Saturday, August 3, 2024

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật 18 Thường Niên Năm B

Suy Niệm Tin Mừng Chúa Nhật 18 Thường Niên Năm B
Qua bài Tin Mừng hôm nay, chúng ta thấy có rất nhiều người tìm đến với Chúa Giêsu vì ngài đã  ban cho họ một thứ mà không ai khác có thể ban cho họ được đó là bánh từ trời, bánh được ban cho họ từ chính tay Thiên Chúa. Khi Chúa Giêsu làm phép lạ hoá năm chiếc bánh và hai con cá ra nhiều để nuôi hơn năm ngàn người một bữa ăn sảng khoái và no đầy (xem Jn 6: 1-15), họ muốn tôn Ngài làm vua của họ, Thật chẳng còn nghi ngờ gì nữa, bởinhững người này còn muốn có thêm nhiều hơn nữa.
            Khi Chúa Giêsu rời khỏi đám đông và lặng lẽ trở về Caphanaum để sum tụ với các hai môn đệ của Ngài. Đám đông này kéo nhau chạy đến tìm ngài ở đó (Jn 6: 24-25). Chúa Giêsu đã gặp họ và nói một câu thăm dò: các ngươi tìm Ta, không phải vì các ngươi đã thấy những dấu lạ, nhưng vì các ngươi đã được ăn bánh no nê. Các ngươi hãy ra công làm việc không phải vì của ăn hay hư nát, nhưng vì của ăn tồn tại cho đến cuộc sống muôn đời.
 Người Do Thái luôn coi Mana trong đồng vắng khi họ lang thang trở về đất hứa là bánh của ông Môi sen ban khi ông cầu xin Thiên Chúa (Xuất hành 16:15). Người Do thái đặt niềm tin vào sách luật Do Thái, họ tin là khi Đấng Cứu Thế đến, Ngài cũng sẽ ban bánh ma-na từ trời xuống cho họ như thời Xuất hành. Giờ đay các nhà lãnh đạo Do Thái yêu cầu Chúa Giêsu đêm bánh mana từ trời xuống cho họ để làm bằng chứng cho việc rao giảng của Ngài và để chứng minh Ngài là Đấng Cứu Thế. Thế nhưng Chúa Giêsu cho họ biết rằng không phải Môisen đã ban ma-na cho tổ tiên họ, nhưng chính Thiên Chúa là Người ban cho họ Mana đó. Và mana này được ban cho ông Môisen và dân Do Thái lúc đó không phải là bánh thật từ trời xuống, mà chỉ là biểu tượng của bánh thật từ Trời sẽ đến. Chúa Giêsu đưa ra lời khẳng định mà chỉ Thiên Chúa mới có thể đưa ra khi Ngài nói: Ta là bánh sự sống. Bánh mà Chúa Giêsu ban tặng cho chúng ta không gì khác hơn là chính sự sống của Thiên Chúa. Đây là bánh Thật đến từ Thiên Chúa và có thể thực sự thỏa mãn cơn đói trong lòng và trong linh hồn chúng ta.
            Mana từ trời đã có ý chỉ trước sự siêu việt của một thứ bánh độc nhất trong Bí tích Thánh Thể hay Bữa Tiệc Ly của Chúa mà Chúa Giêsu đã ban cho các môn đệ vào đêm trước khi ngài chịu chết. Mana trong đồng vắng đã nuôi sống dân Israel trong cuộc hành trình đến miền Đất Hứa. Và bánh mana này không thể cho dân Israel có được sự sống vĩnh cửu.
            Câu hỏi của Chúa Giêsu đã hỏi đám đông trong Tin Mừng hôm nay cũng là câu hỏi mà Chúa muốn hỏi mỗi người chúng ta qua lời của tiên tri-Isaiah: Tại sao phí tiền vào cái thứ không phải bánh ăn, phí của vào đồ không làm no bụng? Hãy nghe Ta và các ngươi sẽ có thức lành mà ăn, và cao lương mà hưởng tùy theo sở thích.” (Is- 55: 2)
 Có hai loại đói căn bản, đó là cái đói thể chất và cái đói tinh thần. Chỉ có Chúa Giêsu mới có thể thoả mãn cơn đói khát sâu thẳm nhất trong lòng chúng ta, cơn đói khát sự thật, trong sự sống và tình yêu vĩnh cửu. Chỉ một mình Chúa Giêsu mới có thể thỏa mãn sự khao khát của chúng ta đối với lẽ thật, bởi vì chỉ có trong Ngài là Sự thật được tìm thấy nơi Thiên Chúa. Chỉ một mình Chúa Giêsu mới có thể thỏa mãn cơn đói khát sự sống của chúng ta, bởi vì chỉ có một mình Ngài mới có thể ban cho chúng ta sự sống dồi dào, sự sống siêu nhiên trong Thiên Chúa biến đổi chúng ta bây giờ và trong sự tồn tại mãi mãi. Chỉ một mình Chúa Giêsu mới có thể thỏa mãn sự khao khát tình yêu sâu sắc nhất của chúng ta, vì tình yêu của Thiên Chúa không có hồi kết, không bao giờ sai, cũng như Ngài không bao giờ bỏ rơi chúng ta, vì tình yêu của Thiên Chúa luôn luôn tồn tại và bên lâu hơn cả tội lỗi và sự chết. Chỉ có một mình Chúa Giêsu mới có thể thỏa mãn cơn đói vĩnh viễn của tâm hồn, lòng trí và linh hồn của chúng ta.
            Chúa Giêsu nói về các công việc của Thiên Chúa và những gì chúng ta phải làm để thực hiện các công việc của Thiên Chúa, đó chính phải tin vào Con Thiên Chúa mà Ngài đã sai đến thế gian. Chúa Giêsu ban cho chúng ta một mối quan hệ mật thiết mới với Thiên Chúa, một mối quan hệ được nảy sinh trong một cách sống mới, một cuộc sống yêu thương, hy sinh, phục vụ quên mình và luôn biết tha thứ cho người khác, tương ứng với lòng nhân từ, tốt lành và nhân ái của Thiên Chúa; một đời sống thánh khiết, trong sạch và chân lý tương ứng với sự thánh khiết của Thiên Chúa; và một cuộc sống vâng phục và tin cậy tương ứng với sự ban cho của Thiên Chúa  về sự sống dồi dào, bình an và hạnh phúc. Đây là công việc mà Chúa Giêsu hướng dẫn chúng ta và cho phép chúng ta thực hiện trong quyền năng của Chúa Thánh Thần.
            Lạy Chúa Giêsu, Chúa là Bánh thật từ Trời. Chỉ có một mình Chúa mới có thể thực sự làm thỏa mãn nỗi khao khát và lòng khát vọng sâu thẳm nhất của trái tim chúng con. Xin Chúa hãy nuôi dưỡng linh hồn chúng con bằng bánh sự sống để chúng con có thể thực sự hài lòng trong Chúa mà thôi vì Chúa là Người có lời ban sự sống.
           
