Saturday, January 25, 2025

Suy Niệm Chúa Nhật thứ Ba Mùa Thường Niêm Năm C

Suy Niệm Chúa Nhật thứ Ba Mùa Thường Niêm Năm C
            Có lẽ đôi khi chúng ta cũng thường hay tự hỏi: làm thế nào chúng ta biết được Tin Mừng của Chúa là đáng tin cậy? Chúng ta có thể tin rằng những người viết Tin Mừng đã kể lại lịch sử có thật?
Vâng, trong phần mở đầu của bài Tin Mừng hôm nay: Thánh Luca đã cho chúng ta thấy rằng ông đã biên soạn những bài tường thuật về cuộc đời của Chúa Giêsu trong Tin Mừng của ông lả dựa trên những sự kiện có thật và đã được chứng kiến tận mắt. Nếu như thánh Luca không hiểu đúng mọi sự kiện và những người liên hệ trong các bài tin mừng của ông thì những người có liên quan hoặc hay biết sự kiện đã xảy ra và thời Cha Giêsu lẽ họ sẽ sửa sai Thánh Luca và các bài tường thuật về Chúa Giêsu của ông. Thánh Luca là một nhà sử học cẩn thận. Ông đã phỏng vấn những người đã có mặt trong các sự kiện xảy ra.
            Sau khi Tin Mừng của ông bắt đầu được lưu hành, mọi người có thể sửa chữa những sai sót của ông. Vì ông là một bác sĩ được đào tạo, chúng ta có thể tin tưởng vào các bài viết của Thánh Luca.
            Là Kitô giáo, tất nhiên chúng ta biết Đức Chúa Thánh Thần hướng dẫn ông Mathiêu. Marcô, Luca và Gioan, nhưng ngay cả ở cấp độ con người, chúng ta cũng thấy rằng các sách Phúc âm không phải là câu chuyện cổ tích. Nhưng là những câu chuyện được người đáng tin cậy đã kể lại về những sự kiện lớn thay đổi cuộc đời.
Hôm nay chúng ta thấy một trong những sự kiện đó và điều này đưa chúng ta đến điểm chính của bài Tin Mừng. Khi Chúa Giêsu trở về Nazaréth, quê hương của Ngài, Ngài được mời đứng trong hội đường và đọc sách Thánh, Ngài mở ra đoạn kinh thánh ca tiên tri của Isaiah nới về Đấng Mêsaia hay đấng cứu thế: "Thần khí của Chúa ngự trên tôi vì đã xức dầu cho tôi." Trong tiếng Do Thái, chữ "được xức dầu" là Messiah  và trong tiếng Hy Lạp là đức Kitô.  Chúa Thánh Thần đã xức dầu cho Chúa Giêsu để mang lại những điều vui mừng đến cho người nghèo khổ, cho người mù được thấy, giải oan và trả tự do cho những người bị áp bức và loan báo năm hồng ân cùa Chúa. (Lc 4:18-19)
Khi chúng ta nghĩ về 'người nghèo khổ', chúng ta đã đúng khi nghĩ về sự nghèo đói về kinh tế và những đau khổ mà con người đã phải mang nó trong cuộc sống. Tuy nhiên, thuật ngữ này còn rộng lớn hơn thế. Nó đề cập đến nhu cầu của con người trong tất cả về chiều kích, và đặc biệt là nhu cầu của chúng ta về tình yêu. Người 'nghèo' là những người đang thiếu thốn và cần có sự đầy đủ, Họ là những người kêu cầu Chúa trong cơn khốn cùng của họ. Chúa Giêsu đã bảo đảm với họ rằng trong Ngài, Thiên Chúa sẽ đáp lại tiếng kêu xin của họ:
"Hôm nay đoạn Kinh thánh này đã được ứng nghiệm với những gì đã được nghe.  Dù nhu cầu cá nhân của chúng ta và bất cứ nhu cầu nào của xã hội chúng ta, Chúa Giêsu đã đến để lôi kéo chúng ta vào sự hiệp thông trong  tình yêu. Đó chính là nhu cầu cần thiết nhất của chúng ta. Khi Chúa Giêsu bắt đầu sứ vụ công khai của Ngài. Thánh Luca đã trình bày điều này như là điểm chính yếu trong chương trình cứu rỗi của Chúa Giêsu.
Là môn đệ của Chúa Giêsu, chúng ta được khích lệ bởi sự bảo đảm của Chúa Giêsu là tiếng kêu xin của chúng ta đang được Thiên Chúa lắng nghe. Chúng ta cũng được thử thách để cùng với Chúa Giêsu thực hiện sứ mệnh của Người đối với người nghèo khổ.
       Như Phaolô đã cho chúng ta biết trong bài đọc hai là chúng ta làm điều này theo những cách khác nhau tùy theo những năng khiếu, khả năng đặc biệt tự nhiên cũng như ân sủng riêng của mỗi người. Đây là tầm quan trọng của Giáo hội, mà mỗi chúng ta là thành viên, là chi thể của Giáo Hội.  Chỉ có khi nào chúng ta có cùng nhau, chúng ta mới có thể tạo nên một bản giao hưởng của tình yêu. Chỉ có khi nào cùng nhau, chúng ta mới có thể trở thành một trái tim của Chúa Giêsu cho thế giới. Chỉ có khi nào chúng ta cùng nhau, chúng ta mới có thể kêu gọi ngọn lửa tình yêu của Thiên Chúa để khai thác cho Thiên Chúa nguồn năng lượng tình yêu trong thế giới của chúng ta, và chào đón Chúa Thánh Thần của Thiên Chúa để đổi mới bộ mặt của trái đất.
Điều quan trọng là người mỗi chúng ta phải có đóng một vai trò của mình trong việc này. Điều quan trọng nhất là chúng ta cũng phải biết hoan nghênh phần đóng góp khác của những người khác. Và chúng ta cũng phải cùng nhau làm những việc này với tư cách là một chi thể trong Thân thể của Chúa Giêsu Kitô Đấng Cứu Thế trong thế giới. Đây là Luật mới mà chúng ta đã được Chúa Giêsu ban cho chúng ta trong bữa Tiệc ly:  ‘Hãy yêu thương nhau như Thầy đã yêu thương các con’. Đây là giao ước mới và là bản chất của Kitô giáo. Ước gì đây chính là nguồn vui cho chúng ta khi chúng ta cùng nhau suy niệm về sứ mệnh mà Chúa Giêsu đã giao phó cho chúng ta.
 
