Thursday, December 25, 2025

Bài Giảng Chúa Nhật Thứ 4 Mùa Vọng Năm A

Bài Giảng Chúa Nhật Thứ 4 Mùa Vọng Năm A

Mỗi năm, vào Chúa nhật cuối cùng của Mùa Vọng, Giáo hội đề xuất cho chúng ta những đoạn Kinh Thánh và bài đọc Tin Mừng trực tiếp chuẩn bị chúng ta cho Mầu nhiệm Giáng sinh của Đấng Cứu Thế.

Trong bài đọc thứ nhất, tiên tri Isaiah kể cho chúng ta câu chuyện về vua Ahaz, vua của xứ Judah. ​​Khi Judah đang đối mặt với cuộc xâm lược quân sự từ kẻ thù, trước nguy hiểm này, vua Ahaz và dân chúng trở nên sợ hãi. Lúc đó, tiên tri Isaiah đến gặp Ahaz và khuyên nhà vua hãy bình tĩnh và đừng sợ hãi vì cuộc tấn công sẽ không thành công. Sau đó, tiên tri Isaiah đưa ra một dấu hiệu cho nhà vua ngay cả khi nhà vua từ chối yêu cầu.

Dấu hiệu đó là một người phụ nữ trẻ sẽ sinh một con trai và đặt tên là ‘Emmanuel’, trong tiếng Do Thái có nghĩa là “Thiên Chúa ở cùng chúng ta”. Mặc dù hình ảnh Emmanuel trong sách Isaiah không được trình bày như một nhân vật messiah, nhưng ngài sẽ là một hoàng tử. Mặc dù triều đại tương lai của ngài không được đề cập, nhưng điều chắc chắn là ngài sẽ là biểu tượng của hy vọng trong sự yếu đuối, biểu tượng của sự sống mới giữa sự hủy diệt. Sự ra đời của một đứa trẻ có lẽ là biểu tượng phổ quát và bền vững nhất về hy vọng cho nhân loại.

Một đứa trẻ sơ sinh không gây ra mối đe dọa hay xung đột. Một đứa trẻ là dấu hiệu của hy vọng cho một thế hệ mới. Bảy trăm năm trước khi thiên thần Gabriel đến với Đức Trinh Nữ Maria, vua của xứ Judah đã được cho biết cách Thiên Chúa sẽ thực hiện kế hoạch của Ngài để ở cùng dân Ngài mãi mãi. Chỉ có Ahaz không muốn nhìn thấy và không muốn tin tưởng vào Thiên Chúa.

Ngược lại hoàn toàn với Ahaz, Tin Mừng hôm nay cho chúng ta thấy một ông Giuse, một người đàn ông đang đối mặt với một tình thế khó xử. Ông đã đính hôn với một cô gái trẻ xinh đẹp và đang háo hức chờ đợi thời điểm cô ấy sẵn sàng rời bỏ cha mẹ và trở thành vợ ông. Theo phong tục thời đó, giai đoạn đầu tiên của hôn nhân đã diễn ra với Maria khi còn rất trẻ. Đó là chỉ lễ đính hôn. Từ thời điểm đó, cô Maria là vợ ông, cho dù đã coi như thành hôn nhưng hai người vẫn chưa sống chung, cô vẫn sống với cha mẹ. Hôn lễ sẽ được hoàn tất bằng lễ rước dâu và cô Maria sẽ về nhà ông Giuse khi đó họ sẽ có một bữa tiệc cưới linh đình.

Tiệc cưới sẽ là một bữa tiệc to lớn lổi đình lổi đám đén cả tuần theo phong tục Do thái thời đấy. Trong tiệc cưới họ sẽ nhảy múa và ăn mừng cuộc sống mới của cặp đôi này và cuộc sống mới mà họ hy vọng sẽ mang đến cho thế giới. Đối với ông Giuse, đó là một niềm vui lớn, nhưng rồi mọi chuyện sụp đổ khi ông biết rằng cô Maria đã mang thai. Theo Tin mừng hôm nay nói rằng ông Giuse là một người chính trực và công bình. Theo cách giải thích thông thường của luật pháp, ông có thể tuyên bố rằng cô Maria không chung thủy, phạm tội ngoại tình, và khiến cô ấy sẽ bị ném đá và xử tử.