Meditation 18th Sunday in Ordinary Time: John 6:24-35.
            Is there anything in this life that can truly satisfy our deepest hunger and longing? Many sought Jesus out because he offered them something no one else could give - bread from heaven from the very hand of God himself. When Jesus had performed the miracle of multiplying five loaves of bread and two fish to provide a refreshing and satisfying meal for more than 5000 people (see John 6:1-15), they wanted to make him their king - no doubt because they wanted more. When Jesus withdrew from the crowd and quietly returned to Capernaum to be with his twelve disciples, they ran to seek him there (John 6:24-25). Jesus met them with a probing question - are you looking for physical food that perishes or food that gives eternal life?
Jesus offers us the bread of heaven which produces spiritual life in us
            Do you hunger for the bread of life? The Jews had always regarded the manna in the wilderness as the bread of God (Psalm 78:24, Exodus 16:15). There was a strong Rabbinic belief that when the Messiah came, he would give manna from heaven. This was the supreme work of Moses. Now the Jewish leaders were demanding that Jesus produce manna from heaven as proof to his claim to be the Messiah. Jesus responds by telling them that it was not Moses who gave the manna, but God. And the manna given to Moses and the people was not the real bread from heaven, but only a symbol of the bread to come.
            Jesus makes the claim which only God can make: I am the bread of life. The bread which Jesus offers is none else than the very life of God. This is the true bread which can truly satisfy the hunger in our hearts. The manna from heaven prefigured the superabundance of the unique bread of the Eucharist or Lord's Supper which Jesus gave to his disciples on the eve of his sacrifice. The manna in the wilderness sustained the Israelites on their journey to the Promised Land. It could not produce eternal life for the Israelites.
Only Jesus can satisfy our deepest hunger for everlasting truth, life and love
Jesus' question to the crowd, and to each one of us as well, echoes the words of the prophet Isaiah: "Why do you spend your money for that which is not bread, and your labor for that which does not satisfy" (Isaiah 55:2)? There are two fundamental types of hunger - physical and spiritual. Only the Lord Jesus can satisfy the deepest hunger in our heart - the hunger for everlasting truth, life, and love. Jesus alone can satisfy our hunger for truth - because in him alone is the Truth which is found in God. Jesus alone can satisfy our hunger for life - because he alone can give us abundant life - the supernatural life of God which transforms us now and lasts forever. Jesus alone can satisfy our deepest hunger for love - the love of God that knows no end, that never fails nor forsakes us, that outlasts sin and death. Jesus alone can satisfy the eternal hunger of our heart, mind, and spirit.
Doing the works of God
Jesus spoke about the works of God and what we must do to be doing the works of God, namely to believe in God's Son whom he has sent into the world. The Lord Jesus offers a new relationship with God which issues in a new kind of life - a life of sacrificial love, selfless service, and the forgiveness of others which corresponds to God's mercy, goodness and loving kindness; a life of holiness, purity, and truth which corresponds to God's holiness; and a life of obedience and trust which corresponds to God's offer of abundant life, peace, and happiness. This is the work which Jesus directs us to and enables us to perform in the power of the Holy Spirit. Do you hunger for the bread which comes down from heaven and thirst for the words of everlasting life?
            Lord Jesus, you are the true Bread of Heaven. Only you alone can truly satisfy the deepest longing and hunger of my heart. Nourish me with the bread of life that I may be truly satisfied in you alone as the giver of life.
 
