Bài Giảng Chúa Nhật Thứ Ba Mùa Phục
Sinh
Chúa Kitô đã sống lại thật alleluia!
Kính Thưa quý cụ, quý ông bà và anh chị em,
Trong Tin Mừng hôm nay. Thánh Luca đã cho chúng ta thấy những dữ kiện về sự xuất hiện đầu tiên của Chúa Kitô Phục Sinh, và việc tập họp của các môn đệ để sai họ nhân danh Ngài mà rao giảng cho muôn dân bắt đầu từ Giêrusalem.
Như chúng ta thấy trước đó Chúa Giêsu đã xuất hiện với hai môn đệ trên đường đi Emmau. Bây giờ Ngài lại xuất hiện với một nhóm người nhiều hơn. Lời đầu tiên mà Chúa Giêsu đã nói với họ, là lời chào: “Bình an cho anh em”. Ngài đã dùng lời chào đặc biệt này có phần là để trấn an sự sợ hãi của các môn đệ nhưng chủ yếu lời chào của Ngài như vậy là vì món quà to lớn của Chúa Phục Sinh muốn ban cho họ là sự bình an.
` Trong cuộc gặp gỡ này
Chúa Giêsu đã cố gắng hết sức để thuyết phục cho các môn đệ của Ngài tin rằng: Ngài thực sự đã sống lại
Ngài cố tình cho họ xem thấy những vết thương bị đóng đinh trên tay và chân của Ngài
cũng như lỗ đâm thâu
qua trên lồng ngực của
Ngài/ và thậm chí/ Ngài còn xin một miếng cá nướng và Ngài đã ăn luôn trước mặt họ để chứng minh cho họ thấy rằng: Ngài đã sống lại
thật và có đủ xương, đủ thịt Ngài vẫn còn có bản tính
con người chứ không phải là một bóng ma.
Điều này hoàn toàn rất dễ hiểu vì một số người trong các môn đệ này chắc chắn đã chứng kiến cái chết khủng khiếp và thảm hại của Ngài trên thập giá trên đồi Calvary. Chắc chắn họ sẽ có những nghi ngờ và cần khá nhiều sự thuyết phục để chứng minh rằng: Người này đây chính là Thầy của họ là Chúa Giêsu, Đấng mà đã chết ngay trước mắt họ. Trên thực tế nếu bất kỳ những ai trong chúng ta/ nếu có thể đã được có mặt ở đó với các môn đệ này chắc chắn chúng ta cũng sẽ có những nghi vấn và cần khá nhiều sức thuyết phục cái lòng tin của chúng ta.
Như trong bài
Tin Mừng hôm nay Thánh Luca đã cho chúng
ta thấy được cái sự hoảng sợ sững sờ và chết lặng của các môn đệ khi Chúa Giêsu hiện
ra vì họ cứ nghĩ rằng:
họ đã thấy ma.
Điều này chứng tỏ cho chúng ta thấy rằng: bằng chứng về việc Chúa Kitô ăn một miếng cá nướng là khá quan
trọng. Câu chuyện về việc ăn uống
của Chúa Kitô là một sự
chứng minh cho họ thấy rõ là Chúa Giêsu Kitô
đã sống lại và đang
ở giữa họ mà không phải là
cái bóng ma hay là một sự
tưởng tượng đang nằm trong trí óc của họ.
Trong phần thứ hai của bài Tin Mừng, Chúa Giêsu giải thích cho các môn đệ biết rằng: cái chết và sự phục sinh của Ngài đã được báo trước trong Kinh Thánh. Đoạn Tin Mừng mà chúng ra đã được nghe: Chúa Kitô đã mở tâm trí cho họ hiểu được những gì đã được viết về Ngài trong Kinh Thánh. Đây là một câu văn đáng yêu nói lên sự thật và chúng ta có thể tin rằng: đấy là một điều chắc chắn mà chính bản thân của chúng ta cũng đã từng trải qua, chẳng hạn như khi chúng ta học Kinh thánh hoặc khi chúng ta nghe một bài giảng hay, khi chúng ta thảo luận với người khác về một điều khó hiểu trong Kinh Thánh, rồi đột nhiên một hay nhiều khía cạnh khác của Kính Thánh tự nhiên đã loé sáng cho chúng ta như ngọn đèn toả sáng. Và sau đó, tâm trí của chúng ta như đã được mở ra.