Trong thời đại của chúng ta, ở một số quốc gia, chúng ta đã chứng kiến ​​những ví dụ kinh tởm về việc người ta giết vợ, con gái hoặc chị em gái của mình chỉ vì những lỗi nhỏ nhất về sự đoan trang, và nghĩ rằng họ đang làm theo thánh ý Chúa. ông Giuse có thể sẽ lên án đẻ mọi người chung quanh phán xét cô Maria, nhưng ông là một người công bình. Ông có mối quan hệ thực sự với Chúa. Ông không thể hiểu nổi tại sao Chúa lại muốn cô Maria, một cô gái trẻ, phải chết. Ông chỉ muốn xa tránh cô và bỏ đi. Nghe lòi sứ thần dạy, ông Giuse đã mở lòng đón nhận ý muốn của Thiên Chúa. Và bởi vì ông đã mở lòng với Thiên Chúa trong cuộc sống của mình, bởi vì ông tin tưởng vào Thiên Chúa hơn là những kế hoạch của riêng mình, ông Giuse đã có thể chứng kiến ​​những việc kỳ diệu của tình yêu Thiên Chúa trong thế giới.

Không giống như vua Ahaz trong bài đọc thứ nhất, ông Giuse đã chọn con đường đức tin. Ông đã chọn đúng. Cảm giác của ông Giuse khi ôm vii Vua trên các vị vua trong vòng tay mình chắc hẳn như thế nào? Cảm giác của ông khi trải nghiệm Tình yêu của Thiên Chúa hóa thành xác thịt trong Chúa Giêsu chắc hẳn như thế nào? Cảm giác của ông khi sống với cô Maria, người hoàn toàn trái ngược với những nỗi sợ hãi của ông Giuse, không phải là một tội nhân, mà là người chưa bao giờ mắc tội chắc hẳn như thế nào? Cảm giác của ông Giuse khi sống trong một ngôi nhà tràn đầy những sự kỳ diệu của Thiên Chúa chắc hẳn như thế nào?

Bất cứ điều gì chúng ta nghĩ đến? Trở thành một người chồng và một người cha không phải là một nhiệm vụ dễ dàng đối với ông Giuse. Ông phải chăm sóc mẹ và con trong một hang động tối tăm ở Bethlehem. Chúng ta biết rằng ông Giuse đã bảo vệ gia đình mình, đưa mẹ và con lên lưng lừa, còn mình đi bộ, đưa họ đến Ai Cập để thoát khỏi những âm mưu độc ác của Herod. Chúng ta biết rằng ông Giuse đã trở về Nazareth, nơi ông định cư cùng gia đình và chăm sóc Chúa Giêsu trong thời thơ ấu, thậm chí còn dạy Ngài cách làm thợ mộc.

Ông Giuse chắc hẳn là một người rất hạnh phúc, vì hạnh phúc được tìm thấy trong sự hiện diện của Chúa. ông Giuse là một hình mẫu đức tin cho chúng ta. Ông là một nhân chứng trung thành và người phục vụ kế hoạch cứu chuộc của Chúa.

Chúng ta có sẵn sàng tin vào những lời hứa của Chúa, ngay cả khi chúng ta phải đối mặt với những hoàn cảnh khó hiểu và những vấn đề dường như không thể vượt qua? Thiên Chúa không bỏ rơi chúng ta, mà đã ban cho chúng ta Con Một yêu dấu của Ngài, Chúa và Đấng Cứu Thế Giêsu Kitô. Chúng ta hãy mừng lễ Giáng Sinh, lễ Nhập Thể, với trái tim hân hoan và hãy làm mới lại đức tin và niềm hy vọng của chúng ta vào Thiên Chúa và công trình cứu chuộc của Ngài.

