Suy Niệm Chúa Nhật I Mùa Vọng Năm A ngày 30 tháng 11 năm 2025:
Chúa Nhật nay không chỉ đánh dấu sự khởi đầu của Mùa Vọng, thời gian
chuẩn bị cho lễ Giáng Sinh sắp tới, mà còn là khởi đầu của chu kỳ năm phụng vụ
mới. Vì vậy, khi chúng ta bắt đầu thời gian và mùa phụng vụ mới này, tất cả
chúng ta đều được nhắc nhở khi bắt đầu chuẩn bị cho lễ Giáng Sinh là chúng ta
nên đổi mới và cam kết quyết tâm sống cuộc đời mình theo cách đẹp lòng Chúa thực
sự và xứng đáng với Ngài. Khi chúng ta bắt đầu năm phụng vụ mới này, chúng ta
nên cải thiện tâm hồn và không nên tiếp tục sống theo như cách chúng ta đã sống
trong suốt thời gian qua, đặc biệt là nếu chúng ta đã lìa xa va từ bỏ Chúa mà sống
theo cách sống của thế tục..
Trong bài đọc thứ nhất, chúng ta đã nghe Tiên Tri Isaia thuật lại thị kiến đầy an ủi của ông, trong đó Thiên Chúa đã mặc khải cho ông và truyền lại cho dân riêng yêu dấu của Người, những người vào thời điểm đó đã phải chịu nhiều thất bại, sỉ nhục, đau khổh và thử thách, tất cả những thứ đochủ yếu là do sự bất tuân và thiếu đức tin của chính họ vào Người. Về mặt ngữ cảnh, tiên tri Isaia được sai đến với người dân của vương quốc Judah ở phía nam để giúp hướng dẫn và hỗ trợ họ trên con đường trở về với Thiên Chúa sau khi nhiều tổ tiên và tiền nhân của họ đã sống trong thời gian dài bất tuân và coi thường Luật pháp và các điều răn của Thiên Chúa. Sự bất tuân và tội lỗi của họ đã tách họ khỏi sự trọn vẹn của ân sủng và phước lành của Thiên Chúa, và họ phải đối mặt với hậu quả của sự bất tuân của mình khi vận mệnh của họ xuống dốc.
Từ bài đọc thứ hai Chúa Nhật tuần này, trích từ Thư của Thánh Phaolô Tông đồ gửi Giáo hội và dân Chúa tại Rôma, Thánh Phaolô nhắc nhở chúng ta rằng thời điểm tính sổ cuộc đời chúng ta và sự cứu rỗi của Thiên Chúa sẽ đến, tuy có thể không đến ngay lập tức như Thánh Phaolô và các Tông đồ thời đó đã nghĩ, nhưng có thể sớm hơn những gì chúng ta mong đợi hoặc có thể mong đợi. Cuối cùng, thực tế là, không ai ngoài chính Chúa biết chính xác thời điểm Chúa tái lâm và ngày tận thế, cũng như thời điểm mà tất cả chúng ta đều biết, được gọi là Parousia, ngày tận thế đã được tiên tri và tiên đoán, được mặc khải và tỏ bày cho chúng ta qua các tôi tớ của Thiên Chúa.
