Suy
Niệm Tin Mừng Chúa Nhật Lễ Ba Ngôi ( Jn 16,12-15 )
Bài Tin Mừng chúng ta đọc hôm nay là bài giảng của Chúa Giêsu về Chúa Thánh Thần. Chúa Giêsu cho chúng ta biết rằng vào những ngày cuối cũa Ngài với bản chất con người của Ngài: Những mặc khải của Thiên Chúa tiết lộ cho các môn đệ của Ngài nhưng các môn đệ sẽ không bao giờ hiểu được hoàn toàn và đầy đủ ("anh em không có sức chịu nổi.bây giờ"). Tuy nhiên, Ngài đã an ủi họ với sự bảo đảm và chắc chắn rằng Thần Khí sự thật sẽ đến sau Ngài, để hướng dẫn họ, và tất cả những người đã tin vào Ngài và trong Chân Lý. bao gồm tất cả chúng ta trong thời đại chúng ta),
Trong Toàn bộ
Kinh
Thánh đã cho chúng ta biết về Thiên Chúa,
và Thiên Chúa
đã công
bố tên riêng của Ngài!
cho chúng ta biết: Tên Ngài là
Nhân Từ, là Ơn Sủng, là Trung Tín
(Xh
34:6)
Thiên Chúa tuy ba ngôi nhưng là Một vì Ngài là tất cả, và chỉ có tình yêu nhưng thật ra là bởi vì chính vì YÊU mà Ngài cởi mở, chấp nhận, đối thoại và trong mối quan hệ mật thiết của Ngài với chúng ta là con người tội lỗi, mà Ngài thì nhân hậu, từ bi, ân sủng và luôn tha thứ. -Trong Ơn sủng của chính Một Thiên Chúa, Ba Ngôi đang hành động: Chính Chúa Cha đã xử lý và đạt chúng ta vào trong sự thân thiết nhất của Ngài, Chúa Con, cùng hợp ý với Chúa Cha, trút bỏ chính mình, vinh quang của mình để ban cho chúng ta chính Ngài., Chúa Thánh Linh, Người đem lại sự bình an của Thánh thần với sự yêu thương và tướì xuống sa mạc yêu thương cho nhân loại.
Trong lời cầu nguyện hàng ngày của chúng ta, chúng ta hãy cho phép Chúa Thánh Thần đến để hướng dẫn chúng ta được hiểu biết sâu sắc hơn về Chúa Giêsu và giáo huấn của Ngài, và để giúp chúng ta áp dụng lời Chúa và giáo huấn của Ngài cho cuộc sống của chúng ta, để ban thêm sức mạnh cho chúng ta để chúng ta có thể vượt qua được những khó khăn và thử thách mà chúng ta chắc chắn gặp phải gặp trong cuộc sống, để ban phúc lành của Chúa cho chúng ta với sự kiên nhẫn và lòng can đảm để chúng ta đối phó với đau khổ, và ban cho chúng ta sự an bình và cam chịu chấp nhận ý muốn của Thiên Chúa, và biết luôn ghi giữ trong tâm hồn chúng ta là Ngài luôn luôn hiện diện nơi chúng ta. Không có con người nào có thể được gần gủi với chúng ta như Con Thiên Chúa trong Thần Khí ngự trong linh hồn chúng ta.
Vì Thiên Chúa là một Thiên Chúa Ba Ngôi trong Ngôi Vị Chí Thánh, Thiên Chúa là tình yêu thực sự dịu dàng và vì thế là một nguồn gốc của niềm vui. Bài đọc thứ nhất hôm nay nói về niềm vui này, với Lời hoặc Khôn Ngoan của Thiên Chúa phát sinh Hạnh phúc, sáng tạo đang diễn ra như một cuộc phiêu lưu tuyệt vời, một trận đấu đầy kịch tính. Thánh Grêgôriô Cả nói rằng sự sáng tạo tiếng vọng vang những gì Thiên Chúa Cha đã phát ra từ Lời của Ngài và do đó tạo ra hình ành Ngôi Lời và dạy cho chúng ta nhiều về Ngài. Có sinh vật, bao gồm cả chính chúng ta, những người không chỉ vang vọng sự khôn ngoan của Thiên Chúa, nhưng có khả năng đáp ứng với nó, không chỉ nghe mà hiểu, không chỉ hiểu nhưng nói chuyện trở lại (ngay cả khi nó là chủ yếu bập bẹ). Đối với tất cả sự nghèo khó của lời nói và sự nghèo khó của tình yêu mà họ thể hiện, chúng ta có một niềm hy vọng lớn bởi vì Thiên Chúa đã không còn bị cô lập trong bí ẩn tuyệt vời của mình. Tình yêu của Thiên Chúa đã được đổ, đang được đổ, vào tâm hồn chúng ta qua Chúa Thánh Thần. Herbert McCabe tóm tắt nó lên, như thường xuyên, với độ chính xác tinh tế: nói "Thiên Chúa là tình yêu" và nói "Thiên Chúa là Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần, chỉ đơn giản là hai cách nói cùng một điều.