 

Reflection 4th Sunday of Advent Year A

Obedience and trust in God’s plan.

Each year, for the last Sunday of Advent, the Church proposes to us, scriptures and gospel readings that directly prepare us for the Mystery of the Birth of our Savior.

            In the first reading, the prophet Isaiah tells us a story about king Ahaz, the King of Judah.  When Judah was facing a military invasion from her enemies, In the face of this danger, King Ahaz and his people became afraid.  At this time prophet Isaiah goes to meet Ahaz and gives advice to the king to remain calm and not to fear because the attack will not succeed. Prophet Isaiah then offers the king a sign even when the king refuses to ask for it.  The sign is that a young woman will bear a son and name him ‘Emmanuel’ which in Hebrew means “God is with us”. Although the figure of Emmanuel in Isaiah is not presented as a messianic figure, he will be a royal child.  Although his future reign is not mentioned, what is certain is that he will be a symbol of hope in weakness, a symbol of new life in the midst of destruction. The birth of a child is perhaps the most universal and enduring symbol of hope for humanity.        

            A newborn child does not present a threat or conflict. A child is a sign of hope for a new generation. Seven hundred years before the angel Gabriel came to the Virgin Mary, the King of Judah was told how God would accomplish His plan to be with His People for all time. Only Ahaz did not want to behold and he did not want to trust in God.

            In direct contrast to Ahaz, today’s Gospel presents Joseph, a man who was faced with a dilemma. He was betrothed to a beautiful young girl and anxiously awaiting the time that she would be ready to leave her parents and become his wife. Following the custom of the day, the first stage of marriage had taken place when Mary was still very young. That was the betrothal ceremony. From that point, Mary was his wife, even though she still lived with her parents.

The marriage would be completed with the celebration of the entrance of Mary into Joseph’s home. That is when they would have the big wedding feast. 

            There would be a great banquet and dancing and celebrating the new life of this couple and the new lives they hoped to bring into the world.  It was exciting for Joseph, but then it all came crashing down, when he learned that Mary was pregnant.  Now, the reading says that Joseph was an upright and just man. According to the common interpretation of the law, he could have declared that Mary was unfaithful, guilty of adultery, and had her put to death.

            In our own time, in some countries, we have seen the abominable examples of people putting their wives, daughters or sisters to death for the slightest breaches of modesty, and thinking that they are doing God’s will.

            Joseph could have had Mary killed, but he was a just man. He had a real relationship with God. He couldn’t fathom God wanting Mary, a young girl dead.  He would just send her away.  Joseph was open to the will of God. And because he was open to God in his life, because he trusted in God rather than his own plans, Joseph was able to behold the wonders of God’s love in the world.

            Unlike king Ahaz in the first reading, Joseph chose the way of faith.  He chose well.   What must it have been like for Joseph to hold the King of Kings in his arms?  What must it have been like for him to experience the Love of God become flesh in Jesus?  What must it have been like to live with Mary, the polar opposite of Joseph’s fears, not a sinner, but the one who never sinned?   What must it have been like for Joseph to live in a home filled with the wonders of God?

            Whatever comes to mind?  It was no easy task for Joseph to be husband and father.   He had to care for mother and child in a dark cave in Bethlehem.  We know that Joseph protected his family,   Securing mother and child on the back of a donkey, with himself on foot, he took them to Egypt to escape Herod's evil designs.  We know that Joseph returned to Nazareth where he settled his family and cared for Jesus in his infancy and childhood, even taught him how to be a carpenter.

            Joseph had to have been a very happy man, for happiness is found in the presence of God.  Joseph is a model of faith for us. He is a faithful witness and servant of God's unfolding plan of redemption.  Are we ready to believe in the promises of God, even when we have to face perplexing circumstances and what seem like insurmountable problems?

            God has not left us alone, but has brought us his only begotten Son, our Lord and Savior Jesus Christ. Let us celebrate Christmas, the feast of the Incarnation, with joyful hearts and let us renew our faith and hope in God and in his redeeming work.  

