Bài Giảng
Chúa Nhật Tuần thứ 27 Thuờng Niên Năm C
“Lạy Chúa, xin thêm đức tin cho chúng con”
Đoạn Phúc Âm này làm tôi nhớ đến câu chuyện của một trưởng hướng đạo trẻ tuổi, thích phiêu lưu mạo hiểm. Một ngày nọ, anh đi cắm trại với đội hướng đạo sinh của mình, nhưng anh lại để các em HDS với những trưởng hướng đạo khác, và tự mình đi bộ đường dài để thử thách bản thân.
Khi anh đi bộ được vài dặm, anh bị ngã xuống vách núi. May mắn thay, anh đã kịp bám vào một cành cây khi rơi lưng chừng vách núi,. Anh đã cố treo trên cành cây, vì biết tự mình không thể lên được và biết rằng nếu buông cành cây ra chắc chắn anh sẽ rơi xuống vực mà chết. Bỗng nhiên, người trưởng hướng đạo trẻ tuổi nảy nảy ra một ý tưởng.
Anh ngước nhìn lên trời và hét lên: “Có ai ở trên đó không?” Một giọng nói từ trời vọng xuống: “có Ta ở trên này, Ta là Chúa?” Người đàn ông trẻ đáp lại: “Vâng, lạy Chúa, xin hãy giúp con.” Chúa hỏi: “Con có tin Ta không?” Anh đáp lại: “Vâng, lạy Chúa, con tin Ngài.” Chúa đáp: “Được rồi!” Nếu con thực sự tin ta, con không cần phải lo lắng gì cả, ta sẽ cứu con. Giờ con hãy buông nhánh cây đang bám đó đi.”
Người người trưởng hướng đạo trẻ này suy nghĩ một lúc rồi hét lại, “Còn ai ở trên đó nữa không?”
Bây giờ tôi muốn hỏi tất cả mọi người: Người trưởng hướng đạo trẻ tuổi trong câu chuyện có phải là một người có lòng tin không?
Tất nhiên là có! Anh ấy là người có lòng tin. Anh ấy tin vào Chúa. Anh ấy tin rằng Chúa hiện hữu. Anh ấy tin vào sức mạnh của lời cầu nguyện. Anh ấy tin rằng Chúa có thể giúp đỡ và cứu anh ấy khỏi hoàn cảnh khó khăn. Và, vâng, anh ấy cầu nguyện với Chúa.
Nhưng nếu anh ấy thực sự tin vào Chúa như anh ấy tuyên xưng tại sao anh ấy không tin vào lời Chúa? Tại sao anh ấy không buông bỏ nhánh cây mà anh ấy đang bám vào để sống? Chúa không thể cứu anh ấy sao?
Nhiều người trong chúng ta đang cười nhạo câu chuyện này vì chúng ta có thể nhận ra chính mình trong chàng trai trẻ này. Chúng ta tin vào Chúa, nhưng khi mọi việc trở nên khó khăn và mọi thứ không diễn ra như mong đợi, chúng ta tự mình giải quyết vấn đề hoặc tìm kiếm sự giúp đỡ ở nơi khác.
Chúng ta tin vào Chúa, đúng vậy; nhưng chúng ta là những người thiêu đức tin. Các tông đồ cũng vậy. Chúng ta đã nghe từ trong các sách Tin Mừng nói rằng họ là những người thiếu lòng tin. Họ tin vào Chúa Giêsu và đi theo Ngài, nhưng khi họ thấy người Do Thái và những người lính tiến đến vườn Ghếtsêmani bắt Chúa, họ bỏ Chúa Giêsu và chạy trốn.
Họ là những người yếu đức tin. Sự khác biệt lớn giữa chúng ta và các tông đồ là trong khi chúng ta thường thấy mình giữ vững đức tin, thì các tông đồ lại thấy mình là những người thiếu đức tin. Họ biết đức tin của mình còn thiếu sót điều gì đó. Vì vậy, họ đến với Chúa Giê-su và cầu xin Ngài: “Lạy Chúa, xin thêm đức tin cho chúng con!”. Các tông đồ biết rằng đức tin của họ chưa đủ. Và họ thực hiện các bước để cải thiện đức tin của mình.
Còn chúng ta đã thực hiện những bước nào trong vài năm qua để phát triển đức tin của mình? Chúng ta đã tham dự bao nhiêu khóa tĩnh tâm, hội thảo hoặc lớp học Kinh Thánh? Và chúng ta đã đọc bao nhiêu sách? Chúng ta đã đọc bao nhiêu chục kinh Mân Côi mỗi ngày?
Đây là những phương tiện mà Chúa gia tăng đức tin của chúng ta. Đặc biệt trong tháng Mười này, Đức Giáo hoàng Lêô 14 đã mời gọi chúng ta đọc kinh Mân Côi mỗi ngày hoặc thường xuyên nhất có thể trong tháng này để xin Chúa ban cho chúng ta có lòng tin qua sự cầu bầu của Đức mẹ.