Điều chúng ta có thể hoàn toàn chắc chắn là Chúa sẽ trở lại, vào thời điểm Người đã chọn, và điều không chắc chắn nhất là thời điểm chính xác mà điều này sẽ xảy ra. Đó là lý do tại sao chúng ta phải luôn sẵn sàng và cảnh giác, cảnh giác và chuẩn bị mọi lúc, để bất cứ khi nào chúng ta được yêu cầu cam kết với Chúa và chịu trách nhiệm về những hành động và việc làm của mình trong cuộc sống này, và kể cả những lần chúng ta không hành động bất cứ khi nào chúng ta có khả năng và khi chúng ta được ban cho cơ hội hoàn hảo, thì đó là lúc chúng ta cần nhận ra rằng chúng ta phải chịu trách nhiệm về tất cả những điều đó trước Đấng Phán Xét của tất cả những người sống và người chết vào lúc cuối cùng. Tất cả chúng ta đều là tội nhân, bất toàn và không xứng đáng với Chúa, nhưng đồng thời, Chúa vô hạn và vô biên trong lòng thương xót và trắc ẩn của Ngài đến nỗi Ngài đã ban tình yêu và lòng thương xót của Ngài cho chúng ta đến vô tận. Cuối cùng, từ đoạn Tin Mừng Chúa Nhật tuần này, trích từ Phúc Âm theo Thánh Mát-thêu, Tông đồ và Tác giả sách Tin Mừng, chúng ta đã nghe sứ điệp tương tự từ Chúa Giêsu khi Người nói với các môn đệ về sự chắc chắn của những gì sẽ xảy ra vào một ngày nào đó, trong sự cứu rỗi của Thiên Chúa vào thời tận thế, sự tính toán sẽ xảy ra vào thời điểm Thiên Chúa chọn, khi điều này sẽ xảy ra vào những thời điểm và khoảnh khắc bất ngờ nhất, mà Người đã ví trong một dụ ngôn đơn giản và so sánh, với việc không ai biết khi nào kẻ trộm sẽ đột nhập vào nhà, và do đó, chủ nhà phải luôn cảnh giác, sẵn sàng và chuẩn bị cho mọi tình huống. Về cơ bản, những ai không lên kế hoạch và chuẩn bị, tất cả họ đều đang lên kế hoạch và hướng đến thất bại và diệt vong. Đó là lý do tại sao, mỗi người chúng ta đều được nhắc nhở rằng khi chúng ta bước vào mùa mới này, Mùa Vọng, là thời gian để khám phá lại tâm linh, đổi mới và kết nối lại với Thiên Chúa, tất cả chúng ta được mời gọi quay về với Chúa một lần nữa. Nếu cuộc sống của chúng ta quá bận rộn, hối hả và bị phân tâm bởi vô số cam kết, trách nhiệm và ràng buộc trong thế gian, thì chúng ta được nhắc nhở phải luôn hướng sự chú tâm của mình về Chúa, Đấng phải là trung tâm và là trọng tâm của toàn bộ cuộc sống và sự hiện hữu của chúng ta. Chúng ta không nên quên sự hiện diện của Chúa trong cuộc sống của mình và hãy nhớ rằng dù bất cứ điều gì, dù mọi thứ có khó khăn đến đâu, Chúa vẫn luôn hiện diện giữa chúng ta, nâng đỡ và củng cố chúng ta trên hành trình cuộc sống. Khi chúng ta suy ngẫm về những lời trong Kinh Thánh mà chúng ta vừa nhận được trước đó, Chúa Nhật thứ nhất Mùa Vọng này nhắc nhở chúng ta rằng mỗi người chúng ta nên tận dụng thời gian, mùa và cơ hội này để chuẩn bị tốt không chỉ cho mùa Giáng Sinh sắp tới mà chúng ta chắc chắn sẽ hân hoan và tuyệt vời cử hành, mà còn cho sự tái lâm của Chúa chúng ta, Đấng Tái Lâm, bởi vì bản chất kép của Mùa Vọng này, vừa kỷ niệm sự tái lâm lần thứ nhất của Chúa Kitô đã xảy ra cách đây hai thiên niên kỷ, mà chúng ta cử hành trong lễ Giáng Sinh, vừa mong đợi sự quang lâm, sự tái lâm lần thứ hai của Chúa và Đấng Cứu Độ chúng ta, điều đã được hứa với chúng ta, và chắc chắn sẽ xảy ra vào đúng thời điểm.
Vì vậy, tất cả chúng ta hãy sống cuộc đời mình một cách can đảm và xứng đáng với Chúa, làm hết sức mình trong từng khoảnh khắc của cuộc sống. Chúng ta hãy tiếp tục nỗ lực hết mình để trở thành những tấm gương tốt và xứng đáng cho đức tin Kitô giáo của chúng ta trong từng hành động, lời nói và việc làm, trong tất cả những gì chúng ta làm vì vinh quang lớn lao của Thiên Chúa. Tất cả chúng ta hãy tỏa sáng rực rỡ với ánh sáng và hy vọng của Đấng Cứu Độ chúng ta. Xin Chúa luôn ở cùng chúng ta, và xin Ngài tiếp tục khích lệ và trao quyền cho tất cả chúng ta để trở thành những môn đồ và người theo Ngài trung thành và tận tụy trong mọi thời đại và hoàn cảnh, trở thành ngọn hải đăng sáng ngời của Ngài và hy vọng cho mọi người chúng ta gặp gỡ, bây giờ và mãi mãi. Amen.
Sunday, 30 November 2025: First Sunday of Advent (Homily and Scripture Reflections)
Dear brothers and sisters in Christ, this Sunday marks the First Sunday of Advent, which not only marks the beginning of the Season of Advent, the time of preparation for the upcoming celebrations of Christmas, but also the beginning of the new liturgical year cycle. Therefore, as we begin this new time and season, all of us are reminded as we begin our preparation for the joyful celebration of Christmas that we should renew our determination and commitment to live our lives in the manner that is truly pleasing to God and worthy of Him. As we begin this new liturgical year, our mindset should be improving and not remaining in the same way we have been doing things all these while, especially if we have been distant away from God.