 

Reflection 4th Sunday of Advent Year A

Such was his intention when, behold, the angel of the Lord appeared to him in a dream and said, “Joseph, son of David, do not be afraid to take Mary your wife into your home. For it is through the Holy Spirit that this child has been conceived in her.” Matthew 1:20

Joseph knew that the penalty for adultery was death by stoning. His heart must have been deeply conflicted. On one hand, the virtues of his betrothed wife, Mary, were abundantly clear. Mary radiated holiness. Impurity was foreign to her Immaculate Heart. Yet she was pregnant, and Joseph was not the father. What should he do?

To protect Mary from public shame, Joseph decided to do what he believed was the most merciful thing—he “decided to divorce her quietly. Such was his intention…” Though little is known about Joseph, this Gospel passage identifies him as “a righteous man.” Many saints, popes, and Church documents highlight his unquestionable sanctity. He was not immaculate and free from sin as was his wife, but God the Father would have chosen a righteous and holy man to be the foster father of the Son of God.

Joseph’s actions reveal his deep faith. As he slept, “the angel of the Lord appeared to him in a dream and said, ‘Joseph, son of David, do not be afraid to take Mary your wife into your home. For it is through the Holy Spirit that this child has been conceived in her.’” The angel explained to him that Isaiah prophesied that the Messiah would be born of a virgin (see Isaiah 7:14) and that Joseph was to take Mary and her unborn Son into his home and care for them. When he awoke, he did as the angel commanded.

Joseph’s dream was no ordinary dream. The Holy Spirit accompanied the angel and instilled the certitude of faith in Joseph’s mind, empowering his will to obey God’s will. Joseph became the father and guardian of the Savior of the World. On December 8, 1847, Pope Pius IX declared Saint Joseph to be the Universal Patron and Protector of the Catholic Church. Just as he protected the Son of God, so he intercedes for us who are members of Christ’s body, the Church.

As our Advent season enters its final week, we are reminded of the role that Jesus’ foster father played not only in the life of the Holy Family, but also about the role Saint Joseph continues to play in the life of the Church and in each one of our lives. His intercessory power from Heaven is great, and we should not hesitate to call upon his prayers, especially when we need protection, struggle with fear, or face some grave challenge.

Reflect today on your personal devotion to Saint Joseph. Ponder, especially, his deep faith and obedience to the will of God as was communicated to him in a dream. Strive to imitate that obedience in your own life, never hesitating to undertake the mission God has given you. Turn to Saint Joseph in prayer and know that his powerful intercession will help protect you and win God’s grace in the areas you need it the most.

Saint Joseph, you were a holy and righteous man, entrusted with the guardianship of the Mother of God and the Son of God. You fulfilled your role faithfully and continue that role from Heaven, protecting all of God’s children through your intercession. Please pray for me, that I will imitate your obedience and will be protected from all sin so as to fulfill the unique role God has given me. Saint Joseph, pray for me. Jesus, I trust in You.

 

Reflection 4th Sunday of Advent Year A 2025

Opening Prayer: Lord God, I beseech you to pour your grace into my heart that I, to whom the Incarnation of Christ your Son was made known by the message of an Angel, may, by his Passion and Cross, be brought to the glory of the Resurrection.

Encountering the Word of God

1. Joseph, Son of David: In the Gospel, we read the beginning of the story of Saint Joseph, the royal descendant of David, the husband of Mary, and the protector of the Holy Family. In many ways, the story of the New Testament Joseph echoes the story of the Old Testament Joseph. Both are sons of Jacob, both had prophetic and important dreams, and both ended up in Egypt. But, above all, both Josephs saved their families. The first Joseph saved the family of Israel from a great famine. The new Joseph will provide for Mary and Jesus and save them from the wrath of King Herod. In today’s Gospel, the angel of the Lord calls Joseph, not “son of Jacob,” but “son of David.” This title recalls another story of salvation. As a young man, David saved Israel from the Philistines by slaying Goliath. And as an old man, King David repented of his sin – he had pridefully taken an unauthorized census of his fighting men – and saved his people from the punishment of pestilence by obeying a prophet’s command to build an altar and offer sacrifices at the threshing floor of a man named Araunah. The plague of three days of pestilence was stopped after David’s sacrifice, and the threshing floor later became the site for the Temple in Jerusalem. The episode looks forward in some ways to Jesus’ sacrifice. Jesus didn’t sin like David by taking a military census of his people, but he did save us from the pestilence of sin through his sacrifice on the Cross. The Goliath that Jesus, the Son of David, defeats is not a human of great stature, but the devil himself. How am I working, like Joseph, to protect and save my family?