Như chúng ta đã biết, để đáp lại lời yêu cầu của các tông đồ về việc gia tăng đức tin, Chúa Giê-su kể cho họ dụ ngôn về người đầy tớ vô dụng đi cày ruộng trở về. và ngay lập tức đi chuẩn bị bữa tối cho chủ mình và hầu hạ chủ trong khi chủ dùng bữa. Và anh ta chỉ có thể nghỉ ngơi và ăn uống sau khi nhu cầu của chủ được đáp ứng đầy đủ. Câu chuyện ngụ ngôn này trả lời thế nào cho lời cầu xin của các sứ đồ về việc gia tăng đức tin?
Chúa Giê-su nói rằng nếu chúng ta có đức tin trưởng thành, chúng ta sẽ luôn đặt ý muốn và sự vui thích của Chúa lên hàng đầu trong cuộc sống.
Nếu có đức tin, chúng ta sẽ không càu nhàu và than phiền rằng mình đã làm việc cho Chúa cả ngày, giờ đây chúng ta mệt mỏi và đến lượt Chúa đáp ứng nhu cầu của chúng ta. Thay vào đó, chúng ta sẽ quên mình và làm việc ngày càng chăm chỉ hơn trong công việc phụng sự Chúa, biết rằng Chúa sẽ đến giúp đỡ chúng ta khi nào và theo cách nào Ngài cho là đúng.
Đức tin vào sự cứu rỗi của chúng ta không phải là đức tin vào Chúa. Đức tin có nghĩa là dù chúng ta có được cứu rỗi ngay bây giờ hay không, chúng ta vẫn sẽ giữ vững niềm tin rằng Chúa yêu thương và chăm sóc chúng ta.
Đây là sai lầm của người trưởng hướng đạo trẻ bị mắc kẹt trên vách núi. Anh ta tin vào sự giải cứu của chính mình, chứ không phải vào quyền năng vô hạn của Chúa để cứu rỗi và tình yêu thương bất diệt dành cho anh ta. Tình yêu vô điều kiện của Chúa dành cho chúng ta chỉ đòi hỏi một đáp trả đúng đắn từ chúng ta, đó là tình yêu vô điều kiện và sự phục vụ Chúa.
Đức tin không phải là gánh nặng nghĩa vụ đè bẹp chúng ta, mà là nguồn khí oxy dồi dào mà chúng ta cần để không bị chết ngạt trong một thế giới ngột ngạt. Rất nhiều người trong chúng ta, những người theo đạo Thiên Chúa, ngày nay tin rằng đức tin đích thực và trưởng thành nằm ở khả năng nhận được phép lạ từ noei Thiên Chúa.
Chúng ta không nên mong đợi đức tin mang lại cho chúng ta sức khỏe tốt hơn hay một công việc được trả lương cao hơn. Đức tin mang lại cho chúng ta nhiều hơn những điều nhỏ nhặt đó.
Đức tin biến đổi nhận thức và tâm hồn chúng ta, vì nó giúp chúng ta nhìn nhận con người và sự việc theo cách Thiên Chúa nhìn nhận, và nó cho chúng ta niềm tin chắc chắn rằng Thiên Chúa ở cùng chúng ta để giúp chúng ta sống trọn vẹn muôn đời. Sự thật mà Tin Mừng hôm nay cho chúng ta thấy là đức tin trưởng thành không nằm ở việc Thiên Chúa quan tâm đến những nhu cầu trước mắt của chúng ta nhiều như thế nào, mà nằm ở việc chúng ta sẵn lòng phụng sự Ngài vô điều kiện mà không tính toán đến giá phải trả.
Hôm nay, chúng ta hãy cùng các tông đồ cầu xin Chúa gia tăng đức tin của chúng ta bằng cách lần chuỗi Mân Côi và xin Đức Trinh Nữ Maria chuyển cầu cho chúng ta.
Homily for Twenty-seventh
Sunday in Ordinary Time
“Increase our faith Lord”
This Gospel passage reminds me the story of a young scouter leader who likes high adventure and one day he went out camping with his boy scout troop, but he left the boys with other leaders, and went to hike by himself on a high adventure trial.
When he hiked a few miles from the campsite, he fall off a mountain cliff. Luckily, half-way down the cliff, he was able to grab branch of a tree.
Dangling on the branch, unable to pull himself up yet; knowing that letting go of the branch he would definitely fall to the cliff and die. Suddenly he gets an idea. He looks up to heaven and shouts: “Is anyone up there?”
A voice comes from heaven “Yes, I am up here, I am the Lord?” The man shouts back, “Yes, Lord, please help me.” The Lord says, “do you believe in me? He shouts back. “Yes Lord, I do believe in you”
The Lord says, “All right! If you really believe
in me, you have nothing to worry about, I will save you. Now let go of the branch” The man thinks about it for a moment and then shouts back, “Is anyone else up there?”