REFLECTION
Today's gospel reading continues Jesus' teaching on the Holy Spirit. He knew that at the end of his early life, many of God's revelations would still not be fully understood by his disciples ("You cannot bear it now"). However, he comforted them with the assurance that the Spirit of truth will come after him, to guide them, and all believers (including all of us in our time), into all truth.
The whole of Sacred Scripture speaks to us of him; God proclaims his own Name! This Name is Mercy, Grace, Faithfulness (cf. (Ex 34:6). God is One since he is all and only Love but precisely by being Love he is openness, acceptance, dialogue; and in his relationship with us, sinful human beings, he is mercy, compassion, grace and forgiveness.
In God's gift of himself the whole of the Trinity is at work: It is the Father who places at our disposal what is dearest to him; the Son who, consenting to the Father, empties himself of his glory in order to give himself to us; the Spirit who leaves the peace of the divine embrace to water the deserts of humanity.
In God's gift of himself the whole of the Trinity is at work: It is the Father who places at our disposal what is dearest to him; the Son who, consenting to the Father, empties himself of his glory in order to give himself to us; the Spirit who leaves the peace of the divine embrace to water the deserts of humanity.
In our daily prayer, let us allow the Holy Spirit to lead us to a deeper knowledge of Jesus and his teachings, and to help us apply his words and teachings to our lives; to give us the strength to overcome the difficulties and trials that we inevitably encounter; to bless us with patience and courage to cope with suffering; and to grant us peace and resignation to accept God's will, keeping in mind that He is always with us.
Fr. John Hardon, S.J., puts it this way: When
Jesus promised to send us the Spirit. this Spirit of Christ is now joined to
our spirit, or better, ours is joined to him. All we have to do is believe that
this is so. We need to have people near us to have them hear us and so that we
might catch what they are saying. What is true in the order of nature is also
true in the order of grace. If proximity is a measure of intimacy and if being
near someone is to be able to hear him speak, what shall we say about the
nearness of Christ to the one who believes in Him? No human being can be as
close to us as the Son of God in the Spirit that dwells in our souls.
All we have to do, therefore, is to have
faith, and open our minds in prayer.
====
Because God is a Trinity of Divine Persons, God is truly tender love and so a source of delight. The first reading speaks of this delight, with the Word or Wisdom of God playing happily, creation unfolding as a wonderful adventure, a dramatic game. Gregory the Great says that creation echoes what the Father said in uttering his Word and so creation is Word-shaped and teaches us much about Him. There are creatures, including ourselves, who not only echo the wisdom of God but are capable of responding to it, not only hear but understand, not only understand but talk back (even if it is mostly babbling). For all the poverty of our words, and the poverty of the love they express, we have a great hope because God has not remained isolated in his splendid mystery. God's love has been poured, is being poured, into our hearts through the Holy Spirit. Herbert McCabe summed it up, as so often, with exquisite precision: to say 'God is love' and to say 'God is Father, Son and Holy Spirit', are simply two ways of saying the same thing.
Sunday Holy Trinity Year C
“All power in heaven and on earth has been given to me. Go, therefore, and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, teaching them to observe all that I have commanded you. And behold, I am with you always, until the end of the age.” Matthew 28:19–20 (Year B Gospel)
Of all the great feasts we celebrate within the Church throughout the year, today’s Solemnity presents us with a Mystery that is so deep and transcendent that our eternity will be spent in perpetual contemplation. The Trinity, the life of the Father, Son and Holy Spirit, will never get old, never be fully understood, and will be the cause of our everlasting adoration and joy. Though the Church has used philosophical concepts to explain the Trinity, no human concept or description will ever fully explain Who God is. Though we can point to some general truths about God, we will never be able to fully depict the inner essence, depth, beauty and omnipotence of the Trinity.