3rd Sunday of the Year, Year C
The readings presented to us on this third Sunday of Ordinary Time have a special interest. The First Reading takes us to the beginnings of Judaism in the fifth century before Christ. The central constitution of Judaism is found in the first five scrolls of the Bible, the Pentateuch.
            The first of these books, the Book of Genesis, gives the Israelite version of the Near Eastern myths concerning creation and the flood followed by the story of the patriarchs. The rest offer a variety of reflections on Moses, and so on the essence of Judaism. They tell of the dealings of God with the people of Israel and what is expected of them as God’s chosen people. These scrolls have a long history, but they reached their final form during and after the exile and so they offer a perspective on the history of Israel that is colored by the experience of the destruction of Jerusalem and the loss of the temple in the beginning of the sixth century before Christ. Ezra has come from Babylon, and worked with the priests and the main landowners to produce the final edition of the Torah (or the ‘Law’).
            In today’s reading we are given the account of his presenting of the Law to the people in Jerusalem. It is interesting to hear that the books needed to be interpreted to the people. This is because they were written in ancient Hebrew, whereas the language of the people by this time was Aramaic – a language which they had picked up during the exile. Israel has by this time been reduced to a portion of the tribal lands of Judah, and the religion of the people of Judah (the ‘Jews’) is the religion based on the contents of the books of the Law presented on this occasion by Ezra and welcomed by the people with ‘Amen’.
            They entered into a renewed covenant with God, determined to put the past behind them, and be faithful to God’s will as presented in the books of the Law. Wherever God’s will is expressed in propositions there is a danger that people who lose perspective will become scrupulous and legalistic in their interpretation of the Law. Jesus often pointed this out telling the lawyers to ‘go and learn the meaning of the Law’ (Matthew 9:13).
            The First Reading, however, ends with a statement of the joy that knowing God’s will brought to the Jewish people. This is reinforced by the Responsorial Psalm: ‘The law of the Lord is perfect, reviving the soul; the decrees of the Lord are sure, making wise the simple; the precepts of the Lord are right, rejoicing the heart; the commandment of the Lord is clear, enlightening the eyes’(Psalm 19:7-8)
            They considered it a privilege to know God’s special care for them and to know God’s will for them.They knew that by obeying God’s will they would learn wisdom and keep their hearts open to receive the love that God was offering them.
            The Torah consists in two elements. There are the commandments that speak of our response (this accounts for the English translation 'Law'), but more basically there are the accounts of God’s presence and redeeming action in the history of his people. Faithful to this tradition, Jesus begins his ministry in the synagogue of his hometown by proclaiming the ministry given him by God, a ministry of revealing God’s love to the poor: ‘The Spirit of the Lord is upon me, because he has anointed me to bring good news to the poor. He has sent me to proclaim release to the captives and recovery of sight to the blind, to let the oppressed go free’(Luke 4:18).
            When we think of the ‘poor’ we are right to think in terms of economic poverty and the human misery that goes with it. However, the term is wider than that. It refers to human need in all its dimensions, and especially to our need for love. The ‘poor’ are those who are in need and who cry out to God in their distress. Jesus is assuring them that in him God is answering their cry: ‘Today this scripture has been fulfilled in your hearing’.          Whatever our personal need and whatever the needs of our society, Jesus has come to draw us into the communion of love which is our most profound need. At the beginning of Jesus’ public ministry Luke presents this as the essence of Jesus’ agenda.
            As disciples of Jesus, we are encouraged by Jesus’ assurance that our cry is being heard. We are also challenged to join Jesus in carrying on his mission to the poor. As Paul assures us, we do this in different ways according to each person’s special gifts of nature and grace. This is the importance of the Church, the body of which each of us is a member. Only together can we create a symphony of love. Only together can we be the heart of Jesus to the world. Only together can we call down the fire of God’s love, harness for God the energies of love in our world, and welcome God’s Spirit to renew the face of the earth. It matters that each of us plays our part in this. It matters that we welcome the part played by others. And it matters that we do it together as the Body of Christ in the world. This is the new Law given us by Jesus at the last supper: ‘Love one another as I have loved you’. This is the new covenant and the essence of Christianity. May it be a source of joy to us as we meditate together on the mission entrusted to us by Jesus.
 
