Sunday, July 6, 2025

Bai Giang Chua Nhat Thu 14 Thuong Nien Nam C

 Bai Giang Chua Nhat Thu 14 Thuong Nien Nam 

Một trong những điều khó khăn nhất trong cuộc sống của chúng ta là là tin tưởng hoàn toàn vào Thiên Chúa. Nhưng đây cũng là một trong những điều có hiệu quả nhất khi chúng ta có thể làm cho cuộc sống đức tin của mình. Tin tưởng vào Chúa không phải là điều chúng ta có thể tự động làm; vì việc này đòi hỏi sự đầu hàng và quyết tâm liên tục khi Chúa mời gọi chúng ta đi sâu hơn trong đưc tin.
Đoạn Tin Mừng hôm nay được bắt đầu bằng câu nói của Chúa Jesus: "Ta sai các ngươi như chiên con vào giữa bầy sói." Hình ảnh mạnh mẽ này có ý muốn tiết lộ rằng sứ mệnh mà Chúa giao phó cho chúng ta không phải là điều chúng ta có thể tự mình thực hiện.
Chúa Jesus không chỉ tiết lộ rằng sứ mệnh của Ngài đòi hỏi lòng can đảm lớn lao, mà còn cho biết rằng sứ mệnh đó không thể hoàn thành nếu không có Ngài. Vì vậy, Ngài tiếp tục đưa ra chỉ thị thực tế là "Đừng mang theo túi tiền, bao bị, dép; và đừng chào hỏi ai dọc đường."
Nếu chúng ta suy ngẫm đoạn tin mừng này theo quan điểm tâm linh, chúng ta có thể nghe Chúa Jesus nói với chúng ta hai điều.
Trước hết, "Hãy tin cậy vào sự quan phòng của Ta khi các con thực hiện sứ mệnh của mình trong cuộc sống." Thứ hai, "Hãy tập trung vào mục tiêu cuối cùng của chúng con và đừng bị lôi kéo ở đây hay ở đó." Chúa Giêsu bảo các môn đồ của Người hãy để lại tiền bạc, ba lô và dép của họ; vì Chúa sẽ cung cấp mọi thứ họ cần.
Đây là lần đầu tiên trong Phúc âm, Chúa Giêsu sai các môn đồ của Người đi rao giảng Tin mừng rằng "Nước Thiên Chúa đã đến gần". Điều đầu tiên họ phải nói khi bước vào nhà ai đó là "Bình an cho gia đình này". Nhưng họ thường bị đối xử với thái độ thù địch. Tại sao lại như vậy? Và tại sao Giáo hội vẫn tiếp tục phải đối mặt với thái độ thù địch ngày nay?
Qua bài Tin Mừng hôm nay, chúng ta học được rằng đôi khi lòng trung thành với Chúa Giêsu đòi hỏi chúng ta phải đối mặt với thái độ thù địch của những người thà sống dối trá còn hơn chấp nhận sự thật. Một lý do là Chúa Giêsu kêu gọi chúng ta và con dân trong 1 quốc gia phải sống theo một luật lệ cao hơn, đó là điều chúng ta nên ghi nhớ.
Tin Mừng của Chúa Giêsu Kitô là Tin Mừng của Sự sống bắt nguồn từ những sự thật của sự mặc khải thiêng liêng và luật tự nhiên, và trái ngược với cái đạo đức giả hay vô đạo đức, sống và để người khác sống của nhiều người trên thế giới ngày nay.