2. Hezekiah, Son of David: When Matthew reflects on the annunciation of Jesus’ birth to Joseph, he shows how Jesus is the ultimate fulfillment of an ancient prophecy of Isaiah to King Ahaz. King Ahaz was one of the wicked kings of Judah, who reigned from 732-715 B.C. During his reign, he was being pressured to join an alliance with Syria and Israel against Assyria. Ahaz, however, refused to join them, and Syria and Israel attacked Judah. When Ahaz was debating what he should do, the prophet Isaiah counseled the king to remain calm and trust in the Lord rather than seek an alliance with Assyria. Isaiah even gave the king a prophetic sign: “The young woman will conceive and bear a son, and they shall name him Emmanuel” (Isaiah 7:11-14). But Ahaz refused to listen to Isaiah and trust in the Lord and went ahead with his plan and began to pay tribute to the Assyrian king, who decimated Syria and Israel. Isaiah’s prophecy about a royal son of salvation was initially but not ultimately fulfilled in Ahaz’s son, Hezekiah. Unlike his father, Hezekiah became a good king and, through his fidelity to the Lord, saved the people of Judah from the threat of the Assyrians (2 Kings 19; 2 Chronicles 32). Like David, Hezekiah was a good king and put the worship of the Lord at the center of his Kingdom. But Hezekiah was also, like David, a flawed king. While David struggled with lust, Hezekiah struggled with pride. This is seen when Hezekiah flaunted his kingdom’s wealth to some Babylonian ambassadors (2 Kings 20:12-19). Isaiah warned that this prideful act would one day lead to the Babylonians plundering his treasures and leading his descendants into exile. 

3. Son of David and Son of God: Jesus is the ultimate fulfillment of Isaiah’s prophecy about a royal son who will save God’s people. Jesus, the royal son of David, is truly “God with us” and saves us, not from famine, or pestilence, or an enemy army, but from sin, from spiritual famine, from spiritual pestilence, and the attacks of the devil. In the Second Reading, Paul recalls the royal and divine lineage of Jesus. Paul begins his Letter to the Romans by highlighting how he has been called to be an apostle of Jesus Christ and how he has been set apart for the Gospel about God’s Son, “descended from David according to the flesh, but established as Son of God in power according to the Spirit of holiness through resurrection from the dead” (Romans 1:2-4). Paul works as an apostle and ambassador of Jesus to bring about “the obedience of faith” among all the Gentiles (Romans 1:5-6). He preaches the Gospel that he has received: “Among other things, the gospel means the return of God’s presence to his people. In Isaiah, the word gospel signifies God’s return and his definitive enthronement not just over Israel, but over the whole world – resulting in the conversion of the nations (see Isaiah 40:9; 52:7-8; 60:6, 61:1). God has returned to his people in and through Jesus Christ, the Divine Son of God. Christ is enthroned as the King of Heaven and Earth through his passion, resurrection, and ascension, paving the way for the Gentiles to enter God’s covenant family” (Swafford and Cavins, Romans: The Gospel of Salvation, 10).

Conversing with Christ: Lord Jesus, Son of David and Son of God, I thank you for bringing me into your covenant family. Your heavenly Father is my heavenly Father. You are my brother. Your Spirit has been poured into my heart and has made me a new creation. I am surrounded by my brothers and sisters in the Church. What an awesome mystery!

No comments:

Post a Comment