hours, touching Him in His distressing disguise.” Saint Mother Teresa’s life continued to witness this joy, which is the true hallmark of every Christian and the rightful inheritance of all the poor.
This third Sunday of Advent is called “Gaudete Sunday or Rejoice Sunday” the opening antiphon we sang “Rejoice in the Lord always. Again, I say, rejoice. Indeed, the Lord is near” The Church invites us to rejoice at the rebirth of Jesus in our lives as we are preparing for our annual Christmas celebration. So, to express our joy in the coming of Jesus as our Savior into our hearts and our lives, we light the rose candle of the Advent wreath, and the Father and I are wearing rose vestment today.
The common theme of the Scripture readings today is one of joy and encouragement. And the readings urge us to make the preparations required for ourselves as we await the rebirth of Jesus in our hearts and in our lives. And the Holy Scripture reminds us that the coming of Jesus, past, present, and future, is the reason for our rejoicing.
The prophet Isaiah, in today’s first reading, encouraged the exiled Jews in Babylon to rejoice because their God was going to liberate them from slavery and lead them safely back to their homeland.
In the second reading, St. James the Apostle encourages the early Christians to rejoice and wait with patience for the imminent second coming of Jesus.
In the first part of today’s Gospel, Jesus encouraged John the Baptist in prison to rejoice by casting away his wrong expectations about the Messiah and simply accepting the healing and preaching ministry of Jesus as the fulfillment of the Messianic prophecy of Isaiah. In the second part of the Gospel, we see saint Matthew presents Jesus, the true Messiah, paying the highest compliments to John the Baptist as his herald and the last of the prophets, and giving special credit to the courage prophetic convictions of saint John, asking his listeners to rejoice in the greatness of his herald.
The church today, wants us to learn how to survive a Faith crisis: If John the Baptist, even after having had a direct encounter with Jesus, the Messiah, had his doubts about Jesus and his teachings, we, too, can have our crisis of Faith. On such occasions, let us remember the truth that all our Christian dogmas are based on our trusting Faith in the Divinity of Jesus who taught them, and on his Divine authority which He gave to his Church to teach what He taught. “Let us go and tell others what we hear and what we see.”
It is up to us to learn our Faith in depth and ask the Lord to remove our doubts. We rejoice at the thought that Jesus is going to be reborn in our lives, deepening in us his gifts of love, mercy, forgiveness and the spirit of humble and sacrificial service during this Christmas season.
Today, let us joyfully share God’s bountiful grace, forgiveness, and mercy with others. What Jesus demanded of John’s disciples, and He also demands of us as well: “Go and tell others what you hear and see.” This means that we have to share with others our experience of Joice and the rebirth of Jesus within us. We need to open our hearts and let God transform our lives:
The message of Advent is that God is present among us, in our everyday lives. We are called renewing our lives through our daily prayers, frequenting the Sacrament of Reconciliation, taking part in the Eucharistic celebration, reading the Holy Bible in prayerful fashion, and performing the corporal and spiritual works of mercy.
Today’s readings remind us that our lives can also be transformed if we are patient and place our trust in God. We must prepare our hearts to recognize and welcome him by allowing us to change the way we are thinking about God, about ourselves, and the world; with help from the Holy Spirit, and with our readiness to corporate; of course, the joy will take place in us during Advent.
Suppose a priest came to your church to put on a parish mission, and during that mission he miraculously healed the blind, crippled, terminally ill, and deaf. What if he even raised the dead to life? How would you respond? Most likely with amazement! You’d contact everyone close to you and tell them about those miracles, encouraging them to attend the next session.
Though Jesus’ ministry was filled with miracles, they were far from the most important part of His mission. His miracles healed bodies that would eventually die, but His preaching healed souls that would live forever because His preaching ultimately pointed to His greatest work—to suffer and die for the salvation of souls.
If you were alive as Jesus walked the earth, performed miracles, preached the Good News, suffered death, and rose again, which of His actions would have had the greatest effect on you? When we consider our Lord’s mission, we must consider it all as one unified whole, not missing the most important aspects. From a faith perspective, Jesus’ suffering, death, and Resurrection are clearly His greatest acts. By freely embracing suffering and death, He transformed the worst into the best: the consequence of sin—which is death—into the instrument of eternal life. When Jesus said, “And blessed is the one who takes no offense at me,” He was identifying those as blessed who discovered the great value of His Cross.