Thay vì hỏi “Chúa muốn tôi làm gì với cuộc đời mình”, hành động của hầu hết mọi người cho thấy họ mong muốn tìm thấy sự an toàn trong những thứ của thế gian này và hạnh phúc trong cuộc sống theo cách họ muốn; nhưng sự cố chấp này chỉ khiến họ cảm thấy bất an hơn trước, bởi vì lương tâm mà Chúa gieo vào chúng ta sẽ không cho phép chúng ta tìm thấy sự bình an đích thực chừng nào chúng ta vẫn cố chấp tìm kiếm ý muốn của riêng mình thay vì ý muốn của Chúa. Chúa Giêsu bảo các môn đồ của Người hãy để lại tiền bạc, ba lô và dép của họ; vì Chúa sẽ cung cấp mọi thứ họ cần. Đây là lần đầu tiên trong Phúc âm, Chúa Giêsu sai các môn đồ của Người đi rao giảng Tin mừng rằng "Nước Thiên Chúa đã đến gần".
Điều đầu tiên họ phải nói khi bước vào nhà ai đó là "Bình an cho gia đình này". Nhưng họ thường bị đối xử với thái độ thù địch. Tại sao lại như vậy? Và tại sao Giáo hội vẫn tiếp tục phải đối mặt với thái độ thù địch ngày nay?
Trong Phúc âm hôm nay, chúng ta học được rằng đôi khi lòng trung thành với Chúa Giêsu đòi hỏi chúng ta phải đối mặt với thái độ thù địch của những người thà sống dối trá còn hơn chấp nhận sự thật.
Một lý do là Chúa Giêsu kêu gọi chúng ta và quốc gia của chúng ta sống theo một luật lệ cao hơn, đó là điều chúng ta nên ghi nhớ.
Phúc âm của Chúa Giêsu Kitô là Phúc âm của Sự sống bắt nguồn từ những chân lý của sự mặc khải thiêng liêng và luật tự nhiên, và trái ngược với tinh thần vô đạo đức, sống theo kiểu sống buông thả của nhiều người trên thế giới ngày nay.
Thay vì hỏi “Chúa muốn chúng con làm gì với cuộc đời của mình”, hành động của hầu hết mọi người cho thấy họ mong muốn tìm thấy sự an toàn trong những thứ của thế gian này và hạnh phúc trong cuộc sống theo cách họ muốn; nhưng sự cố chấp này chỉ khiến họ cảm thấy bất an hơn trước, bởi vì lương tâm mà Chúa gieo vào chúng ta sẽ không cho phép chúng ta tìm thấy sự bình an đích thực chừng nào chúng ta vẫn cố chấp tìm kiếm ý muốn của riêng mình thay vì ý muốn của Chúa.
Đây là lý do tại sao những người ngoại đạo ngày nay tìm kiếm sự xác nhận từ chúng ta bằng cách áp đặt lên chúng ta những luật lệ cho phép làm những điều ác nghiêm trọng, như phá thai ở những nơi mà phá thai vẫn hợp pháp ngay cả sau phán quyết gần đây của Tòa án Tối cao lật ngược vụ Roe kiện Wade.
Hoặc các chính sách bắt nguồn từ nỗi sợ hãi và thúc đẩy nỗi sợ hãi, như phủ nhận tiếng nói của phụ huynh trong hệ thống học đường của nhà nước. và như án tử hình, điều hoàn toàn không cần thiết. Vương quốc của Chúa mà Chúa Jesus công bố là phản văn hóa và tất cả chúng ta đều có nghĩa vụ công bố chân lý của Chúa cho dù nó có phổ biến hay không.
Trong Phúc âm hôm nay, chúng ta học được rằng đôi khi lòng trung thành với Chúa Jesus sẽ đòi hỏi chúng ta phải đối mặt với sự thù địch của những người thà sống dối trá còn hơn chấp nhận chân lý.
Một lý do khác khiến mọi người từ chối chúng ta là thông điệp của chúng ta rằng Chúa là chủ nhân của vận mệnh và tài sản của chúng ta; không phải chúng ta: "Ngài nắm giữ toàn bộ thế giới trong tay Ngài!" Nghĩa là trong khi chúng ta có thể và nên lập kế hoạch cho tương lai, thì không ai trong chúng ta có quyền kiểm soát thực sự đối với tương lai đó; cuối cùng thì tất cả đều nằm trong tay Ngài. Và một ngày nào đó chúng ta sẽ phải trả lời về những gì chúng ta đã làm với nhiều món quà mà Chúa đã ban cho chúng ta. Chúng ta có đang làm những gì Chúa yêu cầu chúng ta trong cuộc sống của mình không?