Qua bài Tin Mừng, Chúng ta học được hai điều quan trọng: trước hết là Chúa Giêsu đã muốn chứng tỏ cho mọi người biết rằng: Ngài đã sống lại thật sự Ngài là người thật chứ không phải là một bóng ma và sau đó Ngài đã hướng dẫn và giải thích cho các môn đệ hiểu biết thêm về những gì đã liên quan đến chính bản thân của Ngài đã được tiên báo trong Thánh Kinh. Tất cả những gì Chúa Kitô đã làm là chuẩn bị cho các môn đệ của Ngài một cái vai trò mới của họ là tiếp tục cái nhiệm vụ của Ngài là để rao truyền Tin Mừng của Ngài cho thế giới. Như Ngài đã nói: "Chính anh em là chứng nhân của những điều này." (Lc 24:48)
Từ trước cho đến nay các môn đệ đã cùng đồng hành với Chúa Kitô và là những người đi theo Ngài nhưng giờ đây, họ sẽ trở thành những chứng nhân của Ngài. Nhiệm vụ mới của họ là để làm chứng cho Chúa Kitô. Nói tóm lại họ đã bắt đầu trở thành những người truyền giáo và mỗi người Kitô hữu chúng ta khi đã chấp nhận Tin Mừng qua Phép Rửa chúng ta cũng đã trở thành những người truyền giáo.
Trên thực tế Chúa Giêsu đã giải thích Kinh Thánh cho các môn đệ trong những ngày còn lại của Ngài nhằm để cảnh báo cho chúng ta là những môn đệ ngày nay của Ngài biết: Kinh Thánh rất quan trọng cho cuộc sống của mỗi người chúng ta. Và chúng ta cần phải học hỏi tìm hiểu, và suy gẫm Kinh Thánh mỗi ngày và chúng ta phải thực sự là những người thông hiểu nhiều về Kinh Thánh để đem lời của Chúa đến với mọi người.
Đây không phải là điều mà chúng ta chỉ nên để cho các linh mục làm cho chúng ta vào mỗi ngày Chủa nhật. Nhưng, bất cứ ai trong chúng ta cũng nên chú ý và suy nghĩ về những ý nghĩa đặc biệt của các bài đọc trong Thánh Lễ mỗi ngày.
Trong bài đọc thứ nhất trong sách Công Vụ Tông Đồ hôm nay chúng ta có được một cái nhìn thoáng qua về cách mà Thánh Phêrô đã thiết lập những kế hoạch riêng của ngài để làm chứng cho Chúa Kitô. Chúng ta thấy cách thánh Phêrô đã ngang nhiên không chút sợ hãi/ đứng trước mặt mọi người và giảng giải cho họ biết Chúa Giêsu Kitô là ai và cũng đã kêu gọi họ nên ăn năn tội lỗi và trở về cùng với Thiên Chúa.
Chúng ta có thể nghĩ rằng chúng ta không có được cái tài hùng biện hay có được tính can đảm như thánh Phêrô nhưng chúng ta không nên kết luận quá vội vàng. Thay vì chúng ta cứ im hơi lặng tiếng khi một số đề tài về đức tin được thảo luận chúng ta không nên ngần ngại phát biểu tư tưởng của chúng ta bởi vì chỉ có khi nào chúng ta mở miệng thì Chúa Thánh Thần sẽ giúp chúng ta để chúng ta phải biết sẽ nói những gì. Chúng ta đừng quên rằng chúng ta là những tông đồ là những người môn đệ của Chúa Kitô chúng ta phải có bổn phận đem Tin Mừng của Chúa Kitô đến với mọi người trong thế giới của chúng ta hôm nay.
