Bài giảng:
Chúa Nhật II Mùa Vọng Năm A Chúa
Nhật, ngày 7 tháng 12 năm 2026
Hồi còn nhỏ khi học lớp 5 hay lớp 6, tôi luôn gây chuyện với bạn bè ở trường hoặc phá phách trong xóm, và mỗi lần bị bắt quả tang, tôi đều bị phạt hai lần, lần đầu là mẹ bắt quỳ gốin và sau khi bố đi làm về méc bố thế là bố bắt nằm sấp va dược ăn roi mây. Và mỗi lần như vậy, tôi đều phải hứa với bố là sẽ thay đổi hành vi và ăn năn, nếu không sẽ bị phạt nặng hơn.
Trong Tin Mừng hôm nay, chúng ta lại nghe thấy tiếng nói sốt ruột của Gioan Tẩy Giả thúc giục chúng ta thay đổi cuộc sống để xứng đáng đón nhận Chúa khi Người sẽ đến với thế gian. Những con đường quanh co phải được uốn nắn; những thói quen xấu phải được sửa đổi; sự hoán cải phải được tiếp tục ăn năn. Thông điệp này Thiên Chúa đã gởi đến trực tiếp cho chúng ta và đó là lý do tại sao ông Gioan rao giảng trong sa mạc, một nơi luôn gắn liền với sự huyền nhiệm và tự do thiêng liêng. Chúng ta có thể thấy điều này được miêu tả như thế nào trong mối quan hệ giữa vua Aháp và tiên tri Êlia trong sách Các Vua quyển thứ nhất. (1 Các Vua 18:7) Sự kiểm soát của con người không có chỗ đứng trong hoang địa, sa mạc tượng trưng của sự tự do thần thánh. Ông Gioan mặc bộ quần áo gắn liền với tiên tri vĩ đại Êlia. Cũng như tiên tri Êlai đã thách thức vua Aháp tội lỗi, Ông Gioan cũng đòi hỏi đan Do Thái phải đoạn tuyệt với quá khứ tội lỗi của con người để nhường chỗ cho một tương lai, nơi ý muốn của Thiên Chúa được tôn trọng và vâng phục.
Điều này sẽ không dễ dàng. Và vì vậy, Ông Gioan đã dùng một ngôn từ rất mạnh mẽ để khiển trách những người Pharisiêu và Sađusê, những người không quan tâm đến sự thay đổi sâu sắc nội tâm hơn vẻ bề ngoài. Sự hoán cải thực sự và sự sẵn sàng thực sự cho sự trở lại của Chúa Giêsu đòi hỏi một sự hoán cải trong tâm hồn, nội tâm và những giá trị sâu sắc nhất của chúng ta. Ý nghĩa của cuộc sống chúng ta là Chúa rất muốn đến với chúng ta. Chúng ta cũng muốn đón nhận Ngài. Tuy nhiên, thường thì chúng ta chỉ muốn làm theo ý riêng của chúng ta. Chúng ta muốn bám víu vào những thói quen và thái độ không xứng đáng với mình và gây tổn thương cho người khác.
Giống như Thánh Augustinô, chúng ta có xu hướng nói: "Lạy Chúa, xin hãy thay đổi con, nhưng đừng vội." Sự do dự như vậy thật đáng tiếc, bởi vì việc đón nhận Chúa một cách vô điều kiện có thể mang lại hạnh phúc và bình an hơn nhiều so với tất cả những gì chúng ta vướng mắc trong tội lỗi. Điều cần thiết là sự ăn năn, và chúng ta phải cẩn thận đừng nhầm lẫn điều đó với sự hối tiếc. Ăn năn không phải chỉ đơn giản là một sự hối tiếc tạm thời về hành vi không xứng đáng của mình. Sự hối tiếc này thường kéo dài rất ngắn và sau đó chúng ta lại quay trở lại những thói quen cũ. Ngược lại, ăn năn có nghĩa là chúng ta đã tìm thấy điều gì đó tốt đẹp hơn và hứa hẹn hơn tội lỗi của mình. Khám phá này chính là tình yêu và lòng nhân từ của Thiên Chúa. Nếu chúng ta nhận ra Thiên Chúa yêu thương chúng ta biết bao, chúng ta sẽ có thể chống lại mọi cám dỗ, tội lỗi. Chúng ta khám phá ra điều này chủ yếu thông qua lời cầu nguyện tha thiết và một khát khao sâu sắc để trở nên những con người tốt hơn.