Now I would like to ask you all. Is the young scout leader in the story a believer?
Of course, yes! He is. He believes in God. He believes that
God exists. He believes in the power of prayer. He believes that God is able to
help him and save him from his predicament. And, yes, he prays to God. But if he truly believes in God as he
claims he does, why then does he not take God on His word? Why does he not let go of the branch to
which he is clinging for life? Is God
not able to save him?
Many of us are laughing at the story because we can recognize ourselves in this young man. We believe in God, but when the things going gets tough and things do not work out the ways as we expect, we take matters into our own hands or look for help elsewhere. We believe in God, yes; but we are people of little faith. The apostles too. We heard from the gospels tell us they are men of little faith. They believe in Jesus and follow him, but when they see the Jews and soldiers approaching in the garden of Gethsemane, they abandon Jesus and ran away. They are men of little faith. The big difference between us and the apostles is that whereas we often see ourselves as keeping the faith all right, the apostles see themselves as men of deficient faith.
They know their faith lacks something. So, they came to Jesus and asked him “Lord, Increase our faith!". The apostles know that their faith is not adequate. And they take steps to improve their faith. What steps have we taken in the past few years to develop our faith? How many retreats, seminars or bible study classes have we attended? and how many books have we read? How many decades of rosary do you pray each day?
These are means through which the Lord increases our faith. Especially this month of October, Pope Leo asked us to prayer the rosary each day for our broken world and the blessed hope for the coming of the Kingdom.
In response to the request of the apostles to increase their faith, Jesus tells them the parable about the unprofitable servant who comes back from plowing the field and proceeds straight away to prepare supper for his master and to wait on him while he eats. He can rest and eat only after the master’s needs are fully satisfied.
How does this parable answer the request of the apostles for an increase of faith? Jesus is saying that if we have mature faith, we would put the will and pleasure of God first in our lives at all times. If we have faith we will not grumble and complain that we have been working for God all day long, now we are tired and it is God’s turn to attend to our needs. Rather we will forget ourselves and work very hard and harder in God’s service, knowing that God will come to our aid when and how He thinks right. Faith for our deliverance is not faith in God. Faith means whether we are delivered now or not we will stick to our belief that God loves and cares for us.
This is the mistake of the young scout leader caught on the mountain cliff. He has faith in his own deliverance, not in God infinite power to save and unfailing love for him. God’s unconditional love for us demands only one proper response from us, our unconditional love and service of God. Faith is not a burden of obligations that would crush us but rather the surplus of oxygen which we need so as not to die of suffocation in a suffocating world.
So many of us Christians today believe that true and mature faith consists in our ability to obtain miracles from God. We should not expect from faith that it gives us better health or a better-paid job. Faith gives us far more that these trifles. Faith transforms our insight and our heart, since it makes us see people and events the way God sees them, and it gives us the certainty that God is with us to make us live to the full forever. The truth that today’s gospel shows us is that mature faith consists not in how much God attends to our immediate needs but in how willing we are to serve God unconditionally without counting the cost.
Let us today join the apostles in asking the Lord to increase our faith by praying the rosary and ask our blessed virgin Mary to intercede for us.
The apostles said to the Lord, “Increase our faith.” The Lord replied,
“If you have faith the size of a mustard seed, you would say to this mulberry
tree, ‘Be uprooted and planted in the sea,’ and it would obey you.” Luke 17:5–6
Is it possible to completely uproot a tree and plant it in the sea? It’s certainly hard to imagine how. It is especially hard to imagine doing so with a simple command of faith. Uprooting a tree is hard enough to imagine, but it is even more difficult to imagine a tree being planted in the sea. Though water is necessary, one cannot plant a tree in the sea and expect it to grow. But that’s partly the point. We often underestimate the power of true faith. Saint Matthew’s Gospel says that faith can move mountains. Saint Luke’s says it can uproot a tree and replant it in the sea. All it takes to do so is faith the size of a mustard seed.
How much faith is equal to a mustard seed? A mustard seed is small, very small. It measures only about one millimeter in length. People who worked the soil at that time would have known that it was among the smallest of seeds they planted. For that reason, Jesus uses this familiar image to teach the apostles that faith, even a little faith, is powerful.
Jesus’ teaching comes in response to a prayer on the part of the apostles. “Increase our faith,” they said. Jesus’ response, inviting them to have only a little faith, implies that their faith was quite weak. To increase their faith to the size of a mustard seed suggests that they did not even have a little faith yet. Most likely they were aware of that fact, and that was the reason they asked Jesus to increase their faith. They perceived their lacking and turned to Him Who could help.
One of the first steps to increasing faith is to humbly admit our lack of faith. In our pride, we often want to convince ourselves and others that we are filled with faith. But if that were the case, God would be doing incredible things through us. He would be doing that which is otherwise humanly impossible.