Trong Phúc âm hôm nay, Chúa Giêsu sai các tông đồ của mình ra đi mà không có túi tiền, không có bao tải và không có dép để dạy chúng ta rằng chúng ta có thể tin tưởng Chúa sẽ cung cấp cho chúng ta phương tiện để đáp ứng nhu cầu của mình, và theo nghĩa rộng hơn, rằng chúng ta phải là phương tiện để đáp ứng nhu cầu của người khác. Và cuối cùng, chúng ta học được những gì chúng ta nên làm khi đối mặt với sự thất vọng và bị từ chối trong việc phục vụ Chúa.
Chúng ta chỉ cần phủi bụi trên chân và bước tiếp. Bụi là một thứ mạnh mẽ. Nó có vẻ nhỏ nhưng có thể tích tụ theo thời gian. Chúa Giêsu nói rằng nghịch cảnh cũng có thể có tác động tương tự đối với chúng ta.
Vì vậy, chúng ta chỉ cần phủi bụi trên chân, rũ bỏ sự thất vọng và bị từ chối và bước tiếp. Chúng ta đang trên một hành trình trong cuộc sống; Chúa Giêsu sai chúng ta ra đi như những sứ giả của Người trong một thế giới rất hỗn loạn. Chúa Giêsu chỉ cho chúng ta con đường. Đó là phản văn hóa. Tất cả đều nằm trong tay Chúa. Và mặc dù đôi khi sẽ có sự thất vọng và từ chối, đó chỉ là những thách thức là một phần của hành trình.
Tất cả những gì Chúa Giê-su yêu cầu là chúng ta phải trung thành và tin tưởng rằng mọi thứ sẽ ổn thỏa vào cuối cùng. Hôm nay, chúng ta hãy tin tưởng vào sự quan phòng của Chúa khi chúng ta cố gắng can đảm đón nhận ý muốn của Ngài.
 
Homily For The 14th Sunday of Ordinary Time, Year C
“Go on your way; behold, I am sending you like lambs among wolves.  Carry no money bag, no sack, no sandals; and greet no one along the way.”  Luke 10:3-4
One of the hardest things to do in life is to enter into complete trust in God.  But this is also one of the most fruitful things we can do for our life of faith.  Trust in God is not something we can automatically do; it requires continual surrender and resolve as our Lord invites us deeper.
This passage above begins by Jesus making a powerful statement: “I am sending you like lambs among wolves.”  This strong image is meant to reveal that the mission we will be given by our Lord is not something we can do on our own. 
Jesus is not only revealing that His mission will require great courage, but that it cannot be accomplished without Him.  Thus, He goes on to offer the practical directive to “Carry no money bag, no sack, no sandals; and greet no one along the way.” 
If we look at this line from a spiritual point of view, we can hear Jesus saying two things. 
First, “Rely upon my providence as you go about your mission in life.” Second, “Keep focused upon your final goal and do not get drawn here or there.”  Jesus tells his disciples to leave behind their money, their backpack and their sandals; because God will provide everything they need. This is the first time in the Gospels that Jesus sends his disciples out to proclaim the Good News that "the kingdom of God is at hand." The first thing they were to say upon entering someone's home was "Peace to this household." And yet they were often treated with hostility. Why was this? And for that matter, why does the Church continue to face hostility today?
In today's Gospel we learn that sometimes faithfulness to Jesus will require us to face the hostility of those who would rather live a lie than accept the truth. One reason is that Jesus calls us and our nation to live according to a higher law which is something we should remember.