Lời Chúa trong bài đọc Phúc Âm hôm nay thúc giục chúng ta nên biết dành chỗ trong tâm hồn của mình cho tình yêu của Thiên Chúa,đây không phải như một sự thật lý thuyết hay lời nói của người khác, mà là trong chính kinh nghiệm của chúng ta. Bí tích Thánh Thể nhắc nhở chúng ta mỗi ngày hay mỗi Chúa Nhật rằng Thiên Chúa yêu thương chúng ta và đã ban Con Một của Người đến với chúng ta để chết vì chúng ta. Điều này có nghĩa là chúng ta vô giá và quý giá trước mắt Thiên Chúa. Điều này cũng có nghĩa là Thien Chúa luôn sẵn sàng bước vào lòng chúng ta và dẫn dắt chúng ta đến sự ăn năn thật sự. Hôm nay, chúng ta được mời gọi gạt bỏ những hành vi ích kỷ và nên dành tâm hồn của mình để sẵn sàng tình yêu của Thiên Chúa có thể ban cho chúng ta sự tự do để trở thành những gì Chúa muốn chúng ta trở thành, những con người tự tin và có trách nhiệm. Về vấn đề này, chúng ta được nhắc nhở về những lời trong Sách Khải Huyền: "Này, Ta đứng ngoài cửa mà gõ. Nếu ai nghe tiếng Ta mà mở cửa, thì Ta sẽ vào nhà người ấy, dùng bữa tối với người ấy, và người ấy sẽ dùng bữa tối với Ta" (3:20).
Chúng ta
phải chuẩn bị sẵn sàng bằng cách ăn năn và quay trở lại, chúng ta đang hướng về
Thiên Chúa để chào đón Ngài và sự sống tuyệt vời của Ngài. Vì vậy, trong mùa Vọng
là mùa đặc biệt này trong năm, khi chúng ta chuẩn bị cho Chúa Giáng Sinh, chúng
ta cần đảm bảo rằng mình đã sẵn sàng cho sự giáng sinh của Chúa Kitô. Chúng ta
cần nhìn vào lòng mình và cầu xin Chúa thanh tẩy chúng ta bằng cách thường
xuyên đi xưng tội, để chúng ta có thể đồng hành với Chúa Giêsu mỗi ngày trong
cuộc sống.
Homily for
Sunday December 7, 2026 - Matthew 3:1-12
When I was in 5th or 6th grade at school, I always got myself into trouble with friends in school or in our neighborhood, and each time I got caught, I was punished twice first by my mother and by my dad whenever he came home from work. And each time I had to promise to change my behavior, and repent or I would get more severe punishment.
In today’s gospel, we hear once again the impatient voice of John the Baptist urging us to change our lives so that we may be worthy to receive the Lord as he continues to come into our world. Crooked ways must be made straight; bad habits need to be corrected; conversion must continue.
This message comes straight from God and that is why John proclaims it in the desert, a place that has always been associated with divine mystery and freedom. We can see how this is portrayed in the relationship between Ahab and Elijah in the first book of Kings. (1 Kings 18:7) Human control has no place in the symbolic wilderness of divine freedom. John wears the garments that identify him with the great prophet Elijah. Just as Elijah challenged the sinful King Ahab, so does John demand a break with a past of sinful human control to make room for a future where God's will is honored and obeyed.
This will not be easy. And so John uses a very strong language to scold the Pharisees and Sadducees who are not interested in change that goes deeper than appearances. True conversion and true readiness for the coming of Jesus requires a conversion that touches our hearts and our deepest values. The implication of our lives is that God very much wants to come to us. We also want to receive him. However, it is usually only on our own terms. We wish to remain attached to habits and attitudes, which are unworthy of us and hurtful to others.
Like Saint Augustine, we are inclined to say, "Change me, Lord, but not yet.” Such hesitation is most unfortunate because an unqualified reception of the Lord can provide far more happiness and peace than all the objects of our sinful attachments. What is called for is repentance and we must be careful not to confuse that with remorse. Remorse is simply a temporary regret about our unworthy behavior. It usually lasts a very short time and then we return to our old habits. By contrast, repentance means that we have found something better and more promising than our sinfulness. This discovery is the love and goodness of God. If we could only realize how much God loves us, we would be able to resist every temptation. We make this discovery primarily through earnest prayer and a deep yearning to become better persons.