Obviously, faith does not give us magical powers by which we can literally command a tree to uproot itself and plant itself in the sea. This imagery is meant to tell us that faith will work miracles of faith, not necessarily physical miracles. In fact, if God ever did use us and our faith to work a physical miracle, it would only happen because it was a motivation for the far more important gift of the increase of faith.
What, then, can a little faith do? It can uproot sin from your heart and from the hearts of those around you. It can nourish you and others in ways that seem impossible. Just as a tree cannot normally be planted in the sea and survive, the gift of faith, even a little faith, will enable the soul to be nourished and strengthened in ways that otherwise seem impossible. A martyr perfectly illustrates this fact. Normally, persecution and death are not considered to be nourishing to a person. But when a person has faith and suffers martyrdom on account of Christ, then their soul will be fed by the persecution itself. And that is among the greatest of miracles possible. Suffering, persecution, illness, poverty, and every other difficulty imaginable are transformed by God into a source of nourishment when we endure them with true faith.
Reflect, today, upon the prayer of the apostles: “Increase our faith.” Some of the greatest mystics taught that faith darkens the intellect. By this darkening, they mean that, by faith, God will lead us into the unknown, on a path that He alone is aware of. We will become instruments of His transforming grace in ways that are completely beyond our natural abilities. Pray for an increase of faith. When our Lord hears your humble prayer, by which you also confess your lack of faith, He will increase that faith, uproot sin and evil, and plant your soul in places in which you become nourished in ways that you could have never imagined possible.
Most glorious Lord, Increase my faith. Give me a pure faith—a faith that enables You to lead me down the unknown path to Your glory. With this gift of faith, please use me to bring forth Your miraculous power by which sin is uprooted and souls are nourished by You alone. Jesus, I trust in You.
Sunday of the Twenty-seventh Week in
Ordinary Time 20254
Opening Prayer: Lord God, help me to trust more fully in your power and providential care. With you, your Son, and your Spirit, I can do all things. Empower me with your grace, guide me with the gift of faith, strengthen me with the gift of hope, and enkindle my heart with the gift of your charity.
Encountering the Word of God
1. Mustard Seed Faith: In the Gospel of Luke, the apostles are reacting to Jesus’ teaching that we are to forgive a person who offends us and sins against us seven times in one day, and we are to forgive them “seven times.” Seven is a symbolic number: “In Hebrew culture, the number seven was not merely a quantitative value. The number seven was a covenant number. In other words, to ‘seven’ oneself meant to give oneself to another entirely. This concept reaches all the way back to the Creation story, when God created the world in six days and rested on the seventh day. In other words, the seventh day implied God’s covenant gift of himself to all creation. The number seven, therefore, represented completion and totality. When Jesus commands his disciples to forgive seven times, it implies more than a mere checklist. What Jesus is saying is that we must forgive completely!” (Powell, Walking with Christ, 97). The apostles find this saying hard, especially because they are going to exercise leadership roles in the Church. That is why they ask for an increase in faith. Jesus responds that even a little faith – faith the size of a mustard seed – is powerful and can do the seemingly impossible. Jesus follows this up with a parable and asks the apostles to think of themselves as a master who has servants ready to wait on him at table. But, in the last line, Jesus switches roles and teaches his apostles that even though they exercise authority in the Kingdom of God, they are to consider themselves as servants, who only did what God commanded them.
2. The Just One, Because of His Faith, Shall Live: The First Reading, taken from the prophet Habakkuk, was chosen to complement the Gospel’s message about faith. Paul refers to this verse about the righteous living by faith as foundational in his understanding of justification. We are not justified or made righteous because we do the works of the Mosaic Law. We are justified through faith in Jesus Christ. What Habakkuk taught was the need for people to trust in the Lord even when they saw the enemy armies advancing on the city of Jerusalem. “The righteous one will survive the judgment that is coming upon Judah. Even in the midst of national judgment, the Lord will mercifully protect the righteous remnant from perishing. Paul cites this passage in Romans 1:17 and Galatians 3:11, where faith in the gospel is the means by which one is justified in Christ, saved from judgment, and made an heir of eternal life. A fuller citation of the passage appears in Hebrews 10:37-38, which urges believers to persevere in faith without shrinking back in fear or doubt before Christ comes again to judge the world” (Ignatius Catholic Study Bible, 1581).
3. Stir into Flame the Gift of God: During the next four Sundays, the Second Reading will be taken from Paul’s Second Letter to Timothy. Paul opens his letter by inviting Timothy, who has been sent by Paul to minister in Ephesus, to “stir into flame the gift of God” that Timothy received through his priestly ordination. “Zeal is required to stir up the gift of God, for it lies within our power to kindle or quench this grace. By laziness and carelessness it is extinguished, and by attentiveness and diligence it is kept aflame (John Chrysostom, Homilies on 2 Timothy, 1). Timothy is to take the sound words of Paul as his norm. This does not mean only repeating what Paul said, but using his judgment to apply Paul’s words to new situations. “This is a magnificent image for a dynamic tradition. The same dynamic is at work in Jesus’ teaching in the Gospels. Jesus did not tell his disciples to parrot his words without concern for changing circumstances. His disciples were to convey his message as a seed meant to grow and bear fruit in whatever soil it was planted (Mark 4:14-20), bringing greater understanding and development” (Montague, First and Second Timothy, Titus, 151).