As we consider that fact, it’s important to understand that the Trinity is not first a theological mystery we try to define. Rather, the Trinity is first a communion of Persons we are invited to know. We do not primarily come to know God through intellectual deduction. We come to know God through prayerful union with Him. Though theology is exceptionally useful and important, the essence of God is beyond any and every philosophical concept we can define.
The Father, Son and Holy Spirit are Persons. And as Persons, they want to be known. And they want to be known primarily through a life of deep and intimate prayer. Praying to One Person, of course, is praying to all, since they are One God. But we are, nonetheless, called to a relationship of love with the Father, the Son and the Holy Spirit. And though our feeble minds may not be able to fully comprehend the essence of God, He will draw us deeper and deeper into a knowledge of Him if we let Him.
Prayer often begins by saying prayers, by meditating upon Scripture, and by listening. But true prayer is something much deeper. True prayer is contemplative prayer that ultimately leads to divine union. Only God can initiate this form of prayer in our lives, and only God, through this deep form of prayer, can communicate Himself to us as He is. Some of the greatest mystics of our Church, such as Saint John of the Cross and Saint Teresa of Ávila, explain in their mystical theology that the deepest knowledge of God does not come through concepts or images. In fact, if we wish to obtain a knowledge of God in His essence, we must allow Him to purge every concept of Who He is so that the pure light of His essence can be poured forth upon our minds. This knowledge, they say, is beyond knowing “about” God. It’s the beginning of a knowledge “of” God.
Reflect, today, upon the Most Holy Trinity. As you do, say a prayer to God asking for a deeper and more intimate knowledge of Him. Ask Him to communicate to you His divine love and to open your mind and heart to a deeper understanding of Who He is. Try to humble yourself before the great Mystery of the inner life of God. Humility before the Mystery of God means that we know how little we know about Him and how little we know of Him. But that humble truth will help you move closer to the deeper relationship of love to which you are called.
Most Holy Trinity, Father, Son and Holy Spirit, please draw me into a relationship of love with You Who are one God and three divine Persons. May the mystery and beauty of Your life become more known and loved by me each day through the gift of transforming mystical prayer. Jesus, I trust in You.
Suy Niệm Tin Mừng Jn 16,12-15 Chúa Nhật Lễ Ba
Ngôi
Hôm nay, chúng ta cử hành trọng thể mầu nhiệm Chúa Ba Ngôi là trọng tâm đức tin chúng ta, nơi là khởi thuỷ mọi sự và là sau cùng của mọi thứ. Mầu nhiệm của sự hiệp nhất và của Thiên Chúa, và đồng thời là sự hiện hữu của Ngài trong ba Ngôi bằng nhau, nhưng trong ba bản thể khác nhau. Chúa Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần: sự hiệp nhất trong cùng một sự hiệp thông và thông công trong sự hiệp nhất. Trong ngày trọng đại này, chúng ta phải nhận ra rằng mầu nhiện to lớn của Thiên Chúa Ba Ngôi luôn hiện diện trong cuộc sống của chúng ta: từ Bí Tích Rửa Tội khởi đầu cuộc sống làm con Chúa của chúng ta, mà chúng ta đã nhận được tên Chúa Ba Ngôi, cho đến khi chúng ta được tham dự trong mầu nhiệm Thánh Thể, nhờ Mầu Nhiệm Thánh Thể này chúng ta cùng vinh danh Chúa Cha, nhờ qua Đức Chúa Giêsu Kitô, Con của Ngài, và tạ ơn Chúa Thánh Thần. Và đây cũng là dấu chỉ mà Kitô hữu chúng ta sẽ nhận biết nhau: đó là dấu thánh giá, Nhân danh Cha, và Con, và Chúa Thánh Thần.
Sứ mệnh của Chúa Con, Chúa Giêsu Kitô,
bao gồm vào sự mặc khải của Chúa Cha, mà Ngài là hình ảnh Chân, Thiện Mỹ và trong ân sủng của Chúa Thánh Thần, cũng đã được tiết lộ bởi Chúa Con.