In our first reading this Sunday, we heard from the Book of the prophet Isaiah in which the reassuring vision of Isaiah was told to us, in all that God has revealed to him to be told to His beloved people who at that time had been suffering lots of setbacks, humiliation, struggles and challenges, all mainly due to their own disobedience and lack of faith in Him. Contextually, the prophet Isaiah was sent to the people of the southern kingdom of Judah to help guide and assist them in their ways, in returning to God after many of their ancestors and predecessors had been living in long periods of disobedience and disregard for the Law and commandments of God. Their disobedience and sins have separated them from the fullness of God’s grace and blessings, and they faced the consequences of their disobedience as their fortunes turned downhill.
From our second reading this Sunday, from the Epistle of St. Paul the Apostle to the Church and the faithful people of God in Rome, we are reminded by St. Paul that the time of the reckoning of our lives and the coming of God’s salvation, while it may not be as immediate as what St. Paul and the Apostles back then thought of, but it may be sooner than what we expected or may expect. Ultimately, the reality is such that, no one save that of the Lord Himself know when the exact moment of the Lord’s Second Coming and the end of the world and time as we all know it, which is known as Parousia, the end of times prophesied and predicted, revealed and shown to us through the servants of God.
What we can be very sure of is the fact that the Lord will come again, at the time of His choosing, and what is most uncertain is the exact time that this will happen. That is why we have to be always ready and alert, vigilant and prepared at any time so that whenever we are expected to commit ourselves to the Lord and account for our actions and works in this life, and including even our failures to act whenever we are capable of and when we have been given the perfect opportunity for, that is where we need to realize that we have to account for all of that before the Judge of all the living and the dead in the end. All of us are sinners, imperfect and unworthy of God, and yet, at the same time, God is so infinite and boundless in His mercy and compassion that He has given His love and mercy towards us without end.
Then, lastly, from our Gospel passage this Sunday, taken from the Gospel according to St. Matthew the Apostle and Evangelist, we heard the similar message from the Lord Jesus telling His disciples of the certainty of what will happen one day, in the coming of God’s salvation at the end of time, the reckoning which will happen at the time of God’s choosing, when this will happen in the most unexpected of times and moments, which He likened in a simple parable and comparison, with how no one would have known when a thief would break into a house, and hence, the owner of the house ought to be always vigilant, ready and prepared against all eventualities. Essentially, those who failed to plan and prepare, they are all planning and heading to failure and doom.
That is why, each and every one of us are reminded that as we enter into this new season, the Season of Advent, being a time of spiritual rediscovery, renewal and reconnection with God, we are all called to turn once again towards the Lord. If our lives have been hectic, busy and if we have been distracted by our numerous commitments, responsibilities and attachments in the world, then we are reminded to keep our focus firmly directed towards the Lord, Who ought to be the center and the focus of our whole lives and existences. We should not forget the presence of God in our lives and remember that no matter what, and no matter how difficult things may be for us, the Lord will always be present in our midst, supporting and strengthening us in our journeys in life.
As we reflect upon the words of the Sacred Scriptures which we have received just earlier on, we are reminded on this First Sunday of Advent that each and every one of us should make good use of this time, season and opportunity for us to prepare ourselves well not only for the upcoming Christmas season which we are surely going to celebrate joyfully and wonderfully, but also for the ultimate coming of our Lord, His Second Coming, given the dual nature of this Advent season, which commemorates both the first coming of Christ that had happened two millennia ago, and which we celebrate in Christmas, as well as the expectation of the Parousia, the second coming of Our Lord and Saviors, which had been promised to us, and which will certainly happen in due time.
Let us all therefore live our lives courageously and
worthily of the Lord, doing our very best in each and every moment in life. Let
us continue to do our best to be good and worthy examples of our Christian
faith in each and every action, words and deeds, in all that we do for the
greater glory of God. Let us all shine brightly with the light and hope of our
Saviors. May the Lord be with us always, and may He continue to encourage and
empower all of us to be His faithful and committed disciples and followers in
all times and circumstances, becoming shining beacons of His light and hope to
everyone we encounter, now and always. Amen.
Reflection 1st Sunday of Advent Year A.