Conversing with Christ: Lord Jesus, as I celebrate the Day of your Resurrection, help me to set aside time for rest, for worship, for family, and for service. Do not let me be indifferent on this holy day to the needs of my brothers and sisters.
“Lạy Chúa, xin thêm đức tin cho chúng con”
Đoạn Phúc Âm này làm tôi nhớ đến câu chuyện của một trưởng hướng đạo trẻ tuổi, thích phiêu lưu mạo hiểm. Một ngày nọ, anh đi cắm trại với đội hướng đạo sinh của mình, nhưng anh lại để các em HDS với những trưởng hướng đạo khác, và tự mình đi bộ đường dài để thử thách bản thân.
Khi anh đi bộ được vài dặm, anh bị ngã xuống vách núi. May mắn thay, anh đã kịp bám vào một cành cây khi rơi lưng chừng vách núi,. Anh đã cố treo trên cành cây, vì biết tự mình không thể lên được và biết rằng nếu buông cành cây ra chắc chắn anh sẽ rơi xuống vực mà chết. Bỗng nhiên, người trưởng hướng đạo trẻ tuổi nảy nảy ra một ý tưởng.
Anh ngước nhìn lên trời và hét lên: “Có ai ở trên đó không?” Một giọng nói từ trời vọng xuống: “có Ta ở trên này, Ta là Chúa?” Người đàn ông trẻ đáp lại: “Vâng, lạy Chúa, xin hãy giúp con.” Chúa hỏi: “Con có tin Ta không?” Anh đáp lại: “Vâng, lạy Chúa, con tin Ngài.” Chúa đáp: “Được rồi!” Nếu con thực sự tin ta, con không cần phải lo lắng gì cả, ta sẽ cứu con. Giờ con hãy buông nhánh cây đang bám đó đi.”
Người người trưởng hướng đạo trẻ này suy nghĩ một lúc rồi hét lại, “Còn ai ở trên đó nữa không?”
Bây giờ tôi muốn hỏi tất cả mọi người: Người trưởng hướng đạo trẻ tuổi trong câu chuyện có phải là một người có lòng tin không?
Tất nhiên là có! Anh ấy là người có lòng tin. Anh ấy tin vào Chúa. Anh ấy tin rằng Chúa hiện hữu. Anh ấy tin vào sức mạnh của lời cầu nguyện. Anh ấy tin rằng Chúa có thể giúp đỡ và cứu anh ấy khỏi hoàn cảnh khó khăn. Và, vâng, anh ấy cầu nguyện với Chúa.
Nhưng nếu anh ấy thực sự tin vào Chúa như anh ấy tuyên xưng tại sao anh ấy không tin vào lời Chúa? Tại sao anh ấy không buông bỏ nhánh cây mà anh ấy đang bám vào để sống? Chúa không thể cứu anh ấy sao?
Nhiều người trong chúng ta đang cười nhạo câu chuyện này vì chúng ta có thể nhận ra chính mình trong chàng trai trẻ này. Chúng ta tin vào Chúa, nhưng khi mọi việc trở nên khó khăn và mọi thứ không diễn ra như mong đợi, chúng ta tự mình giải quyết vấn đề hoặc tìm kiếm sự giúp đỡ ở nơi khác.
Chúng ta tin vào Chúa, đúng vậy; nhưng chúng ta là những người thiêu đức tin. Các tông đồ cũng vậy. Chúng ta đã nghe từ trong các sách Tin Mừng nói rằng họ là những người thiếu lòng tin. Họ tin vào Chúa Giêsu và đi theo Ngài, nhưng khi họ thấy người Do Thái và những người lính tiến đến vườn Ghếtsêmani bắt Chúa, họ bỏ Chúa Giêsu và chạy trốn.
Họ là những người yếu đức tin. Sự khác biệt lớn giữa chúng ta và các tông đồ là trong khi chúng ta thường thấy mình giữ vững đức tin, thì các tông đồ lại thấy mình là những người thiếu đức tin. Họ biết đức tin của mình còn thiếu sót điều gì đó. Vì vậy, họ đến với Chúa Giê-su và cầu xin Ngài: “Lạy Chúa, xin thêm đức tin cho chúng con!”. Các tông đồ biết rằng đức tin của họ chưa đủ. Và họ thực hiện các bước để cải thiện đức tin của mình.
Còn chúng ta đã thực hiện những bước nào trong vài năm qua để phát triển đức tin của mình? Chúng ta đã tham dự bao nhiêu khóa tĩnh tâm, hội thảo hoặc lớp học Kinh Thánh? Và chúng ta đã đọc bao nhiêu sách? Chúng ta đã đọc bao nhiêu chục kinh Mân Côi mỗi ngày?