Như Chúa Giêsu đã nói trong đoạn cuối của bài Tin Mừng chúng ta được nghe hôm nay: “ Ðấng Kitô phải chịu khổ hình, rồi ngày thứ ba, từ cõi chết sống lại, và phải nhân danh Người mà rao giảng cho muôn dân, bắt đầu từ Giêrusalem, kêu gọi họ sám hối để được ơn tha tội.” Lc 24 (46-47). Ai sẽ làm việc rao giảng này? nếu người đó không phải là chúng ta?
Third Sunday of Easter:
Three weeks ago we celebrate Palm Sunday or the Lord’s Passion Sunday. I hope we all remember, the Passion was proclaimed with a narrator, Fr. Steven was playing the role of Jesus, a lector doing the other parts, and we all were taking the role of the crowds. We had to call out, “Crucify Him! Crucify Him!” I’m sure we all hated having to act that part. Can we imagine if we really were there in that horrible praetorium demanding that Pilate send Jesus to be tortured to death? Certainly, when we heard the report about His resurrection, we would have thought, “If this is true, and Jesus is the Messiah and the Son of God, we are doomed.” Even worse, if we were one of the temple priests fanning the crowd into frenzy, we would think that there was no chance we would escape the fires of hell. But Saint Peter in today’s first reading tells the people who were in that crowd, including those who led them, that if they repented and if they are converted to Christ, their sins will be wiped away. He reminded them that even though they had demanded Barabbas over Jesus, or they denied Jesus the Holy and Righteous One and asked that a murderer be released to them, God would not give up on them or on anyone. He knew that they didn’t fully understand what they were doing. They just had to repent their sins and turn to Christ.
This is how great God’s mercy is. People who had demanded Jesus’ death are forgiven if they repent and accept Christ. It is sad that some of us think that our sins are so terrible that God would not forgive them. Why would we deny Him that power, that love which He wishes to shower on us? Nothing that we have done could ever be as bad as demanding Jesus’ death. We need to stop focusing on our sinful actions or inactions. We need to focus on God’s love and mercy.
In today’s second reading St. John says that Jesus is the expiation for our sins and those of the whole world. First of all, what does that word expiation mean? The word refers to a sacrifice to atone or make up for sin. This might seem like a highly theological term, but we do this all the time. We just don’t call it atonement. For example, a brother or sister is sorry for snapping at members of the family. He or she makes up for it with a little gift or a special meal or perhaps doing is the expiation that are not on part of his or her normal responsibilities. These are minor things, but they are acts of expiation, acts of making up.
In the book of Leviticus chapter 16 presents a major act of atonement. Moses’ brother Aaron is told to bring a goat into the sanctuary and place his hands over it, calling upon it the sins of the people. The goat is then sent into the wilderness. The goat represents their sins. He is sacrificed by being brought out into the wilderness. The sacrifice is meant to make up for sins.
This is also a prophecy of Jesus’ gift of Himself to the Father for us. Jesus is also brought outside the temple area to die. He is the sacrificial victim who takes all sin upon himself. His sacrifice makes us "at one" with God.
Many times we will say, “Give your sins to the Lord. Let Jesus have them.” St. John is telling us that Jesus wants them. He knows that we ourselves cannot make up or atone for the horrible actions of sin, but He knows that He can and will. Nor does He want us suffering the guilt of our sins. So we give our sins to Him and are made one with God by Him.
In the Gospel, St. Luke presents Jesus appearing in the Upper Room and opening the minds of the disciples to understand the Scripture that Christ would suffer, die and rise again so that repentance for the forgiveness of sins might be preached to the whole world. This is Easter. Sin no longer will have a hold on us. Christ, the Victor over death is also the Victor over sin. The world needs to hear this from His disciples, from us. This brings us back to the second reading, Jesus is the expiation not for our sins only, but for the sins of the whole world. We are given the mandate to proclaim the good news that if we are united to Jesus, His sacrifice will unite each of us and all of us to God.