“Therefore, stay awake! For
you do not know on which day your Lord will come. Be sure of this: if the
master of the house had known the hour of night when the thief was coming, he
would have stayed awake and not let his house be broken into. So too, you also
must be prepared, for at an hour you do not expect, the Son of Man will
come.” Matthew
24:42–44
How does one “stay awake” as our Lord commands us? We receive this holy exhortation as we enter into a new liturgical year. In Advent, we begin at the beginning. We ponder the Incarnate Son of God dwelling as a human Child in the precious womb of the Blessed Virgin Mary. We anticipate the celebration of His birth into the world at Christmas. As the liturgical year progresses, we will prayerfully walk through each moment of His life, from the events of His childhood, to His public ministry, and ultimately His death, resurrection, and ascension into Heaven.
Our Lord’s exhortation to stay awake invites us to be attentive to the ways that the Son of God’s human life speaks to us, calling us to become fully united to Him so as to share in the glorious gifts of holiness in this life and eternal salvation in the next. After exhorting us to stay awake, the Son of God said, “For you do not know on which day your Lord will come.” Of course, we know He came into this world over 2,000 years ago in physical form. This exhortation is not only a call to ponder that event long ago; it’s also an invitation and exhortation to become continuously more attentive to the effect that His historical coming has upon us today. Advent is a season that invites us to reflect on Christ’s first coming in Bethlehem, His daily coming to us in grace, and His final coming at the end of time. These moments are intimately connected, as each prepares us more fully for the next.
From Heaven, the Son of God continues to descend to us, inviting each of us to conceive Him in our souls by grace, to be attentive to His divine presence within us, and to nurture His divine presence so that He will grow and live within us, making us true members of His Body, the Church. Staying awake means being aware of Christ’s presence in every moment and cultivating a personal relationship with Him that is alive and growing. This Advent, ask yourself: How am I nurturing my relationship with Jesus so that I am ready to meet Him whenever He comes?
Jesus calls us to be prepared at every moment of every day, “for at an hour you do not expect, the Son of Man will come.” Though this is a promise that He will return one day to judge the living and the dead at the end of time, it is also a promise that He relentlessly pursues us here and now, communicating to us by grace and inviting us to be transformed more fully, so as to love Him and manifest His love to the world around us. As we mature in our faith, God often speaks in subtler ways, inviting us to listen with the ears of our hearts. These gentle whispers of grace require us to be even more attuned to His presence, ready to respond to His call in the quiet moments of our day.
Reflect today on Jesus’ exhortation to be awake, vigilant, attentive, and ready to love Him in the smallest ways. To stay spiritually awake, cultivate habits that keep you attuned to God’s presence: set aside time for daily prayer, receive the sacraments frequently, and be mindful of opportunities to serve others. These practices will help you remain vigilant and ready to encounter Christ at any moment. Search for Him this Advent, and never tire of loving Him in your prayer and in those around you. The Son of God continuously comes to you “at an hour you do not expect.” By building a spiritual habit of being prepared, you will meet and love Him throughout your day.
My ever-present Lord, You surround me with Your grace and flood me with Your mercy day and night. Please give me a heart that is attentive and receptive to You so that I can receive all that You wish to bestow and love You and others with Your Sacred Heart. Jesus, I trust in You.
Reflection 1st Sunday of Advent 2025.
Opening Prayer: Lord God, gather me and my family into your
heavenly Kingdom. Increase my faith so that I may believe in you more fully.
Grant me the gift of hope that I may trust more completely in your promises.
Pour out your love into my heart so that I may serve those in my care.
Encountering the Word of God
1. Approaching Jesus: The Kingdom of Heaven has a universal reach. It is not just for the descendants of Abraham, Isaac, and Jacob, but welcomes all nations and peoples. A centurion, a Roman military commander of 100 soldiers, approached Jesus with humility and trust. He honored Jesus with the title “Lord” (kyrios) when he made his prayer and appeal. The centurion “knows that the greatest tribute that can be offered to God is a humble acknowledgment of need, a confession that the gravest plights can be resolved only by God. His prayer of humble request, coming from a man of considerable power, rises as an act of praise that moves the Heart of Jesus” (Levia-Merikakis, Fire of Mercy, Heart of the Word: Vol. 1, 329). The centurion did not ask for anything for himself. His concern was for others, for his servant, who was bedridden due to paralysis and “suffering dreadfully,” “grievously tormented,” or “terribly tortured” by his affliction. Who am I in this scene? Am I the centurion, called to approach Jesus in humility and prayer? Am I the servant suffering a form of physical or spiritual paralysis and in need of the healing word of Jesus?