Đây là những phương tiện mà Chúa gia tăng đức tin của chúng ta. Đặc biệt trong tháng Mười này, Đức Giáo hoàng Lêô 14 đã mời gọi chúng ta đọc kinh Mân Côi mỗi ngày hoặc thường xuyên nhất có thể trong tháng này để xin Chúa ban cho chúng ta có lòng tin qua sự cầu bầu của Đức mẹ.
Như chúng ta đã biết, để đáp lại lời yêu cầu của các tông đồ về việc gia tăng đức tin, Chúa Giê-su kể cho họ dụ ngôn về người đầy tớ vô dụng đi cày ruộng trở về. và ngay lập tức đi chuẩn bị bữa tối cho chủ mình và hầu hạ chủ trong khi chủ dùng bữa. Và anh ta chỉ có thể nghỉ ngơi và ăn uống sau khi nhu cầu của chủ được đáp ứng đầy đủ. Câu chuyện ngụ ngôn này trả lời thế nào cho lời cầu xin của các sứ đồ về việc gia tăng đức tin?
Chúa Giê-su nói rằng nếu chúng ta có đức tin trưởng thành, chúng ta sẽ luôn đặt ý muốn và sự vui thích của Chúa lên hàng đầu trong cuộc sống.
Nếu có đức tin, chúng ta sẽ không càu nhàu và than phiền rằng mình đã làm việc cho Chúa cả ngày, giờ đây chúng ta mệt mỏi và đến lượt Chúa đáp ứng nhu cầu của chúng ta. Thay vào đó, chúng ta sẽ quên mình và làm việc ngày càng chăm chỉ hơn trong công việc phụng sự Chúa, biết rằng Chúa sẽ đến giúp đỡ chúng ta khi nào và theo cách nào Ngài cho là đúng.
Đức tin vào sự cứu rỗi của chúng ta không phải là đức tin vào Chúa. Đức tin có nghĩa là dù chúng ta có được cứu rỗi ngay bây giờ hay không, chúng ta vẫn sẽ giữ vững niềm tin rằng Chúa yêu thương và chăm sóc chúng ta.
Đây là sai lầm của người trưởng hướng đạo trẻ bị mắc kẹt trên vách núi. Anh ta tin vào sự giải cứu của chính mình, chứ không phải vào quyền năng vô hạn của Chúa để cứu rỗi và tình yêu thương bất diệt dành cho anh ta. Tình yêu vô điều kiện của Chúa dành cho chúng ta chỉ đòi hỏi một đáp trả đúng đắn từ chúng ta, đó là tình yêu vô điều kiện và sự phục vụ Chúa.
Đức tin không phải là gánh nặng nghĩa vụ đè bẹp chúng ta, mà là nguồn khí oxy dồi dào mà chúng ta cần để không bị chết ngạt trong một thế giới ngột ngạt. Rất nhiều người trong chúng ta, những người theo đạo Thiên Chúa, ngày nay tin rằng đức tin đích thực và trưởng thành nằm ở khả năng nhận được phép lạ từ noei Thiên Chúa.
Chúng ta không nên mong đợi đức tin mang lại cho chúng ta sức khỏe tốt hơn hay một công việc được trả lương cao hơn. Đức tin mang lại cho chúng ta nhiều hơn những điều nhỏ nhặt đó.
Đức tin biến đổi nhận thức và tâm hồn chúng ta, vì nó giúp chúng ta nhìn nhận con người và sự việc theo cách Thiên Chúa nhìn nhận, và nó cho chúng ta niềm tin chắc chắn rằng Thiên Chúa ở cùng chúng ta để giúp chúng ta sống trọn vẹn muôn đời. Sự thật mà Tin Mừng hôm nay cho chúng ta thấy là đức tin trưởng thành không nằm ở việc Thiên Chúa quan tâm đến những nhu cầu trước mắt của chúng ta nhiều như thế nào, mà nằm ở việc chúng ta sẵn lòng phụng sự Ngài vô điều kiện mà không tính toán đến giá phải trả.
Hôm nay, chúng ta hãy cùng các tông đồ cầu xin Chúa gia tăng đức tin của chúng ta bằng cách lần chuỗi Mân Côi và xin Đức Trinh Nữ Maria chuyển cầu cho chúng ta.
“Increase our faith Lord”
This Gospel passage reminds me the story of a young scouter leader who likes high adventure and one day he went out camping with his boy scout troop, but he left the boys with other leaders, and went to hike by himself on a high adventure trial.
When he hiked a few miles from the campsite, he fall off a mountain cliff. Luckily, half-way down the cliff, he was able to grab branch of a tree.
Dangling on the branch, unable to pull himself up yet; knowing that letting go of the branch he would definitely fall to the cliff and die. Suddenly he gets an idea. He looks up to heaven and shouts: “Is anyone up there?”