Some people think that the Lord saved them, but not other people. They think that people of a certain class, with a certain disease, or who have committed this or that sin are excluded from the Lord’s salvation. So they categorize whole groups of people as damned, or, at least, as evil. This is not the way of Christ. If we dare to look closely within ourselves, we would probably find some form of prejudice in each of us. We have to fight against whatever prejudices we might have. No group is better or worse than any other group. Jesus is our expiation for our sins and for those of the whole world.
Today’s readings warn us not to be so arrogant as to think that we have done something that can’t be forgiven. Nor should we be so arrogant to think that others cannot be forgiven. God’s mercy is available for all.
Jesus gives. He forgives. And He calls us to follow Him.
Third Sunday of
Easter: Witnesses
Today’s Gospel reading is an Easter account from the Gospel of Luke. It begins with the events that took place on the evening of Easter Sunday after Jesus had appeared to the two disciples on the road to Emmaus. You remember the disciples were walking and talking when a stranger caught up to them and joined their conversation. He asked them, “What are you discussing as you walk along?” One of them, said in reply, “Are you the only visitor to Jerusalem who does not know of the things that have taken place there in these days?...The things that happened to Jesus the Nazarene, who was a prophet mighty in deed and word before God and all the people; how our chief priests and rulers both handed him over to a sentence of death and crucified him. But we were hoping that he would be the one to redeem Israel; and besides all this, it is now the third day since this took place. Some women from our group, however, have astounded us: they were at the tomb early in the morning and did not find his body; they came back and reported that they had indeed seen a vision of angels who announced that he was alive. Then some of those with us went to the tomb and found things just as the women had described, but him they did not see.” Then, you remember, the stranger explained scripture to them. He then ate with them and broke the bread and wine as He did at the Last Supper. After this He disappeared, and they realized that this was Jesus. Their hearts were on fire. They ran to Jerusalem to tell Peter and the apostles that they had seen the Lord.
Today’s Gospel begins right after this, with the two disciples gathered together with the Twelve telling them their experience. Jesus again appears. This time everyone recognizes Him, but thinks He is a ghost. So Jesus showed them His hands and feet and told them to touch Him. He even ate a piece of fish to prove that He was not a ghost. He explained the scriptures leading to this moment and said, “Thus it is written that the Messiah would suffer and rise from the dead on the third day and that repentance, for the forgiveness of sins, would be preached in His name to all the nations, beginning from Jerusalem. You are witnesses of these things.”
“You are witnesses of these things.” He called His disciples to be witnesses. He calls us to be His witnesses.
In a court of law, at least in America, when someone is called to be a witness, that person has to swear that he or she will tell the truth, the whole truth and nothing but the truth. We, the witnesses of Jesus Christ, are called to give testimony that Jesus Christ has risen from the dead. We are called to testify that there is more to life than the physical, there is the spiritual. We are called to proclaim that Jesus Christ came, suffered, died and rose from the dead so that we could have a share in His eternal life.
The world needs to hear our testimony. The world needs to hear that there is so much more around us than the everyday concerns of our lives, or for us Americans, our country. The 24/7 news reports from the left and from the right provide us with incessant whining regarding the statements and actions of those with opposite views. It makes it seem as though the world will stop if the views opposite their position are allowed to take hold on the country and the world. Because there are few people of faith on either side in the media, they miss that all their reports pale in comparison to the only news that matters, the Good News, the Gospel. Jesus Christ has saved the world. He has given us eternal life. We have to treasure this life, and lead others to His life. We have to take a stand for all that is right and moral whether it comes from the liberals or the conservatives, and we have to fight against all that which is wrong and immoral whether it exists among the liberals or conservatives. The bottom line of our concern is not either of the party’s positions. The bottom line for us is the Truth of Jesus Christ. Every position in politics, every law in the land, must be seen from the perspective of the Truth of Jesus Christ.
Who is there in this country who is going to stand up for what is right and true, just and moral? Who? We, that’s who. We are witnesses to Jesus Christ. We are witnesses to His Truth. It is our obligation to apply the Christian litmus test to the events of the world.
Let nothing disturb you, let nothing frighten you, All things are passing away: God never changes.