Today's gospel message urges us to make room in our hearts for the love of God, not as a theoretical fact or on someone else's word, but in our own experience. The Eucharist reminds us every day or every Sunday that God loves us and has given his only Son to die for us. This means that we are invaluable and precious in God's sight. This also means that God is more than ready to enter our hearts and to lead us to true repentance.
We are asked to put aside selfish and defensive behavior so that God's love can give us the freedom to be what God wants us to be, confident and responsible human beings. In this regard, we are reminded of the words of the Book of Revelation words: "Behold! I stand at the door and knock. If anyone hears my voice and opens the door, then I will enter his house and dine with him, and he with me” (3:20).
We must make ourselves ready by repentance and turning around, we are turning towards God to welcome Him and his wonderful life. So during this special season of the year, as we get ready for Christmas, we need to make sure that we are ready for the coming of the Christ of Christmas. We need to look into our hearts and ask God to make us clean by going to confession regularly, so that we can walk with Jesus each day of our life.
2nd Sunday of Advent year A
“I am baptizing you with water, for repentance, but the one who is coming after me is mightier than I. I am not worthy to carry his sandals. He will baptize you with the Holy Spirit and fire. His winnowing fan is in his hand. He will clear his threshing floor and gather his wheat into his barn, but the chaff he will burn with unquenchable fire.” Matthew 3:11–12
This passage comes just before Jesus is baptized and begins His public ministry. John the Baptist had been ministering in the desert of Judea, preaching, “Repent, for the kingdom of heaven is at hand!” Many came to him to be baptized with a baptism of repentance. But when John saw many scribes and Pharisees coming to him, he said, “You brood of vipers! Who warned you to flee from the coming wrath? Produce good fruit as evidence of your repentance.” The passage above is John’s warning to them—and to us—about what will happen if we fail to repent.
At that time, when wheat was harvested, it was left to dry. Then, a winnowing fan was used to blow the wheat and chaff into the air. The lighter chaff would blow away, while the grains of wheat would fall to the ground to be gathered, milled into flour, and used for baking. John uses this familiar image to depict what Jesus will do with the righteous and the wicked. The righteous are like the grains of wheat that will be gathered and brought to Heaven. The wicked are like the chaff that, once separated from the righteous, will burn in the unquenchable fire of hell.
Though it is comforting to speak of the glories of Heaven and to anticipate being brought there by our Lord, it is necessary to also consider the reality of the unquenchable fires of hell. Pondering the reality of those unquenchable fires is something we should not neglect.
In his spiritual classic, The Spiritual Exercises, Saint Ignatius of Loyola presents a format for a thirty-day directed silent retreat, considered by many to be the ideal retreat experience. During the first week of that retreat, the retreatant focuses primarily upon mortal sin and its consequences—the unquenchable fires of hell. Why would Saint Ignatius begin his retreat this way? Because he understood that the foundation of our growth in union with God is repentance, and repentance requires an honest and thorough examination of sin and its consequences.
Reflect today on the unquenchable fires of hell, and allow yourself to foster a burning desire to flee from every sin that leads to that end. As we enter the second week of the penitential season of Advent, ponder this warning from Saint John the Baptist. Hear him speak those words directly to you. We must fear sin and avoid it, as much as we want to avoid the unquenchable fires of hell. Start with this foundational truth, so that having fostered deep repentance, you are ready to turn your heart and mind toward the glorious promise of Heaven.
Jesus, our Just Judge, You hold the winnowing fan in Your sacred hand and separate the righteous from the sinner. Please grant me the grace to see my sin clearly, so that I may humbly acknowledge it and turn from it with all my might. May I build this foundation of repentance during Advent, so that Christmas becomes an even greater time of union with You. Jesus, I trust in You.
2nd Sunday of Advent year A 2025
Opening Prayer: Lord God, I am your child. I have been washed in the waters of Baptism and now share in your divine life. This is a tremendous gift. I thank you for it and will work with it to produce good fruit.