A voice comes from heaven “Yes, I am up here, I am the Lord?” The man shouts back, “Yes, Lord, please help me.” The Lord says, “do you believe in me? He shouts back. “Yes Lord, I do believe in you”
Many of us are laughing at the story because we can recognize ourselves in this young man. We believe in God, but when the things going gets tough and things do not work out the ways as we expect, we take matters into our own hands or look for help elsewhere. We believe in God, yes; but we are people of little faith. The apostles too. We heard from the gospels tell us they are men of little faith. They believe in Jesus and follow him, but when they see the Jews and soldiers approaching in the garden of Gethsemane, they abandon Jesus and ran away. They are men of little faith. The big difference between us and the apostles is that whereas we often see ourselves as keeping the faith all right, the apostles see themselves as men of deficient faith.
They know their faith lacks something. So, they came to Jesus and asked him “Lord, Increase our faith!". The apostles know that their faith is not adequate. And they take steps to improve their faith. What steps have we taken in the past few years to develop our faith? How many retreats, seminars or bible study classes have we attended? and how many books have we read? How many decades of rosary do you pray each day?
These are means through which the Lord increases our faith. Especially this month of October, Pope Leo asked us to prayer the rosary each day for our broken world and the blessed hope for the coming of the Kingdom.
In response to the request of the apostles to increase their faith, Jesus tells them the parable about the unprofitable servant who comes back from plowing the field and proceeds straight away to prepare supper for his master and to wait on him while he eats. He can rest and eat only after the master’s needs are fully satisfied.
How does this parable answer the request of the apostles for an increase of faith? Jesus is saying that if we have mature faith, we would put the will and pleasure of God first in our lives at all times. If we have faith we will not grumble and complain that we have been working for God all day long, now we are tired and it is God’s turn to attend to our needs. Rather we will forget ourselves and work very hard and harder in God’s service, knowing that God will come to our aid when and how He thinks right. Faith for our deliverance is not faith in God. Faith means whether we are delivered now or not we will stick to our belief that God loves and cares for us.
This is the mistake of the young scout leader caught on the mountain cliff. He has faith in his own deliverance, not in God infinite power to save and unfailing love for him. God’s unconditional love for us demands only one proper response from us, our unconditional love and service of God. Faith is not a burden of obligations that would crush us but rather the surplus of oxygen which we need so as not to die of suffocation in a suffocating world.
So many of us Christians today believe that true and mature faith consists in our ability to obtain miracles from God. We should not expect from faith that it gives us better health or a better-paid job. Faith gives us far more that these trifles. Faith transforms our insight and our heart, since it makes us see people and events the way God sees them, and it gives us the certainty that God is with us to make us live to the full forever. The truth that today’s gospel shows us is that mature faith consists not in how much God attends to our immediate needs but in how willing we are to serve God unconditionally without counting the cost.
Let us today join the apostles in asking the Lord to increase our faith by praying the rosary and ask our blessed virgin Mary to intercede for us.
Is it possible to completely uproot a tree and plant it in the sea? It’s certainly hard to imagine how. It is especially hard to imagine doing so with a simple command of faith. Uprooting a tree is hard enough to imagine, but it is even more difficult to imagine a tree being planted in the sea. Though water is necessary, one cannot plant a tree in the sea and expect it to grow. But that’s partly the point. We often underestimate the power of true faith. Saint Matthew’s Gospel says that faith can move mountains. Saint Luke’s says it can uproot a tree and replant it in the sea. All it takes to do so is faith the size of a mustard seed.
How much faith is equal to a mustard seed? A mustard seed is small, very small. It measures only about one millimeter in length. People who worked the soil at that time would have known that it was among the smallest of seeds they planted. For that reason, Jesus uses this familiar image to teach the apostles that faith, even a little faith, is powerful.
Jesus’ teaching comes in response to a prayer on the part of the apostles. “Increase our faith,” they said. Jesus’ response, inviting them to have only a little faith, implies that their faith was quite weak. To increase their faith to the size of a mustard seed suggests that they did not even have a little faith yet. Most likely they were aware of that fact, and that was the reason they asked Jesus to increase their faith. They perceived their lacking and turned to Him Who could help.
One of the first steps to increasing faith is to humbly admit our lack of faith. In our pride, we often want to convince ourselves and others that we are filled with faith. But if that were the case, God would be doing incredible things through us. He would be doing that which is otherwise humanly impossible.
Obviously, faith does not give us magical powers by which we can literally command a tree to uproot itself and plant itself in the sea. This imagery is meant to tell us that faith will work miracles of faith, not necessarily physical miracles. In fact, if God ever did use us and our faith to work a physical miracle, it would only happen because it was a motivation for the far more important gift of the increase of faith.