3rd Sunday of the Year, Year C
Jesus returned to Galilee in the power of the Spirit, and news of him spread throughout the whole region. He taught in their synagogues and was praised by all. Luke 4:14–15
This Gospel passage reveals to us the very beginnings of Jesus’ public ministry. He began His public ministry immediately after spending forty days in the desert being tempted by the devil. As He began, He went to Galilee “in the power of the Spirit.” Many people heard about Him and welcomed Him with much enthusiasm.
Though Jesus was initially welcomed with praise, we know that things quickly changed. Some eventually became so hostile that they put Jesus to death, but it’s useful to ponder the initial response He received. This initial response is one that must become continuously new in our lives. The initial response was that He “was praised by all.”
esus would later teach about this initial experience many would have toward the Gospel when He taught the Parable of the Sower. Recall that the seed that was sown on rocky ground, that fell among thorns, and that was sown in good soil all began to grow. Only that which was sown on the path failed to grow, because the birds came and ate it up. This latter case describes those who are completely indifferent to the Gospel. But in today’s Gospel, the “all” are those who at least paid attention and initially responded with enthusiasm. The seed began to grow in these three scenarios—but, of course, in only one of those cases did the seed ultimately bear good fruit.
Another way to look at this initial encounter with the Gospel is to consider a child. In almost every case, when a child is presented with the Gospel, they will begin to respond and even find excitement in the faith. But, as many parents have seen, this initial welcome is sometimes followed by a rejection of the Gospel later in life.
When did you initially encounter the Gospel? For some it was during childhood. For others, there was a powerful experience of conversion later in life. Think of that initial encounter you had and the ways that you were excited by your newfound faith. Has that experience continued and grown in your life? Or has your initial praise of God and enthusiasm dwindled or even died?
Reflect, today, upon the fact that God wants us to continuously experience the Gospel as something new and transforming. The newness of the life of grace must never wear off. Ponder this experience in your life and try to see yourself as one of the people in today’s Gospel who heard Jesus for the first time. Ponder their enthusiasm and join in their praise of our Lord so that you will be motivated to let God and the preaching of His holy Word continuously transform you.
Glorious Word of God, You have come to set us free by revealing to us Your love and mercy and by bestowing that grace upon us. Please open my mind and heart to Your holy Word so that I will be driven by a holy love to serve and follow You all the days of my life. Jesus, I trust in You.
 