Sunday 18th in Ordinary Time
“Rabbi, when did you get here?” Jesus answered them and said, “Amen, amen, I say to you, you are looking for me not because you saw signs but because you ate the loaves and were filled. Do not work for food that perishes but for the food that endures for eternal life, which the Son of Man will give you.” John 6:25–27
The day before, Jesus fed the crowds at the miracle of the multiplication of the loaves and fish. The next day, the people were hungry again, so they went looking for Jesus thinking that He might miraculously feed them again. In the passage above, Jesus uses their physical hunger to point them to a deeper spiritual reality.
Each one of us is hungry. We continually have cravings that we want satiated. Certainly, food and drink are among our cravings, but the deepest craving we each have is a spiritual one. The problem is that we often try to satiate ourselves in ways that will never satisfy us. Therefore, we each need to hear Jesus say, “Do not work for food that perishes but for the food that endures for eternal life, which the Son of Man will give you.” What is that food that the Son of Man will give to us? Of course, it is His very Body and Blood, Soul and Divinity. It is the Most Holy Eucharist.
This passage begins the lengthy “Bread of Life Discourse” from which we will read over the next three Sundays. Throughout this discourse, Jesus makes it clear that His flesh is true food and His blood is true drink. Eating Jesus’ flesh and blood is the only way to eternal life. Some who listen to this teaching find that it is too difficult to accept and, as a result, reject Jesus and His teaching. The discourse ends with Jesus asking the Twelve if they want to leave too. Peter gives the perfect response by saying, “Master, to whom shall we go? You have the words of eternal life. We have come to believe and are convinced that you are the Holy One of God.”
As we ponder this teaching of Jesus over the next few weekends, it is important to start with the foundation. The foundation is our spiritual hunger. We each experience it. We each are aware of it. We cannot escape it. For that reason, look into your own soul. What do you see? Do you see a certain restlessness and unfulfilled desire? Do you sense the cravings within your own soul? When you see this, know that you have discovered the starting point of the life of fulfillment. Unless you can see that hunger within, you cannot turn to the source of satiation.
The Eucharist is the source of all that we long for in life; however, too often we fail to see that. We can easily fall into the trap of seeing the Eucharist as an obligation we must meet each week. Sometimes Mass can even be seen as an inconvenience. If this is your struggle, try to use the next few Sundays to reexamine your understanding of the Most Holy Eucharist.
Sunday Mass, more than anything else in life, must be understood as the source of our deepest satisfaction in life. It must be seen as the answer to every interior longing and restlessness we have. It is not money, recognition, status, power, or anything else in life that fulfills us. It is God. And God comes to us first and foremost in the celebration of the Mass. Do you believe this? Do you understand?
Reflect, today, and for the next few weeks, upon the Gift of the Most Holy Eucharist. As you do, try to see it as the answer to every interior longing and hunger that you have in life. Try to make an act of faith in this spiritual truth. If you do not regularly experience the satiation offered by consuming the Eucharist, ask yourself why not. Believe in everything that Jesus teaches in this holy discourse of the Bread of Life. If you do, you will also begin to receive the nourishment that our Lord promises.
My Eucharistic Lord, You are the Bread of Life and the source of all satisfaction in life. Your Body and Blood, given to me through my participation in the Holy Mass, is the greatest Gift I could ever receive. Please renew and deepen my love for You in this Gift so that I will find full satisfaction and fulfillment in You alone. Jesus, I trust in You.
 