Ngày nay, qua những lời rao truyền trong các sách phúc âm cho thấy : Chúa Con nhận được tất cả mọi thứ từ Chúa Cha với sự hoàn toàn hiệp nhất: "Mọi sự Cha có, đều là của Thầy.",
và Chúa Thánh
Thần nhận được Thánh Thần từ Chúa Cha và Chúa Con. "Vì thế Thầy đã
nói: Người (Thánh Thần) lấy những gì của Thầy mà loan báo cho anh em". (Ga 16:15). Và trong một phần khác của cùng chương này (Ga 15:26):
"Khi Ðấng Bảo Trợ đến, Ðấng mà Thầy sẽ sai đến với anh em từ nơi
Chúa Cha, Người là Thần Khí sự thật phát xuất từ Chúa Cha, Người sẽ làm chứng
về Thầy." Từ tất cả những điều đấy,
chúng ta hãy tìm hiểu rõ về chân lý tuyệt vời và an ủi: Thiên Chúa Ba Ngôi,
Từ sự xa cách và tách biệt, đến với chúng ta,
ở trong
chúng ta và biến đổi chúng ta trong sự đối thoại của Chúa Ba Ngôi.
Và
điều này, qua Chúa Thánh Thần, nhờ đó chúng ta được hướng dẫn tới vào sự
thật toàn vẹn (x.
Ga 16:13). , Thánh Lêô Cả, có những lần, đã nói như sau : để duy
trì mầu nhiệm của Thiên Chúa trong chúng ta và,
thật vậy, miệt mài trong quê hương chúng ta ở
trên trời" (x. Phil 3:20), có nghĩa là chúng ta nóng lòng mong đợi Ðức Giêsu Kitô
từ trời đến cứu chúng ta trong Chúa Ba Ngôi
Reflection
for Sunday Holy Trinity Jn 16,12-15
Today, we celebrate the solemnity of the mystery at the center of our faith, where everything originates from and where everything returns to. The mystery of the unity and of God, and at the same time, his subsistence in three equal and yet, different Persons. The Father, the Son and the Holy Spirit: unity in communion and communion in unity. In this great day, we must realize that his great mystery is ever present in our lives: from the very Sacrament of our Baptism —which we have received in the name of the Holy Trinity— till our participation in the mystery of the Eucharist, which is made for the glory of the Father, by his Son Jesus Christ, thanks to the Holy Spirit. And it is also the signal by which we Christians recognize one another: the sign of the Cross, in the name of the Father, and of the Son and of the Holy Spirit.
The mission of the Son, Jesus Christ, consists in the revelation of his Father, whom He is the perfect image of, and in the gift of the Spirit, which has also been revealed by the Son. Today, the proclaimed evangelic reading shows it up to us: the Son receives everything from the Father in perfect unity: «All that the Father has is mine», and the Spirit receives all that the Spirit is from the Father and the Son. «Because of this —says Jesus— I have just told you, that the Spirit will take what is mine and make it known to you» (Jn 16:15). And in another part of this same chapter (Jn 15:26): «When the Counselor comes, whom I will send to you from the Father, the Spirit of truth who goes out from the Father, He will testify about me».
From all that, let us learn the great and comforting truth: the Holy Trinity, far from being distant and aloof, comes to us, dwells within us and transforms us in its interlocutors. And this, through the Spirit, which guide us into the whole truth (cf. Jn 16:13). The incomparable “Christian dignity”, which, St. Leo the Great, at times, speaks about, is this: to keep God's mystery within us and, thus, revel in our Earth of our own Heavenly “citizenship” (cf. Phil 3:20), that is, into the Holy Trinity's bosom.