3rd Sunday of the Year, Year C
Opening Prayer: Lord God, you have not given up on humanity. What Adam and Eve lost for us in the Garden, you have given in a superior fashion through your Son, Jesus Christ. Help me, during this Jubilee Year, to enjoy forgiveness, true freedom, love in my family, and the fullness of life.
Encountering the Word of God
1. Inaugurating the Great Jubilee: The Third Sunday in Ordinary Time has been set aside as a Sunday devoted to the celebration of the Word of God (Pope Francis, Apperuit illis, n. 3). Every Sunday this year, which has been declared a Year of Jubilee, we will be reading from the Gospel according to Luke. Luke’s Gospel begins Jesus’ public ministry with Jesus interpreting the Word of God in the synagogue at Nazareth. The Gospel closes with Jesus, on the day of his resurrection, interpreting the Word of God on the road to Emmaus (Luke 24:13-35). In the synagogue today, Jesus proclaims that he is the Anointed One, the divine Melchizedek figure, who inaugurates the Great Jubilee. He proclaims liberty and announces the year of the Lord’s favor. He promises to release the people from the debt of all their sins. He promises to deliver them from slavery to the power of the devil. He promises to atone for the people’s sins (see Bergsma, Jesus and the Jubilee, 75-77).
2. Nehemiah and Ezra: In the First Reading, we hear how the people of Israel marked the return to their homeland after the Babylonian exile by publicly reading the Book of the Law, most likely the Book of Deuteronomy. They had been scattered in exile, but now were gathered as one around the Word of God (Nehemiah 8:1). By listening to the Word of God with “attentive ears” (Nehemiah 8:3), they discovered the meaning of their experience of exile and return. They realized that their sin and idolatry triggered the curse of exile, that they had been punished for their sins, but that God remained faithful and bestowed his mercy upon them. One of the reasons for the 70 years of exile in Babylon was that Israel had not been observing the Sabbath years of rest (every 7 years) and the Jubilee years (every 50 years) during their 500 years in the promised land (see 2 Chronicles 36:20-21). God promised, however, that when the 70 years were completed in Babylon, he would visit his people, fulfill his promise, and bring the people back to the Promised Land (see Jeremiah 29:10).
3. One Body with Many Parts: In the Second Reading, Paul proclaims the mystery of the unity and diversity of the Church: We are many diverse parts that form one body. The Church of Christ is one and undivided, but this unity does not mean uniformity. Paul speaks about different ministries within the Church. Some, like the bishops, are designated as Apostles in the Church. Some exercise the ministry of prophet, when they proclaim the Word of God. Some are teachers in the Church. Some perform mighty deeds, some have gifts of healing, some are capable administrators. There is a great variety of spiritualities, charisms, and ministries within the Church. The saints of the Church show us that each one of us, with our unique personalities, are capable of holiness with God’s saving grace.
Conversing with Christ: Lord Jesus, I am humbled to know that I form part of your mystical body, the Church. Guide me as I make important 

No comments:

Post a Comment