Encountering the Word of God
1. John the Baptist Appeared: Just as John the Baptist prepared the people of Judah and Jerusalem for the first coming of Jesus in humility, so also he can prepare us for the second coming of Jesus in glory. John is preaching in the desert, bringing the people out into the wilderness to prepare them for the coming of the Lord. At the time, there was a great expectation that the Messiah, promised by the prophet Daniel, would appear. Some people thought that John the Baptist was the Messiah, but he quickly pointed out that there is someone else coming, someone mighty. The first word we hear from John is “Repent!” This is a call not only to conversion from sin to a life turned toward God, but also an invitation to change our mindset. It is a call to adopt a new strategy, the strategic plan of salvation of our Lord. The people longed for liberation and deliverance. While they wanted to be freed from Roman rule, their deepest longing was to be freed from the power of sin. The oppressive reign of the devil is coming to an end; the Kingdom of Heaven is about to be inaugurated on earth by the Mighty One. Baptism by the purifying and sanctifying Holy Spirit is coming. How do I need to change my mindset? What have I been strategically focused on? What does God’s plan for my life look like?
2. The Gentiles will Seek Out the Root of Jesse: In the First Reading, the prophet Isaiah
envisions a shoot sprouting from the stump of Jesse. This is an image of the
Kingdom of David. Jesse was the father of King David, and David’s Kingdom
lasted for four hundred years until it was cut down by the Babylonians. All
that remained of the olive tree of David’s Kingdom was a stump. But olive trees
are resilient. Shoots can sprout from an olive tree stump, and this is what
Isaiah promises. One day, there will be a royal descendant of David, and the
Spirit of the Lord will rest upon him. He will be a wise and righteous king. He
will rule with justice, helping the poor and afflicted, disciplining the
ruthless, and destroying the wicked. This royal son will bring about a new
creation, and the earth will be filled with “knowledge of the Lord.” On that
day, the Gentiles will seek out this king and enter into his glorious dwelling.
All of this has come to pass. Jesus is the royal Messiah, who has established
justice, vanquished the evil one, and inaugurated the Kingdom of Heaven on
earth. All peoples are called to seek out and dwell in this Kingdom. How
can I seek out Jesus, my king, this Advent season?
3. Welcome One Another: In the Second Reading, Paul is finishing up his Letter
to the Romans. He references the Old Testament and how it was written for
instruction and to give the people of God hope. These hopes were fulfilled in
Christ Jesus. Now, one of the reasons Paul wrote to the Romans was to help them
overcome growing divisions within the Christian community. He has just pointed
out the difference between the weak and the strong, between those who follow
Judaism’s liturgical calendar and those who do not. “Disciples must not shut
one another out over differences of opinion. After all, the Messiah, whose
actions are the standard of all Christian conduct, gave his life in sacrifice
to gather all – the weak no less than the strong, the Gentiles no less than the
Jews – into the communion of God’s family” (Hahn and Mitch, Romans,
262-263). That is why Paul ends his letter with an appeal: “Welcome one
another, then, as Christ welcomed you, for the glory of God” (Romans 15:7). He
alludes to the focus of Jesus’ public and earthly ministry: “Christ became a
minister of the circumcised to show God’s truthfulness, to confirm the promises
to the Patriarchs.” Jesus fulfilled all three promises made to Abraham. Abraham
was promised a land and a nation, and Jesus has opened the way to the heavenly
Promised Land and initiated the regathering of the twelve tribes of Israel.
Abraham was promised a royal dynasty, and Jesus, the royal descendant of David
and the branch from the stump of Jesse, has established the Kingdom that will
last forever. Finally, Abraham was promised a universal blessing not just for
his physical descendants, but for all the families and nations of the earth,
and Jesus has unleashed this blessing of forgiveness and the Holy Spirit from
the Cross. How can I welcome others into the communion of God’s family?
Conversing with Christ: Lord Jesus, you took up your cousin John’s call
to repentance. You bring the Kingdom of Heaven and approach us in humility. You
ask us to convert from the mentality of the world to your mentality and to see
things from your point of view. You see a fallen world, loved by the Father,
and now redeemed through your sacrifice. Help me to adopt your thoughts and
sentiments, and to clothe myself with your sonship.