Patience obtains all things, whoever has God
lacks nothing; God alone suffices. St. Teresa of
AvilaĐ
If only people realized that there was so much more to life than meets the eye,
if only people realized that the spiritual is real, if only people realized
that the eternal life of the Lord is available for them, that
the Lord is reaching out to them, then they would realize that much of their upset in politics as well as in their daily lives is insignificant next to the overwhelming truth of Jesus Christ.
Someone must be found to let the world know about the only reality that matters. This is what we have been called to do. We are His witnesses.
Balbina, who has three young children of her own, has taken Alejandro into their home. The Mary Bloom Center has made a commitment to purchase his medicines and to give a small help to Balbina. Your support of our food sale today will make that help possible on an ongoing basis.
We do all this because we believe in the bodily resurrection of Jesus. We have good evidence that Jesus rose bodily. Still it ultimately comes down to faith. After showing his wounds, Jesus says to Thomas, "do not be unbelieving, but believe." And Thomas makes the great profession of faith: "My Lord and my God." Amen.
**********
Chúa Kitô đã sống lại thật alleluia!
Kính Thưa quý cụ, quý ông bà và anh chị em,
Trong Tin Mừng hôm nay. Thánh Luca đã cho chúng ta thấy những dữ kiện về sự xuất hiện đầu tiên của Chúa Kitô Phục Sinh, và việc tập họp của các môn đệ để sai họ nhân danh Ngài mà rao giảng cho muôn dân bắt đầu từ Giêrusalem.
Như chúng ta thấy trước đó Chúa Giêsu đã xuất hiện với hai môn đệ trên đường đi Emmau. Bây giờ Ngài lại xuất hiện với một nhóm người nhiều hơn. Lời đầu tiên mà Chúa Giêsu đã nói với họ, là lời chào: “Bình an cho anh em”. Ngài đã dùng lời chào đặc biệt này có phần là để trấn an sự sợ hãi của các môn đệ nhưng chủ yếu lời chào của Ngài như vậy là vì món quà to lớn của Chúa Phục Sinh muốn ban cho họ là sự bình an.
Điều này hoàn toàn rất dễ hiểu vì một số người trong các môn đệ này chắc chắn đã chứng kiến cái chết khủng khiếp và thảm hại của Ngài trên thập giá trên đồi Calvary. Chắc chắn họ sẽ có những nghi ngờ và cần khá nhiều sự thuyết phục để chứng minh rằng: Người này đây chính là Thầy của họ là Chúa Giêsu, Đấng mà đã chết ngay trước mắt họ. Trên thực tế nếu bất kỳ những ai trong chúng ta/ nếu có thể đã được có mặt ở đó với các môn đệ này chắc chắn chúng ta cũng sẽ có những nghi vấn và cần khá nhiều sức thuyết phục cái lòng tin của chúng ta.
Trong phần thứ hai của bài Tin Mừng, Chúa Giêsu giải thích cho các môn đệ biết rằng: cái chết và sự phục sinh của Ngài đã được báo trước trong Kinh Thánh. Đoạn Tin Mừng mà chúng ra đã được nghe: Chúa Kitô đã mở tâm trí cho họ hiểu được những gì đã được viết về Ngài trong Kinh Thánh. Đây là một câu văn đáng yêu nói lên sự thật và chúng ta có thể tin rằng: đấy là một điều chắc chắn mà chính bản thân của chúng ta cũng đã từng trải qua, chẳng hạn như khi chúng ta học Kinh thánh hoặc khi chúng ta nghe một bài giảng hay, khi chúng ta thảo luận với người khác về một điều khó hiểu trong Kinh Thánh, rồi đột nhiên một hay nhiều khía cạnh khác của Kính Thánh tự nhiên đã loé sáng cho chúng ta như ngọn đèn toả sáng. Và sau đó, tâm trí của chúng ta như đã được mở ra.