Sunday 18th in Ordinary Time 2024
Opening Prayer: Lord God, I believe that your Son, Jesus Christ, is the Messiah and the New Moses. He is my king now and forever. I am grateful for the gift of the Eucharist, the New Manna. I look forward to the eternal banquet with you in heaven.
Encountering the Word of God
1. Four Qualities of the Old Manna: In the Book of Exodus we learn that the Israelites did not know what the manna was when they first saw it. They said in Hebrew, man-hu? Which means literally “What is it?” The first quality of the manna is that it was not ordinary bread. It “was miraculous ‘bread from heaven,’ given directly by God to his people for them to eat” (Pitre, Jesus and the Jewish Roots of the Eucharist, 81). The second quality of the manna was that it was accompanied by the gift of flesh (quail) from heaven. “In the morning, they ate the manna, but in the evening, they ate the flesh of the quail that covered the camp” (Pitre, Jesus and the Jewish Roots of the Eucharist, 83). The third characteristic of the manna was that was preserved in the Holy of Holies in the Tabernacle of Moses (Exodus 16:32-34). This means that the manna was not only miraculous but also holy.  The fourth quality was that the manna tasted like wafers made with honey (Exodus 16:31). The honey was a foretaste of the promised land, the land flowing with milk and honey (Exodus 3:8). By means of the manna in the desert, “God was calling the Israelites to place their trust in his ability to provide for them and to see them home” (Pitre, Jesus and the Jewish Roots of the Eucharist, 84). 
2. The New Manna: All four qualities of the old manna point toward the New Manna of the Eucharist that Jesus gives: It is bread from heaven; it is the body of Christ; it is holy; and it is a foretaste of the heavenly banquet. Many things in today’s Gospel passage point to the experience of the Israelites in the desert. The Israelites saw the signs and mighty deeds of God, yet grumbled and complained in the wilderness. Despite the fact of seeing the Ten Plagues, the splitting of the Red Sea, the destruction of Pharaoh’s army, and gifts of manna and water, they began to distrust God and his servant, Moses. We see the people around Jesus – who have been fed miraculously by Jesus – ask for yet another sign. They want Jesus, whom they have proclaimed as the Messiah-king (John 6:15), to bring down the manna from heaven. “The Jewish crowds knew that the Messiah was supposed to be a new Moses. They also knew that he was supposed to bring back the miracle of the manna. So, in order to test Jesus and see if he was in fact the one, they asked him to establish his messianic pedigree by performing a miracle. They challenged him to give them the new manna from heaven, with one twist. They wanted him to do so not just for forty years, like the old manna, but for always” (Pitre, Jesus and the Jewish Roots of the Eucharist, 99). The request of the crowds will prompt Jesus to launch into the bread of life discourse, which we will begin to read next Sunday.
3. Learn Christ and Put on the New Self: In the Letter to the Ephesians, Paul draws out a contrast between living as a pagan and living as a Christian. He has just spoken about building up the Church by striving for unity, ministering in the Church, and advancing toward Christian maturity (Ephesians 4:1-16). Paul calls the Ephesians and us to break from the immoral conduct of the surrounding culture (Ephesians 4:17-19). Paul’s message is this: “Do not keep living like the pagans. Let your thinking and values be transformed by Christ, in whom God has created you anew for a life and righteousness and holiness” (Prothro, The Apostle Paul and His Letters: An Introduction, 174). Paul points out how the conduct of the Gentiles leads to shallowness in their thinking. Immoral living and superficial thinking go hand in hand. The Christians in Ephesus have “learned Christ” and now possess a deep understanding of the meaning and purpose of human life. “Having depicted the degradation of the pagan lifestyle, now Paul reminds his readers of the profound change in their identity brought about through their conversion to Christ” (Williamson, Ephesians, 127). By speaking about putting away the old self and putting on the new self, Paul seems to be referring to Baptism. Christians “have ‘put on’ Christ in baptism, and so they must ‘put off’ evil works and ‘put on’ the way of the Lord into whom they have been baptized” (Prothro, A Pauline Theory of Justification, 106). A baptized person dies with Christ and rises to a new life. They are freed from the slavery to sin. This does not mean that a Christian cannot sin, but that we acquire a new freedom to reject sin (see Williamson, Ephesians, 128). 
Conversing with Christ: Lord Jesus, help me to enter more deeply into the mystery of the Eucharist. I want to appreciate the gift of yourself as I should and need your grace and your wisdom. I want to spend time with you in the Eucharist and conform my life to yours.

No comments:

Post a Comment