Hồi còn nhỏ khi học lớp 5 hay lớp 6, tôi luôn gây chuyện với bạn bè ở trường hoặc phá phách trong xóm, và mỗi lần bị bắt quả tang, tôi đều bị phạt hai lần, lần đầu là mẹ bắt quỳ gốin và sau khi bố đi làm về méc bố thế là bố bắt nằm sấp va dược ăn roi mây. Và mỗi lần như vậy, tôi đều phải hứa với bố là sẽ thay đổi hành vi và ăn năn, nếu không sẽ bị phạt nặng hơn.
Trong Tin Mừng hôm nay, chúng ta lại nghe thấy tiếng nói sốt ruột của Gioan Tẩy Giả thúc giục chúng ta thay đổi cuộc sống để xứng đáng đón nhận Chúa khi Người sẽ đến với thế gian. Những con đường quanh co phải được uốn nắn; những thói quen xấu phải được sửa đổi; sự hoán cải phải được tiếp tục ăn năn. Thông điệp này Thiên Chúa đã gởi đến trực tiếp cho chúng ta và đó là lý do tại sao ông Gioan rao giảng trong sa mạc, một nơi luôn gắn liền với sự huyền nhiệm và tự do thiêng liêng. Chúng ta có thể thấy điều này được miêu tả như thế nào trong mối quan hệ giữa vua Aháp và tiên tri Êlia trong sách Các Vua quyển thứ nhất. (1 Các Vua 18:7) Sự kiểm soát của con người không có chỗ đứng trong hoang địa, sa mạc tượng trưng của sự tự do thần thánh. Ông Gioan mặc bộ quần áo gắn liền với tiên tri vĩ đại Êlia. Cũng như tiên tri Êlai đã thách thức vua Aháp tội lỗi, Ông Gioan cũng đòi hỏi đan Do Thái phải đoạn tuyệt với quá khứ tội lỗi của con người để nhường chỗ cho một tương lai, nơi ý muốn của Thiên Chúa được tôn trọng và vâng phục.
Điều này sẽ không dễ dàng. Và vì vậy, Ông Gioan đã dùng một ngôn từ rất mạnh mẽ để khiển trách những người Pharisiêu và Sađusê, những người không quan tâm đến sự thay đổi sâu sắc nội tâm hơn vẻ bề ngoài. Sự hoán cải thực sự và sự sẵn sàng thực sự cho sự trở lại của Chúa Giêsu đòi hỏi một sự hoán cải trong tâm hồn, nội tâm và những giá trị sâu sắc nhất của chúng ta. Ý nghĩa của cuộc sống chúng ta là Chúa rất muốn đến với chúng ta. Chúng ta cũng muốn đón nhận Ngài. Tuy nhiên, thường thì chúng ta chỉ muốn làm theo ý riêng của chúng ta. Chúng ta muốn bám víu vào những thói quen và thái độ không xứng đáng với mình và gây tổn thương cho người khác.
Giống như Thánh Augustinô, chúng ta có xu hướng nói: "Lạy Chúa, xin hãy thay đổi con, nhưng đừng vội." Sự do dự như vậy thật đáng tiếc, bởi vì việc đón nhận Chúa một cách vô điều kiện có thể mang lại hạnh phúc và bình an hơn nhiều so với tất cả những gì chúng ta vướng mắc trong tội lỗi. Điều cần thiết là sự ăn năn, và chúng ta phải cẩn thận đừng nhầm lẫn điều đó với sự hối tiếc. Ăn năn không phải chỉ đơn giản là một sự hối tiếc tạm thời về hành vi không xứng đáng của mình. Sự hối tiếc này thường kéo dài rất ngắn và sau đó chúng ta lại quay trở lại những thói quen cũ. Ngược lại, ăn năn có nghĩa là chúng ta đã tìm thấy điều gì đó tốt đẹp hơn và hứa hẹn hơn tội lỗi của mình. Khám phá này chính là tình yêu và lòng nhân từ của Thiên Chúa. Nếu chúng ta nhận ra Thiên Chúa yêu thương chúng ta biết bao, chúng ta sẽ có thể chống lại mọi cám dỗ, tội lỗi. Chúng ta khám phá ra điều này chủ yếu thông qua lời cầu nguyện tha thiết và một khát khao sâu sắc để trở nên những con người tốt hơn.