Qua bài Tin Mừng, Chúng ta học được hai điều quan trọng: trước hết là Chúa Giêsu đã muốn chứng tỏ cho mọi người biết rằng: Ngài đã sống lại thật sự Ngài là người thật chứ không phải là một bóng ma và sau đó Ngài đã hướng dẫn và giải thích cho các môn đệ hiểu biết thêm về những gì đã liên quan đến chính bản thân của Ngài đã được tiên báo trong Thánh Kinh. Tất cả những gì Chúa Kitô đã làm là chuẩn bị cho các môn đệ của Ngài một cái vai trò mới của họ là tiếp tục cái nhiệm vụ của Ngài là để rao truyền Tin Mừng của Ngài cho thế giới. Như Ngài đã nói: "Chính anh em là chứng nhân của những điều này." (Lc 24:48)
Từ trước cho đến nay các môn đệ đã cùng đồng hành với Chúa Kitô và là những người đi theo Ngài nhưng giờ đây, họ sẽ trở thành những chứng nhân của Ngài. Nhiệm vụ mới của họ là để làm chứng cho Chúa Kitô. Nói tóm lại họ đã bắt đầu trở thành những người truyền giáo và mỗi người Kitô hữu chúng ta khi đã chấp nhận Tin Mừng qua Phép Rửa chúng ta cũng đã trở thành những người truyền giáo.
Trên thực tế Chúa Giêsu đã giải thích Kinh Thánh cho các môn đệ trong những ngày còn lại của Ngài nhằm để cảnh báo cho chúng ta là những môn đệ ngày nay của Ngài biết: Kinh Thánh rất quan trọng cho cuộc sống của mỗi người chúng ta. Và chúng ta cần phải học hỏi tìm hiểu, và suy gẫm Kinh Thánh mỗi ngày và chúng ta phải thực sự là những người thông hiểu nhiều về Kinh Thánh để đem lời của Chúa đến với mọi người.
Đây không phải là điều mà chúng ta chỉ nên để cho các linh mục làm cho chúng ta vào mỗi ngày Chủa nhật. Nhưng, bất cứ ai trong chúng ta cũng nên chú ý và suy nghĩ về những ý nghĩa đặc biệt của các bài đọc trong Thánh Lễ mỗi ngày.
Trong bài đọc thứ nhất trong sách Công Vụ Tông Đồ hôm nay chúng ta có được một cái nhìn thoáng qua về cách mà Thánh Phêrô đã thiết lập những kế hoạch riêng của ngài để làm chứng cho Chúa Kitô. Chúng ta thấy cách thánh Phêrô đã ngang nhiên không chút sợ hãi/ đứng trước mặt mọi người và giảng giải cho họ biết Chúa Giêsu Kitô là ai và cũng đã kêu gọi họ nên ăn năn tội lỗi và trở về cùng với Thiên Chúa.
Chúng ta có thể nghĩ rằng chúng ta không có được cái tài hùng biện hay có được tính can đảm như thánh Phêrô nhưng chúng ta không nên kết luận quá vội vàng. Thay vì chúng ta cứ im hơi lặng tiếng khi một số đề tài về đức tin được thảo luận chúng ta không nên ngần ngại phát biểu tư tưởng của chúng ta bởi vì chỉ có khi nào chúng ta mở miệng thì Chúa Thánh Thần sẽ giúp chúng ta để chúng ta phải biết sẽ nói những gì. Chúng ta đừng quên rằng chúng ta là những tông đồ là những người môn đệ của Chúa Kitô chúng ta phải có bổn phận đem Tin Mừng của Chúa Kitô đến với mọi người trong thế giới của chúng ta hôm nay.
Như Chúa Giêsu đã nói trong đoạn cuối của bài Tin Mừng chúng ta được nghe hôm nay: “ Ðấng Kitô phải chịu khổ hình, rồi ngày thứ ba, từ cõi chết sống lại, và phải nhân danh Người mà rao giảng cho muôn dân, bắt đầu từ Giêrusalem, kêu gọi họ sám hối để được ơn tha tội.” Lc 24 (46-47). Ai sẽ làm việc rao giảng này? nếu người đó không phải là chúng ta?