Bài Tin Mừng chúng ta đọc hôm nay là bài giảng của Chúa Giêsu về Chúa Thánh Thần. Chúa Giêsu cho chúng ta biết rằng vào những ngày cuối cũa Ngài với bản chất con người của Ngài: Những mặc khải của Thiên Chúa tiết lộ cho các môn đệ của Ngài nhưng các môn đệ sẽ không bao giờ hiểu được hoàn toàn và đầy đủ ("anh em không có sức chịu nổi.bây giờ"). Tuy nhiên, Ngài đã an ủi họ với sự bảo đảm và chắc chắn rằng Thần Khí sự thật sẽ đến sau Ngài, để hướng dẫn họ, và tất cả những người đã tin vào Ngài và trong Chân Lý. bao gồm tất cả chúng ta trong thời đại chúng ta),
Thiên Chúa tuy ba ngôi nhưng là Một vì Ngài là tất cả, và chỉ có tình yêu nhưng thật ra là bởi vì chính vì YÊU mà Ngài cởi mở, chấp nhận, đối thoại và trong mối quan hệ mật thiết của Ngài với chúng ta là con người tội lỗi, mà Ngài thì nhân hậu, từ bi, ân sủng và luôn tha thứ. -Trong Ơn sủng của chính Một Thiên Chúa, Ba Ngôi đang hành động: Chính Chúa Cha đã xử lý và đạt chúng ta vào trong sự thân thiết nhất của Ngài, Chúa Con, cùng hợp ý với Chúa Cha, trút bỏ chính mình, vinh quang của mình để ban cho chúng ta chính Ngài., Chúa Thánh Linh, Người đem lại sự bình an của Thánh thần với sự yêu thương và tướì xuống sa mạc yêu thương cho nhân loại.
Trong lời cầu nguyện hàng ngày của chúng ta, chúng ta hãy cho phép Chúa Thánh Thần đến để hướng dẫn chúng ta được hiểu biết sâu sắc hơn về Chúa Giêsu và giáo huấn của Ngài, và để giúp chúng ta áp dụng lời Chúa và giáo huấn của Ngài cho cuộc sống của chúng ta, để ban thêm sức mạnh cho chúng ta để chúng ta có thể vượt qua được những khó khăn và thử thách mà chúng ta chắc chắn gặp phải gặp trong cuộc sống, để ban phúc lành của Chúa cho chúng ta với sự kiên nhẫn và lòng can đảm để chúng ta đối phó với đau khổ, và ban cho chúng ta sự an bình và cam chịu chấp nhận ý muốn của Thiên Chúa, và biết luôn ghi giữ trong tâm hồn chúng ta là Ngài luôn luôn hiện diện nơi chúng ta. Không có con người nào có thể được gần gủi với chúng ta như Con Thiên Chúa trong Thần Khí ngự trong linh hồn chúng ta.
Vì Thiên Chúa là một Thiên Chúa Ba Ngôi trong Ngôi Vị Chí Thánh, Thiên Chúa là tình yêu thực sự dịu dàng và vì thế là một nguồn gốc của niềm vui. Bài đọc thứ nhất hôm nay nói về niềm vui này, với Lời hoặc Khôn Ngoan của Thiên Chúa phát sinh Hạnh phúc, sáng tạo đang diễn ra như một cuộc phiêu lưu tuyệt vời, một trận đấu đầy kịch tính. Thánh Grêgôriô Cả nói rằng sự sáng tạo tiếng vọng vang những gì Thiên Chúa Cha đã phát ra từ Lời của Ngài và do đó tạo ra hình ành Ngôi Lời và dạy cho chúng ta nhiều về Ngài. Có sinh vật, bao gồm cả chính chúng ta, những người không chỉ vang vọng sự khôn ngoan của Thiên Chúa, nhưng có khả năng đáp ứng với nó, không chỉ nghe mà hiểu, không chỉ hiểu nhưng nói chuyện trở lại (ngay cả khi nó là chủ yếu bập bẹ). Đối với tất cả sự nghèo khó của lời nói và sự nghèo khó của tình yêu mà họ thể hiện, chúng ta có một niềm hy vọng lớn bởi vì Thiên Chúa đã không còn bị cô lập trong bí ẩn tuyệt vời của mình. Tình yêu của Thiên Chúa đã được đổ, đang được đổ, vào tâm hồn chúng ta qua Chúa Thánh Thần. Herbert McCabe tóm tắt nó lên, như thường xuyên, với độ chính xác tinh tế: nói "Thiên Chúa là tình yêu" và nói "Thiên Chúa là Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần, chỉ đơn giản là hai cách nói cùng một điều.