Lời Chúa trong bài đọc Phúc Âm hôm nay thúc giục chúng ta nên biết dành chỗ trong tâm hồn của mình cho tình yêu của Thiên Chúa,đây không phải như một sự thật lý thuyết hay lời nói của người khác, mà là trong chính kinh nghiệm của chúng ta. Bí tích Thánh Thể nhắc nhở chúng ta mỗi ngày hay mỗi Chúa Nhật rằng Thiên Chúa yêu thương chúng ta và đã ban Con Một của Người đến với chúng ta để chết vì chúng ta. Điều này có nghĩa là chúng ta vô giá và quý giá trước mắt Thiên Chúa. Điều này cũng có nghĩa là Thien Chúa luôn sẵn sàng bước vào lòng chúng ta và dẫn dắt chúng ta đến sự ăn năn thật sự. Hôm nay, chúng ta được mời gọi gạt bỏ những hành vi ích kỷ và nên dành tâm hồn của mình để sẵn sàng tình yêu của Thiên Chúa có thể ban cho chúng ta sự tự do để trở thành những gì Chúa muốn chúng ta trở thành, những con người tự tin và có trách nhiệm. Về vấn đề này, chúng ta được nhắc nhở về những lời trong Sách Khải Huyền: "Này, Ta đứng ngoài cửa mà gõ. Nếu ai nghe tiếng Ta mà mở cửa, thì Ta sẽ vào nhà người ấy, dùng bữa tối với người ấy, và người ấy sẽ dùng bữa tối với Ta" (3:20).
When I was in 5th or 6th grade at school, I always got myself into trouble with friends in school or in our neighborhood, and each time I got caught, I was punished twice first by my mother and by my dad whenever he came home from work. And each time I had to promise to change my behavior, and repent or I would get more severe punishment.
In today’s gospel, we hear once again the impatient voice of John the Baptist urging us to change our lives so that we may be worthy to receive the Lord as he continues to come into our world. Crooked ways must be made straight; bad habits need to be corrected; conversion must continue.
This message comes straight from God and that is why John proclaims it in the desert, a place that has always been associated with divine mystery and freedom. We can see how this is portrayed in the relationship between Ahab and Elijah in the first book of Kings. (1 Kings 18:7) Human control has no place in the symbolic wilderness of divine freedom. John wears the garments that identify him with the great prophet Elijah. Just as Elijah challenged the sinful King Ahab, so does John demand a break with a past of sinful human control to make room for a future where God's will is honored and obeyed.
This will not be easy. And so John uses a very strong language to scold the Pharisees and Sadducees who are not interested in change that goes deeper than appearances. True conversion and true readiness for the coming of Jesus requires a conversion that touches our hearts and our deepest values. The implication of our lives is that God very much wants to come to us. We also want to receive him. However, it is usually only on our own terms. We wish to remain attached to habits and attitudes, which are unworthy of us and hurtful to others.
Like Saint Augustine, we are inclined to say, "Change me, Lord, but not yet.” Such hesitation is most unfortunate because an unqualified reception of the Lord can provide far more happiness and peace than all the objects of our sinful attachments. What is called for is repentance and we must be careful not to confuse that with remorse. Remorse is simply a temporary regret about our unworthy behavior. It usually lasts a very short time and then we return to our old habits. By contrast, repentance means that we have found something better and more promising than our sinfulness. This discovery is the love and goodness of God. If we could only realize how much God loves us, we would be able to resist every temptation. We make this discovery primarily through earnest prayer and a deep yearning to become better persons.
Today's gospel message urges us to make room in our hearts for the love of God, not as a theoretical fact or on someone else's word, but in our own experience. The Eucharist reminds us every day or every Sunday that God loves us and has given his only Son to die for us. This means that we are invaluable and precious in God's sight. This also means that God is more than ready to enter our hearts and to lead us to true repentance.
We are asked to put aside selfish and defensive behavior so that God's love can give us the freedom to be what God wants us to be, confident and responsible human beings. In this regard, we are reminded of the words of the Book of Revelation words: "Behold! I stand at the door and knock. If anyone hears my voice and opens the door, then I will enter his house and dine with him, and he with me” (3:20).