Three weeks ago we celebrate Palm Sunday or the Lord’s Passion Sunday. I hope we all remember, the Passion was proclaimed with a narrator, Fr. Steven was playing the role of Jesus, a lector doing the other parts, and we all were taking the role of the crowds. We had to call out, “Crucify Him! Crucify Him!” I’m sure we all hated having to act that part. Can we imagine if we really were there in that horrible praetorium demanding that Pilate send Jesus to be tortured to death? Certainly, when we heard the report about His resurrection, we would have thought, “If this is true, and Jesus is the Messiah and the Son of God, we are doomed.” Even worse, if we were one of the temple priests fanning the crowd into frenzy, we would think that there was no chance we would escape the fires of hell. But Saint Peter in today’s first reading tells the people who were in that crowd, including those who led them, that if they repented and if they are converted to Christ, their sins will be wiped away. He reminded them that even though they had demanded Barabbas over Jesus, or they denied Jesus the Holy and Righteous One and asked that a murderer be released to them, God would not give up on them or on anyone. He knew that they didn’t fully understand what they were doing. They just had to repent their sins and turn to Christ.
This is how great God’s mercy is. People who had demanded Jesus’ death are forgiven if they repent and accept Christ. It is sad that some of us think that our sins are so terrible that God would not forgive them. Why would we deny Him that power, that love which He wishes to shower on us? Nothing that we have done could ever be as bad as demanding Jesus’ death. We need to stop focusing on our sinful actions or inactions. We need to focus on God’s love and mercy.
In today’s second reading St. John says that Jesus is the expiation for our sins and those of the whole world. First of all, what does that word expiation mean? The word refers to a sacrifice to atone or make up for sin. This might seem like a highly theological term, but we do this all the time. We just don’t call it atonement. For example, a brother or sister is sorry for snapping at members of the family. He or she makes up for it with a little gift or a special meal or perhaps doing is the expiation that are not on part of his or her normal responsibilities. These are minor things, but they are acts of expiation, acts of making up.
In the book of Leviticus chapter 16 presents a major act of atonement. Moses’ brother Aaron is told to bring a goat into the sanctuary and place his hands over it, calling upon it the sins of the people. The goat is then sent into the wilderness. The goat represents their sins. He is sacrificed by being brought out into the wilderness. The sacrifice is meant to make up for sins.
This is also a prophecy of Jesus’ gift of Himself to the Father for us. Jesus is also brought outside the temple area to die. He is the sacrificial victim who takes all sin upon himself. His sacrifice makes us "at one" with God.
Many times we will say, “Give your sins to the Lord. Let Jesus have them.” St. John is telling us that Jesus wants them. He knows that we ourselves cannot make up or atone for the horrible actions of sin, but He knows that He can and will. Nor does He want us suffering the guilt of our sins. So we give our sins to Him and are made one with God by Him.
In the Gospel, St. Luke presents Jesus appearing in the Upper Room and opening the minds of the disciples to understand the Scripture that Christ would suffer, die and rise again so that repentance for the forgiveness of sins might be preached to the whole world. This is Easter. Sin no longer will have a hold on us. Christ, the Victor over death is also the Victor over sin. The world needs to hear this from His disciples, from us. This brings us back to the second reading, Jesus is the expiation not for our sins only, but for the sins of the whole world. We are given the mandate to proclaim the good news that if we are united to Jesus, His sacrifice will unite each of us and all of us to God.
Some people think that the Lord saved them, but not other people. They think that people of a certain class, with a certain disease, or who have committed this or that sin are excluded from the Lord’s salvation. So they categorize whole groups of people as damned, or, at least, as evil. This is not the way of Christ. If we dare to look closely within ourselves, we would probably find some form of prejudice in each of us. We have to fight against whatever prejudices we might have. No group is better or worse than any other group. Jesus is our expiation for our sins and for those of the whole world.
Today’s readings warn us not to be so arrogant as to think that we have done something that can’t be forgiven. Nor should we be so arrogant to think that others cannot be forgiven. God’s mercy is available for all.
Jesus gives. He forgives. And He calls us to follow Him.