REFLECTION
Today's gospel reading continues Jesus' teaching on the Holy Spirit. He knew that at the end of his early life, many of God's revelations would still not be fully understood by his disciples ("You cannot bear it now"). However, he comforted them with the assurance that the Spirit of truth will come after him, to guide them, and all believers (including all of us in our time), into all truth.
The whole of Sacred Scripture speaks to us of him; God proclaims his own Name! This Name is Mercy, Grace, Faithfulness (cf. (Ex 34:6). God is One since he is all and only Love but precisely by being Love he is openness, acceptance, dialogue; and in his relationship with us, sinful human beings, he is mercy, compassion, grace and forgiveness.
In God's gift of himself the whole of the Trinity is at work: It is the Father who places at our disposal what is dearest to him; the Son who, consenting to the Father, empties himself of his glory in order to give himself to us; the Spirit who leaves the peace of the divine embrace to water the deserts of humanity.
In God's gift of himself the whole of the Trinity is at work: It is the Father who places at our disposal what is dearest to him; the Son who, consenting to the Father, empties himself of his glory in order to give himself to us; the Spirit who leaves the peace of the divine embrace to water the deserts of humanity.
In our daily prayer, let us allow the Holy Spirit to lead us to a deeper knowledge of Jesus and his teachings, and to help us apply his words and teachings to our lives; to give us the strength to overcome the difficulties and trials that we inevitably encounter; to bless us with patience and courage to cope with suffering; and to grant us peace and resignation to accept God's will, keeping in mind that He is always with us.
Because God is a Trinity of Divine Persons, God is truly tender love and so a source of delight. The first reading speaks of this delight, with the Word or Wisdom of God playing happily, creation unfolding as a wonderful adventure, a dramatic game. Gregory the Great says that creation echoes what the Father said in uttering his Word and so creation is Word-shaped and teaches us much about Him. There are creatures, including ourselves, who not only echo the wisdom of God but are capable of responding to it, not only hear but understand, not only understand but talk back (even if it is mostly babbling). For all the poverty of our words, and the poverty of the love they express, we have a great hope because God has not remained isolated in his splendid mystery. God's love has been poured, is being poured, into our hearts through the Holy Spirit. Herbert McCabe summed it up, as so often, with exquisite precision: to say 'God is love' and to say 'God is Father, Son and Holy Spirit', are simply two ways of saying the same thing.
“All power in heaven and on earth has been given to me. Go, therefore, and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, teaching them to observe all that I have commanded you. And behold, I am with you always, until the end of the age.” Matthew 28:19–20 (Year B Gospel)
Of all the great feasts we celebrate within the Church throughout the year, today’s Solemnity presents us with a Mystery that is so deep and transcendent that our eternity will be spent in perpetual contemplation. The Trinity, the life of the Father, Son and Holy Spirit, will never get old, never be fully understood, and will be the cause of our everlasting adoration and joy. Though the Church has used philosophical concepts to explain the Trinity, no human concept or description will ever fully explain Who God is. Though we can point to some general truths about God, we will never be able to fully depict the inner essence, depth, beauty and omnipotence of the Trinity.
As we consider that fact, it’s important to understand that the Trinity is not first a theological mystery we try to define. Rather, the Trinity is first a communion of Persons we are invited to know. We do not primarily come to know God through intellectual deduction. We come to know God through prayerful union with Him. Though theology is exceptionally useful and important, the essence of God is beyond any and every philosophical concept we can define.
The Father, Son and Holy Spirit are Persons. And as Persons, they want to be known. And they want to be known primarily through a life of deep and intimate prayer. Praying to One Person, of course, is praying to all, since they are One God. But we are, nonetheless, called to a relationship of love with the Father, the Son and the Holy Spirit. And though our feeble minds may not be able to fully comprehend the essence of God, He will draw us deeper and deeper into a knowledge of Him if we let Him.
Prayer often begins by saying prayers, by meditating upon Scripture, and by listening. But true prayer is something much deeper. True prayer is contemplative prayer that ultimately leads to divine union. Only God can initiate this form of prayer in our lives, and only God, through this deep form of prayer, can communicate Himself to us as He is. Some of the greatest mystics of our Church, such as Saint John of the Cross and Saint Teresa of Ávila, explain in their mystical theology that the deepest knowledge of God does not come through concepts or images. In fact, if we wish to obtain a knowledge of God in His essence, we must allow Him to purge every concept of Who He is so that the pure light of His essence can be poured forth upon our minds. This knowledge, they say, is beyond knowing “about” God. It’s the beginning of a knowledge “of” God.