We must make ourselves ready by repentance and turning around, we are turning towards God to welcome Him and his wonderful life. So during this special season of the year, as we get ready for Christmas, we need to make sure that we are ready for the coming of the Christ of Christmas. We need to look into our hearts and ask God to make us clean by going to confession regularly, so that we can walk with Jesus each day of our life.
“I am baptizing you with water, for repentance, but the one who is coming after me is mightier than I. I am not worthy to carry his sandals. He will baptize you with the Holy Spirit and fire. His winnowing fan is in his hand. He will clear his threshing floor and gather his wheat into his barn, but the chaff he will burn with unquenchable fire.” Matthew 3:11–12
This passage comes just before Jesus is baptized and begins His public ministry. John the Baptist had been ministering in the desert of Judea, preaching, “Repent, for the kingdom of heaven is at hand!” Many came to him to be baptized with a baptism of repentance. But when John saw many scribes and Pharisees coming to him, he said, “You brood of vipers! Who warned you to flee from the coming wrath? Produce good fruit as evidence of your repentance.” The passage above is John’s warning to them—and to us—about what will happen if we fail to repent.
At that time, when wheat was harvested, it was left to dry. Then, a winnowing fan was used to blow the wheat and chaff into the air. The lighter chaff would blow away, while the grains of wheat would fall to the ground to be gathered, milled into flour, and used for baking. John uses this familiar image to depict what Jesus will do with the righteous and the wicked. The righteous are like the grains of wheat that will be gathered and brought to Heaven. The wicked are like the chaff that, once separated from the righteous, will burn in the unquenchable fire of hell.
Though it is comforting to speak of the glories of Heaven and to anticipate being brought there by our Lord, it is necessary to also consider the reality of the unquenchable fires of hell. Pondering the reality of those unquenchable fires is something we should not neglect.
In his spiritual classic, The Spiritual Exercises, Saint Ignatius of Loyola presents a format for a thirty-day directed silent retreat, considered by many to be the ideal retreat experience. During the first week of that retreat, the retreatant focuses primarily upon mortal sin and its consequences—the unquenchable fires of hell. Why would Saint Ignatius begin his retreat this way? Because he understood that the foundation of our growth in union with God is repentance, and repentance requires an honest and thorough examination of sin and its consequences.
Reflect today on the unquenchable fires of hell, and allow yourself to foster a burning desire to flee from every sin that leads to that end. As we enter the second week of the penitential season of Advent, ponder this warning from Saint John the Baptist. Hear him speak those words directly to you. We must fear sin and avoid it, as much as we want to avoid the unquenchable fires of hell. Start with this foundational truth, so that having fostered deep repentance, you are ready to turn your heart and mind toward the glorious promise of Heaven.
Jesus, our Just Judge, You hold the winnowing fan in Your sacred hand and separate the righteous from the sinner. Please grant me the grace to see my sin clearly, so that I may humbly acknowledge it and turn from it with all my might. May I build this foundation of repentance during Advent, so that Christmas becomes an even greater time of union with You. Jesus, I trust in You.
Opening Prayer: Lord God, I am your child. I have been washed in the waters of Baptism and now share in your divine life. This is a tremendous gift. I thank you for it and will work with it to produce good fruit.
1. John the Baptist Appeared: Just as John the Baptist prepared the people of Judah and Jerusalem for the first coming of Jesus in humility, so also he can prepare us for the second coming of Jesus in glory. John is preaching in the desert, bringing the people out into the wilderness to prepare them for the coming of the Lord. At the time, there was a great expectation that the Messiah, promised by the prophet Daniel, would appear. Some people thought that John the Baptist was the Messiah, but he quickly pointed out that there is someone else coming, someone mighty. The first word we hear from John is “Repent!” This is a call not only to conversion from sin to a life turned toward God, but also an invitation to change our mindset. It is a call to adopt a new strategy, the strategic plan of salvation of our Lord. The people longed for liberation and deliverance. While they wanted to be freed from Roman rule, their deepest longing was to be freed from the power of sin. The oppressive reign of the devil is coming to an end; the Kingdom of Heaven is about to be inaugurated on earth by the Mighty One. Baptism by the purifying and sanctifying Holy Spirit is coming. How do I need to change my mindset? What have I been strategically focused on? What does God’s plan for my life look like?

No comments:
Post a Comment