Today’s Gospel reading is an Easter account from the Gospel of Luke. It begins with the events that took place on the evening of Easter Sunday after Jesus had appeared to the two disciples on the road to Emmaus. You remember the disciples were walking and talking when a stranger caught up to them and joined their conversation. He asked them, “What are you discussing as you walk along?” One of them, said in reply, “Are you the only visitor to Jerusalem who does not know of the things that have taken place there in these days?...The things that happened to Jesus the Nazarene, who was a prophet mighty in deed and word before God and all the people; how our chief priests and rulers both handed him over to a sentence of death and crucified him. But we were hoping that he would be the one to redeem Israel; and besides all this, it is now the third day since this took place. Some women from our group, however, have astounded us: they were at the tomb early in the morning and did not find his body; they came back and reported that they had indeed seen a vision of angels who announced that he was alive. Then some of those with us went to the tomb and found things just as the women had described, but him they did not see.” Then, you remember, the stranger explained scripture to them. He then ate with them and broke the bread and wine as He did at the Last Supper. After this He disappeared, and they realized that this was Jesus. Their hearts were on fire. They ran to Jerusalem to tell Peter and the apostles that they had seen the Lord.
Today’s Gospel begins right after this, with the two disciples gathered together with the Twelve telling them their experience. Jesus again appears. This time everyone recognizes Him, but thinks He is a ghost. So Jesus showed them His hands and feet and told them to touch Him. He even ate a piece of fish to prove that He was not a ghost. He explained the scriptures leading to this moment and said, “Thus it is written that the Messiah would suffer and rise from the dead on the third day and that repentance, for the forgiveness of sins, would be preached in His name to all the nations, beginning from Jerusalem. You are witnesses of these things.”
“You are witnesses of these things.” He called His disciples to be witnesses. He calls us to be His witnesses.
In a court of law, at least in America, when someone is called to be a witness, that person has to swear that he or she will tell the truth, the whole truth and nothing but the truth. We, the witnesses of Jesus Christ, are called to give testimony that Jesus Christ has risen from the dead. We are called to testify that there is more to life than the physical, there is the spiritual. We are called to proclaim that Jesus Christ came, suffered, died and rose from the dead so that we could have a share in His eternal life.
The world needs to hear our testimony. The world needs to hear that there is so much more around us than the everyday concerns of our lives, or for us Americans, our country. The 24/7 news reports from the left and from the right provide us with incessant whining regarding the statements and actions of those with opposite views. It makes it seem as though the world will stop if the views opposite their position are allowed to take hold on the country and the world. Because there are few people of faith on either side in the media, they miss that all their reports pale in comparison to the only news that matters, the Good News, the Gospel. Jesus Christ has saved the world. He has given us eternal life. We have to treasure this life, and lead others to His life. We have to take a stand for all that is right and moral whether it comes from the liberals or the conservatives, and we have to fight against all that which is wrong and immoral whether it exists among the liberals or conservatives. The bottom line of our concern is not either of the party’s positions. The bottom line for us is the Truth of Jesus Christ. Every position in politics, every law in the land, must be seen from the perspective of the Truth of Jesus Christ.
Who is there in this country who is going to stand up for what is right and true, just and moral? Who? We, that’s who. We are witnesses to Jesus Christ. We are witnesses to His Truth. It is our obligation to apply the Christian litmus test to the events of the world.
Let nothing disturb you, let nothing frighten you, All things are passing away: God never changes.
the Lord is reaching out to them, then they would realize that much of their upset in politics as well as in their daily lives is insignificant next to the overwhelming truth of Jesus Christ.
Someone must be found to let the world know about the only reality that matters. This is what we have been called to do. We are His witnesses.
Balbina, who has three young children of her own, has taken Alejandro into their home. The Mary Bloom Center has made a commitment to purchase his medicines and to give a small help to Balbina. Your support of our food sale today will make that help possible on an ongoing basis.
We do all this because we believe in the bodily resurrection of Jesus. We have good evidence that Jesus rose bodily. Still it ultimately comes down to faith. After showing his wounds, Jesus says to Thomas, "do not be unbelieving, but believe." And Thomas makes the great profession of faith: "My Lord and my God." Amen.
**********
No comments:
Post a Comment