2. Lord, I Am Not Worthy: Jesus was willing to go
to the centurion’s house. Just as touching the leper did not render Jesus
unclean (Matthew 8:3), so also entering a Gentile’s house would not. The touch
and presence of Jesus bring healing and purification. But the centurion was
sensitive to Jewish law and said to Jesus, “I am not worthy to have you enter
under my roof.” We make the same humble prayer before receiving the Eucharist.
We recognize our unworthiness and the times we have sinned selfishly. Humility
leads to trust: “But only say the word and my soul will be healed.” The
prideful and arrogant do not see their wounds and do not ask for the divine
Physician’s help and care. The prideful do not invite the Lord God into their
dwelling. “One word of Jesus is more efficacious than all the efforts of
physicians and all incantations of soothsayers. One word, and the light was
created; one word, and the servant will be healed” (Levia-Merikakis, Fire
of Mercy, Heart of the Word: Vol. 1, 332). Is my daily conversation
with God characterized by humility, meekness, repentance, and trust?
3. The Banquet in the Kingdom of Heaven: The Gospel today concludes
with a vision of many people coming from the east and west, reclining at table
with the Patriarchs, and dining in the Kingdom of Heaven. By gathering the
Gentile nations into the Kingdom, the Israelites scattered among the Gentiles
will also be brought into the Kingdom. This is a powerful vision of the age of
salvation. Jesus is not speaking about an earthly pilgrimage to Jerusalem, but
about gathering the righteous into a heavenly Kingdom and Paradise. The early
Christians understood this and when they celebrated the Eucharist, they prayed:
“Just as this broken bread was scattered upon the mountains, and then was
gathered together and became one, so may your church be gathered together from
the ends of the earth into your kingdom; for yours is the glory and the power
through Jesus Christ forever” (Didache, 9, 4-5). When I am at
mass, do I see my brothers and sisters around me as members of the Kingdom of
Heaven?
Conversing with Christ: Lord Jesus, I thank you
for coming to dwell under my roof. I am not worthy of the awesome and great
gift of the Eucharist, your very Body and Blood. But only say the word, and I
will be healed.
Trong bài đọc thứ nhất, chúng ta đã nghe Tiên Tri Isaia thuật lại thị kiến đầy an ủi của ông, trong đó Thiên Chúa đã mặc khải cho ông và truyền lại cho dân riêng yêu dấu của Người, những người vào thời điểm đó đã phải chịu nhiều thất bại, sỉ nhục, đau khổh và thử thách, tất cả những thứ đochủ yếu là do sự bất tuân và thiếu đức tin của chính họ vào Người. Về mặt ngữ cảnh, tiên tri Isaia được sai đến với người dân của vương quốc Judah ở phía nam để giúp hướng dẫn và hỗ trợ họ trên con đường trở về với Thiên Chúa sau khi nhiều tổ tiên và tiền nhân của họ đã sống trong thời gian dài bất tuân và coi thường Luật pháp và các điều răn của Thiên Chúa. Sự bất tuân và tội lỗi của họ đã tách họ khỏi sự trọn vẹn của ân sủng và phước lành của Thiên Chúa, và họ phải đối mặt với hậu quả của sự bất tuân của mình khi vận mệnh của họ xuống dốc.
Từ bài đọc thứ hai Chúa Nhật tuần này, trích từ Thư của Thánh Phaolô Tông đồ gửi Giáo hội và dân Chúa tại Rôma, Thánh Phaolô nhắc nhở chúng ta rằng thời điểm tính sổ cuộc đời chúng ta và sự cứu rỗi của Thiên Chúa sẽ đến, tuy có thể không đến ngay lập tức như Thánh Phaolô và các Tông đồ thời đó đã nghĩ, nhưng có thể sớm hơn những gì chúng ta mong đợi hoặc có thể mong đợi. Cuối cùng, thực tế là, không ai ngoài chính Chúa biết chính xác thời điểm Chúa tái lâm và ngày tận thế, cũng như thời điểm mà tất cả chúng ta đều biết, được gọi là Parousia, ngày tận thế đã được tiên tri và tiên đoán, được mặc khải và tỏ bày cho chúng ta qua các tôi tớ của Thiên Chúa.