The Gospel of Jesus Christ is a Gospel of Life rooted in the truths of divine revelation and natural law, and is the opposite of the immoral, live-and-let-live ethos of many in today's world.
Rather than ask “what does God want me to do with my life, most people's actions show that they expect to find security in the things of this world and happiness in living however they want; yet this willfulness only leaves them feeling even more insecure than before, because the conscience that God planted in us will not allow us to find true peace so long as we persist in seeking our own will rather than God´s will. This is why today's our world seeks validation from us by imposing on us laws that permit grave evils, like abortion in places where it will remain legal even after the recent Supreme Court decision overturning Roe v. Wade. Or policies that are rooted in fear and promote fear, like denying the voice of the parents in the public school system. and like the death penalty, which is totally unnecessary. The Kingdom of God that Jesus proclaims is countercultural and all of us have an obligation to proclaim God’s truth whether it is popular or not.
In today's Gospel we learn that sometimes faithfulness to Jesus will require us to face the hostility of those who would rather live a lie than accept the truth. Another reason people reject us is our message that God is the master of our destiny and our possessions; not us:  "He has the whole world in his hands!" Meaning that while we can and should plan for the future, none of us has any real control over that future; it's all ultimately in his hands. And one day we will have to give an accounting for what we have done with the many gifts God has given us. Are we doing with our lives what God asks of us? In today's Gospel Jesus sends his disciples out with no money bag, no sack and no sandals to teach us that we can trust God to provide us a means to meet our needs, and by extension, that we are to be the means by which the needs of others are met.  And finally, we learn what we should do when we face disappointment and rejection in the service of the Lord. We should simply shake the dust off our feet and move on. Dust is a powerful thing. It seems small but can accumulate over time.
Jesus says that adversity can have that same effect on us. So, we should simply shake the dust off our feet, shake off the disappointment and rejection and move on. We are on a journey through life; Jesus sends us forth as his emissaries in a very troubled world. Jesus shows us the way. It is countercultural. It is all in God’s hands. And though there will sometimes be disappointment and rejection, those are just challenges that are part of the journey.
All Jesus asks is that we be faithful and trust that everything will work out in the end. And today, let us trust in the providence of God as we strive to courageously embrace His will. 
 
Homily For The 14th Sunday of Ordinary Time, Year C
At that time the Lord appointed seventy-two others whom he sent ahead of him in pairs to every town and place he intended to visit. Luke 10:1
Jesus had many followers who were deeply devoted to Him, abandoning everything to serve Him and to cooperate in the fulfillment of His mission. Oftentimes we give most of our attention to the Twelve Apostles when we speak of Jesus’ first followers. But in today’s Gospel, Jesus sent seventy-two disciples to go forth to all the towns that He would soon visit. Think about that for a moment. Seventy-two is quite a few people. These would not have been casual followers of Jesus. Rather, they clearly were people who were all in and fully committed to Christ. To them, Jesus entrusted the mission of preaching and gave them authority over demons.
Try to imagine organizing and sending forth seventy-two different people. Jesus would have come to know these disciples personally, witnessed their faith firsthand, taught them at length, and recognized that they were ready to fulfill His sacred mission. We should also presume that there were many others who were His faithful followers but were not yet ready to be entrusted with divine authority and sent on a mission. Thus, the movement that Jesus started was truly transforming for many people during those first years of His public ministry.
The same is true for us today. Jesus is not finished sending missionaries on mission. He continues to gather a vast army of servants whom He calls close to Himself, with whom He establishes a very personal relationship, teaches, forms, bestows with special graces and charisms, and then sends forth to continue His apostolic work. Are you among those who are ready to be sent forth by our Lord?
One way to test your readiness for the mission of Christ is to consider the command that Jesus gave to these seventy-two. He said in part, “Go on your way; behold, I am sending you like lambs among wolves. Carry no money bag, no sack, no sandals; and greet no one along the way.” In other words, our Lord was telling them that His mission required sacrifice, courage, trust in divine providence, and single-minded determination. His mission is not for the casual follower. It’s for those who are serious about their faith and do not hesitate to do all they need to do to get ready to fulfill Jesus’ divine command.