What, then, can a little faith do? It can uproot sin from your heart and from the hearts of those around you. It can nourish you and others in ways that seem impossible. Just as a tree cannot normally be planted in the sea and survive, the gift of faith, even a little faith, will enable the soul to be nourished and strengthened in ways that otherwise seem impossible. A martyr perfectly illustrates this fact. Normally, persecution and death are not considered to be nourishing to a person. But when a person has faith and suffers martyrdom on account of Christ, then their soul will be fed by the persecution itself. And that is among the greatest of miracles possible. Suffering, persecution, illness, poverty, and every other difficulty imaginable are transformed by God into a source of nourishment when we endure them with true faith.
Reflect, today, upon the prayer of the apostles: “Increase our faith.” Some of the greatest mystics taught that faith darkens the intellect. By this darkening, they mean that, by faith, God will lead us into the unknown, on a path that He alone is aware of. We will become instruments of His transforming grace in ways that are completely beyond our natural abilities. Pray for an increase of faith. When our Lord hears your humble prayer, by which you also confess your lack of faith, He will increase that faith, uproot sin and evil, and plant your soul in places in which you become nourished in ways that you could have never imagined possible.
Most glorious Lord, Increase my faith. Give me a pure faith—a faith that enables You to lead me down the unknown path to Your glory. With this gift of faith, please use me to bring forth Your miraculous power by which sin is uprooted and souls are nourished by You alone. Jesus, I trust in You.
Opening Prayer: Lord God, help me to trust more fully in your power and providential care. With you, your Son, and your Spirit, I can do all things. Empower me with your grace, guide me with the gift of faith, strengthen me with the gift of hope, and enkindle my heart with the gift of your charity.
Encountering the Word of God
1. Mustard Seed Faith: In the Gospel of Luke, the apostles are reacting to Jesus’ teaching that we are to forgive a person who offends us and sins against us seven times in one day, and we are to forgive them “seven times.” Seven is a symbolic number: “In Hebrew culture, the number seven was not merely a quantitative value. The number seven was a covenant number. In other words, to ‘seven’ oneself meant to give oneself to another entirely. This concept reaches all the way back to the Creation story, when God created the world in six days and rested on the seventh day. In other words, the seventh day implied God’s covenant gift of himself to all creation. The number seven, therefore, represented completion and totality. When Jesus commands his disciples to forgive seven times, it implies more than a mere checklist. What Jesus is saying is that we must forgive completely!” (Powell, Walking with Christ, 97). The apostles find this saying hard, especially because they are going to exercise leadership roles in the Church. That is why they ask for an increase in faith. Jesus responds that even a little faith – faith the size of a mustard seed – is powerful and can do the seemingly impossible. Jesus follows this up with a parable and asks the apostles to think of themselves as a master who has servants ready to wait on him at table. But, in the last line, Jesus switches roles and teaches his apostles that even though they exercise authority in the Kingdom of God, they are to consider themselves as servants, who only did what God commanded them.
2. The Just One, Because of His Faith, Shall Live: The First Reading, taken from the prophet Habakkuk, was chosen to complement the Gospel’s message about faith. Paul refers to this verse about the righteous living by faith as foundational in his understanding of justification. We are not justified or made righteous because we do the works of the Mosaic Law. We are justified through faith in Jesus Christ. What Habakkuk taught was the need for people to trust in the Lord even when they saw the enemy armies advancing on the city of Jerusalem. “The righteous one will survive the judgment that is coming upon Judah. Even in the midst of national judgment, the Lord will mercifully protect the righteous remnant from perishing. Paul cites this passage in Romans 1:17 and Galatians 3:11, where faith in the gospel is the means by which one is justified in Christ, saved from judgment, and made an heir of eternal life. A fuller citation of the passage appears in Hebrews 10:37-38, which urges believers to persevere in faith without shrinking back in fear or doubt before Christ comes again to judge the world” (Ignatius Catholic Study Bible, 1581).
3. Stir into Flame the Gift of God: During the next four Sundays, the Second Reading will be taken from Paul’s Second Letter to Timothy. Paul opens his letter by inviting Timothy, who has been sent by Paul to minister in Ephesus, to “stir into flame the gift of God” that Timothy received through his priestly ordination. “Zeal is required to stir up the gift of God, for it lies within our power to kindle or quench this grace. By laziness and carelessness it is extinguished, and by attentiveness and diligence it is kept aflame (John Chrysostom, Homilies on 2 Timothy, 1). Timothy is to take the sound words of Paul as his norm. This does not mean only repeating what Paul said, but using his judgment to apply Paul’s words to new situations. “This is a magnificent image for a dynamic tradition. The same dynamic is at work in Jesus’ teaching in the Gospels. Jesus did not tell his disciples to parrot his words without concern for changing circumstances. His disciples were to convey his message as a seed meant to grow and bear fruit in whatever soil it was planted (Mark 4:14-20), bringing greater understanding and development” (Montague, First and Second Timothy, Titus, 151).
Conversing with Christ: Lord Jesus, as I celebrate the Day of your Resurrection, help me to set aside time for rest, for worship, for family, and for service. Do not let me be indifferent on this holy day to the needs of my brothers and sisters.
No comments:
Post a Comment