Điều chúng ta có thể hoàn toàn chắc chắn là Chúa sẽ trở lại, vào thời điểm Người đã chọn, và điều không chắc chắn nhất là thời điểm chính xác mà điều này sẽ xảy ra. Đó là lý do tại sao chúng ta phải luôn sẵn sàng và cảnh giác, cảnh giác và chuẩn bị mọi lúc, để bất cứ khi nào chúng ta được yêu cầu cam kết với Chúa và chịu trách nhiệm về những hành động và việc làm của mình trong cuộc sống này, và kể cả những lần chúng ta không hành động bất cứ khi nào chúng ta có khả năng và khi chúng ta được ban cho cơ hội hoàn hảo, thì đó là lúc chúng ta cần nhận ra rằng chúng ta phải chịu trách nhiệm về tất cả những điều đó trước Đấng Phán Xét của tất cả những người sống và người chết vào lúc cuối cùng. Tất cả chúng ta đều là tội nhân, bất toàn và không xứng đáng với Chúa, nhưng đồng thời, Chúa vô hạn và vô biên trong lòng thương xót và trắc ẩn của Ngài đến nỗi Ngài đã ban tình yêu và lòng thương xót của Ngài cho chúng ta đến vô tận. Cuối cùng, từ đoạn Tin Mừng Chúa Nhật tuần này, trích từ Phúc Âm theo Thánh Mát-thêu, Tông đồ và Tác giả sách Tin Mừng, chúng ta đã nghe sứ điệp tương tự từ Chúa Giêsu khi Người nói với các môn đệ về sự chắc chắn của những gì sẽ xảy ra vào một ngày nào đó, trong sự cứu rỗi của Thiên Chúa vào thời tận thế, sự tính toán sẽ xảy ra vào thời điểm Thiên Chúa chọn, khi điều này sẽ xảy ra vào những thời điểm và khoảnh khắc bất ngờ nhất, mà Người đã ví trong một dụ ngôn đơn giản và so sánh, với việc không ai biết khi nào kẻ trộm sẽ đột nhập vào nhà, và do đó, chủ nhà phải luôn cảnh giác, sẵn sàng và chuẩn bị cho mọi tình huống. Về cơ bản, những ai không lên kế hoạch và chuẩn bị, tất cả họ đều đang lên kế hoạch và hướng đến thất bại và diệt vong. Đó là lý do tại sao, mỗi người chúng ta đều được nhắc nhở rằng khi chúng ta bước vào mùa mới này, Mùa Vọng, là thời gian để khám phá lại tâm linh, đổi mới và kết nối lại với Thiên Chúa, tất cả chúng ta được mời gọi quay về với Chúa một lần nữa. Nếu cuộc sống của chúng ta quá bận rộn, hối hả và bị phân tâm bởi vô số cam kết, trách nhiệm và ràng buộc trong thế gian, thì chúng ta được nhắc nhở phải luôn hướng sự chú tâm của mình về Chúa, Đấng phải là trung tâm và là trọng tâm của toàn bộ cuộc sống và sự hiện hữu của chúng ta. Chúng ta không nên quên sự hiện diện của Chúa trong cuộc sống của mình và hãy nhớ rằng dù bất cứ điều gì, dù mọi thứ có khó khăn đến đâu, Chúa vẫn luôn hiện diện giữa chúng ta, nâng đỡ và củng cố chúng ta trên hành trình cuộc sống. Khi chúng ta suy ngẫm về những lời trong Kinh Thánh mà chúng ta vừa nhận được trước đó, Chúa Nhật thứ nhất Mùa Vọng này nhắc nhở chúng ta rằng mỗi người chúng ta nên tận dụng thời gian, mùa và cơ hội này để chuẩn bị tốt không chỉ cho mùa Giáng Sinh sắp tới mà chúng ta chắc chắn sẽ hân hoan và tuyệt vời cử hành, mà còn cho sự tái lâm của Chúa chúng ta, Đấng Tái Lâm, bởi vì bản chất kép của Mùa Vọng này, vừa kỷ niệm sự tái lâm lần thứ nhất của Chúa Kitô đã xảy ra cách đây hai thiên niên kỷ, mà chúng ta cử hành trong lễ Giáng Sinh, vừa mong đợi sự quang lâm, sự tái lâm lần thứ hai của Chúa và Đấng Cứu Độ chúng ta, điều đã được hứa với chúng ta, và chắc chắn sẽ xảy ra vào đúng thời điểm.