Reflect, today, upon whether you are ready to fulfill the apostolic mission Jesus wants to entrust to you. Are you willing to sacrifice everything for this mission? Are you courageous enough to do whatever He calls you to do? Do you trust that God will provide for you so that you can accomplish the task He has given to you? And are you single-minded and fully determined? Do not hesitate. Place yourself at the service of our Lord and await His glorious calling in your life.
My glorious Lord, You have called countless people to Yourself, formed them by Your grace, bestowed Your gifts upon them and sent them forth to touch many minds and hearts. Please use me, dear Lord, to accomplish the task that You wish to entrust to me. Form me, use me and send me forth as You have done with countless others before me. Jesus, I trust in You.
 
Homily For The 14th Sunday of Ordinary Time, Year C 2025
Opening Prayer: Lord God, I desire to be with you in heaven. I hope and pray that my name is written in the Book of Life. You know how my life on earth will unfold. Guide me always along the right path that leads to you and correct me when I stray.
Encountering the Word of God
1. Traveling with Jesus: After many weeks, we pick up again the semi-continuous reading of the Gospel according to Luke on Sundays. We last read from Luke 6:39-45 on the Eighth Sunday in Ordinary Time (March 2, 2025). From now until November, we will be journeying, on Sundays, with Jesus to Jerusalem. This long section in Luke’s Gospel (Luke 9:51-19:27) is known as the travel narrative. Jesus “set his face to go to Jerusalem” (Luke 9:51). Jesus is heading there, where the New Exodus will take place. “The scenes that follow all relate to the return of the king. There is both a positive and a negative sense to this return. It is positive for those who will follow Jesus and experience the new exodus from sin, slavery, and death that Jesus has promised. For those who oppose and reject Jesus, however, there will be consequences. Because the return of the king is the overarching theme of the next ten chapters, we will see many stories and parables about people returning home, masters coming back from journeys, and things that were lost being recovered. All these small stories fit into the larger narrative. In light of all these returns, the original Exodus story will loom heavily in the background of the entire journey in the Old Testament. It told the story of Israel’s movement from slavery to freedom. It was the journey that led to Israel’s acquisition of the Promised Land and her eventual growth into a great kingdom” (Powell, Walking with Christ: A Journey Through the Gospel of Luke, 61-62).
2. Assembling the New Jerusalem: In today’s Gospel, Jesus sends out seventy-two disciples to herald his coming to Jerusalem. In this way, Jesus acts as a New Moses, since Moses appointed seventy elders to help lead and judge the people of Israel in the wilderness. The First Reading, from the end of the Book of the prophet Isaiah, highlights the restoration of Jerusalem that Jesus will one day bring about: “The faithful of God’s people, those who love Jerusalem and all that Jerusalem stands for (the true worship of God), will see the restoration of the city. They will experience her as a tender mother who nourishes her children. In the Gospel Reading, Jesus is assembling around himself a ‘new Jerusalem,’ a new community of properly ordered worship. As he sends out the seventy-two on a mission to preach the good news and heal the sick, the people of Israel experience God’s love as like that of a tender mother, and they themselves have the opportunity to join the ‘new Jerusalem’ by accepting the preaching of the disciples” (Bergsma, The Word of the Lord: Year C, 306-307).
3. The Main Message of the Letter to the Galatians: Since we have skipped from the Eighth Sunday all the way to the Fourteenth Sunday in the Liturgy, we haven’t heard from the Letter to the Galatians. Since this Sunday concludes the semi-continuous reading of the letter, it is opportune to reflect on the letter as a whole. What is its main message? Paul wrote the letter to address a growing heresy in the churches of Galatia that required all Christians, including Gentile converts, to observe the ritual laws of the Mosaic covenant. Paul’s response to this heresy is that “a person is not justified by works of the law but through faith in Jesus Christ.” We are saved by faith in Jesus Christ – entering into the New Covenant – and not by the observation of the laws and ceremonies of the Old Covenant (see Bergsma, The Word of the Lord: Year C, 308). Through the New Covenant, we become a “new creation” in Christ. What Galatians also teaches is that our faith in Jesus, to be a justifying faith, needs to flourish in merciful works of charity (Galatians 5:6).