Reflect, today, upon the Most Holy Trinity. As you do, say a prayer to God asking for a deeper and more intimate knowledge of Him. Ask Him to communicate to you His divine love and to open your mind and heart to a deeper understanding of Who He is. Try to humble yourself before the great Mystery of the inner life of God. Humility before the Mystery of God means that we know how little we know about Him and how little we know of Him. But that humble truth will help you move closer to the deeper relationship of love to which you are called.
Most Holy Trinity, Father, Son and Holy Spirit, please draw me into a relationship of love with You Who are one God and three divine Persons. May the mystery and beauty of Your life become more known and loved by me each day through the gift of transforming mystical prayer. Jesus, I trust in You.
Hôm nay, chúng ta cử hành trọng thể mầu nhiệm Chúa Ba Ngôi là trọng tâm đức tin chúng ta, nơi là khởi thuỷ mọi sự và là sau cùng của mọi thứ. Mầu nhiệm của sự hiệp nhất và của Thiên Chúa, và đồng thời là sự hiện hữu của Ngài trong ba Ngôi bằng nhau, nhưng trong ba bản thể khác nhau. Chúa Cha, Chúa Con và Chúa Thánh Thần: sự hiệp nhất trong cùng một sự hiệp thông và thông công trong sự hiệp nhất. Trong ngày trọng đại này, chúng ta phải nhận ra rằng mầu nhiện to lớn của Thiên Chúa Ba Ngôi luôn hiện diện trong cuộc sống của chúng ta: từ Bí Tích Rửa Tội khởi đầu cuộc sống làm con Chúa của chúng ta, mà chúng ta đã nhận được tên Chúa Ba Ngôi, cho đến khi chúng ta được tham dự trong mầu nhiệm Thánh Thể, nhờ Mầu Nhiệm Thánh Thể này chúng ta cùng vinh danh Chúa Cha, nhờ qua Đức Chúa Giêsu Kitô, Con của Ngài, và tạ ơn Chúa Thánh Thần. Và đây cũng là dấu chỉ mà Kitô hữu chúng ta sẽ nhận biết nhau: đó là dấu thánh giá, Nhân danh Cha, và Con, và Chúa Thánh Thần.
Today, we celebrate the solemnity of the mystery at the center of our faith, where everything originates from and where everything returns to. The mystery of the unity and of God, and at the same time, his subsistence in three equal and yet, different Persons. The Father, the Son and the Holy Spirit: unity in communion and communion in unity. In this great day, we must realize that his great mystery is ever present in our lives: from the very Sacrament of our Baptism —which we have received in the name of the Holy Trinity— till our participation in the mystery of the Eucharist, which is made for the glory of the Father, by his Son Jesus Christ, thanks to the Holy Spirit. And it is also the signal by which we Christians recognize one another: the sign of the Cross, in the name of the Father, and of the Son and of the Holy Spirit.
The mission of the Son, Jesus Christ, consists in the revelation of his Father, whom He is the perfect image of, and in the gift of the Spirit, which has also been revealed by the Son. Today, the proclaimed evangelic reading shows it up to us: the Son receives everything from the Father in perfect unity: «All that the Father has is mine», and the Spirit receives all that the Spirit is from the Father and the Son. «Because of this —says Jesus— I have just told you, that the Spirit will take what is mine and make it known to you» (Jn 16:15). And in another part of this same chapter (Jn 15:26): «When the Counselor comes, whom I will send to you from the Father, the Spirit of truth who goes out from the Father, He will testify about me».
From all that, let us learn the great and comforting truth: the Holy Trinity, far from being distant and aloof, comes to us, dwells within us and transforms us in its interlocutors. And this, through the Spirit, which guide us into the whole truth (cf. Jn 16:13). The incomparable “Christian dignity”, which, St. Leo the Great, at times, speaks about, is this: to keep God's mystery within us and, thus, revel in our Earth of our own Heavenly “citizenship” (cf. Phil 3:20), that is, into the Holy Trinity's bosom.
No comments:
Post a Comment