Vì vậy, tất cả chúng ta hãy sống cuộc đời mình một cách can đảm và xứng đáng với Chúa, làm hết sức mình trong từng khoảnh khắc của cuộc sống. Chúng ta hãy tiếp tục nỗ lực hết mình để trở thành những tấm gương tốt và xứng đáng cho đức tin Kitô giáo của chúng ta trong từng hành động, lời nói và việc làm, trong tất cả những gì chúng ta làm vì vinh quang lớn lao của Thiên Chúa. Tất cả chúng ta hãy tỏa sáng rực rỡ với ánh sáng và hy vọng của Đấng Cứu Độ chúng ta. Xin Chúa luôn ở cùng chúng ta, và xin Ngài tiếp tục khích lệ và trao quyền cho tất cả chúng ta để trở thành những môn đồ và người theo Ngài trung thành và tận tụy trong mọi thời đại và hoàn cảnh, trở thành ngọn hải đăng sáng ngời của Ngài và hy vọng cho mọi người chúng ta gặp gỡ, bây giờ và mãi mãi. Amen.
Sunday, 30 November 2025: First Sunday of Advent (Homily and Scripture Reflections)
Dear brothers and sisters in Christ, this Sunday marks the First Sunday of Advent, which not only marks the beginning of the Season of Advent, the time of preparation for the upcoming celebrations of Christmas, but also the beginning of the new liturgical year cycle. Therefore, as we begin this new time and season, all of us are reminded as we begin our preparation for the joyful celebration of Christmas that we should renew our determination and commitment to live our lives in the manner that is truly pleasing to God and worthy of Him. As we begin this new liturgical year, our mindset should be improving and not remaining in the same way we have been doing things all these while, especially if we have been distant away from God.
In our first reading this Sunday, we heard from the Book of the prophet Isaiah in which the reassuring vision of Isaiah was told to us, in all that God has revealed to him to be told to His beloved people who at that time had been suffering lots of setbacks, humiliation, struggles and challenges, all mainly due to their own disobedience and lack of faith in Him. Contextually, the prophet Isaiah was sent to the people of the southern kingdom of Judah to help guide and assist them in their ways, in returning to God after many of their ancestors and predecessors had been living in long periods of disobedience and disregard for the Law and commandments of God. Their disobedience and sins have separated them from the fullness of God’s grace and blessings, and they faced the consequences of their disobedience as their fortunes turned downhill.
From our second reading this Sunday, from the Epistle of St. Paul the Apostle to the Church and the faithful people of God in Rome, we are reminded by St. Paul that the time of the reckoning of our lives and the coming of God’s salvation, while it may not be as immediate as what St. Paul and the Apostles back then thought of, but it may be sooner than what we expected or may expect. Ultimately, the reality is such that, no one save that of the Lord Himself know when the exact moment of the Lord’s Second Coming and the end of the world and time as we all know it, which is known as Parousia, the end of times prophesied and predicted, revealed and shown to us through the servants of God.
What we can be very sure of is the fact that the Lord will come again, at the time of His choosing, and what is most uncertain is the exact time that this will happen. That is why we have to be always ready and alert, vigilant and prepared at any time so that whenever we are expected to commit ourselves to the Lord and account for our actions and works in this life, and including even our failures to act whenever we are capable of and when we have been given the perfect opportunity for, that is where we need to realize that we have to account for all of that before the Judge of all the living and the dead in the end. All of us are sinners, imperfect and unworthy of God, and yet, at the same time, God is so infinite and boundless in His mercy and compassion that He has given His love and mercy towards us without end.
Then, lastly, from our Gospel passage this Sunday, taken from the Gospel according to St. Matthew the Apostle and Evangelist, we heard the similar message from the Lord Jesus telling His disciples of the certainty of what will happen one day, in the coming of God’s salvation at the end of time, the reckoning which will happen at the time of God’s choosing, when this will happen in the most unexpected of times and moments, which He likened in a simple parable and comparison, with how no one would have known when a thief would break into a house, and hence, the owner of the house ought to be always vigilant, ready and prepared against all eventualities. Essentially, those who failed to plan and prepare, they are all planning and heading to failure and doom.
That is why, each and every one of us are reminded that as we enter into this new season, the Season of Advent, being a time of spiritual rediscovery, renewal and reconnection with God, we are all called to turn once again towards the Lord. If our lives have been hectic, busy and if we have been distracted by our numerous commitments, responsibilities and attachments in the world, then we are reminded to keep our focus firmly directed towards the Lord, Who ought to be the center and the focus of our whole lives and existences. We should not forget the presence of God in our lives and remember that no matter what, and no matter how difficult things may be for us, the Lord will always be present in our midst, supporting and strengthening us in our journeys in life.