Conversing with Christ: Lord Jesus, I desire to walk with you as you lead the New Exodus. Bring me through the wilderness to the heavenly Promised Land. Having washed me in the sea of the waters of Baptism, nourish me with the water of your Spirit and the New Manna of the Eucharist. Guide me with the pillar of the Fire of your Love.
 
Homily For The 14th Sunday of Ordinary Time, Year C
Instruments Of Christ’s Peace
The reading today tells us the Church wants to draw our attention to the need and importance of peace in our world. She also reminds us that Christ is the source of our peace. One of humankind’s natural desires is to live a peaceful life. Ordinarily, we would expect humanity to enjoy more peace and harmony with all the scientific discoveries and inventions in our world. Unfortunately, it has not been so.  This is because peace comes from God. So, it must be appreciated, nurtured, and preserved.
In the first reading of today, God in his infinite goodness offers us peace as Isaiah said God says: “Now towards her I send overflowing peace like a river.”  When we allow this peace to flow into our hearts and guide our lives, we become fulfilled, satisfied, and our communities and the entire world become a wonderful place.
Therefore, God calls us to be messengers, instruments, and agents of this peace. It must flow from and through us to others. Unfortunately, most of us today have lost the mark.  This is by assuming that peace comes from material or physical wealth, how many cars, houses, clothes, or how much money we have in our bank.   The peace can only flow from Jesus Christ, the Prince of Peace.
In the second reading, St. Paul said, “Peace and mercy to all who follow this rule, and to the Israel of God.” (Galatians 6:16) This means that peace comes to our hearts, homes, communities, societies, and world when we work in harmony with the will of God. It comes to all who bear the marks of Christ as St. Paul did.
So, we must make room for peace so that our joy may be complete in Jesus Christ. Today’s gospel acclamation is a prayer from Saint Paul: “May the peace of Christ reign in your hearts! and the fullness of his message live within you”. (Col 3:15)  The absence of peace in any heart, family, community, society, or nation leaves it devastated. Peace advances our communities. Any community that welcomes peace welcomes an opportunity for both spiritual and material prosperity. In today’s gospel tells us that Jesus equips us with the message we must bring to our world: “Peace be with this house.”  It is a gift we must offer to our world.
Jesus knows very well that this is what our world needs most, and he is ever ready to let us have it. With the peace that Christ offers us, we must be prepared to transform our world from a culture of war and hatred to a culture of peace. He invites us to be instruments of his peace. What we must bring to our world is the good news of the peace of our Lord Jesus Christ.
The peace of Christ; not the approval of some inner circle or other; the fullness of his message; not the comforting group-think of the majority.  St. Paul boasted solely of the Cross of Jesus: through whom the world is crucified to me and I am crucified to the world. (Galatians 6:14) Surely this is the perfection of the Christian life, a life which is wholly joined to that of the Master.  
Finally, peace is precious and golden. Like joy, it is contagious. If we have peace, it must affect others positively. Therefore, like saint Francis of Assisi, let us pray: “Lord, make me an instrument of your peace, where there is hatred, let me sow love; where there is injury, pardon; where there is doubt, faith; where there is despair, hope; where there is darkness, light; and where there is sadness, joy.” Let us experience the message of ‘peace to our house’ this week and bring that peace to wherever we go with a smile or to whoever we meet next week.
Let us make peace settling in our family and friend circle first and then spreading that peace to the rest of the world. Peace be with you all!


No comments:

Post a Comment