If we were to ask Jesus’ first followers whether they would prefer to see Jesus perform miracles or suffer and die, most likely they would prefer the miracles. Such a question might have even left them confused. Why would anyone want to see a great prophet suffer and die? Yet, today, from a theological perspective, it is clear that Jesus’ suffering, death, and Resurrection are the greatest acts in human history.
Imagine being our Blessed Mother who witnessed it all, stood by her Son as He endured His Cross, and rejoiced with Him when He rose. Unquestionably, if we asked our Blessed Mother whether she preferred to see a few miracles from her Son or to witness His perfect sacrifice that brought salvation to the world, her holy and sorrowful heart would choose the latter.
Reflect today on these questions within the context of your own life. When you pray, do you primarily ask for favors, blessings, or miracles? Or do you primarily pray for the Cross? Do you see greater value in having God remove some suffering from your life or in transforming your suffering by the power of His Cross? Ask for the grace to die with our Lord, to become a living sacrifice of love, and to have the strength to lay down your life for others. By choosing that which has eternal value, you choose the better part and will rejoice in that better part forever.
My sacrificial Lord, You invite me to take no offense at Your suffering and death; to see beyond the pain, blood, and physical death; and to discover the unfathomable riches of Your Sacrifice. Please give me the eyes of faith to see the value of not only accepting Your Cross, but also to see the value of living Your Passion in my own life by laying down my life with You. Jesus, I trust in You.
1. The Works of the Messiah: While in prison, John heard what Jesus had been doing, especially things about his healings, miracles, and exorcisms. It is not clear why John sent his disciples to ask his cousin whether he was the “one who is to come.” While some think that John began to have doubts about Jesus as he languished in prison, others think that he wanted his disciples to leave him and begin to follow Jesus. In either case, Jesus invited John and John’s disciples to meditate on the meaning of his works. Six works are referenced, and each of them points to a greater work. Jesus cured not only physical blindness, but also spiritual blindness through the invitation to faith. Jesus enabled the lame to walk, but also invited people to walk in his footsteps and carry their cross. Jesus cleansed not only physical leprosy but also the spiritual leprosy of sin. Jesus opened the ears of the deaf and preached the Word of God that truly opens our ears. Jesus raised the physically dead and restored them to life, and this prefigures our resurrection from the dead. Lastly, Jesus proclaimed the Gospel to the poor in spirit and humble of heart.
Change and Newness in Christ
When John the Baptist heard in prison of the works of the Christ, he sent his disciples to Jesus with this question, “Are you the one who is to come, or should we look for another?” Matthew 11:2–3
Why did Saint John the Baptist send his disciples to Jesus to ask this question? Recall that John had previously stated about Jesus, “Behold, the Lamb of God, who takes away the sin of the world” (John 1:29). So if John knew that Jesus was the “Lamb of God, who takes away the sins of the world,” then why would he send his disciples to ask Jesus if He is the one who is to come?
Jesus understood the reason John sent his disciples to Him. As a result, Jesus gave these disciples what they needed so as to come to believe themselves. He points them to the works that He has done as the Christ so that they would be able to interpret these works on their own and, thus, come to the newness of faith. Jesus points out that the blind regain their sight, the lame walk, lepers are cleansed, the deaf hear, the dead are raised, and the poor have the good news proclaimed to them. Who could argue with such miraculous signs from Heaven? But Jesus goes even further and states something very subtle. He says, “And blessed is the one who takes no offense at me.” This line appears to be one way that Jesus gently reproached these disciples for what appears to be their own personal struggle with this change of spiritual leaders. Jesus identified a certain “offense” that they were dealing with. They were “offended” by the fact that Jesus was indeed increasing while John was decreasing.
In many ways, this is a common experience any time there is a change in our spiritual lives. When something is new, we often struggle with various aspects of the change and newness. But the Christian life is all about change, transformation and newness of life. And this is good. We must seek to change, be transformed, build better and new relationships, learn new ways of loving and reaching out, and become very comfortable with any and every new experience that our Lord places in our lives.
Reflect, today, upon any way that you have struggled with changes in your spiritual life. Oftentimes, those things we struggle with are actually glorious opportunities to live our Christian faith and charity on a new level. Seek out the changes God is calling you to embrace in your life and know that even if they are difficult, they are the surest pathway to a life of greater holiness for you.
Dear Lord, I know You call me to embrace the newness of life and the changes that I must endure so as to follow You more faithfully. Help me to be open to all that You call me to so that I will continually become a new creation in Your grace. Jesus, I trust in You.

No comments:
Post a Comment