As we reflect upon the words of the Sacred Scriptures which we have received just earlier on, we are reminded on this First Sunday of Advent that each and every one of us should make good use of this time, season and opportunity for us to prepare ourselves well not only for the upcoming Christmas season which we are surely going to celebrate joyfully and wonderfully, but also for the ultimate coming of our Lord, His Second Coming, given the dual nature of this Advent season, which commemorates both the first coming of Christ that had happened two millennia ago, and which we celebrate in Christmas, as well as the expectation of the Parousia, the second coming of Our Lord and Saviors, which had been promised to us, and which will certainly happen in due time.
Reflection 1st Sunday of Advent Year A.
How does one “stay awake” as our Lord commands us? We receive this holy exhortation as we enter into a new liturgical year. In Advent, we begin at the beginning. We ponder the Incarnate Son of God dwelling as a human Child in the precious womb of the Blessed Virgin Mary. We anticipate the celebration of His birth into the world at Christmas. As the liturgical year progresses, we will prayerfully walk through each moment of His life, from the events of His childhood, to His public ministry, and ultimately His death, resurrection, and ascension into Heaven.
Our Lord’s exhortation to stay awake invites us to be attentive to the ways that the Son of God’s human life speaks to us, calling us to become fully united to Him so as to share in the glorious gifts of holiness in this life and eternal salvation in the next. After exhorting us to stay awake, the Son of God said, “For you do not know on which day your Lord will come.” Of course, we know He came into this world over 2,000 years ago in physical form. This exhortation is not only a call to ponder that event long ago; it’s also an invitation and exhortation to become continuously more attentive to the effect that His historical coming has upon us today. Advent is a season that invites us to reflect on Christ’s first coming in Bethlehem, His daily coming to us in grace, and His final coming at the end of time. These moments are intimately connected, as each prepares us more fully for the next.
From Heaven, the Son of God continues to descend to us, inviting each of us to conceive Him in our souls by grace, to be attentive to His divine presence within us, and to nurture His divine presence so that He will grow and live within us, making us true members of His Body, the Church. Staying awake means being aware of Christ’s presence in every moment and cultivating a personal relationship with Him that is alive and growing. This Advent, ask yourself: How am I nurturing my relationship with Jesus so that I am ready to meet Him whenever He comes?
Jesus calls us to be prepared at every moment of every day, “for at an hour you do not expect, the Son of Man will come.” Though this is a promise that He will return one day to judge the living and the dead at the end of time, it is also a promise that He relentlessly pursues us here and now, communicating to us by grace and inviting us to be transformed more fully, so as to love Him and manifest His love to the world around us. As we mature in our faith, God often speaks in subtler ways, inviting us to listen with the ears of our hearts. These gentle whispers of grace require us to be even more attuned to His presence, ready to respond to His call in the quiet moments of our day.
Reflect today on Jesus’ exhortation to be awake, vigilant, attentive, and ready to love Him in the smallest ways. To stay spiritually awake, cultivate habits that keep you attuned to God’s presence: set aside time for daily prayer, receive the sacraments frequently, and be mindful of opportunities to serve others. These practices will help you remain vigilant and ready to encounter Christ at any moment. Search for Him this Advent, and never tire of loving Him in your prayer and in those around you. The Son of God continuously comes to you “at an hour you do not expect.” By building a spiritual habit of being prepared, you will meet and love Him throughout your day.
My ever-present Lord, You surround me with Your grace and flood me with Your mercy day and night. Please give me a heart that is attentive and receptive to You so that I can receive all that You wish to bestow and love You and others with Your Sacred Heart. Jesus, I trust in You.
Reflection 1st Sunday of Advent 2025.
1. Approaching Jesus: The Kingdom of Heaven has a universal reach. It is not just for the descendants of Abraham, Isaac, and Jacob, but welcomes all nations and peoples. A centurion, a Roman military commander of 100 soldiers, approached Jesus with humility and trust. He honored Jesus with the title “Lord” (kyrios) when he made his prayer and appeal. The centurion “knows that the greatest tribute that can be offered to God is a humble acknowledgment of need, a confession that the gravest plights can be resolved only by God. His prayer of humble request, coming from a man of considerable power, rises as an act of praise that moves the Heart of Jesus” (Levia-Merikakis, Fire of Mercy, Heart of the Word: Vol. 1, 329). The centurion did not ask for anything for himself. His concern was for others, for his servant, who was bedridden due to paralysis and “suffering dreadfully,” “grievously tormented,” or “terribly tortured” by his affliction. Who am I in this scene? Am I the centurion, called to approach Jesus in humility and prayer? Am I the servant suffering a form of physical or spiritual paralysis and in need of the healing word of Jesus?

No comments:
Post a Comment